ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_99 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ TEMATICKÝ OKRUH:Úvod do makroekonomiky TÉMA:Agregátní nabídka AUTOR:Ing. Kateřina Vandegrift VYTVOŘENO DNE: ANOTACE: Výukový materiál je určen pro studenty 3. ročníku SŠ. Prezentace je určena k výuce, procvičení, opakování, pochopení a upevnění vědomostí na dané téma.
Agregátní nabídka
Agregátní nabídka (AS) je celková nabídka zboží a služeb v národní ekonomice v určitém časovém období. Agregátní nabídka se vztahuje k celkovému HDP, popř. HNP. Závisí na cenové hladině, výrobní kapacitě firem a na výši nákladů. Je to tedy vztah mezi peněžní hodnotou produkce firem a cenovou hladinou.
Nejdůležitějšími faktory, které agregátní nabídku ovlivňují, jsou: Na chování cen a mezd potencionální produkt - potenciální HNP představuje dlouhodobě udržitelnou kapacitu ekonomiky neboli produkt při plné zaměstnanosti. kapitál, práce, technologie hospodářská politika očekávání subjektů kurz tuzemské měny Pohyb cenové hladiny a náklady
Křivka agregátní nabídky je rostoucí. Představuje vztah mezi cenovou hladinou (osa Y) a produktem (osa X). Zatímco v krátkodobém časovém horizontu je spíše pomalu rostoucí, dlouhodobě je téměř svislá a takřka totožná s potenciálním produktem té které ekonomiky. Sklon AS křivky je předmětem debat. Klasická ekonomie se domnívá, že křivka je téměř svislá, zatímco Keynesiánská ekonomie věří, že křivka roste poměrně pomalu.Keynesiánská ekonomie
Úkol: 1.Co je agregátní nabídka? 2.Jaké faktory ovlivňují agregátní nabídku?
Správné odpovědi: 1.je to celková nabídka zboží a služeb v národní ekonomice v určitém časovém období. 2. Chování cen a mezd, potencionální produkt, kapitál, práce, technologie, hospodářská politika, očekávání subjektů, kurz tuzemské měny, pohyb cenové hladiny a náklady