Úvod do ekonomiky vzdělávání 22.2.2011. Podmínky Semestrální práce – dotazníkové šetření + zpráva 40 bodů (nutné získat min 60 %) Průběžný (5.4) a závěrečný.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Monitorování dalšího vzdělávání – Základ pro koncepční rozhodování Mgr. Hana Žáčková Národní vzdělávací fond, o.p.s. Národní observatoř zaměstnanosti a.
Další vzdělávání v terciárním vzdělávacím sektoru Současnost a výhled do budoucna MŠMT Odbor vyššího odborného a další vzdělávání Mgr. Monika Měšťanová.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání.
Spolupráce se zaměstnavateli v oblasti vzdělávání Pardubickém kraji Mgr. Bc. Jana Smetanová Členka Rady Pardubického kraje pro rozvoj lidských zdrojů,
REGIONÁLNÍ ŠKOLSTVÍ V PLZEŇSKÉM KRAJI. Počet škol a školských zařízení v Plzeňském kraji zřizovaných obcemi 385 zřizovaných krajem 98 soukromých 17 církevních.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
Organizační struktura
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
Financování regionálního školství
Ekonomika vzdělávání. Okruhy problémů, které EŠ zkoumá Vzájemný vztah vzdělání a vědecko- technického pokroku Financování školství Prognózování školství.
Bc. Lektorství cizích jazyků
Teorie lidského kapitálu význam vzdělání
Úvod do ekonomiky vzdělávání Vzdělávání jako veřejný statek?
Vzdělávací politika.
Odměňování pedagogických pracovníků
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Vzdělání z hlediska teorie statků
VZDĚLÁVACÍ POLITIKA.
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Bc. Lektorství cizích jazyků
Úvod do ekonomiky vzdělávání, význam vzdělávání, ekonomická podstata vzdělávání, efektivnost ve vzdělávání
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání 1. prosince 2014 Z0027 Geografická analýza trhu práce.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
KONCEPČNÍ ZÁMĚR REFORMY SYSTÉMU FINANCOVÁNÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada pro obce s rozšířenou působností, 21. listopadu.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
Výzvy v rámci IROP Centrum pro regionální rozvoj České republiky Ing. Markéta Kupcová,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2008 Tisková konference.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Podpora vzdělávání prostřednictvím OP Rozvoj lidských zdrojů a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Ing. Jan Vitula MŠMT.
EDUCATION AT A GLANCE 2015 Country Notes a klíčová data pro ČR Převzato dne z internetové stránky ministerstva školství:
České školství v mezinárodním srovnání České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Operační program Rozvoj lidských zdrojů Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Zprostředkující subjekt.
Integrovaný regionální operační program
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Bc. Magdalena Zábranská
Postavení osob na trhu práce dle nejvyššího dosaženého vzdělání
Výzva k předkládání žádostí
Normativní financování vztahy a souvislosti
Informační zdroje české veřejné správy
Ekonomika veřejného sektoru
Vyhlášení 3. výzvy předkladatelům grantových projektů k předkládání projektových žádostí o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost,
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Hlavní manažér SP Kvalita I
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Organizační struktura
Transkript prezentace:

Úvod do ekonomiky vzdělávání

Podmínky Semestrální práce – dotazníkové šetření + zpráva 40 bodů (nutné získat min 60 %) Průběžný (5.4) a závěrečný test (17.5.) ( bodů – nutné získat min 60 % z každého testu) Dobrovolná část max. 40, respektive 50 bodů Ústní zkouška - v případě dosažení méně než 120 bodů z celkem 150 možných (včetně dobrovolné části).

Semestrální práce Dotazníkové šetření: Outsourcing veřejných vysokých škol. Popsat danou veřejnou školu, charakterizovat, co se týče počtu pracovníků, objemu finančních prostředků. Srovnat s alternativou (veřejnou či soukromou) na základě jednoho vybraného ukazatele kvality. Dotazníkové šetření stejně tak i zprávu je možné zpracovat ve skupině 2 studentů. Vyplněné dotazníky budou odevzdány, stejně tak zpráva (cca 5 str.) v tištěné podobě. Znění dotazníku viz IS. Za zpracování možné získat max. 40 bodů (25 bodů za realizovaný dotazník + 15 bodů za zprávu) – Nutné získat alespoň 60 %.

Dobrovolná část Práce ve skupinách Státní maturitní zkouška: ano či ne? (informace o dosavadním průběhu; výhody, nevýhody; dopady (ne)realizace. Základní zdroj: Soukromé versus veřejné financování terciárního vzdělávání. Odůvodněnost finanční spoluúčasti studentů. (dosavadní průběh, navrhované řešení, odůvodnění (ne)zavedení školného, možné dopady). Základní zdroj: msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/ msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/ Odměňování pedagogických pracovníků. Logo?

Harmonogram seminářů DatumSeminární skupina 01 – ČT 9:20 – 11:00 (lichý týden) Ukázka návrhů loga? Organizace seminářů. Rozdělení do skupin. Veřejné poskytování vzdělávání – diskuse Státní maturitní zkouška (ano či ne?) – prezentace, diskuse, hodnocení Odměňování pedagogických pracovníků – státnicová otázka a její možná řešení. Prezentace, diskuse, hodnocení Soukromé versus veřejné financování. Prezentace, diskuse, hodnocení Zpracování dotazníkového šetření Swot analýza MU, předložení strategického plánu – aplikace získaných dovedností.

Doplňková literatura Benčo, J.: Ekonomka vzdelávania. Bratislava: IRIS, ISBN Kapitola 4 a 6. V knihovně. Education at a Glance 2010, OECD Organizace vzdělávací soustavy České republiky 2008/09 Matějů, P.: České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi / Natalie Simonová (ed.) ; Petr Matějů (vedoucí projektu) ; Nicholas Barr... [et al.].. -- Praha : Sociologický ústav Akademie věd ČR, s. : il. ; 24 cm. (Ne)rovné šance na vzdělání : vzdělanostní nerovnosti v České republice / Petr Matějů, Jana Straková [editoři] et al. ; Josef Basl... [et al.].. -- Vyd Praha : Academia, s. : tab., grafy + 1 CD-ROM. Lidský kapitál a investice do vzdělání : sborník z 8. ročníku mezinárodní vědecké konference září 2005 / kolektiv autorů vyd.. -- Praha : Vysoká škola finanční a správní, s. Neziskové organizace ve veřejných službách / Vladimír Hyánek, Zuzana Prouzová, Simona Škarabelová a kolektiv vyd.. -- Brno : Masarykova univerzita, s. Teorie nevzdělanosti : omyly společnosti vědění / Konrad Paul Liessmann ; [z německého originálu... přeložila Jana Zoubková].. -- Vyd Praha : Academia, s. Vzdělání a trh : sborník textů / [Tereza Urbanová (editor)].. -- Praha : Liberální institut, s.

Základní úprava oblasti školství - literatura Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonůZákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonůZákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách

MŠMT Zřizuje účelová odborná zařízení: Výzkumný ústav pedagogický, Národní ústav odborného vzdělávání, p.ř.o. Centrum pro studium vysokého školství,v.v.i Národní institut dětí a mládeže, Národní ústav odborného vzdělávání Institut pedagogicko-psychologického poradenství, Národní institut pro další vzdělávání, p.o. Ústav pro informace ve vzdělávání, p.o. Centrum pro hodnocení výsledků vzdělávání, p.o. Dům zahraničních služeb, p.o.

Databáze a jiné odkazy Rejstřík škol a školských zařízení ce/index_en.phphttp://eacea.ec.europa.eu/education/eurydi ce/index_en.php

ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 0pre-primární vzdělávání ISCED 1primární vzdělávání ISCED 2nižší sekundární vzdělávání ISCED 3vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4postsekundární vzdělávání nikoli terciární ISCED 5první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6druhý stupeň terciárního vzdělávání i_klasifikace_vzdelavani_isced_

Harmonogram přednášek

Předmět zkoumání 1)Vnitřní ekonomika školství – zkoumá mikroekonomické aspekty výchovy a vzdělávání (plánování počtu učitelů, žáků, odměňování..) 2)Vnější ekonomika školství – zkoumá makroekonomické aspekty vzdělávání (vliv vzdělávání na ekonomický růst, celkové náklady..)

Význam vzdělávání Veřejné investice do vzdělávání v některých zemích jsou kompenzovány následnými vyššími finančními výnosy z daní, zejména u lidí s vyšším vzděláním. (V průměru zemí OECD muž s terciárním vzděláním vyprodukuje v průběhu své pracovní dráhy na daních a sociálních odvodech o US $ více než muž s vyšším sekundárním vzděláním). Vzdělání je také hlavním faktorem pro jednotlivce, aby mohl setrvat na pracovním trhu déle (míra nezaměstnanosti lidí s terciárním vzděláním 4 % (průměr 2008), s vyšším sekundárním vzděláním více než 9 %)

Podíl obyvatel podle dosažené úrovně vzdělání V průměru v zemích OECD dosahuje méně než jedna třetina (29 %) dospělých pouze primárního a nižšího sekundárního vzdělání (v České republice 9 % obyvatel), 44 % dospělých má ukončené vyšší sekundární vzdělání (v ČR 76 %) a více než jedna čtvrtina (28 %) úspěšně ukončila terciární úroveň vzdělání (v ČR 14 %).

Vzdělávací politika odborná činnost vytvářející základní strategie pro plánování, hodnocení, budoucí rozvoj vzdělávací soustavy, skladbě a pluralitě školství, přístupnosti vzdělávání, legislativních základech vzdělávací soustavy Nástroje: plánování, legislativa, financování, kurikulární politika, evaluace, monitorování, vzdělávací reforma. Subjekty: zvolení politici, školská administrativa, učitelé a jejich organizace, rodiče a jejich asociace, studenti, církve, zaměstnavatelé, vzdělávací experti.

Strategické dokumenty Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-crhttp:// vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-soustavy-cr Výroční zpráva o stavu a rozvoji výchovně vzdělávací soustavy =portal&_schema=PORTAL&csu=5&cid=174&instance_i d= =portal&_schema=PORTAL&csu=5&cid=174&instance_i d= Národní program vzdělávání

Výzvy vzdělávacích politik „Pouze vzdělávací systémy, které jsou efektivní, mohou zaznamenat vzestup a země musí hledat nové cesty jak generovat vyšší zisky ze vzdělání.“ „Zlepšování výkonů vzdělávacích systémů a zvýšením finanční hodnoty bude obrovským úkolem pro veřejnou politiku.“ (kvantita versus kvalita, celoživotní vzdělávání) OECD, 2010

Všeobecná správa Státní správa – MŠMT, Česká školní inspekce, krajské úřady, obecní úřady, obce s rozšířenou působností, ředitelé škol a školských zařízení Samospráva – kraje, obce, školské rady, vysoká stupeň autonomie vysokého školství

Struktura vzdělávací soustavy Formální Regionální školství (Školy a školská zařízení) Vysoké (terciární) vzdělávání - vysokych-skol vysokych-skol Neformální Celoživotní vzdělávání

Školská zařízení Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Školská poradenská zařízení Školská výchovná a ubytovací zařízení Školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání Zařízení školního stravování Školská účelová zařízení Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a pro preventivně výchovnou péči.

Financování školství V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně) Regionální školství Vysoké školství skolstvi/financovani-vysokych-skol-rok-2011http:// skolstvi/financovani-vysokych-skol-rok-2011

Výdaje MŠMT

Veřejné výdaje

LOGO MŠMT Návrh včetně cenové nabídky na rozpracování konceptu Termín: 28.února Odměna 5.000,- Kč Možnost získání dobrovolných bodů (10) ?

Co očekávám od předmětu?

Děkuji za pozornost