KOŠÍŘE Lukáš Makovský Marie HAMPLOVÁ 2009/2010, 4. semestr 58-21

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Advertisements

Jak tunel Blanka promění okolí Pražského hradu
Život na venkově.
Letecký pohled na část města ZAJÍMAVÉ OBJEKTY a PAMÁTKY ve Velké Bíteši Snímky Vladimír Hudec Srpen 2011 Grafická úprava Antonín Jirušek.
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Region Jihozápad bude mít v letech k dispozici téměř 18 miliard korun na podporu investičních projektů Dostupnost center -
P – Amsterdam a Viena – Fonte Old English tam
Cestovní kancelář Silesia
Obec, kde žiji Vesnice.
H&H Monika Habrová, Barbora Havrlová URBANISMUS I. – analýza území
Kam s ním? Stromovka Když jsme přišli do Stromovky, hned na prvním rohu byl koš, což je v pořádku. Šli jsme však po vedlejší, dlouhé cestě, která odpadkovými.
POZNÁVÁME PLZEŇ A JEJÍ PAMÁTKY
PRAŽSKÉ PARKY Lunick Destin Ondongo Jakub Svoboda Lukáš Ridvan.
NAVRHOVÁNÍ STAVEB PRO SAMOSTATNÝ A BEZPEČNÝ POHYB NEVIDOMÝCH A SLABOZRAKÝCH OSOB Doporučený standard technický (ČKAIT) z r Nezajištěný prostor –
POZNÁVÁME PLZEŇ A JEJÍ PAMÁTKY „Medzinárodní pátrači“ = „Mezinárodní detektivové“
ŽIDLOCHOVICE Procházka po naučné stezce Přírodního parku Výhon
STRAŠNICE Pavel Tománek Tereza Vybíralová 2009/2010, letní semestr
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
Shrnutí nebezpečných míst v Kravsku s fotkami. Místo mezi dvěma autobusovými zastávkami před školou Na takto důležitém místě chybí přechod pro chodce.
STRAŠNICE Pavel Tománek Tereza Vybíralová 2009/2010, letní semestr
Vypracovala: Žaneta Peikerová C1.B
Brno.
Pozemní stavitelství Typologie Bytové domy Autor: Ing. Šoupal Kamil
Naše město Vizovice Nela Svačinová.
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec; v současnosti omezený význam; povinnost platit vzniká na základě vlastnického či uživatelského vztahu k majetku.
města vesnice  méně domů  méně obyvatel  Je obklopena přírodou, lesama, polema a loukama.  co bývá ve vesnici?  škola  obecní úřad  kostel  menší.
Řez Pravoúhlou a Malou Xaveriovou ulicí Analýza využití území 1 Fotografie území 1 Prostorově hmotová analýza 1 OBSAH Území 1 Schwarzplann Charakteristika.
SÍDELNÍ STRUKTURA ČESKÁ REPUBLIKA.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Soubor slouží k seznámení žáků s západočeským městem Tachovem.
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Michal Petřík, Petr Poremski, Daniela Uhrovičová, Ondřej Šimečka
Městská část Brno BOSONOHY
D ř Hlavní město Čínské lidové republiky -Aglomerace (2009) -39° 54′ 20″ s. š., 116° 23′ 29″ v. d. -Urbanizace.
12ZADI (cvičení) Marián Svetlík ZS 2011/2012 ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ K612 Ústav dopravních systémů K612ZADI Základy dopravního inženýrství CVIČENÍ.
Rozdělení pozemních staveb do typologických skupin
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Projekt úpravy parku Louny – RYNEČEK Představujeme projekt zástavby lokality ležící východně od historického jádra města Loun. Původně bylo toto území.
Projekt úpravy parku Louny – RYNEČEK Představujeme projekt zástavby lokality ležící východně od historického jádra města Loun. Původně bylo toto území.
Projekt zástavby řadovými rodinnými domky Louny – Hrnčířská ulice Představujeme projekt zástavby lokality ležící východně od historického jádra města Loun.
Městská knihovna Čelákovice a její historie. Městská knihovna v Čelákovicích byla založena jako obecní zařízení v prosinci 1920 na podkladě zákona o knihovnictví,
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
Vyšehrad Vytvořil Samuel Pechlát. Obsah Poloha a vznik Vyšehradu. Poloha a vznik Vyšehradu. Vyšehradský hřbitov. Vyšehradský hřbitov. Vyšehradský železniční.
„Rekonstrukce chodníku podél silnice III/01152(II/474)“ 2. úsek: Bezbariérový chodník a autobusová zastávka 3. úsek: „Tunel – konec zastavěného území“
Lomnice nad Popelkou Liberec Lomnice nad Popelkou Představení města Lomnice a památky Program regenerace Lomnické zkušenosti.
Obytný soubor Za Školkou
Multitechnik divize II, s.r.o. Na příkopech 1782, Chomutov Vybudování chodníku v ul. F. Chlouby Ing. Kamil Šlachta, Louny 2010.
 Třída Míru Tereza Šípová VIII.A   Třída Míru je hlavní tepnou Pardubic, po které denně projdou tisíce lidí.  Je zrovna v renovaci, chodník i silnice.
Zazelenit: fasády, zábradlí u mostů Zabránění erozi: stromy, rybníky.
Řez Košířským náměstím Analýza využití území 1 Fotografie území 1 Prostorově hmotová analýza 1 OBSAH Území 1 Schwarzplann Typické děje v řešených prostorech.
Petra Hrubešová Vojtěch Rýzner 2009 – 2010, letní semestr Bubeneč, Trója, Holešovice BUBENEČ - STROMOVKA Řez Analýza využití území Fotografie Prostorově.
Veřejná doprava pro všechny Město Beroun. Poloha města Beroun.
Ú Z E M N Í S T U D I E Ú V O Z O V Á A K E B Z D I N C E
Projekt zástavby řadovými rodinnými domky Louny – Hrnčířská ulice
STRAŠNICE Jana Kubánková 2009 / 2010, 8. semestr
UNA – závěrečné shrnutí – příprava ke zkoušce
Majetkové daně Nejstarší typy daní vůbec;
Vysoká škola technická a ekonomická Ústav podnikové strategie
FOTOGRAFIE druhá část 2017.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Plochy a pozemky veřejných prostranství
Ing. Roman Vodný, Ph.D. ředitel odboru územního plánování MMR
Záchranný výzkum v Osoblaze (okr. Bruntál) 2014
Chráněné bydlení Luhačovice Mlýnská Luhačovice
Královské město Rakovník
ZVVZ NEMOVITOSTI, s.r.o. člen skupiny ZVVZ GROUP Ruce podané ekologii.
Odprodej pozemků ulice Lipská v Chomutově
Ve Znojmě se mi nejvíc líbilo údolí, kterým jsme projeli s vláčkem.
Informace o vyhlášených výzvách
Transkript prezentace:

KOŠÍŘE Lukáš Makovský Marie HAMPLOVÁ 2009/2010, 4. semestr 58-21 kód katastrálního území 72876 OBSAH Charakteristika území Schwarzplann Výkres veřejných prostor Košířské náměstí Fotografie Košířského náměstí Prostorově hmotová analýza Košířského náměstí Analýza využití Košířského náměstí Řez Košířským náměstím Ulice Schodová Fotografie ulice Schodová Prostorově hmotová analýza ulice Schodová Analýza využití ulice Schodová Řez ulicí Schodová Typické děje v řešených prostorech - porovnání

CHARAKTERISTIKA ÚZEMÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová HISTORIE Košíře bývaly až do druhé poloviny 19. století vesnicí. Jejich rozkvět přišel až s rozvojem průmyslu na Smíchově, kdy bylo třeba zajistit ubytování pro velké množství dělníků. V roce 1896 byly Košíře povýšeny na město, v roce 1922 se pak staly součástí Velké Prahy. Protože zástavba na tomto území byla již téměř dokončená před druhou světovou válkou, nedošlo zde později k výstavbě žádného většího sídlištního celku. Mezi obytnými domy najdeme jen pár osamělých domů panelových. CHARAKTER ČTVRTI V údolí podél Motolského potoka vede Plzeňská ulice obklopená z jihu několikapatrovými činžovními domy z meziválečného období a 50. let. Jejich funkce je převážně obytná, v parteru najdeme obchod a služby. Tyto domy tvoří poměrně pravidelnou blokovou zástavbu s vnitřními dvory. Některé bloky však nebyly dokončeny a zůstaly otevřené, případně byly doplněny novějšími domy. Směrem do svahu se zástavba snižuje a postupně se mění na rodinné domy se zahradou. Ty tvoří pravoúhlý rastr plánované zástavby, narušený pouze klikatou silnicí, jež zdolává příkrý svah. Díky němu mají obslužné komunikace velký sklon, cesty pro pěší jsou dokonce často řešeny jako schodiště. Na sever od Plzeňské ulice je naopak zástavba rostlá s nepravidelným rastrem rodinných domů a dvojdomů, mezi které jako by z nebe spadly malé domy panelové. Ty však mají nanejvýš pět pater a jen několik vchodů, a tak ani příliš nenarušují intimní atmosféru této čistě obytné části. Svahu pak dominuje zahraniční ambasáda s velkou zahradou a nádherným výhledem. Kromě obchodů na Plzeňské je veřejná vybavenost koncentrovaná do monofunkčních objektů rozptýlených mezi rodinné domy. DOPRAVA Doprava je zajištěna tramvajovými linkami na Plzeňské ulici a několika autobusy, které zajišťují dostupnost obytných oblastí na obou svazích.

SCHWARZPLANN Území 2 území 1 Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Území 2 území 1

VÝKRES VEŘEJNÝCH PLOCH Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová

FUNKČNÍ VYUŽITÍ ÚZEMÍ Legenda Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Legenda individuální bydlení převážně hromadné bydlení s obchodním parterem veřejné vybavení výroby a služby garáže a parkoviště parky lesní porosty louky a pastviny sport tratě a zařízení železniční dopravy sběrné komunikace obslužné komunikace trasy tramvaje trasy autobusu

CHARAKTERISTIKA KOŠÍŘSKÉHO NÁMĚSTÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Košířské náměstí je řešeno poněkud netypicky. Patří pravděpodobně k funkcionalistickému kostelu sv. Jana Nepomuckého, s nímž však sousedí jen přes roh. Chodec ho vnímá jen jaksi zprostředkovaně, v druhém plánu skrz průhled mezi okolní domy. Kostel přitom většinou bývá výraznou dominantou celého okolního prostoru, tady je mu tato úloha odepřena. Náměstí samotné by mělo působit jako srdce daného území, jako místo, kde se lidé potkávají a zastavují, jako orientační bod. Košířské náměstí však neplní žádnou z těchto funkcí. Už jeho poloha vedle rušné hlavní komunikace působí spíš nepříjemně. Poměrně malý prostor náměstí se vedle široké silnice s hustým prostorem takřka ztrácí. Navíc hustý provoz ruší klidné posezení, které by jinak mohly nabízet lavičky umístěné v malém parčíku. Ze tří zbývajících stran je prostor obklopen pětipodlažními budovami, dvěma čistě obytnými domy a školou, která je však odstíněna vysokými stromy. Absence veřejného parteru výrazně snižuje motivaci chodce zastavit se, většina lidí náměstí přejde bez povšimnutí. Možné využití by mělo jako místo setkávání před školou nebo kostelem, kdyby s nimi bylo více propojeno. Takto však slouží především jako prostor pro parkování a venčení pejsků, což je možná na náměstí trochu málo.

FOTOGRAFIE KOŠÍŘSKÉHO NÁMĚSTÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Pohled k Plzeňské ulici Rušný provoz kazí pohodu, která by jinak na náměstí mohla panovat. Pohled ke škole Škola se kvůli vysokým topolům příliš pohledově neuplatňuje, drobné stromky v parku se naopak v prostoru téměř ztrácejí. Pohled ke kostelu sv. Jana Nepomuckého Kostel je jakoby schován za hradbou domů, což ho staví do nezvyklé pozice. Bylo by logičtější, kdyby lidé z kostela vyšli přímo na náměstí, nicméně tato hříčka vytváří jeden z mála zajímavých pohledů z náměstí.

PROSTOROVĚ HMOTOVÁ ANALÝZA KOŠÍŘSKÉHO NÁMĚSTÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová

ANALÝZA VYUŽITÍ KOŠÍŘSKÉHO NÁMĚSTÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Legenda hromadné bydlení převážně hromadné bydlení s obchodním parterem veřejné vybavení veřejná zeleň soukromá zeleň sport parkování sběrné komunikace obslužné komunikace chodníky, cyklostezky tramvajový pás obchodní parter trasy tramvaje trasy autobusu zastávky vstupy do budov

ŘEZ HRADČANSKÝM NÁMĚSTÍM Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová FOTOGRAFIE NÁMĚSTÍ

CHARAKTERISTIKA ULICE SCHODOVÁ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Ulice Schodová je úzká obslužná komunikace v obytné čtvrti. Z jedné strany je pro vozidla uzavřená, navíc má díky umístění ve svahu velký sklon a její povrch není příliš upravovaný, a tak se zde automobilová doprava omezuje pouze na nejnutnější zajíždění do přilehlých objektů. Pěší komunikaci zajišťuje schodiště, tak jako v mnoha dalších případech v oblasti Košířů. Celou ulici ještě zklidňuje travnatý pás se stromovou alejí. Okolní budovy tvoří solitéry uprostřed velkých zahrad, které slouží vždy k bydlení několika rodin ve třech až čtyřech nadzemních podlažích. Ulice je plná zeleně, k níž se přidává i bujné rostlinstvo z přilehlých zahrad. Neprochází zde téměř žádní lidé a čas jako by se na chvíli zastavil. Prostor vytváří příjemný kontrast k nedaleké rušné silnici a svou povahou odpovídá funkci okolních objektů.

FOTOGRAFIE ULICE SCHODOVÁ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Pohled z horního konce Jen vyježděné koleje v trávě napovídají, že zde občas projede auto. Schody pod alejí Schodiště se zábradlím připomíná staré časy. Romantická ulice však může komplikovat život maminkám s kočárkem a invalidům. Pohled zdola Dlážděný povrch silnice umožní příležitostný vjezd.

PROSTOROVĚ HMOTOVÁ ANALÝZA ULICE SCHODOVÁ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová

ANALÝZA VYUŽITÍ ÚZEMÍ 2 Legenda Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Legenda individuální bydlení garáže a parkoviště zahrady veřejná zeleň chodníky sběrné komunikace obslužné komunikace trasy autobusu autobusová zastávka vstupy do budov

ŘEZ ULICÍ SCHODOVÁ FOTOGRAFIE NÁMĚSTÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová FOTOGRAFIE NÁMĚSTÍ

TYPICKÉ DĚJE V ŘEŠENÝCH PROSTORECH - POROVNÁNÍ Začátek schwarzplan výkres veřejných ploch Košířské náměstí ulice Schodová Ačkoli by dva různé prostory – náměstí a ulice – měly sloužit k různým účelům, v tomto případě naopak najdeme mnoho věcí společných. Absence veřejného parteru v domech obklopujících Košířské náměstí z něj dělá v jistém smyslu ulici. Procházející lidé nemají důvod se zde zastavit, zajít do obchodu nebo kavárny a popovídat si. A tak většina z nich projde náměstím bez povšimnutí, jako by to byla ulice. Jediný, kdo se snad může pozdržet, bude pejskař venčící svého miláčka. Ten pak i jistě rád využije nabídku posezení na lavičce, která jinak moc výhledů ani stínu neskýtá. Rozdíl je však nepochybně v působení těchto prostorů na člověka. Zatímco ve Schodové ulici se jedná o místo velmi intimní a klidné, Košířské náměstí je prostorné, otevřené a díky přilehlé Plzeňské ulici dosti rušné. Ulice, a stoupající možná dvojnásob, jasně směřuje z jednoho konce na druhý, zatímco náměstí nabízí víc možností, kam se vydat, otvírá víc zajímavých pohledů.