Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Advertisements

Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Klinická aplikace akcelerometrů v neurorehabilitaci
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Funkční geriatrické vyšetření a testy
PSYCHICKÉ JEVY.
Kognitivní funkce 1.kurs
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
OBECNÁ PSYCHOLOGIE VYUŽITÍ PSYCHOLOGIE V PRAXI
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
Alzheimerova nemoc.
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí
Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Psychologické aspekty zdraví
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Didaktická část diplomové práce
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Diagnostika a reedukace
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů
Psychiatrické vyšetření
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
PSB_ 393 NEUROP - 2 Podzim 2009 Mgr. L. Drhlíková PhDr. P. Humpolíček, Ph.D.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Pavlína Hlaváčová Alzheimerova choroba Pavlína Hlaváčová
Možnosti domácí léčby některých forem strabismu
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluDemence.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Gerontopsychologie v praxi
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Diagnostické metody.
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Psychologie koučování
Katedra sociální práce
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Rodičovství biologické a pěstounské
Psychiatrické vyšetření
Transkript prezentace:

Psychologické vyšetření u jednotlivých diagnostických okruhů Hana Přikrylová Kučerová Psychiatrická klinika LF MU Brno

Psychologické vyšetření je systematický a klinickým psychologem řízený proces, jehož cílem je poznání psychiky pacienta, případně i toho, co ji v konkrétním případě ovlivňuje, utváří a modifikuje diagnostika poruch vývoje diagnostika poruch zdraví indikace preventivních, léčebných a rehabilitačních opatření kontrola výsledků léčby posudková a znalecká činnost

Psychologické vyšetření studium dostupných materiálů výběr psychologických metod vlastní vyšetření navázání kontaktu aplikace psychologických metod vyhodnocení a interpretace výsledků formulace klinického nálezu a sepsání závěrečné zprávy

Základní součásti psychologického vyšetření základní údaje o pacientovi důvod, účel a cíl (kdo jej zadává) kdy a v kolika sezeních aktuální zdravotní stav pacienta chování pacienta během vyšetření použité psychologické metody a jejich stručné výsledky klinický nález a interpretace souvislostí závěr – souhrn vyšetření doporučení

Neuropsychologie zkoumá vztah mezi mozkem a chováním klinická neuropsychologie vztah mezi poškozeným mozkem a chováním hledání vztahů mezi chováním a neurofyziologií chováním a centrální nervovou soustavou

Neuropsychologické vyšetření chování kognice – jak zacházíme s informacemi emoce – city a motivace exekutivní funkce – způsob projevu chování smyslem je zevrubný popis chování, ověření subjektivně podávaných obtíží, zjišťování poklesu kognitivní výkonnosti a odhad potencionálních možností zlepšení (Diamant et al. 1998)

Neuropsychologické vyšetření speciální testy, lépe postihující poškození mozku neuropsychologické testy jsou citlivější ke kognitivnímu deficitu než běžná měřítka inteligence vztahuje současnou úroveň fungování ke známé nebo předpokládané premorbidní úrovni (ne k širší normě)

Psychopatologické projevy poškození mozku převažují poruchy vyšších kognitivních funkcí, jako je paměť, intelekt, učení nebo poruchy senzorických funkcí, např. poruchy vědomí a pozornosti poruchy v oblasti vnímání (halucinace), obsahu myšlení (bludy), nálady a emocí (deprese, elace, úzkost) nebo změny v osobnosti a chování při absenci nebo minimálním poškození kognitivních a senzorických funkcí

Screeningové a podrobné vyšetření klinická praxe – nejprve screeningové vyšetření kognitivní fce bývají často poškozeny jako celek (generalizovaný deficit) Test hodin, MMSE, Paměťový test učení při absenci obtíží těžší zkoušky Ottisovu nebo Bourdonovu zkoušku při neporušení se dále nepokračuje retest – jiná sada slov, jiné pootočení ručiček, … základní orientace počítání (odečítání sedmičky od sta) psaní (napište větu) všeobecné informace interpretace přísloví – zkouška abstraktního a symbolického myšlení

Screeningové a podrobné vyšetření komplexní baterie neuropsychologických testů Halstead-Reitan Neuropsychological Battery (J. Preiss) Luria-Nebraska Neuropsychological Battery (P. Kulišťák) baterie sestavované dle potřeby neuropsychologa, výzkumu, jeho pracoviště,…

Neuropsychologický nález základní údaje o pacientovi cíl vyšetření pozorování chování seznam administrovaných testů kvantitativní interpretace hrubé skóry nebo percentily kvalitativní interpretace vztah k praktickému životu

Aplikace v psychiatrii časté otázky pro neuropsychologa Jde u pacienta o kognitivní deficit? Mohlo by jít o počínající demenci? Jaký je vývoj kognitivních funkcí při opakovaných kontrolách?

Aplikace v psychiatrii komplikace floridní psychotická symptomatika, deprese,…… vliv psychiatrické medikace vliv osobnosti přítomnost kognitivního deficitu, změny osobnosti v důsledku chronického duševního onemocnění např. u 85% nemocných se schizofrenií nacházíme narušení kognitivních funkcí

Osobnost a psychosociální následky kognitivní deficit -> budoucnost v práci a rodině ? projevy KD vigilita a pozornost, jejichž narušenost způsobuje změny v chování zaměřeném na cíl a v úkolech vyžadujících déledobou koncentraci pozornosti empatie a sociální chování, jejichž narušení vyvolává závažné potíže v sociální oblasti podrážděnost, impulzivita, nevhodné sociální chování, snížená motivace, zvýraznění premorbidních osobnostních rysů, úzkost, deprese, nedůvěra trvalé osobnostní změny – obsesivní chování, nadměrné věnování se práci, přehnaná přátelskost, izolovanost, zkreslené vnímání záměrů a jednání druhých lidí,….. problematický návrat do práce – PM retardace, ztráta dřívější tvořivosti,…..

Trocha historie…….

… Na zasedání německých psychiatrů v září 1867 v Heppenheimu vystoupil W.Griesinger s návrhem vydat prohlášení, aby psychiatricko-forenzní posudky nebyly vystavovány pouze na základě prostudování spisů, nýbrž jen po předchozím osobním vyšetření. Shromáždění pak odhlasovalo prohlášení v kompromisním znění, že totiž „psychiatricko-forenzní posudky, pokud je to možné, mají být vypracovány ne pouze podle spisů, nýbrž také na základě vhodného osobního vyšetření … Podle: Bondy M. K historii vývoje psychologických vyšetřovacích metod v psychiatrii a neurologii minulého století. Československá psychologie, 1958, 1, 9-17.

Organicita Defekt Deteriorace Kognitivní deficit

Kognitivní deficit(y) termín kognitivní označuje řadu mentálních a intelektuálních schopností, které závisejí na funkci mozkové kůry, jako je vnímání, paměť, řeč, usuzování termín kognitivní deficit používá i M.Lezaková (2004) k popisu zvláštností v chování a prožívání osob s poškozením mozku doporučuje se proto používat tuto novější terminologii a vyhnout se nejasnostem vyplývající ze spojení jako „organický deficit u osob se závislostí na alkoholu“, protože není často vůbec jasné, zda v praxi jde o reverzibilní či trvalý úbytek intelektových funkcí a tímto označením může dojít k mylnému dojmu, že deficit je „trvalý“ starší termín organicita raději neužívat

Proč naši pacienti potřebují vyšetření kognitivních funkcí? kognitivní funkce jsou poměrně stálá charakteristika (stálý deficit) symptomy poruch a pracovní schopnosti jsou „semiautonomní oblasti“ souvisí s praktickým životem znalost kognitivních funkcí zvyšuje znalost o budoucí adaptaci pacienta

Sjednocování vyšetření kognitivních funkcí mnoho různých postupů či jeden pro všechny psychické poruchy? fixní či flexibilní baterie testů? čeká nás hledání algoritmů vyšetření kognitivních funkcí? bylo by dobré předejít diktátu „co a jak vyšetřovat“ jinými profesemi“?

Sjednocování vyšetření kognitivních funkcí - kognitivní deficit u schizofrenie iniciativa pro výzkum měření a léčby ke zlepšení kognitivních funkcí u schizofrenie (MATRICS, Green et al., 2004; www.matrics.ucla.edu) deficit celkový (generalizovaný) i specifický specifický – disproporčně větší ve třech oblastech: pozornost (udržovaná pozornost, vigilita) paměť exekutivní funkce

minimální délka baterie byla doporučena 60 minut většina odborníků iniciativy MATRICS se nedomnívá, že jsou zapotřebí testy specifické pro kognitivní deficit u schizofrenie což neznamená, že není zapotřebí nové testy vyvíjet či staré upravovat a používat nově jeden z odborníků uvedl, že „mozek není organizován podle nemocí. Podobné kognitivní deficity je možné nalézt u mnoha různých neurologických poruch“ minimální délka baterie byla doporučena 60 minut nejdelší 120 minut, optimum 60 minut doporučená délka výcviku v administraci konsensuální baterie byla 2 dny

Jaké parametry? reliabilita test-retest Nižší reliabilita nutí zvětšovat soubor k prokázání, že došlo ke změně reliabilita test-retest využitelnost při opakovaném měření vztah ke zvládání problémů v běžném životě potencionální citlivost v důsledku odpovědi na farmaka tolerance pacientem a praktičnost Vliv nácviku Např.Slovník, Informace nejsou vhodné Vyšetření musí být snesitelné, dostatečně dlouhé a přinášet užitečné informace, ale ne příliš nudné, ne obtížně vyhodnotitelné atp. Green et al., 2004

Jaké oblasti kognitivních funkcí? pracovní paměť pozornost/vigilita verbální učení a paměť vizuální učení a paměť usuzování a řešení problémů rychlost zpracování informací sociální kognice Green et al., 2004

Neuropsychologická baterie na PK 1.Reliabilita test-retest 2.Využitelnost při opakovaném měření 3.Vztah ke zvládání v běžném životě 4.Potencionální citlivost v důsledku odpovědi na farmaka 5.Tolerance pacientem a praktičnost Neuropsychologická baterie na PK rychlost zpracování informací – Symboly pracovní paměť – Řazení písmen a čísel pozornost – TMT A + B verbální učení a paměť – Paměťový test učení vizuální učení a paměť – Reyova figura - kopie řeč - VFT vizuální učení a paměť – Reyova figura – reprodukce (retest figura Taylorové) premorbidní schopnosti – Informace verbální učení a paměť – Paměťový test učení – oddálení (30 min.) usuzování a řešení problémů – WCST lateralita – Edinburgh

Kdy je změna klinicky významná? při opakovaném vyšetření není stále shoda na klinicky signifikantní míře změny např. je 1 nebo 1,5 standardní odchylky pod průměrem od předchozího vyšetření či od referenčního souboru důvodem k zamyšlení? prakticky vždy se skóry při retestu změní, otázkou je, jak změnu interpretovat řada studií zkoumá test-retest po kratších intervalech, než je běžné v klinické praxi

kognitivní faktory odvozené faktorovou analýzou, jako jsou verbální znalosti či verbální usuzování jsou stabilnější v čase oproti neverbálnímu usuzování, pozornosti či koncentraci často opakované klinické tvrzení o změně ve velikosti jedné standardní odchylky jako míře klinické závažnosti tedy nemůže platit obecně některé kognitivní domény jsou stabilnější než jiné

Jacobson a Truax (1991) - nástroj na měření klinicky významné změny (tzv. RC index, reliable change) pomocí kterého se dělí výsledek dvojího měření (test-retest, x2-x1, standardní chybou odhadu rozdílu mezi dvěma skóry (SEdif) SEdif je odvozena od SEm a představuje „ očekávaný rozsah distribuce změny skóru v případě, kdyby klinicky signifikantní změna nenastala“ index RC, který přesahuje hodnotu plus/mínus 0,64 (p<0,10) by se náhodně vyskytnul v případě bez opravdové změny pouze v 10 procentech případů (oboustranná predikce) s 5% v pozitivním a v 5% v negativním směru (jednostranná predikce) pro výpočet indexu je zapotřebí znát výsledky standardizační skupiny

RCI RCI = X2-X1/SdifX1 = hodnota skóru v pretestu X2 = hodnota skóru v postestu Sdif = standardní chyba rozdílu mezi pretestem a postestem Sdif můžeme spočítat ze standardní chyby měření SE podle vzorce: Sdif = √2(SE)2 standardní chybu odhadu vypočítáme jako SE = S1√1-rxx kde rxx je realibilita použitého testu

Metoda 1 SD metoda 1 standardní odchylky (tzv. metoda 1 SD) X2-X1/SD kde SD je standardní odchylka měření při pretestu X2 pretest X1 postest pokud je hodnota vyšší než +1, hodnotíme jako zlepšení pokud je větší než -1, hodnotíme jako zhoršení

index RCI vychází z předpokladů, které často nejsou naplněny vliv nácviku působí shodně u všech lidí změna má normální rozložení variabilita retestové změny je stejná u všech lidí

Kognitivní funkce/test Kognitivní funkce u schizofrenie Kognitivní funkce/test Logická paměť Verbální asociace Verbální fluence R-O figura TMT-A Číselný čtverec Hanoiská věž Stroopův test WCST Paměť Psychomotorické tempo Řeč-slovní plynulost Konstrukční praxe Vizuomotorická koordinace Řídící funkce Pozornost Odolnost vůči zátěži ++ hlavní oblast testování, + vedlejší oblast testování

44 míst setkání kognitivní funkce/test Logická paměť Verbální asociace Verbální fluence R-O figura TMT-A Číselný čtverec Hanoiská věž Stroopův test WCST Paměť ++ 1) ++ 2) ++ 3) ++ 4) ++ 5) + 3) ++ Psychomotorické tempo + Řeč-slovní plynulost Konstrukční praxe Vizuomotorická koordinace Řídící funkce Pozornost Odolnost vůči zátěži 1-učení,krátkodobá paměť pro auditivní podněty, 2-asociativní učení, 3-pracovní paměť, 4-paměť pro vizuální podněty, 5-učení, paměť pro vizuální podněty, prostorové uspořádání a pohyb, ++ hlavní oblast testování, + vedlejší oblast testování Tůma I, Lenderová Z. Schizofrenie a kognitivní funkce. Psychiatrie, 2001, 4, 275-282

Neuropsychologická rehabilitace při poškození neuronu – regenerace axonů a dendritů – ne těla buněk i přes možnosti neurogeneze – ovlivnění KD je velmi obtížné v ČR ve stádiu pokusů v zahraničí – součástí komplexní rehabilitace – fyzioterapie, ergoterapie, kognitivní trénink,…. forma domácích úkolů – čtení denního tisku, křížovky, orientace v mapě,…. počítačová rehabilitace – speciální programy – rehabilitace základních procesů (paměť, pozornost), tak i vyšších funkcí (řešení problémů, abstrakce, exekutivní funkce) budoucnost – farmakoterapie + neurorehabilitace

Neuropsycholog diagnostika při přijetí kontrolní vyšetření v průběhu zhodnocení stavu na konci rehabilitačního programu vypracovává rehabilitační plán při výstupním hodnocení mapuje dosažené úspěchy či neúspěchy, pokroky, regrese, stagnace a na základě jejich rozboru doporučí následnou péče, která u nás zatím celkem chybí Dalším členem rehabilitačního týmu je neuropsycholog, který zajišťuje diagnostiku při přijetí pacienta, kontrolní vyšetření v průběhu pobytu a zhodnocení stavu na konci rehabilitačního pobytu. Na základě vstupních údajů o stavu kognitivních funkcí vypracovává rehabilitační plán pro jejich optimální úpravu. Ten pak pravidelně kontroluje jednak klasickým vyšetřením neuropsychologickým a také výsledky (obvykle grafy, různé indexy chyb, rychlosti atd., viz níže), které mu nabízí cvičení na speciálních počítačových rehabilitačních programech. Při výstupním hodnocení neuropsycholog podrobně mapuje dosažené úspěchy/neúspěchy, (pokroky, regrese, stagnace, plató) a na základě jejich rozboru doporučí následnou péči, která však obvykle již chybí. Nemáme totiž žádná – kromě několika málo výjimek – následná ambulantní pracoviště, kam by se mohl pacient/klient po ukončení pobytu v rehabilitačním zařízení s péčí o kognitivní funkce, obrátit.

Možnosti neurorehabilitace tzv. teleterapie počítačovým rehabilitačním programem - NEUROP 2 (Gaál,2002) - se u nás příliš neujala teleterapie – cvičení osoby v domácím prostředí a zasíláním diskety s výsledky buď poštou nebo předávání neuropsychologovi během ambulantní návštěvy – běžné v Německu program navíc umožňuje přizpůsobení úkolu konkrétním potřebám pacienta, možnost úpravy podnětů, použití materiálů z domácí nebo zájmové oblasti klienta Tzv. „teleterapie“ počítačovým rehabilitačním programem NEUROP 2 (Gaál, 2002), s níž jsme se měli opět možnost seznámit při pracovním pobytu na německých rehabilitačních zařízeních, se zatím u nás příliš neujala, přestože jsou pro ni připraveny všechny české materiály (autor této stati; blíže viz dále). Program navíc umožňuje takříkajíc „šití cvičení pacientovi na míru“ možnostmi úpravy podnětů, použitím materiálů z domácí nebo zájmové oblasti klienta. Má tedy všechny charakteristiky toho, co zatím neposkytuje žádné rehabilitační pracoviště i se svými pracovníky. Je velká škoda, že lidé šetří na nesprávném místě a nejsou ochotni investovat do zakoupení domácí části programu (její cena je dvacetinou, tj. 5% ceny programu RehaCom).

Počítačem asistovaná neurokognitivní rehabilitace využití počítačů asi před 15 lety dříve amatérsky vyrobené pomůcky, nebo materiál z neuropsychologických baterií (Lurijovo neuropsychologické vyšetření), případně dětské stavebnice, skládačky, pexesa, atd. tímto způsobem, samozřejmě již profesionálně vyrobeným, pracuje program Rehabit (Reitan, Wolfsonová, 1992) V současnosti hlavní těžiště práce s pacienty po poraněních hlavy/mozku spočívá v počítačově asistovaném neuro-kognitivním retréninku. Nebylo tomu tak vždy, protože rehabilitační počítačové programy nebyly ještě před 15 lety přístupné, případně byly velmi finančně náročné, a proto se „cvičilo“ v jednotlivých kognitivních oblastech s amatérsky vyrobeným názorným materiálem, eventuálně pomůcka z některých neuropsychologických testovacích baterií (Lurijovo neuropsychologické vyšetření – česká verze dánské autorky Anne-Lise Christensen, 1974), případně různými dětskými stavebnicemi, skládačkami, pexesy a mnoha dalšími výukovými pomůckami z mateřské školy a nižších ročníků školy základní. Tímto způsobem – samozřejmě se speciálním a profesionálně vyrobeným instrumentáriem – pracuje ještě dnes strukturovaný program pro retrénink neuropsychologických schopností Rehabit (Reitan evaluation of hemispheric ability and brain improvement training), pocházející z neuropsychologické laboratoře Ralpha M. Reitana a Deborah Wolfsonové (Reitan, 1992).

Počítačem asistovaná neurokognitivní rehabilitace protože počítače neposkytují zpětnou vazbu taktilní a proprioceptivní, začíná se využívat virtuální realita - budoucnost programy německý RehaCom (1997), americký PSSCogReHab (1994) RehaCom- upravený do češtiny, instrukce (psané anglicky) jsou podávány pacientovy verbálně česky examinátorem Někdy bývá vytýkána počítačům skutečnost, že neposkytují zpětnou vazbu taktilní a proprioceptivní, což může být v ojedinělých případech pacientů skutečně omezující. Proto se na pracovišti neuropsychologické rehabilitace začíná experimentálně pracovat s nácvikem ve virtuální realitě, která doplňuje i tyto chybějící smyslové vjemy. Samozřejmě, že zarytí odpůrci počítačově asistované rehabilitace kognitivních funkcí přijdou s dalšími výtkami. Vhodnější by však bylo, aby konstruktivně navrhli, jak zajistit racionální kognitivní rehabilitaci bez obrovsky rostoucích nákladů na individuálního terapeuta pro každého pacienta. Museli by též vyřešit bezpečnost silniční dopravy, neboť odtud aktuálně přichází největší nápor pacientů. Využíváme dvou profesionálních počítačových rehabilitačních programů, německý RehaCom (1997) a americký PSS CogReHab (1994). A navazujeme na ně v případě zájmu klienta/pacienta „teleterapií“ (tj. cvičením osoby v domácím prostředí a zasíláním diskety s výsledky buďto poštou nebo předávání neuropsychologovi při ambulantní návštěvě) s programem NEUROP 2 (Gaál, 2002). Pokud jde o slovně podávané podněty v RehaComu (viz obr. 1-16), podařilo se je upravit do českého jazyka. Instrukce (psané anglicky) jsou podávány pacientovi také verbálně (česky) examinátorem. Ke zhodnocení a porovnání účinnosti obou programů a formy rehabilitace bez počítačů byly vypracovány dva výzkumné projekty se složitým designem srovnávání. Bohužel nebyly přijaty

Cíle a východiska rehabilitace kognitivního deficitu Cílem je zvýšit rychlost, flexibilitu a následně efektivitu zpracování informací. ↓ Od základního nácviku pozornosti a exekutivních dovedností k řešení problémů (od jednoduchých ke komplexnějším úlohám).(Bracy,1994) Disgating Výstup (dysfunkce exekut. a paměti) Reprezentace (primárně dezorg. a snížená) Porucha zpracování (schémat) ↓ Od nácviku základních kognitivních dovedností → komplexní rehabilitaci sociální kognice.

Bracyho program PSS CogReHab multimediální software 8 modulů s modifikovat. parametry; 64 úloh od nácviku pozornosti přes vizuálně prostorové a paměťové úlohy až po komplex. řešení srozumitelný, snadné použití, individuálně nastavitelný

Integrující rehabilitace - ideál předpoklad – každý jedinec má jedinečné tělesné, duševní a sociální problémy v procesu rehabilitace nutno uplatňovat poznatky neurověd o formách obnovení narušených či vymizelých kognitivních funkcí cílem není jen práce s kognitivními funkcemi, ale návaznost na oblast emocí, chování a osobnosti jako soudržného celku, umožňujícímu člověku nalézt své prostředí i podmínky k naplňujícímu životu s běžnými starostmi i slastmi mnoho z podmínek pro dosažení ideálního procesu zatím chybí Náš systém integrující rehabilitace vychází z předpokladu, že a abychom mu umožnili co nejoptimálnější návrat mezi relativně „integrované,“ musíme co nejdůsledněji uplatňovat poslední poznatky neurověd – a tedy i neuropsychologie – o formách obnovení narušených či vymizelých kognitivních funkcí. Cílem integrujícího programu však není pouze práce s funkcemi poznávacími, ale i návaznost na oblast emocí, chování a osobnosti jako soudržného celku, umožňujícího člověku i po poranění mozku nalézt své prostředí a podmínky k naplňujícímu životu s běžnými starostmi i slastmi. Je pravdou, že mnoho z podmínek, za kterých bychom snad dosáhli ideálního procesu re-integrace zatím v našem systému chybí, anebo nefungují tak, jak bychom si přáli. Bohužel, takový je život náš – lidí relativně zdravých – a toto „bohužel“ se mnohonásobně promítá i do života jedinců s poraněným mozkem.

Spolupráce psycholog X psychiatr ?!

Děkuji za pozornost.