Emocionalita a lidské zdraví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Neurózy, psychózy, rané poruchy
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
AUTOŘI: BARBORA MIKULOVÁ LUCIE KMENTOVÁ 4.A
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY doplňkový seminář k projektu
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Zvládnu i náročné životní situace II.
Náročné životní situace, konflikty
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Náročné životní situace
Rozdíly mezi osobnostmi
Konflikty uvnitř interdisciplinárního týmu Proč vznikají a co se s nimi dá dělat Mgr. Radka Alexandrová Psycholožka DLBsH Rajhrad.
Stres Petr Machala. anglicky stress = napětí, namáhání, tlak jedinec je vystaven mimořádným podmínkám následné obranné reakce mají za cíl zachování vnitřní.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
Psychologie II Sociální psychologie
Duševní zdraví a psychohygiena
Veronika Řeháková C3B, PSY Datum vypracování:
Motivace Motivace-aneb nestavějte domeček z karet Motivace je psychický proces vedoucí k energetizaci organismu. psychický Motivace usměrňuje naše chování.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Fáze vyrovnávání se s narozením postiženého dítěte a jeho přijetí
Seminář Trauma.
Internalizované poruchy chování
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Vyrovnávání se stresem
teorie oboru ošetřovatelství
MOTIVACE.
Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Stres a jeho zvládání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Eva Smejkalová Klinická psychologie II.
MUDr.Taťána Mahdíková Ordinace JACH-TA, s.r.o.
Transkript prezentace:

Emocionalita a lidské zdraví Psychologie zdraví Emocionalita a lidské zdraví

Emocionalita a lidské zdraví Frustrace Konflikt Trauma Krize Deprivace Neurózy a fobie

Frustrace „Frustrace je situace, kdy je člověku znemožněno dosáhnout uspokojení nějaké subjektivně důležité potřeby, ačkoli byl přesvědčen, že tomu tak bude“ (Vágnerová, 2004, s. 48).

Příčiny frustrace vnější, fyzická nebo jednání jiného jedince, anebo vnitřní, jako je plachost či pocity viny

OBRANNÉ FRUSTRAČNÍ MECHANISMY Agrese Projekce Racionalizace Sublimace Somatizace Popření Represe (potlačení) Únik do fantazie Kompenzace Identifikace Substituce Regrese Rezignace Stereotypizace Vytváření reakcí

Prevence frustrace rozvaha při stanovování cílů – každý si, při snaze dosáhnout nějakého cíle, musí uvědomit své přednosti, ale i své nedostatky; stanoví-li si člověk nereálný cíl, kterého vzhledem ke svým schopnostem a dovednostem není schopný dosáhnout, bude trpět pocitem frustrace; umění odpočinku a relaxace – při plánování pracovních činností nesmíme zapomenout zařadit pravidelné přestávky; pozitivní pohled na svět; zdravé sebevědomí, sebehodnocení a sebeúcta.

Konflikt „Konflikt je rozpor, spor, současné střetávání protichůdných tendencí“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 261).

Druhy konfliktů Podle počtu zúčastněných osob: intrapersonální konflikty – vnitřní, osobní konflikty, které jedinec prožívá sám v sobě, jedná se o vnitřní souboj; interpersonální konflikty – konflikty, které se odehrávají mezi dvěma lidmi; skupinové konflikty – konflikty uvnitř skupiny lidí; meziskupinové konflikty – konflikty mezi dvěma skupinami lidí.

Řešení konfliktů asertivní chování; rekapitulace vzniklé konfliktní situace (snaha najít společné řešení); umění přiznat si vlastní chyby a nedostatky; nevnášet do probíhajícího konfliktu dávno vyřešené konfliktní situace.

Druhy konfliktů Podle psychologické charakteristiky: konflikty představ; konflikty názorů; konflikty postojů; konflikty zájmů.

Příčiny konfliktů špatná organizace práce; nespravedlivé a neprofesionální vedení firmy či organizace; neochota přijímat pracovní morálku, povrchní vztah k práci; nesprávné sebehodnocení při předávání výsledků práce; neadekvátní kritika na pracovišti; vlastnosti osobnosti jako jsou negativismus, náladovost, nezodpovědnost, emoční labilita; absence ohodnocení za práci (pochvala, finanční odměna); nejasná pravidla kariérového růstu; nedostatečně materiálně vybavené pracoviště (absence pomůcek a přístrojů); nepodnětné pracovní prostředí.

Trauma Trauma může jednice postihnout v různých životních situacích.

Trauma psychické Duševní úraz, nerovový šok, duševní otřes. Život ohrožující událost, kterou člověk zažil přímo nebo jako svědek a která vyvolala strach, hrůzu, pocity beznaděje a zoufalství, nejistotu, ztrátu pocitu bezpečí a přizpůsobivosti. Má za následek funkční poruchy, někdy i organické změny. Trauma jednorázové, jako je smrt blízké osoby či znásilnění, Trauma opakující se, jako jsou rodinné hádky či arogantní nadřízený. Události jako je znásilnění mají horší psychologický dopad než ty, které byly způsobeny přírodními silami či tělesným poškozením. Pokud je psychické trauma prožito v dětství a trvá dlouho a má velké důsledky.

Trauma sexuální: otřes způsobený znásilněním, sexuálním zneužíváním, selháním při koitu aj., který se stává psychogenním zdrojem sexuality. Trauma zrození: má duševní stav těhotné ženy silný vliv na vývoj plodu v průběhu jeho nitroděložního života. Může být posíleno zážitkem porodu a psychickými a sociálními okolnostmi matčina života v nejranějším vývoji dítěte. Trauma porodní: termín pro okamžik strádání právě narozeného dítěte. Je označováno za vyvržení z pohodlí dělohy, kde byly zajištěny všechny potřeby, do smyslově studeného nepřátelského světa. Metaforicky je porod přirovnáván k vyhnání z ráje do nepříznivého světa. Předpoklad, že zde vězí příčina většiny pozdějších neuróz. Za podobné trauma je považováno i pozdější odstavení od matčina prsu.

Krize „Extrémní psychická zátěž, nebezpečný stav schopný vyvolat selhání dosavadních regulativních mechanismů, nefunkčnost v oblasti biologické, psychické“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 272).

Deprivace „Deprivace je strádání, ztráta něčeho, co organismus potřebuje. Nedostatečné uspokojování základních potřeb“ (Hartl, Hartlová, 2010, s. 94).

Maslowova pyramida potřeb

Druhy deprivací biologická – potřeba dýchání, potravy, tepla, spánku, odpočinku, vyměšování, sexuální potřeba aj. motorická – potřeba pohybu (nedostatek pohybu u dětí v batolecím věku má negativní vliv i na jejich intelektové schopnosti). senzorická (smyslová) – smyslové podněty (zrakové, sluchové, čichové, chuťové a hmatové). sociální – potřeba sociálních kontaktů, touha po společnosti, potřeba s někým komunikovat, svěřit se a být někomu nablízku. citová – potřeba lásky, afiliace (citové strádání zejména u dětí má fatální důsledky na jejich psychický vývoj).

Druhy deprivací podle Vágnerové deprivace v oblasti biologických potřeb; podnětová deprivace; kognitivní deprivace; citová deprivace; sociální deprivace.

Neurózy a fobie Neuróza je duševní porucha vyvolaná psychogenně, související se situací, kterou člověk prožívá jako stresující. Společným jmenovatelem neuróz je vysoká míra úzkosti a pacientův zachovaný náhled. Jde o funkční nervové onemocnění bez organického nálezu – funkční proto, že nejde o organické poškození centrálního nervového systému ani o změny v metabolismu, a pokud se taková odchylka najde, je výsledkem např. stresu, nikoli příčinou neurózy.

Dělení duševních poruch a poruch chování podle MKN-10 F40–F49: Neurotické poruchy, poruchy vyvolané stresem a somatoformní poruchy: F40 : Fobické úzkostné poruchy. F41: Jiné úzkostné poruchy. F42: Obsedantně kompulzivní porucha. F43: Reakce na závažný stres a poruchy přizpůsobení. F44: Disociativní (konverzní) poruchy. F45: Somatoformní poruchy. F48: Jiné neurotické poruchy.

Neuróza fobická Intenzivní strach z určitého předmětu nebo situace. Nelze jej odstranit rozumovými argumenty, přesvědčováním ani náhledem postiženého, který si uvědomuje, že jde o strach nevhodný, nesmyslný či směšný. Projevuje se ochablou aktivitou, únavností, pocením, pocity na zvracení, třesem, očekáváním vlastního selhání. arachnofobie – strach z pavouků; akrofobie – strach z výšek, agyrofobie – strach z přecházení silnice; agorafobie – strach z pobytu na otevřených veřejných místech (plné náměstí, hromadná doprava aj); sociální fobie – obava z posuzování ostatními aj.

Neuróza úzkostná Hlavním projevem je vystupňovaný, dlouhodobý pocit úzkosti, který neodpovídá životní situaci nemocného. Projevuje se nepokojem, neklidem, sníženou výkonností i pozorností, zhoršeným zapamatováním, neschopností uvolnit se a dalšími vegetativními projevy.

Neuróza sociální Neuróza vznikající v důsledku sociálního vzestupu či sociálního sestupu, provázená úzkostí ze selhání, pocity viny, špatným svědomím.

Literatura DANZER, G. (2001). Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla a duše. Praha : Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2003). Psychologie zdraví. Praha: Portál. KŘIVOHLAVÝ, J. (2004). Pozitivní psychologie. Praha: Portál. MAREŠ, J. (2003). Sociální opora u dětí a dospívajících. Hradec Králové: Nucleus. PAYNE, J. Kvalita života a zdraví. Praha : Triton, 2005. 629 s. ISBN 80-7254-657-0. PRAŠKO, J. (2005). Úzkostné poruchy:klasifikace, diagnostika a léčba. Praha : Portál. SCHREIBER, D. S. (2005). Uzdravení bez léků: cesta ze stresu, úzkosti a deprese. Praha: Portál. STUCHLÍKOVÁ, I. (2002). Základy psychologie emocí. Praha: Portál.