SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Speciální péče na naší škole
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
Specifické poruchy učení
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Mladší školní období.
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Příčiny SPU.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Specifické vývojové poruchy učení
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Specifické poruchy školních dovedností
Reedukace SPU s využitím počítačů
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Specifické poruchy učení
Vývojová dysfázie.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Zásady reedukace spu PhDr. Zuzana Širmerová.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Žák se specifickými poruchami učení (SPU) a ADHD
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Základy speciální pedagogiky
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PRAVDA A MÝTY O SPU Veronika Vitošková, Helena Jiránková Seminář pro učitele GJP Duben 2014.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Problematika neprospěchu žáka
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Specifické poruchy učení Specifické poruchy učení Pedagogika a psychologie Pedagogika a psychologie Mgr.
9. Tvorba individuálního plánu
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Specifické poruchy učení podzim 2012
Specifické poruchy učení (SPU) u dětí mladšího školního věku
Seminář ke speciální pedagogice 1
Speciální pedagogika (podzim 2016)
SZ7BP_SP1S Seminář ke speciální pedagogice 1
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
ZÁKLADY SPECIFICKÝCH PORUCH UČENÍ
9. Tvorba individuálního plánu
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Specifické poruchy učení
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
KONFUCIUS čínský filosof 551 – 479 př.n.l.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ Přednáška: Mgr. Alena Skotáková, Ph.D. SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ SPU se mohou ve srovnání s tělesným, smyslovým či mentálním postižením jevit jako méně závažné Pro žáky s těmito poruchami a jejich rodiče však znamenají velkou překážku na vzdělávací cestě Pojem SPU označuje různorodou skupinu poruch často na podkladě dysfunkce centrální nervové soustavy Často jsou doprovázeny dalšími příznaky

SPU Termíny – specifické vývojové poruchy učení nebo chování, specifické poruchy učení, vývojové poruchy učení 3-4 % dětí školního věku a mládeže trpí specifickými poruchami učení Důležité: - včasné rozpoznání dětí s možným rizikem poruch učení - včasná podpora rizikových dětí vedoucí k prevenci poruch učení

SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ DYSLEXIE – specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami. Dítě má problémy s rozpoznáním a zapamatováním si jednotlivých písmen (podobná b-d, s-z, t-j, podobných hlásek a-e-o, b-p). Náročné je spojování hlásek v slabiku a souvislé čtení slov, související s oslabením v oblasti spolupráce obou hemisfér.

DYSGRAFIE – specifická porucha grafického projevu postihuje celkovou úpravu písemného projevu, osvojování jednotlivých písmen, napodobení tvaru, spojení hlásky s písmenem a řazení písmen, zaměňují tvarově podobná písmena, tiskací a psací písmena. Písmo je neuspořádané, těžkopádné, neobratné. Píší pomalu, namáhavě, psaní vyžaduje hodně pozornosti.

DYSORTOGRAFIE – specifická porucha pravopisu, vyskytující se velice často s dyslexí. Týká se tzv. specifických dysortografických jevů – vynechávky, záměny tvarově podobných písmen v písemné podobě, zkomoleniny, chyby z artikulační neobratnosti. Ovlivňuje proces aplikace gramatického učiva. Ústně zdůvodní, potřebují čas a reedukaci. DYSKALKULIE – specifická porucha matematických schopností – zvládání základních početních výkonů DYSMÚZIE, DYSPINXIE, DYSPRAXIE – nevyskytují se v zahraniční literatuře, české specifikum

ETIOLOGIE SPU LMD (příčiny encefalopatické) – cca 50% Dědičnost (příčiny hereditální)- cca 20% Kombinace LMD a dědičnosti (příčiny smíšené) – cca 15% Neurotická nebo nezjištěná etiologie – cca 15%

LMD, ADD, ADHD LMD – lehká mozková dysfunkce, v zahraničí uváděný pojem ADD, ADHD – syndrom deficitu pozornosti s hyperaktivitou – syndrom příznaků, které se mohou lišit či vyskytovat společně, avšak mají stejného jmenovatele – oslabené funkce centrální nervové soustavy

CO BY MĚL PEDAGOG VĚDĚT: LMD (ADHD) se může projevovat ve třídě takto: Impulzivita: mluví, když nejsou tázáni, vykřikují, dělají cvičení bez pokynů apod. Slabá „pracovní“ paměť: neschopnost aplikovat koncept Dys-organizace: problémy s plánováním, zapamatováním si stejných nebo podobných kroků, směrů a materiálů Hyperaktivita: neposedné, roztěkané chování Nepozornost: denní snění, rozladěnost neschopnost udržet pozornost Obtíže při zpracování verbálních informací: riziko jazyk. problémů

CO BY MĚL PEDAGOG VĚDĚT: Děti s LMD (ADHD) mají nejlepší výsledky v: Stručnosti – krátkodobé aktivity Různorodosti – změna, pestrost úkolů Struktuře – rutina, organizace Děti s LMD (ADHD) trpí poruchami komunikace Postižena je jemná koordinace artikulačních pohybů, řeč je pomalá, těžkopádná. Asimilace souhlásek při výslovnosti slov nebo slovních skupin (sykavky, d, t, n, ď, ť, ň) Narušen jazykový cit – rozvoj slovní zásaoby, porozumění mluvené řeči, hledání slov potřebných k vyjádření myšlenky, …

CO BY MĚL PEDAGOG VĚDĚT S LMD (ADHD) se pojí také poruchy chování: Primární symptomy jako součást LMD a deficitů dílčích funkcí: - poruchy pozornosti - infantilní chování – souvisí s nerovnoměrným vývojem dětí - zvýšená vzrušivost – výrazně reagují na nepříjemné zvuky, vyznačují se zvýšenou pohotovostí Sekundární – jako důsledek prožívání neúspěchu, negativního hodnocení dospělých a zejména jako „výraz pocitu bezmoci vůči obtížím“

PREVENCE, SCREENING Primární prevence – jakékoliv kroky , které přispívají k podpoře psychického zdraví Screening – provádíme u dětí předškolního věku a u žáků po nástupu do školního vzdělávání

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ A POSKYTOVÁNÍ REEDUKAČNÍ PÉČE Individuální péče prováděná v rámci vyučování učitelem kmenové třídy – u mírnějších poruch. Individuální péče prováděná učitelem, který je absolventem speciálního kurzu. Péči zajišťuje i speciální pedagog či školní psycholog. Působí na ZŠ, reedukace probíhá formou dyslektických kroužků, kabinetů dyslektiků, reedukační péči a postupy konzultuje s poradenskými pracovišti Skupiny individuální péče při základních školách. Dítě dochází v průběhu dne do speciální třídy (ČJ se zaměřením na reedukaci), vrací se do kmenové třídy. Zajišťuje speciální pedagog.

FORMY VZDĚLÁVÁNÍ A POSKYTOVÁNÍ REEDUKAČNÍ PÉČE „Cestující učitel“- většinou pracovník PPP nebo SPC v průběhu vyučování provádí reedukaci Speciální třídy pro děti s poruchami učení a chování. Snížení počet žáků, vyučuje speciální pedagog, třídy se zřizují při ZŠ, individuální přístup, reedukace v průběhu celého vyuč. procesu. Speciální školy pro děti s poruchami učení Třídy při dětských psychiatrických léčebnách – děti s těžkým postižením, nebo kombinované postižení, probíhá reedukace, terapeutická i medicínská péče Individuální a skupinová péče – v PPP, SPC. Formou edukativních a stimulačních skupin, individuálně vedená reedukace, zapojí se i rodiče

NALEZENÍ SPRÁVNÉHO STYLU VÝUKY Auditivní typ – převažuje učení sluchovou cestou (nejvíce využívá poslech výkladu, komunikuje s učitelem, klade otázky, učivo si nahlas předříkává, namlouvá na diktafon, učí se s rodičem pomocí rozhovoru) Vizuální typ – převažuje učení zrakovou cestou (využívá učebnice, zápisy v sešitech, dělá si výpisky, taháky, přehledy, využívá nákresy, diagramy, učí se pomocí pozorování) Haptický typ – převažuje učení pomocí hmatu (názorné pomůcky, pokusy, manipulace s konkrétními předměty) Motorický typ – převažuje učení pomocí pohybu ( při učení chodí, mění často polohu, využívá rytmizace)

PODPŮRNÁ OPATŘENÍ VE ŠKOLE Posadit dítě před sebe, samotné nebo vedle klidného dítěte Vysvětlovat novou látku krátkými větami a jednoduchými slovy Ujišťovat se, že vše dobře pochopilo, vštěpovat posloupnosti Domluvit se na úkolech – krátké termíny, ma známkování, na počtech možných chyb, na počtu zadaných úkolů Vyhnout se únavě, rychlému tempu, pomoci najít si čas na daný počet cvičení Nechat dítě odpovídat na otázky, dodávat odvahu přeskakovat otázky Vyhnout se učení těžké látky po aktivitě, která dítěti vzala mnoho energie Pomoci v počátku plnění úkolu, trpělivost při pomalosti Rozvíjet odborné poznatky Podporovat a nechat zažívat úspěch Vytvořit si pomůcky

POUŽITÁ LITERATURA Bartoňová, M., Vítková, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-140-9 PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.