RRV2 Strategické řízení
2 úvod Vymezení lokálního a regionálního rozvoje Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…) Diferenciace možností i cílů podpory region. rozvoje (velikost obce/kraje, sociálně-ekonomická struktura, poloha aj.) Nutnost hledání inovací (Benátky, Kutná Hora, Zlín, Mladá Boleslav, Praha, STČ kraj…) – orientace do budoucnosti Hledání nových rozvojových možností municipalit, krajů a regionů
3 NUTNOST HLEDÁNÍ NOVÝCH ŘEŠENÍ ŘÍZENÍ ROZVOJE ÚZEMÍ V NOVÉM SOCIO- EKONOMICKÉM I POLITICKÉM KONTEXTU
4 Aktuální tendence lokálního rozvoje UDRŽITELNOST SÍDEL – REGIONŮ ve smyslu stabilního rozvoje
5 Rozvoj marketingových přístupů v řízení veřejné správy 70 léta 20 století Rostoucí nároky na veřejné služby Snižující se finanční možnosti VS (krize, zadlužení, specifikace služeb) Hledání nových možností zvyšování efektivity veřejného sektoru Soukromý sektor jako inspirace řízení Aplikace modelu strategického řízení
6 Strategie jako termín Nastavení ekonomických priorit obce - regionu Orientace na dlouhodobé cíle (vojenství, zisková sféra, veřejná sféra) Proces zaměřený na dlouhodobý výhled Dlouhodobost stanovení cílů a priorit rozvoje obce/města/kraje při využití vlastních zdrojů Dlouhodobost nastavení nástrojů podpory rozvoje území Využití komplexních metod hodnocení území
7 STRATEGIE zhodnocení sociálních a ekonomických silných a slabých stránek obce/regionu hodnocení demografického a sociálního vývoje v území a jakým způsobem tento vývoj zasáhne rozvojové možnosti obce sdílená vize – tj. integrace pohledů a priorit všech sociálních a ekonomických aktérů na budoucí podobu území strategický plán, který zohlední jednotlivé kroky a opatření, které vedou k plánované vizi definici jednotlivých projektů a opatření k dosažení plánovaného rozvoje kritéria a indikátory hodnocení úspěšnosti dosažení společných cílů.
8 Zhodnocení potenciálu území -Ekonomika -Demografie -Sociální -Politika Sociálně spravedlivé služby pro občany Principy TUR STRATEGIE
9 Vize Rozvojové cíle Hodnocení potenciálu Nastavení projektů Rozpočet Subjekty Dopady do území
10 Význam strategií Podpora transparentnosti a otevřenosti rozhodování Orientace jednotlivých subjektů Stanovení jasných pravidel – řešení problému ekonomického a politického času Zapojení místních aktérů a jejich priorit a potřeb do rozhodování (PPP, NS, OS) Posílení místní komunity, zodpovědnost
11 Rozvoj strategického řízení v ČR
12 Problémy strategického řízení Nepochopení smyslu – módní záležitost Neexistence legislativního opatření (Program rozvoje obce - PRK) Malá/žádná propojenost s územním plánováním (koordinace odborů úřadu) Malá profesionalita řízení Časté změny v preferencích měst Nestabilita finančního rámce a vnějšího prostředí Časová a finanční náročnost strategie Nutnost širokého politického konsensu!
13 Literatura k tématu Jaké jsou vztahy mezi územním plánováním a strategickým plánem? Moderní obec 12/05. Kol. : Úvod do veřejné správy a regionálních věd. Aleš Čeněk, Janečková, L., Vaštíková M., Marketing měst a obcí. Grada, Strategie rozvoje jednotlivých měst.