Tiskový mluvčí a media relations Cvičení , od 14:00 do 15:30 Ing. Martin Švehla
1.Jak pracují média? 1.Za co je placen tiskový mluvčí? 2.Chytré “řešení” nemusí být vždycky úspěšné 2.Jak pracovat s novináři 1.Mediální krajina v praxi 2.Vztahy, vzroce chování – jak to chodí v médiích 3.Kontakty a jak je udržet 4.Novináři – co milují a co nenávidí 5.Hlavní rizika 3.Pochopíme 3 zlaté principy v media relations? 2.2. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Cvičení bude o tom,
3.3. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Za co je placen tiskový mluvčí? Za pozitivní vnímání organizace veřejností? Za ochranu organizace před médii? Za kvalitní komunikaci s veřejností? Za příznivý postoj novinářů k organizaci? Za něco dalšího? Za efektivní uplatnění pozitivních informací? Za dobrou reputaci organizace? Za to, co a koho dokáže „dostat“ do médií?
4.4. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Co lze „dostat“ do médií? Šéfredaktor Respektu E. Tabery říká, že jim do redakce přicházejí zajímavé informace, které si však ověřují. Nechtějí se stát nástrojem ve hře někoho jiného.
5.5. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Tiskový mluvčí by měl být placen: Za pozitivní vnímání organizace veřejností, Za kvalitní komunikaci s veřejností, Za příznivý postoj novinářů k organizaci, Za efektivní uplatnění pozitivních informací, Za dobrou reputaci organizace. Rozhodně ne za „chytrá řešení“ mediálních problémů:
Ukázka: V.- Moravec vypráví o Vlastimilu Tlustém, který měl potíže s vysvětlením, z čeho financoval stavbu svého domu. Moravcovi v přímém přenosu předložil úvěrové smlouvy, smluvní strany však nesměl V. Moravec zveřejnit. Bylo to „chytré“ řešení, ale p. Tlustému stejně nepomohlo.
7.7. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla O co jde v profesi TM? Mluvčí M. Kubal hovoří o profesi mluvčího – je pobočníkem ministra a musí pracovat v době, kdy novináři potřebují informace. Tu práci musíte milovat, jinak nepřežijete.
Znát prostředí, ve kterém žijí a pracují, jejich podmínky a motivace (mediální krajina v praxi): Mediální trh: Konkurence – deníků: novinářská, inzertní, regionální – týdeníků: žánrová, novinářská: Týden, Euro, Ekonom, Reflex, Respekt – televizí: ČT x Nova, Prima, digitální TV – reklamní trh, osobnosti – rozhlasů: ČRo Radiožurnál x Impuls, pražská rádia Kiss 98, Evropa 2, Předmět konkurence:osobnosti, kontroverzní kauzy, výjimečné ekonomické informace, mimořádné události; Novináři: odbornost x sdělnost, osobní ambice 8.8. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Jak pracovat s novináři
Silná konkurence médií na mediálním, inzertním a pracovním trhu – bulvarizace Zrychlování oběhu informací, zvětšování prostoru – není čas na ověření, více příležitostí k šedým PR Uzavírání inzertních dohod, vyhýbání se sporům, snižování etických nároků 9.9. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Vzorce chování aneb jak to chodí
Koncepční přístup a sjednocení veškeré vnější komunikace Intenzivní kontakty s médii, realizované úzkým okruhem vlastních zaměstnanců Flexibilita, inovativnost, osobitost Dobrý servis pro novináře Personifikace, autorita, afinita 10. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Kontakty a jak je udržet
– aktuality, nové události a skutečnosti –včasné a přesné informace; – Přitažlivost mají konflikty, rozpory a příběhy – Stručnost, výstižnost, civilnost (novináři vždy věci zjednodušují – nebojte se toho!) – Významnost, zajímavost, šikovné podání, exkluzivita, – Ohled na technické potřeby, uzávěrky 11. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Co novináři milují
– Mnoho slov, žádná fakta – My jsme jedničky a kdo je víc! – Polopravdy a nepravdy, netransparentnost, – Poučování, mentorování, odmítání diskuse – Dohody s vydavateli a šéfredaktory – Negativní PR 12. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Co novináři nenávidí
Rozhodování bez respektování důsledků v komunikaci Vydávání nekompetentních, protichůdných nebo rozporných informací (vnitřní konflikt) Omezování komunikace, nesledování médií, podceňování nebo přeceňování jejich stanovisek Profesionální chyby v komunikaci 13. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla Hlavní rizika
3 zlaté principy MR My máme odpovědnost, novináři to jen komentují: rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením novináři mohou komentovat, ale nemohou rozhodovat, nenesou odpovědnost, organizace má své cíle, vedení o nich rozhoduje a hledá k nim cestu. Vedoucí manažeři mají za úkol rozhodovat a přijatá rozhodnutí obhajovat. Význam médií nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, podléhat jejich názorům a tlakům. Komunikace je hra, ale má svá pravidla: selekce informací a práce s nimi – ovšem podle pravidel! Nic není staršího než včerejší noviny: úloha ideologie v politice a v ekonomice – život jde dál! 14. PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla