Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Památky Unesco Česká republika.
Advertisements

Stavby klasicismu a romantismu
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Románský sloh.
VY_52_INOVACE_ZE.9.40 Označení vzdělávacího materiálu (kód):
Konec 18. století a počátek 19. století
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE _19 Romantismus
ROMANTISMUS (Přibližně 19. století).
Romantismus Lukáš Rozsypal.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Romantismus.
Název projektu: Vyrovnání handicapu žáků GVN J. Hradec při studiu přírodovědných disciplín praxí Žákovská prezentace z přírodovědných exkurzí Registrační.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_62.
Český Krumlov PAMÁTKY UNESCO v ČR neporušena další výstavbou
ČESKÉ DĚDICTVÍ UNESCO Jan Janeček.
Památky UNESCO v ČR Praha – historické jádro, Vyšehrad.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Vávrová
Památky UNESCO v ČR Jiří Novák
ČR – PAMÁTKY UNESCO K/41, M/01
PAMÁTKY PRAHA.
VY_32_INOVACE_3D.7.13 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Romantická architektura v Čechách
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PAMÁTKY UNESCO Martin VRZALA.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín

Znáš Víš, které to jsou ? PAMÁTKY UNESCO V ČR
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Klasicistní architektura v Čechách Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802 – 4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Architektura Evropské stavební slohy.... Počínaje středověkem vnímáme v architektuře různých oblastí Evropy více či méně jednotné formální znaky. Podoba.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Anna Csanádiová Číslo DUM:D Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
Šablona : V/2 Sada: 4 Ověření ve výuce: Třída: 4. – 5. Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
HLAVNÍ PAMÁTKY ČESKÉ REPUBLIKY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Čiháková. Dostupné z Metodického portálu
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_01_Památky.
Současnou podobu dala zámku novogotická přestavba ve stylu tudorské gotiky z let , jejímž autorem byl Jiří Wingelmüller. Část barokního zdiva.
Románský sloh úvod, charakteristika Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond.
Zámek Hluboká Webové stránky zámku
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_09_Jihomoravský.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gotika Bolfíková Nikola.
Romantická architektura v Čechách
Styly začátku 20. století VY_32_INOVACE_46_937
ROMANTISMUS období historizujících slohů tzv.pseudoslohy
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Romantismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
LEDNICKO-VALTICKÝ AREÁL
Kultura 1. poloviny 19. století
VY_32_INOVACE_
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh_II. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
BAROKNÍ STAVBY – JIHOMORAVSKÝ KRAJ
Jihomoravský kraj Rozloha:7 195 km² Počet obyvatel: (2016)
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Baroko VY_32_INOVACE_46_931 Projekt.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Architektonické směry
VY_32_INOVACE_210_Romantismus Šablonaa Identifikátor školy: Jméno autora: Pavlína DoleželováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod. VY_32_INOVACE_22 ROMANTISMUS obecný úvod.
LITOMYŠL velkolepé renesanční zámecké sídlo ve stylu italské renesance
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Architektura novověku Téma Architektura novověku (do konce 19. Století) Tematická oblast Romantismus, památkové hnutí II. Název Romantismus, památkové hnutí II. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkzáří 2013, stavebnictví, 3.ročník anotacearchitektura 19. stol., Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s architekturou 19. století – romantismus, památkové hnutí VY_32_INOVACE_38_15

 CÍLE KAPITOLY  osvěžíte si stručnou historii romantismu

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte jednu vyučovací hodinu  KLÍČOVÁ SLOVA  romantismus

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Romantismus je umělecký a filozofický směr a životní postoj euroamerické kultury konce 18. století a začátku 19. století. Základními kameny romantismu jsou cit, individualita (a individuální prožitek) a duše (zejména trýzněná duše). Romantismus vznikl jako reakce na monopol rozumu ve filozofii osvícenství, strohost antikou inspirovaného klasicismu.  Výchozí podněty hledal v minulosti (hlavně ve středověku) a v exotických zemích.

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Proti osvícenskému rozumu staví romantismus často (pro romantismus téměř vždy) iracionální cit, proti touze znát a poznat touhu prožít a zakusit, proti známému a jasnému mystérium a tajemství, proti racionalitě fantazii. Osvícenský optimismus pokroku vystřídalo zoufalství bezmoci a odhodlání k (rovněž marné) oběti. Tyto charakteristiky jsou typické zvláště pro romantické umění (výtvarné umění, hudba), ale i životní postoje.

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Termín romantismus byl odvozen od slova román, tedy od označení literárního žánru, který v 18. století začal hojně obsahovat i psychologické (sentimentální román) či mystické (gotický román) prvky.

 RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  Definice romantismu: "Kdo praví romantismus, praví umění moderní, to jest intimita, duchovost, barva, touha o nekonečnu, vyjádřená všemi prostředky, jimiž mění vládne" - Charles Baudelaire

ROMANTICKÁ ARCHITEKTURA

Počátky romantismu spadají do období odtržení umění od přítomnosti a jsou ovlivněny jeho nostalgickým zaměřením na minulost. Romantická architektura jako svébytný styl prakticky neexistuje, konkrétní podoba je pak dána slohem, ze kterého stavba vychází. Nejčastějším slohem, který býval nejdříve a nejvíce napodobován byla gotika, takovéto stavby či stavební úpravy označujeme jako novogotické. Později se začaly uplatňovat i reminiscence jiných stavebních slohů.

Po stavbách postavených pod vlivem romantismu se obecně řečeno požadovalo, aby navozovaly romantický pocit, že jde o staré a historicky významné budovy. Někdy se proto tento typ architektury také označuje jako historizující architektura. Některé stavby romantismu se však mohly inspirovat i jinými vlivy, než historií Evropy.

V parcích například vznikají jakoby čínské pavilony nebo minarety (např. lednický park), některé pseudohistorické stavby jsou postaveny záměrně působící dojmem zříceniny (Janohrad) a pod. Architektura romantismu bývá členitá, má uvolněnou formu a často postrádá symetrii.

 Českými zástupci této epochy jsou zámky Hluboká v jižních Čechách a Lednice na jižní Moravě v novogotickém slohu a nebo Národní divadlo ve slohu novorenesančním.

 Zámek Lednice se nachází v obci Lednice na pravém břehu Dyje, přibližně 12 km východně od Mikulova.LedniceDyjeMikulova  Zámek s rozlehlou zahradou patří mezi nejkrásnější komplexy v České republice. Lednické panství získali roku 1249 Lichtenštejnové a patřilo jim bezmála 700 let. ZámekČeské republice1249Lichtenštejnové

 Dnešní podobu získal zámek při rozsáhlé rekonstrukci z poloviny 19. století v slohu imitujícím anglickou tudorovskou gotiku. Došlo tak k rekonstrukci původního renesančního zámku z 16. století, kolem něhož byla již tehdy rozsáhlá zahrada. Významnou úpravou prošel zámek koncem 17. století, kdy byl barokně upraven podle plánů významného italského architekta Domenica Martinelliho a Jana Bernarda Fischera z Erlachu. Zámecká budova je velmi bohatě novogoticky zdobená.

Stejně velkolepá je i výzdoba interiérů vyřezávanými kazetovými stropy, původním historickým nábytkem či pozoruhodným, šestatřicetistupňovým dřevěným schodištěm v knihovně, které vedlo do ložnice knížat a bylo vyrobeno bez použití jediného hřebíku. Ve většině společenských prostorů jsou postaveny mramorové krby. Z pravé strany k zámku přiléhá rozsáhlý skleník postavený v letech 1834 a V okolí zámku se rozkládá rozsáhlý zámecký park vybudovaný na počátku 19. století.

V parku se nachází mnoho vzácných dřevin, rybníků a zajímavých staveb: Minaret z roku 1798, Janův hrad – pseudogotická napodobenina hradní zříceniny, nebo Lovecký zámeček.rybníkůMinaret1798Janův hradLovecký zámeček

Minaret je 62 metrů vysoká romantická rozhledn a. Nachází se v areálu zámeckého parku Lednice a je součástí lednicko- valtického areálu. Jedná se o nejstarší dochovanou rozhlednu na českém území a zároveň o jediný minaret v České republice. Také je to nejvyšší stavba tohoto typu mimo islámské země.

Janův hrad, běžně zvaný Janohrad, je umělá zřícenina hradu, nacházející se v Lednicko- Valtickém areálu v katastru města Podivín. Janohrad je chráněn jako kulturní památka České republiky.

Do komplexu patří i historický skleník, ve kterém se nachází i nejvzácnější česká skleníková rostlina – strom 300–500letého cykasu Encephalartos altensteinii. Rekonstrukce skleníku v 90. letech nicméně nebrala ohled na význam zdejších rostlin a došlo tak k nenávratnému poškození tohoto stromu.Encephalartos altensteinii

 Lednický zámek se řadí k nejvýznamnějším projevům vrcholného romantismu na území Česka a v prosinci 1996 byl zapsán v rámci celého Lednicko- valtického areálu do seznamu světového a kulturního dědictví UNESCO.

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii romantismu seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami. seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství romantismu !

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu        objekt/4782_nove-hrady-u-skutce-zamek-nove-hrady

 KRESBY A FOTOGRAFIE:      