Dnes ty mně, zítra já tobě!
Pomáhající profese Profese - druh pracovní činnosti vyžadující odbornou přípravu Povoláním - označujeme určitou pravidelně vykonávanou pracovní činnost. Je vykonávána za mzdu. Povolání si lidé vybírají na základě svých schopností a znalostí.
Základní oblasti působení pomáhajících profesí: Zdravotnictví Školství Sociální sféra
Které jsou ty „pravé“??? učitel bankovní makléř právník školník vychovatel zdravotní sestra ekomon prodavač psychiatr terénní soc. pracov. účetní psycholog policista řidič
Rizika??? empatie vysoká psychická náročnost rychlé rozhodování, řešení akutních situací (někdy krizová intervence) syndrom vyhoření (burn out)
Sociální pedagog versus...? Sociální pracovník Pedagog volného času Vychovatel Speciální pedagog Pomáhající profese ve škole
vs. sociální pracovník Sociální pracovník je orientován na potřeby základní a fyziologické, sociální pedagog se orientuje na uspokojování tzv. metapotřeb (např. seberealizace) sociální pracovník – pomáhá tady a teď x sociální pedagog: usiluje o změnu a rozvoj osobnosti prostřednictvím výcho- vy, následná pomoc
vs. pedagog volného času Organizuje volný čas cílové skupiny; Sociální pedagog se zaměřuje na výchovné problémy objevující se ve volném čase, plánuje volný čas s výchovným a preventivním záměrem. Soc. pedagog se zaměřuje na sekundární a terciární prevenci ve volném čase s cílem ke změně životního stylu. Důležité je terapeutické působení.
vs. vychovatel Domovy mládeže, internáty, dětské domovy... Sociální pedagog může tuto profesi vykonávat podle zákona o pedagogických pracovnících. Jeho funkce je zde především preventivní.
vs. speciální pedagog Somatopedie, psychopedie, oftalmopedie, surdopedie, logopedie, etopedie; Velké pole působnosti sociálního pedagoga v inkluzivním přístupu („Je normální být jiný“) můžeme spatřovat v přípravě prostředí. Etopedie je mnohdy vnímána jako hraniční disciplína mezi těmito dvěma obory.
vs. pomáhající profese ve škole Sociální pedagog by mohl být koordinátorem výchovně pedagogických funkcí (zatím není v katalogu pedagogických profesí); Mohl by i pracovat jako: výchovný poradce, školní metodik prevence... Sociální pedagog by měl ve škole možnost působit jak na žáky tak i na učitele a tím vytvářet přznivé klima školy (vytvářel by a realizoval preventivní programy atd.);
vs. poradce Sociální pedagog by se měl orientovat ve formách další pomoci a způsobech jejich působení, sám doplňuje informace klientům. Odborné poradenství při akutních krizích do jeho kompetencí nenáleží. Zajisté by mohl být odborníkem v poradenství životního stylu, osobnostního rozvoje, seberealizace a integrace.
Závěrem Emancipace oboru (z hlediska profesionálních aktivit, vyvíjených při práci s klientem, zohlednit a zdůraznit nutnost sociálně-pedagogického přístupu). Sociální pedagog vyniká svou schopností pracovat s každým členem polečnosti, pozitivně ovlivnit životní styl jedince, poskytnou mu odborné poradenství a v případě potřeby s ním dlouodobě na změnách v jeho životě pracovat. Činnosti sociálního pedagoga mají preventivní charakter a především dlouhodobé dopady.
Literatura: KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. MAŇÁK, J et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a sociální psychologie. SOJÁK, P. (ed.) Symposium sociální pedagogiky na Pdf MU 2 PŘADKA, M.; KNOTOVÁ, D.; FALTÝSKOVÁ, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky