Cholera for Sale in New York!

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Neziskové organizace a jejich financování
Advertisements

+ REPORT Z VÝZKUMU A ANALÝZY POT Ř EB LLP-2012-LV-KA4-KA4MP.
2014 / 2015 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Neziskové organizace a jejich financování
 Výukový materiál vytvo ř en v rámci projektu EU peníze školám „U č íme aktivn ě “  Registra č ní č íslo CZ.1.07/1.4.00/  Č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_.
2012 / 2013 Na č em stojí skauting? Jan Peroutka Ideologica.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Úkol na příští seminář: Pro vybranou NNO: Vybrat nejvhodnější fundraisingové metody Sestavit seznam vhodných zdrojů Specifikovat okruh dárců Zpracovat.
2012 / 2013 Hospodaření Kateřina Hrdličková - Matýsek Fiscus.
Cholera for Sale in New York!
Fundraising Přednáška "Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek." (Jiří Žáček)
Vítejte na marketingu p ř ednáška Informace o ukon č ení p ř edm ě tu.
K dnešní p ř ednášce Fundraising v NO Objekt fundraisingu Dárcovství, sponzoring Plánování fundraisingových aktivit Metody fundraisingu M ěř ení efektivnosti.
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Právní subjektivita – s.r.o. Výhoda spočívá v omezeném ručení za závazky společnosti. Relativně nízké hodnotě min. základního jmění. Malé administrativní.
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Příloha č. 1 – specifikace předmětu plnění Řízení lidských zdrojů Procesy a nástroje VZ 2015.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Autor: Zuzana Dvořáková Vedoucí práce: Ing. Ludmila Opekarová, Ph.D.
PHDZ2 Filozofie pro doktorské studium II
Místní rozpočtové jednotky
Zákon o sociálním podnikání
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Malé a střední podnikání
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Strategické plánování
Informace a informační zdroje
Psychologie reklama.
Jednoduché účetnictví
Pracovní porada Pracovní list.
31 Základní typy zdravotnických systémů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Občanské soudní řízení I.
Pracovní porada Pracovní list.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
Daň z příjmů právnických osob
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
RIZIKO.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Metody fundraisingu Strategie sponzorství
"Člověka kazí hmotný statek, ale i jeho nedostatek." (Jiří Žáček)
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ČINNOST UNO OK V OBDOBÍ 2014+
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Obec Pstruží pro občany
RIZIKO.
Dárcovství 2018 Závěrečná zpráva z výzkumu
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Občanské soudní řízení I.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Občanské soudní řízení I.
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Příspěvek na konferenci Příspěvková organizace slabá místa - ekonomický pohled Lektor : Ing. Jiří Lorenc.
Transkript prezentace:

Cholera for Sale in New York!

Fundraising

 Vymezení fundraisingu  Aktivity fundraisingu (plánování, administrativa, komunikace)  Očekávání a praxe fundraisingu v ČR a zahraničí  Zdroje financování NS dle charakteru, geografického vymezení, institucionálního původu, způsobu získání  Metody (benefiční akce, písemná žádost o grant (dotaci), fundraising od dveří ke dveřím, pouliční fundraising, osobní návštěva, členství, testament fundraising, online fundraising, dms, vlastní činnost, atd…)  Měření úspěšnosti Fundraising

hledání, získávání a p ě stování zdroj ů, resp. ř ízení a správa zdroj ů, které mají pomoci p ř edevším neziskovým organizacím zbavit se nedostatku prost ř edk ů, dosáhnout stanovených cíl ů a naplnit poslání organizace. zahrnuje r ů zné metody a postupy, jak získat finan č ní a jiné prost ř edky na č innost neziskovým organizací. Management zdroj ů

Fundraising „V ě da“ o tom, jak úsp ě šn ě p ř esv ě d č it druhé, ž e práv ě vy a vaše č innost jsou d ů le ž ité, a ž e se do nich vyplatí investovat. (Ledvinová, J.)

Aktivity fundraisingu plánování: vytvá ř ení fundraisingového plánu, spolupráce s ekonomem na p ř íprav ě rozpo č t ů a sledování jejich pln ě ní, p ř íprava komunikace s dárci, pravidelné vyhodnocování fundrasingových č inností a plánu, podílení se na strategickém plá­nování a vedení organizace; administrativu: vedení evidence spojené s realizací projekt ů, správa databází dárc ů a kontakt ů, zpracování pr ů b ěž ných a záv ě re č ných zpráv, p ř íprava podklad ů pro jednání správní rady, ale také spolupráce na vytvá ř ení nových projekt ů ( ž á­dosti o ud ě lení grant ů a dotací); komunikaci: reprezentace organizace, komunikace se stávajícími i potenciálními dárci, ž ádání o dar pop ř. spolupráci, vytvá ř ení a distribuce fundraisingových materiál ů (nabídky, prezentace, informace ad.).

Kdo by se m ě l fundraisingu v ě novat? Správní rada, p ř edstavenstvo Ř editel Profesionální fundraiser Dobrovolník Konzultant fundraisingu

O č ekávání NO a praxe ze zahrani č í Neziskové organizace od fundraisera o č ekávají, ž e bude stratégem a mana ž erem fundraisingu, výkonnou silou pro realizaci fundraisingu v celém jeho rozsahu a pe č livým ú ř edníkem. Podle zkušeností zahrani č í je fundraiser mana ž erem, který vede dobrovolníky, zam ě stnance, č leny správní rady, č leny sdru ž ení atd., nikoliv č lov ě kem, který sám peníze získává. Fundraiser je mana ž era fundraisingu

Dovednosti fundraisera Silná osobnost Zápal pro v ě c - „v ěř it z celého srdce“ Schopnost po ž ádat - „peníze nejsou tabu“ P ř esv ě d č ivost - p ů sobivá argument ů Sebed ů v ě ra - „nemám se za co styd ě t, neomlouvám se“ Pravdomluvnost Sociální dovednosti - „práce s lidmi“ Organiza č ní dovednosti Kontakty a schopnosti Pohotovost - „nepromarnit ž ádnou p ř íle ž itost Vytrvalost - „nevzdávat se“

Osoba fundraisera interní fundraiser, který pracuje p ř ímo v organizaci ( č len správní rady, vedoucí organizace, n ě kdo z top managementu, specializovaný zam ě stnanec, č i dobrovolník/ p ř íznivec organizace) externí, najímaný fundraiser pop ř. konzultant, který je smluvn ě zavázán klientovi (organizaci).

Help the oma – Frankfurt diakonie qQIm0M7tw qQIm0M7tw

Kdo všechno m ůž e být objekt fundrasingu?

Zdroje NO Podle c harakteru (finan č ní x nefinan č ní) Podle geografického p ů vodu zdroje (domácí x zahrani č ní) P ů vod prost ř edk ů organizace ( interní x externí – ve ř ejné a soukromé) Dle kritéria zp ů sobu nabytí (p ř ímé x nep ř ímé)

Původ prostředků organizace může být: z interních zdrojů organizace, neboli zdroje z vlastní činnosti; z externích zdrojů, kde podporujícím subjektem jsou:  veřejné zdroje - veřejná správa;  individuální zdroje – jednotlivci;  soukromé zdroje – soukromé právnické osoby (nadace a nadační fondy, podnikatelské subjekty, živnostníci).

….z vlastní č innosti hospodá ř ská č innost  p ř íjmy z reklamy,  z pronájmu,  tr ž by z prodeje statk ů a slu ž eb). č lenské p ř ísp ě vky p ř íjmy z po ř ádání loterií, aukcí, her, burz apod.

z ve ř ejných zdroj ů Státní rozpo č et Státní fondy Krajské rozpo č ty Rozpo č ty ni ž ších ÚSC – (obcí) Fond vyso č iny apod. Fondy EU Norský fond, Visegrádský fond, apod. Nada č ní investi č ní fond Dotace – dota č ní ř ízení  Resortní politiky  Státní dota č ní politika v ůč i NNO a další meziresortní politiky Zakázky (faktury, licence, koncese) – ve ř ejné zakázky Da ň ové úlevy Slevy a osvobození od poplatk ů, pronájm ů, apod. Ze zákona (p ř ísp ě vky Církvím a nábo ž enských spole č nostem, politickým stranám, normativy apod. další oborové prost ř edky)

z neve ř ejných zdroj ů Fyzické osoby Ž ivnostníci Právnické osoby – a.s., s.r.o apod. Právnické osoby nepodnikatelské – nadace a nada č ní fondy Dary – financí, v ě cí, informací, know how, č asu (dobrovolníci), Granty Sponzoring a partnerství

Jaké jsou trendy dneška?

Dárcovství

T ř i stupn ě ve vztahu ž ádosti NO k dárci (sponzorovi): nezisková organizace mu nem ůž e nabídnout nic – volí tedy formu prosby, proto ž e o č ekává č istý dar, m ůž e nabídnout ur č itou protihodnotu, ale podstatn ě ni ž ší – volí proto vztah „kvazipartnerství“, kdy nap ř. prodává lístek na dobro č inný koncert za p ř emršt ě nou cenu, p ř i č em ž to ví i kupující, který se na koncert mo ž ná ani nedostaví, nabízí srovnatelnou protihodnotu – vede tedy obchodní jednání, aby získala nap ř. placený inzerát do sponzorované knihy.

Dárcovství Firemní dárcovství Individuální dárcovství Dary mohou mít podobu Finan č ní pomoci V ě cné pomoci Lidského zdroje Know how a informací Fundraisingová p ř íle ž itost

Pro č lidé dávají peníze? Kolik korun byste tento rok dali? Na jaké ú č ely tento dar vynalo ž íte? Je n ě jaká konkrétní organizace, které byste cht ě l(a) sv ů j dar dát? V ě d ě l(a) jste ur č it ě, do jaké č innosti chcete své peníze investovat? Vázal(a) jste své darovací úmysly na n ě jakou konkrétní osobu? Bylo pro vaše rozhodování d ů le ž ité, ž e máte v n ě které organizaci své p ř átele a známé, kterým d ů v ěř ujete?

Č lenové NO uvád ě jí nej č ast ě ji jako svou motivaci k dávání: pocit u ž ite č nosti, radost z dávání, osobní uspokojení, chu ť pomoci jiným, snahu vy ř ešit problém.

Obecn ě lidé dávají peníze: jestli ž e k tomu mají významný a neodkladný d ů vod, jsou osobn ě zainteresovaní na výsledku podpo ř ené č innosti, vidí ostatní, jak p ř ispívají na tuté ž č innost svým č asem a pen ě zi, v ě dí, ž e jim bude neodkladn ě pod ě kováno ž e budou viditeln ě spojováni s úsp ě chem projektu,

Obecn ě lidé dávají peníze ž e budou pravideln ě informováni o rozvoji organizace, v ě dí p ř esn ě, na co budou jejich peníze pou ž ity a ž e budou vyu ž ity rozumn ě a šetrn ě, napln ě ní spole č ných cíl ů, ž e podpo ř ená organizace je prosycená nadšením a optimismem a ž e jist ě získá pot ř ebné finance i od ostatních.

Obecn ě lidé dávají peníze: Marketingové ú č ely (reklama dárce nebo jeho produktu, apod.) Širší podnikové cíle (zlepšení postoje ve ř ejnosti, distribuce jinak t ěž ko pou ž itelných výrobk ů, získání loajálního postoje ze strany NO, sní ž ení da ň ového základu, apod.) Negativní motivy (pocit moci, praní špinavých pen ě z) Motiv víry ( Atmosféra altruismu, spasení, pomoc bli ž nímu svému)

Co víme o individuálních dárcích? Pr ů m ě rný ro č ní dar se pohybuje kolem 2 % ro č ního p ř íjmu dárce. Toto procento se sni ž uje s nar ů stajícím p ř íjmem dárce. Relativní ro č ní výše daru se naopak zvyšuje s v ě kem dárce. Lidé ž ijící v man ž elství mají tendence dávat více ne ž li svobodní. Č lenové r ů zných NO a lidé v ěř ící dávají v pr ů m ě ru více ne ž li lidé, kte ř í nejsou č leny n ě jaké NO nebo jsou bez vyznání. Lidé, kte ř í n ě kdy dobrovoln ě pomáhali v n ě jaké NO, dávají více ne ž ti, kte ř í dobrovolných prací neú č astní.

Hledáme své dárce A č se to nezdá, potencionální dárci se vyskytují všude. Jde však o to, je správn ě vytipovat, oslovit a následn ě s nimi dále komunikovat.

Tradi č ní okruhy dárc ů : mají vyhrazené prost ř edky na dobro č innou č innost a poskytují je neziskovým organizacím - nadace, orgány ve ř ejné správy, p ř ípadn ě n ě které podniky. nemají vymezené prost ř edky na dané cíle, ale v p ř ípad ě, ž e je zaujmou, poskytnou je - podnikatelé a podniky, obchodní spole č nosti, banky, individuální dárci, p ř íznivci, č lenové, ve ř ejnost.

Další vhodné č len ě ní je na ty, kte ř í: jsou dárci potencionální - domníváme se, ž e by nám mohli poskytnout podporu, dávají poprvé, dali ji ž v minulosti.

Seznam dárc ů : Kdo z t ě ch, které znáte, poskytne p ř ísp ě vek vaší organizaci, i kdy ž to t ř eba bude mén ě, ne ž kolik byste pot ř ebovali nebo o č ekávali? Kte ř í jedinci nebo organizace mají zájem na tom, aby vaše organizace byla úsp ě šná a kte ř í, pokud je vhodn ě oslovíte, budou ochotni vás podpo ř it? Kdo nebo která organizace by vás podpo ř ili, ale pouze kdy ž byste jim v ě novali velkou pozornost a nejprve byste je pe č liv ě a dlouhodob ě na dárcovství p ř ipravovali?

D ř íve ne ž oslovíme vybraného dárce, je dobré si ujasnit následující otázky: je v ů bec solventní? jaké širší marketingové cíle sleduje? do č eho chce dlouhodob ě investovat? nachází v dobré situaci, aby se u n ě j prosadila myšlenka altruismu?

Plánování fundraisingu

Dlouhodobý proces V ě novat se mu by m ě la 1/3 objemu č inností neziskové organizace Spiralis 2004  Pouze t ř etina NO zpracovává plán fundraisingu,  skoro polovina rozvíjí nebo promýšlí alespo ň ur č itou strategii.

Plánování fundraisingu: 1. definovat poslání organizace – stru č n ě, jasn ě, výsti ž n ě, aby s ním byl srozum ě n ka ž dý č len organizace a um ě l ho reprodukovat, 2. ur č it konkrétních a m ěř itelných cíl ů – dárci bude jasné, ž e jsou dosa ž itelné, v ě d ě t co po dárcích chceme a jak mohou pomoci. 3. vypracovat realiza č ní a č asový plán aktivit, na základ ě č eho ž se zpracuje ro č ní rozpo č et, 4. ov ěř it, zda naše organizace skute č n ě reaguje na pot ř eby ve spole č nosti, místo organizace na trhu 5. uva ž ovat o zapojení dobrovolník ů do fundraisingových akcí,

Plánování fundraisingu: 5. vybrat pro danou situaci nejvhodn ě jší fundraisingové metody, 6. sestavit seznamu mo ž ných zdroj ů, 7. specifikovat okruh dárc ů, 9. po ž ádat o dar, 10. informovat dárce o pou ž ití jeho daru, 11. sna ž it se o obnovení a/nebo zvýšení daru

Ve ř ejná sbírka

Vyhlášení ve ř ejné sbírky výzva p ř edem neur č enému okruhu dárc ů sd ě lovacími prost ř edky (v č etn ě plakát ů a leták ů ) vy ž adují dobrou organiza č ní p ř ípravu vyu ž ití více prost ř edk ů propagace, prezentaci silného motivu pro dárce sv ě domité pracovníky, dostatek fin. pr. a bezúhonnost organizace;

Nep ů jdu dom ů S688AQ S688AQ Jení č ek a Ma ř enka oQl8 oQl8

Metody fundraisingu

Fundraisingové metody P ř ímý poštovní styk, mail fundraising Inzerce Telefonní fundraising Benefi č ní akce Písemná ž ádost o grant (dotaci) Fundraising od dve ř í ke dve ř ím Pouli č ní fundraising Osobní návšt ě va Č lenství Testament fundraising Online fundraising TV spot, rozhlas fundraising…

Metody fundraisingu Vlastní p ř íjmy, tzv. samofinancování cesty k dlouhodobé stabilit ě NNO

Skute č ný dárek kHM8qg kHM8qg 8Y4Os 8Y4Os

Save water box DIDDy0 DIDDy0

Pracovní pohovor gtDHs gtDHs

METODY FUNDRAISINGU V Č ESKÉ REPUBLICE LÉTO 2008, Deborah Edward, Ph.D., LBJ School of Public Affairs  pouze 83 NO Nej č ast ě ji byly uvád ě ny vládní granty, dále návšt ě vy firemních dárc ů. Nejmén ě efektivní byly dopisy jednotlivc ů m. V ě tšina respondent ů nevyu ž ívala strategie získávání finan č ních prost ř edk ů spojené s textovými zprávami nebo online dárcovstvím. Respondenti disponují širokou ř adou technik, které ozna č ili za úsp ě šné pro svoji organizaci. Nej č ast ě ji zmi ň ují budování vztah ů, spolupráci s vládou, vytvá ř ení projekt ů, po ř ádání r ů zných akcí, plánování sch ů zek s potenciálními donátory.

M ěř ení efektivnosti

M ěř ení efektivity fundraisingu Č istý p ř íjem  Č ástka, kterou jste - po ode č tení všech náklad ů na fundraising - skute č n ě získali Návratnost investic  Pom ě r mezi získaným p ř íjmem a náklady na jeho získání Procento odpov ě dí – návratnost  Procentuální podíl t ě ch, kte ř í zareagují, z po č tu lidí, které jste oslovili Pr ů m ě rný p ř ísp ě vek  Č ástka, kterou v pr ů m ě ru p ř isp ě je ka ž dý dárce Náklady na získání dárce  Náklady vynalo ž ené na získání nového dárce/pr ů m ě rná celková hodnota dárce, tj. odhad celkové č ástky, kterou vám dárce daruje za celou dobu, kdy bude organizaci podporovat.

Zájmová literatura

Informa č ní zdroje Ledvinová J. Pešta K.: Základy fundraisingu Norton Michael: The Worldwide Fundraiser’s Handbook (Nadace VIA 2003) Spiralis: Cesty k ú č innému fundrasingu (