Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

I. přednáška – víkendové studium

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "I. přednáška – víkendové studium"— Transkript prezentace:

1 I. přednáška – víkendové studium
Media relations I. přednáška – víkendové studium Sobota od 14:00 do 15:30 Vltavská (S13) Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

2 Obsah Komunikace a veřejnost v současné době
Média – podstata, role a jak se do nich dostat Veřejné mínění a vliv médií na veřejnost Mají současná česká média vliv? Česká mediální krajina prakticky a “vědecky” Media Relations v praxi: činnosti a nástroje Media Relations a tiskoví mluvčí Jak se vidí novináři a tiskoví mluvčí navzájem Jací jsou novináři opravdu a jací jsou tiskoví mluvčí Co novináři milují a co nenávidí Základ dobrých vztahů s médii Hlavní rizika v Media Relations 3 zlaté principy Media Relations Obsah Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

3 Komunikace v současné době
Ekonomika: od problému „vyrobit“ k problému „prodat“ Politika: být viděn, být chápán = být zvolen Prodat (se) znamená komunikovat Vzbudit zájem = otevřít téma, které druhou stranu zajímá Identifikovat problém a přesvědčit o možném řešení Získat voliče (dojednat obchod) Vliv na veřejné mínění – podpora (politckých) obchodních aktivit Komunikace v současné době Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

4 Komunikace v současné době
Ukázka: rozhovor L. Výborné s trenérem hokejové reprezentace A. Hadamczikem: v rozhovoru zazní myšlenka, že ať hraje mužstvo jakkoliv, důležité je, jak se to podá veřejnosti. Když se řeklo, že to byl na ZOH v Turíně neúspěch, tak to všichni vnímají jako neúspěch, Přesto, že třetí místo na ZOH je nesporně velký úspěch. Po mistrovství světa v ledním hokeji 2011 v Bratislavě: L. Výboná: Alois Hadamčík po MS v LH, Bratislava 2011 Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

5 Média Co to jsou média? Zdroj informací pro veřejnost Nástroj ovlivnění veřejného mínění Záruka demokracie v zemi Medializace = zviditelnění, vytvoření témat, příběhů, vyvolání diskusí, konfliktů Dvě cesty do médií: Reklama: máme pod kontrolou obsah, ale důvěryhodnost je nízká, PR: vysoká důvěryhodnost, ale obsah není pod kontrolou Po mistrovství světa v ledním hokeji 2011 v Bratislavě: Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

6 Veřejné mínění Definice: Projev: Teze k poznání veřejného mínění:
projev názoru či vůle společnosti v konkrétní věci. Projev: průzkumy, volby, společenské a sociální pohyby Teze k poznání veřejného mínění: Je důsledkem veřejné komunikace, jejího obsahu, formy a kvantity Není souhrnem osobních názorů jednotlivců, je samostatnou, novou kvalitou Masmédia – nejviditelnější nositel a tvůrce Je nestálé, různorodé, obsahuje předsudky, xenofobii a emoce Syntetickým ukazatelem je reputace, image, mediální obraz Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

7 Vliv médií na veřejné mínění:
Použití: se zavedením všeobecného volebního práva (USA 1850, Německo a Francie 1871, V.B. 1884, Rakousko-Uhersko 1907) roste potřeba oslovit veřejnost Uplatnění vlivu: manipulace výběrem informací, jejich zařazením a postojem; Autorita médií: nestrannost, reprezentují stanoviska veřejnosti (také je ale vytářejí) Poblém financování – prodej tisku a reklama Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

8 Vliv současných českých médií
Je značný – vytvářejí náladu, trend, postoje, dojmy; Ale: komunální volby 2014 ovlivnila média (noviny) méně než bilboardy, internet a sociální sítě; Pět hlavních deníků (Blesk, HN, LN, MfD, Právo): pokles prodeje za rok o 12% na Hnutí ANO vyhrálo, TOP 09 prohrálo KDU-ČSL nebyla poškozena útokem v MfD (Janoušek-Sekyra) TOP 09 byla poškozena útokem v Blesku (foto J. Vávra – T. Hrdlička) Domácí investoři, restrukturalizace, propojování, rozvoj internetových aktivit a využití sociálních sítí; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

9 Česká mediální krajina prakticky
Charakteristika: malý trh, značný podíl mutačních periodik; Nezralý trh (vývoj vlastnictví, legislativy, turbulence; Stát nevlastní média, ale existují média veřejnoprávní Regulace rozhlasového a televizního trhu – RRTV Liberální tiskový zákon Nestabilita:  personální – recyklace novinářů Podobnost – mediální stereotypy PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

10 Mediální krajina „vědecky“
Všechna média, kterými lze oslovit veřejnost; všeobecně: Veřejnoprávní a komerční Celostátní (celoplošná) a regionální Tištěná, elektronická, internetová, Obsahové členění: Zpravodajská, publicistická, bulvární, seriózní Všeobecná, specifická (tématická, odborná, lifestylová) členění dle recipientů: Vzdělanostní, muži x ženy x mládež, sociální, věkové, lokální media relations = víc o vztazích s novináři, než s médii Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

11 Děkujeme že kouříte, USA, 2005
Ukázky z filmu: mluvčí se sejde s novinářkou, vypoví jí „off the record“ důvěrnosti, ona je pak zveřejní, mluvčí přijde o práci, ale nakonec se pomstí: zveřejní pravdu o sexuálním vztahu s novinářkou. 11

12 Media relations v praxi - činnosti
Styky s novináři (aktivní, pasivní), osobní kontakty tiskové konference odborné semináře pro novináře, společenské a sportovní události, neformální kontakty a setkání Vystupování v médiích vystupování před kamerou, v rozhlase, aktivity na internetu – chat, sociální sítě, relevantní portály Zpětná vazba monitoring médií a jak s ním nakládat, i nepříjemné zprávy mají svou hodnotu předvídání: přijímaná rozhodnutí by organizace měla zvažovat i z hlediska dopadu na veřejné mínění (očekávatelné reakce médií) PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

13 Media relations v praxi - nástroje
Tvorba strategie = stanovení cíle, nalezení cest Mediální audit, cílová reputace, Interní pravidla hry (nahoru a dolů), kompetence Tým, organizační zařazení, rozpočet Vztahy s novináři Servis – pasivní PR Aktivní prosazení vlastních témat Vystupování v médiích Kdo s čím? Tisk, rozhlas, televize, internet Další nástroje všedního dne Tisková zpráva, sdělení, newsletter Media list a jak s ním pracovat Tiskové konference, snídaně, brífing, press trip ... PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

14 Media relations a tiskový mluvčí
Hlavní oblast činnosti, nejdůležitější kvalifikační předpoklad Úspěch = fungující vztahy s důležitými novináři, postavené na vzájemném respektu, důvěře a na obousteanné profesionalitě Praktický postřeh: Ondřej Kubala PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla

15 Ukázka: mluvčí Českých drah
Ondřej Kubala mluví o tom, že práce tiskového mluvčího vyžaduje soustavnou pozornost a zaujetí.

16 Pohled z druhé strany Jak vidí někteří „PíáRisté“ novináře:
Nevzdělané, zákeřné, cynické, dotěrné, snažící se ublížit, těžící z neštěstí druhých; Jak vidí novináři tiskové mluvčí: Najaté na kamuflování, zatajování či obhajování nepěkných stránek činnosti organizací; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

17 Jací jsou novináři opravdu?
Odborně zdatní v o otázkách, o které se zajímají (pestré zkušenosti a mnoho zdrojů), nejsou včak experty v oboru; Většinou dobří psychologové (empatie, důslednost, přímost, nestrannost); Základem jejich práce je „názor na věc“ – o ten se zajímají, ten si vytvářejí; Pracují pod vlivem nadřízených a pod časovým tlakem. Neradi se opravují, neradi se podřizují; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

18 … a jací jsou tiskoví mluvčí?
Kvalitní: odborně zdatní, motivovaní, přesvědčení, korektní, pracovití, kompetentní; Nekvalitní: nekompetentní, Škodliví: pracují s polopravdami, uchylují se k úplatkům, nekorektním postupům, negativnímu PR, Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

19 Co novináři milují aktuality, exkluzivitu, včasné a přesné informace, nové (podložené) názory a pohledy; Konflikty, rozpory, příběhy; Stručnost, výstižnost, civilnost (novináři vždy věci zjednodušují – nebojte se toho!) Významnost (celebrity), zajímavost, nevšednost; Ohled na technické potřeby, uzávěrky Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

20 Co novináři nenávidí Mnoho slov, žádná fakta;
My jsme jedničky a kdo je víc; Polopravdy, nepravdy, mlžení; Poučování, mentorování, odmítání diskuse, nekompetentnost; Dohody s vydavateli a šéfredaktory; Negativní PR; Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

21 Základ dobrých vztahů s médii
Být kvalitním tiskovým mluvčím, tedy Poskytovat médiím servis. Spolupracovat. Dodávat dobré texty, fotografie atd. Zajistit ověřitelnost faktů, reference. Dokázat důvěryhodnost a odbornost. Budovat osobní vztahy založené na upřímnosti a profesionálním respektu. Dodržovat sliby a termíny. Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

22 Hlavní rizika Rozhodování bez respektování důsledků v komunikaci
Vydávání nekompetentních, protichůdných nebo rozporných informací (vnitřní konflikt) Omezování komunikace, nesledování médií, podceňování nebo přeceňování jejich stanovisek Profesionální chyby v komunikaci Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., ::

23 26. 7. 2010: Vít Bárta, Jakub Železný
Ukázka: Jakub Železný zpovídá Víta Bártu, který argumentuje blíže nespecigikovaným dokumenty. J. Železný se k dokumentům stále vrací, zpochybňuje, o jaké dokumenty se může jednat a proč o nich V. Bárta nechce hovořit. Rozhovor je velmi neproduktivní, V. Bárta z něj vyjde jako „poražený“ a z celého rozhovoru nevyplyne nic jiného, než že V. Bárta nechce o určitých dokumentech vlastně mluvit.

24 3 zlaté principy MR rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením
My máme odpovědnost, novináři to jen komentují: rozhodování mezi špatným a ještě horším řešením novináři mohou komentovat, ale nemohou rozhodovat, nenesou odpovědnost, organizace má své cíle, vedení o nich rozhoduje a hledá k nim cestu. Vedoucí manažeři mají za úkol rozhodovat a přijatá rozhodnutí obhajovat. Význam médií nelze podceňovat, ale ani přeceňovat, podléhat jejich názorům a tlakům. Komunikace je hra, ale má svá pravidla: selekce informací a práce s nimi – ovšem podle pravidel! Nic není staršího než včerejší noviny: úloha ideologie v politice a v ekonomice – život jde dál! Ing. Martin Švehla PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: 24


Stáhnout ppt "I. přednáška – víkendové studium"

Podobné prezentace


Reklamy Google