ISLE – co to je a proč Leoš Dvořák, Irena Dvořáková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Advertisements

Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
XII. ročník konference ČAPV
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Systémy pro podporu managementu 2
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Přehledové články Struktura - příklady Duchowski, A breadth-first survey of eye-tracking applications, Behavior Research Mehotds, Instruments&Computers,
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Témata a výstupy z jednání sekce „Engineering education“ na kongresech CHISA Josef Koubek IA ČR Inženýrská akademie České republiky a VŠCHT Praha Vysoká.
Souběžný návrh hardware a software (Language for Instruction Set Simulator-Oriented Model) MPO ČR, FT-TA3/128, Jazyk a vývojové prostředí pro.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Badatelské mimoškolní aktivity jako příležitost k identifikaci a rozvoji nadání i obohacení výuky Vojtěch Tutr.
Zkušenosti z vyučování chemické teorie a jeho administrativa v e-prostoru Masarykovy univerzity Pavel Kubáček Katedra fyzikální chemie.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Jak (ne)zprotivit fyziku (ne)nadaným studentům
III. ročník – ošetřovatelství – prezenční III. ročník – ošetřovatelství. kombinované 259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky.
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
VÝUKOVÉ METODY Přehled.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Statistická významnost a její problémy
Aktivizující metody výuky ve výuce biochemie:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Kombinovaná forma studia Východiska k realizaci. Kombinovaná forma studia Podle VŠ zákona – kombinace prezenční a distanční formy Obsahuje tedy prvky.
Biostatistika 1. přednáška Aneta Hybšová
Behaviorismus (část II)
11/2011Přednáška č. 41 Obsah předmětu: Počítačová podpora řízení Předmět : Počítačová podpora řízení K126 POPR Obor : E ZS, 2011, K126 EKO Přednášky/cvičení.
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Didaktika geografie.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
DIDAKTIKA FYZIKY I. 7 Fyzikální učebnice
1 Jak získat nejlepší důkaz: Multizdrojové vyhledávání a kritické hodnocení Merck Manual of Diagnosis and Therapy Scholar Google Medline (PubMed) Cochrane.
7. STRUKTURA ODBORNÉHO TEXTU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Struktura podnikatelského plánu
Antonín Krejčí Zvyšování konkurenceschopnosti firem pomocí metod průmyslového inženýrství a inovace s podporou e-learningu Číslo projektu: CZ.1.07/3.2.05/
BIOSTATISTIKA LS 2016 Garant předmětu: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Přednášející: Ing. Martina Litschmannová, Ph.D. Cvičící: Ing. Martina Litschmannová,
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Chemický experiment. Školní a vědecký experiment Školní experiment: Dříve řešený problém Známý výsledek pro experimentátora Vyvození výsledku na základě.
Integrační trendy při tvorbě multimediálních výukových portálů pro medicínu a zdravotnictví V. Mihál, J. Potomková Lékařská fakulta Univerzity Palackého.
ŠKODA AUTO VYSOKÁ ŠKOLA, O.P.S.
Obsah a úvod do předmětu: Počítačová podpora řízení
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Jiří Svoboda Gymnázium dr. A. Hrdličky v Humpolci
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
Obecná didaktika ÚVOD.
Řízení v dynamickém modelu
Zkušenost zřizovatele a rodiče
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 5 Fyzikální experimenty
Standardy pro základní vzdělávání
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Úvod do kvalitativního výzkumu
Aplikační seminář
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Přístupnost , univerzální design a přístupnost
Insolvence 2018 Restrukturalizace a insolvence v číslech
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Školní vědecký projekt
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Dynamické procesy v řízení Definice procesů v řízení
Transkript prezentace:

ISLE – co to je a proč Leoš Dvořák, Irena Dvořáková

Úvod: co je ISLE Investigative Science Learning Environment Ne jen „prostředí“ = laboratoř, ale specifický přístup Odlišnosti od (a styčná místa s): - tradiční výuky, - vyvracení miskoncepcí, - peer instruction, - IBSE, … Pro nás: - poučení, - inspirace, - další zdroje, … - rozšíření spektra přístupů Co je ISLEKDF MFF UK,

Kdy to začalo Kořeny: 90. léta A. van Heuvelen: Learning to think like a physicist, Am. J. Phys. 59, 891 (1991) A. van Heuvelen: The Workplace, Student Minds, and Physics Learning Systems, Am. J. Phys.69, 1139 (2001) Začátek: ~ 2000 E. Etkina, A. Van Heuvelen: Investigative Science Learning Environment: Using the processes of science and cognitive strategies to learn physics. In Proceedings of the 2001 Physics Education Research Conference. (Rochester, NY, 17-21, 2001). Co je ISLEKDF MFF UK,

Kdo za tím stojí Alan van Heuvelen – Ph.D. 1964, Colorado, začínal jako fyzik – Od 80. let -> PER – Spoluautor CSEM – Millikan Award 1999 – … Eugenia Etkina – Učitelka fyziky v Moskvě – Od 1995: Rutgers Univ., New Jersey – Zvané přednášky: GIREP 2010 (Remeš) ICPE 2013 (Praha) – Millikan Award 2014 – práce s učiteli fyziky… Co je ISLEKDF MFF UK,

První pohled na ISLE Objevování (guided inquiry)... „jako detektivka“ Příklad: Přijdete ke mně domů a vidíte, že mám ve vstupní hale…. 10 televizí ! Jaké to může mít vysvětlení? (Nějaké nápady, třeba i bláznivé?) Všechna vysvětlení nebudou současně pravdivá… Co je ISLEKDF MFF UK,  pozorování (bez předpovídání !)  tvorba hypotéz (více) předpovědi  testování testovací pokusy ne/zamítání hypotéz ?

ISLE cyklus Co je ISLEKDF MFF UK, Zdroj: E. Etkina: Physware 2015 handouts

ISLE cyklus Propojuje přístupy: Induktivní Deduktivní (hypoteticko- deduktivní) Co je ISLEKDF MFF UK, Observační experiment Vysvětlení (kvalit., kvant.) Testovací experiment porovnání s předpovědí Kontrola sběru dat, předpokladů, úprava vysvětlení předpovídání + předpoklady „vzorce chování“ ne víc dat navrhni jiné Další testy Aplikace ověř, zlepši… ano

Lze to zkusit i u nás? Příklady: Elektrické obvody (úvod) - hodně se podobá cyklu ISLE Archimedův zákon… Co je ISLEKDF MFF UK,

Podobnosti … Co je ISLEKDF MFF UK, Observační experiment Vysvětlení (kvalit., kvant.) Testovací experiment porovnání s předpovědí Kontrola sběru dat, předpokladů, úprava vysvětlení předpovídání + předpoklady „vzorce chování“ ne víc dat navrhni jiné Další testy Aplikace ověř, zlepši… ano Konkrétní zkušenost Reflexe Abstraktní konceptualizace Aktivní experimentování Kolbův cyklus Konkrétní zkušenost Reflektivní pozorování Abstraktní hypotéza Aktivní testování Zull (učení)

„Jemná struktura“ ISLE: co se rozlišuje Experimenty: – Observační – Testovací – Aplikační Rozlišovat: – Hypotézy (vysvětlení, ideje) – Předpoklady – Předpovědi (když platí hypotéza … a za předpokladu … a já udělám …, pak bude výsledek …) Pozn.: Cyklus lze nejdříve „otočit“ kvalitativně, pak kvantitativně Co je ISLEKDF MFF UK, Observační experiment Vysvětlení Testovací experiment Kontrola, úpravy předpovídání Aplikace předpoklady

Odlišnosti… (jaké a proč) Ne evokace existujících znalostí Ne předpovídání observačního experimentu Ne zvláštní důraz na miskoncepce (kognitivní konflikt) Ne učení předem Ne klasický výklad Co je ISLEKDF MFF UK, Observační experiment Vysvětlení Testovací experiment Kontrola, úpravy předpovídání Aplikace

Příklad (z workshopu Physware 2015) Baterie a LED s rezistorem – jak se chová? Možná vysvětlení (na „inženýrské úrovni“) : – ?? Testujeme vysvětlení (navrhněte pokusy, předpovězte) – ?? … a pak kvantitativně (závislost I na U) … Co je ISLEKDF MFF UK,

Další důležitý prvek ISLE: Vícenásobné reprezentace Grafické reprezentace (Náčrtky, grafy, diagramy (síly,, …), sloupcové diagramy pro energii a toky…) Slovní popis Matematický zápis Nácvik práce s vícenásobnými reprezentacemi ! A navíc: – Pečlivá práce s jazykem – Pečlivá práce se symboly Co je ISLEKDF MFF UK, konzistence různých reprezentací !

Třetí podstatný prvek ISLE: rozvoj vědeckých kompetencí Trocha názvosloví: – scientific abilities (USA); scientific competencies (EU) vědecké kompetence, dovednosti, návyky (habits) Důležité pro 21. století (důraz i jinde: TIMMS, PISA) Je třeba je hodnotit! – Důraz na formativní hodnocení – Ještě lepší: sebehodnocení -> „rubriky“ Co je ISLEKDF MFF UK,

Vědecké kompetence: kategorie rubrik AReprezentovat informace různými způsoby (11) B Navrhnout a provést observační experiment (9) C Navrhnout a provést testovací experiment (8) D Navrhnout a provést aplikační experiment (9) F Komunikovat vědecké myšlenky (2) G Sbírat a analyzovat data z experimentů (5) I Ohodnotit modely, rovnice, řešení a tvrzení (6+4) Co je ISLEKDF MFF UK,

Rubriky - příklady RUBRIC B: Ability to design & conduct an observational experiment Scientific AbilityMissingInadequate Needs improvement Adequate B7B7 Is able to identify a pattern in the data No attempt is made to search for a pattern The pattern described is irrelevant or inconsistent with the data The pattern has minor errors or omissions. Terms proportional are used without clarity- is the proportionality linear, quadratic, etc. The patterns represents the relevant trend in the data. When possible, the trend is described in words. Co je ISLEKDF MFF UK, RUBRIC C: Ability to design & conduct an experiment to test an idea/hypothesis/explanation or mathematical relation Scientific AbilityMissingInadequateNeeds improvementAdequate C3C3 Is able to distinguish between a hypothesis and a prediction No prediction is made. The experiment is not treated as a testing experiment. A prediction is made but it is identical to the hypothesis. A prediction is made and is distinct from the hypothesis but does not describe the outcome of the designed experiment. A prediction is made, is distinct from the hypothesis, and describes the outcome of the designed experiment.

Rubriky – k čemu a jak Ukazují, v čem se lze zlepšovat Přenositelnost Fungují, ale nutno trénovat (studenti si na ně zvykají 6-8 týdnů) Podobné způsoby hodnocení v ČR např.: H. Košťálová, J. Straková: Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. SKAV 2008 Co je ISLEKDF MFF UK,

Vztah k dnešní „módě“: IBSE Studenti potřebují oporu („scaffolding“): – Konceptuální (lze otázkami učitele) – Procedurální (rubriky: i pro sebehodnocení) Co je ISLEKDF MFF UK, IBSE badatelsky orientovaná výuka open … chaos …  guided řízená  cookbook není inquiry 

Motivace a teoretické základy ISLE (kombinace podnětů z různých oblastí) Potřeby 21. století (needs of 21th century workplace) Vědecká epistemologie (scientific epistemology) Výzkumy mozku, neurovědy (brain research) Výzkumy v oblasti učení (research on learning) Co je ISLEKDF MFF UK,

ISLE kombinuje podněty z různých oblastí (část tabulky z článku z r. 2007) Co je ISLEKDF MFF UK,

ISLE: funguje to ? Výsledky testů: – FCI (gain 0,6 ; 0,64) – CSEM (posttesty: 63% až 74 %) … srovnatelné s jinými „reformními přístupy“ Další výzkumy a šetření – Užívání vícenásobných reprezentací – Zlepšení vědeckých kompetencí – Posun ve vědeckém uvažování (dedukce oproti naivním přístupům) Co je ISLEKDF MFF UK,

Pro koho použitelné Uvádějí, že skoro pro všechny…: – Velké i malé skupiny – Algebra based i calculus based – VŠ i SŠ Dlouhodobě využíváno v přípravě učitelů Co je ISLEKDF MFF UK,

Jak ho využívají Skupinová práce: – Optimální skupiny po 3 – Optimální monogenderové skupiny Pomůcky a metody: – Whiteboardy apod. (na Physware velké papíry…) – Odpovědi ve velkých skupinách lze hlasovátky… Přednášky („large room meetings“), cvičení, laboratoře – propracované, viz: E. Etkina, A. van Heuvelen: Investigative Science Learning Environment - A Science Process Approach to Learning Physics. In: Reviews in PER, Vol.1., Eds.: E.F.Redish, P.J.Cooney, Co je ISLEKDF MFF UK,

Naše zkušenosti z Physware 2015 Co je ISLEKDF MFF UK,

Zdroje informací E. Etkina, M. Genitle, A. van Heuvelen: College Physics, Pearsons (Addison-Wesley) 2013 E. Etkina, M. Genitle, A. van Heuvelen: Active Learning Guide for College Physics, Pearsons rubriky, úlohy, … a 45 článků videa pokusů k ISLE cyklu (>160) Co je ISLEKDF MFF UK,

Závěr – zajímavé momenty ISLE Důraz na neohrožující přístup Staví na pokusech, hodně z nich vytahuje (indukce + dedukce, kvalitativní + kvantitativní, vícenásobné reprezentace…) Snaha o široký myšlenkový základ Nejen koncepty, ale hlavně „vědecké návyky“ Formativní hodnocení a sebehodnocení (rubriky) --- a to je (zatím) vše, přátelé… --- Co je ISLEKDF MFF UK,