MÍSTNÍ SPRÁVA I. ..

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Veřejná moc a veřejná správa
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.19
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
JUDr. Marek Starý, Ph.D. Praha, 2011
Rozpočty územních samosprávných celků
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Evropská charta místní samosprávy
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
POSTAVENÍ OBCÍ PO ROCE 1989 Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mgr. Radko Martínek Senátor PČR Mezinárodní konference k meziobecní spolupráci 28.
Kontrola veřejné správy I.
Základní informace Veřejná správa – činnost veřejnoprávní korporace spravující veřejné záležitosti ve veřejném zájmu financovaná z veřejných prostředků.
Územní samospráva Kraje
Mezivládní organizace – jediná úroveň
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Veřejná správa.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
MÍSTNÍ SPRÁVA II. ..
Návrh Evropské charty regionální samosprávy
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Veřejnosprávní činnost
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. JUDr. Jana Jurníková, Ph.D.
Územní samospráva Obce
Evropské správní právo (NV305K) Evropské správní právo (NV305K) JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. PROJEKT „POSTDOC I“ reg.č. CZ.1.07/2.3.00/ ,
JUDr. Jana Jurníková, Ph.D. doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška Evropská Studia 2008 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
doc. JUDr. Soňa Skulová, Ph.D.
Jakub Alexa Zita Dostálová
Ústava ČR Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství Prezentace č. 10
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Ekonomické otázky funkčního komunitního systému sociálních a zdravotních služeb v obcích PRAHA 17. dubna 2015.
Ústavní vývoj ČR Barbora Vítová, Kristýna Jiránková, C3A.
OBCE A KRAJE VE FINANČNÍ SPRÁVĚ. DECENTRALIZACE VEŘEJNÉ SPRÁVY 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy; obecní z ř ízení 1990 – obnovení ve ř ejné samosprávy;
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Nástin přednášek – studijní pomůcky. Pojem správy  vedení, řízení, (ekonomická) péče o něco  záměrná činnost, sledující dosažení určitého cíle (účelu)
Určeno pro: žáky 4.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Základy práva Téma: Územně-správní.
ÚVOD DO VEŘEJNÉ SPRÁVY Přednáška č. 1 VEŘEJNÁ SPRÁVA, POJEM, CHARAKTERISTIKA PrF MU, září 2012 © petr průcha, 2012.
Územní samospráva a její organizace
Rozpočtové právo I 20. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Rozpočtové právo 2. května 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA Úvod do studia, Základní vymezení správního práva, základní vymezení veřejné správy, vědecké pojetí správního práva.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Vnitrostátní, mezinárodní a evropský rozměr práva
Evropské správní právo
MÍSTNÍ SPRÁVA II. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Obecně o veřejné správě
ÚSTAVA ČESKÉ REPUBLIKY
Organizace veřejné správy blok č. 1
MÍSTNÍ SPRÁVA I. PrF MU v Brně © petr průcha, 2017.
Základní pojmy a instituty správního práva a veřejné správy Jana Jurníková Zlín 2013.
Obecná část rozpočtového práva III
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Samospráva a její organizace, zájmová samospráva; územní samospráva a její organizace MP313K Úvod do studia veřejné správy 6. přednáška Stanislav.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Ekonomický základ veřejné správy MP313K Úvod do studia veřejné správy 9. přednáška doc. JUDr. Petr Havlan, CSc. Definujte zápatí - název.
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Obecná část rozpočtového práva III
Transkript prezentace:

MÍSTNÍ SPRÁVA I. .

Osnova předmětu pojem a podstata místní správy, charakteristika vývoje místní správy na našem území od pol. 19, stol., principy organizace evropských systémů místní správy, pojem a charakteristika naší současné místní správy, ústavně právní základy organizace a činnosti místní správy, zákonná úprava místní správy, organizace místní správy činnost místní správy (realizace veřejné správy se zřetelem k její místní úrovni), záruky zákonnosti v místní správě

Tematické okruhy písemných seminárních prací pojem a podstata místní a územní správy režim místní správy ve smyslu Evropské charty místní samosprávy dosažený stav postupu reformy územní veřejné správy ústavně právní základy organizace a činnosti územní správy zákonná úprava právního postavení obcí zákonná úprava postavení krajů vztahy obcí a krajů normotvorná pravomoc územních samospráv sankční pravomoc územních samospráv záruky zákonnosti v územní správě základy právní úpravy regionálního rozvoje a jeho podpory komparace režimu naší územní veřejné správy s režimy ve vybraných evropských státech

. Studijní prameny Ukončení předmětu Průcha, P., Schelle, K.: Základy místní správy, Brno, Iuridica Brunensia, 1995 Koudelka, Z.: Samospráva, Linde Praha, 2008 Koudelka, Z., Ondruš, R., Průcha, P.: Zákon o obcích, komentář, 4. doplněné a přepracované vydání, Linde Praha,2009 Kopecký, M.: Právní postavení obcí a krajů – základy komunálního práva, Wolters Kluwer ČR, a.s., Praha 2010 Místní správa v liberálních demokraciích :úvodní náčrt. Edited by J. A. Chandler, Translated by Jan Svatoň - Soňa Skulová, Brno, Doplněk, 1998 další prameny aktuálně zadávané ve výuce platná právní úprava, související judikatura Ukončení předmětu Předmět se ukončuje kolokviem. Podmínkou je, mimo absolvování výuky, zpracování, prezentace a odevzdání seminární práce (v rozsahu cca 6 – 8 stran) na zvolené téma (subtéma) z tematických okruhů (příp. z osnovy předmětu), dle vlastního výběru zpracovatele.

1. POJEM A PODSTATA MÍSTNÍ SPRÁVY 1. POJEM A PODSTATA MÍSTNÍ SPRÁVY a její místo či vymezení v rámci institutu veřejné správy Organizační a funkční pojetí místní správa nejnižší úrovní územní veřejné správy místní a územní správa protipólem správy centrální, resp. ústřední místní, resp. územní, státní správa (jako specializovaná VS) a místní, resp. územní, samospráva (jako VS s tzv. všeobecnou působností)

MÍSTNÍ, resp. ÚZEMNÍ, SAMOSPRÁVA místní, resp. územní, samospráva v našich podmínkách – představována tzv. smíšeným modelem organizačně pouze samospráva, s přenesenou působností (nejblíže k tzv. rakouskému modelu)

MÍSTNÍ A ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVA JAKO PŘEDMĚT ZÁJMU VĚDY A STUDIA Výchozí teorie samosprávy přirozenoprávní – samospráva stavěna před vznik státu jako přirozená forma pospolitostní organizace občanů státoprávní – stát je základem samosprávy politická – základ v pouhé občanské laické účasti Problémy územní samosprávy, ve spojení s veřejnou správou, se zabývají vysoké školy, národní i mezinárodní vědecké instituce, vlády, orgány Rady Evropy, OECD, EU. Z institucí je jmenovitě třeba připomenout následující : Mezinárodní ústav správních věd (IIAS), Brusel Evropský ústav veřejné správy (EIPA), Maastricht Německá vysoká škola správních věd ve Speyeru Státní škola pro veřejnou správu (Francie) - (ENA – École nationale d´ administration) Národní škola veřejné správy (Polsko – založena v r. 1990)

2. CHARAKTERISTIKA VÝVOJE MÍSTNÍ SPRÁVY NA NAŠEM ÚZEMÍ období před vznikem samostatného československého státu - Stadionovo prozatímní obecní zřízení – č. 170/1849 – „Die Grundfeste des freien Staates ist die freie Gemeinde“ (Základem svobodného státu je svobodná obec.) období I. republiky, po válce do r. 1949 - důraz na obecní samosprávu 1949 – 1989 - místní správa ve formě správy státní (soustava „národních výborů“) od r. 1990 - revitalizace územní samosprávy, demokratická transformace, reforma a modernizace

vl. nařízení č. 5/1945 Sb. , o volbě a pravomoci národních výborů ústavní dekret presidenta republiky č. 18/1944 Úředního věstníku československého, o národních výborech a prozatímním Národním shromáždění vl. nařízení č. 5/1945 Sb. , o volbě a pravomoci národních výborů zákon č. 280/1948 Sb., o krajském zřízení na území dnešní ČR – 13 krajů plus Praha ústavní zákon č. 12/1954 Sb., o národních výborech zákon č. 13/1954 Sb., o národních výborech zákon č. 36/1960 Sb., o územním členěním státu na území dnešní ČR – 7 krajů plus Praha zákon č. 65/1960 Sb., o národních výborech zákon č. 71/1967 Sb., o národních výborech

3. PRINCIPY (MODELY) ORGANIZACE EVROPSKÝCH SYSTÉMŮ MÍSTNÍ SPRÁVY smíšený -  německý (pův. pruský, později tzv. rakouský model (většina evropských zemí - Německo, Rakousko, Belgie, Holandsko, Itálie, Polsko, Slovensko, Maďarsko, severské země) dělený - nejblíže k tzv. francouzskému modelu (dnes se již blíží smíšenému modelu) výlučně samosprávný (self gowernment) – (na základní úrovni – obce) – anglický, resp.  anglosaský model (na vyšších úrovních (okresy, hrabství), taktéž státní správa – kombinace samosprávy a státní správy

4. POJEM A CHARAKTERISTIKA NAŠÍ. SOUČASNÉ MÍSTNÍ SPRÁVY 4. POJEM A CHARAKTERISTIKA NAŠÍ SOUČASNÉ MÍSTNÍ SPRÁVY VÝCHODISKA SOUČASNÉHO STAVU bezprostředně předchozí, resp. poslední vývoj západoevropské státy (kontinuita), reformy, tč. spíše modernizace východoevropské státy (diskontinuita - nyní tzv. demokratická transformace, reformy, modernizace), společné - europeizace (zejména ECHMS), souvisí s modernizací, tento proces u zemí Rady Evropy, intenzivnější však u zemí EU

EVROPSKÁ CHARTA MÍSTNÍ SAMOSPRÁVY (sdělení MZV ČR č. 181/1999 Sb.) je dokumentem Rady Evropy, který byl přijat (podepsán prvními státy) v říjnu 1985 ve Štrasburku, a který nabyl platnosti po předepsané ratifikaci stanoveným minimálním počtem členských států k 1.9.1988 Česká republika Evropskou chartu místní samosprávy podepsala v květnu 1998 a po její ratifikaci se Charta stala pro Českou republiku platnou dnem 1.9.1999 upravuje základní otázky postavení a poslání místní samosprávy, a to : ústavní a zákonné základy místní samosprávy, pojem místní samosprávy a tzv. rozsah místní samosprávy, ochrana hranic místních správních jednotek, správní struktury a zdroje k plnění úkolů místních společenství, podmínky výkonu odpovědnosti na místní úrovni, institut dozoru nad činností místních společenství, finanční zdroje místních společenství, právo místních společenství se sdružovat, soudní ochrana místní samosprávy

Ústavní soud ve spojení s Chartou poukázal na limity svobody územní samosprávy, a to když v nálezu ze dne 5.2.2003, sp.zn. Pl. ÚS 34/02 uvedl: Český ústavní standard místní samosprávy je doplněn a obohacen standardem, který vyplývá z mezinárodních závazků České republiky, jmenovitě Charty místní samosprávy. …. Charta není klasickou smlouvou o lidských právech, netýká se jednotlivců, nýbrž společenství občanů, zakládá kolektivní práva. Z toho vyplývají zvláštnosti jejího výkladu a aplikace. Pravidla jí vyjádřená, která tvoří evropský standard místní samosprávy, jsou stěží přímo uplatnitelná (self-executing). …… Práva zaručená Chartou územní samosprávě smluvních stran jsou rámcová. Charta sama v řadě ustanovení počítá s podrobnou vnitrostátní právní úpravou, která zajisté představuje meze, ve kterých se územní samospráva bude pohybovat. Rozhodně nezaručuje úplnou svobodu územní samosprávy. Ta není evropskou tradicí. Zákony, popř. další předpisy podle volby a tradice smluvních stran mohou podrobně vymezovat okruh záležitostí spravovaných územní samosprávou včetně těch, které má samospráva za povinnost sledovat, její organizaci včetně podoby a postavení jednotlivých orgánů, určovat rámec pro hospodaření, přiznávat majetek a její finanční zdroje. Už vůbec Charta nečiní z územní samosprávy svrchovaná tělesa blížící se státům. (www.concourt.cz) .

SOUČASNÝ STAV MÍSTNÍ A ÚZEMNÍ SAMOSPRÁVY obce, kraje - jako výsledek reforem po přelomu r. 1989/90 územní členění (vč. stavu dle zákona č. 36/1960 Sb., ve znění pozdějších předpisů) specifika obecního „uspořádání“ (kategorizace obcí – tři kategorie, specifikem statutární města a hlavní město Praha)

v poloze vnější v poloze vnitřní PROBLÉMY K ŘEŠENÍ vztah státu a samosprávy (dozor, kontrola, dopady regulatorní reformy) vztah samosprávy a občanů (uspokojování potřeb občanů, formy podílu občanů na územní samosprávě, vše ve spojení s ochranou a uplatňováním základních práv a svobod) vztah samosprávy a soukromého sektoru (tzv. partnerství veřejného a soukromého sektoru) v poloze vnitřní územní samospráva ve smyslu institucionálním úrovňovost počty, vzájemné vztahy

SHRNUTÍ, ZÁVĚR