Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
DECHOVÁ CVIČENÍ.
Advertisements

MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Fyzioterapie u SMA zásady cvičení osob s SMA poznatky z praxe
Teorie atletické přípravy dětí a mládeže
PROJEKT NAŠÍ ŠKOLY PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU.
Speciální péče na naší škole
Výchovné zaměstnání v období batolecím
Předškolní věk Od 3 do 6/7 let
GRAFOMOTORIKA.
LIDSKÝ HLAS Hlasová hygiena.
Diagnostika prevence poradenství.
Dysgrafie specifická porucha grafického projevu
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Využití stimulačního programu MAXÍK
Jemná motorika Pohybové schopnosti dítěte a řeč se vzájemně ovlivňují. Pokud je postižen pohybový systém, nebo opožděn motorický vývoj, bývá často opožděn.
MOŽNOSTI DOMÁCÍ PŘÍPRAVY
Alternativa ve výuce psaní
Psychomotorický vývoj dětí se sluchovým postižením
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu
Alternativní a augmentativní komunikace
Překlad: PhDr. Jan Kuneš
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Logopedická třída MOTÝLCI
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
KLUB POHÁDKA Dům dětí a mládeže Praha Stodůlky. Dopolední blok pro rodiče s dětmi Klub Pohádka je určen pro rodiče s dětmi od 1 – 3 let. Cíl klubu: zapojení.
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Vývojová dysfázie.
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
HVM – RVP PV a hudební činnosti v MŠ Osnova pro studenty středních pedagogických škol oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Dětský aerobik Pod pojmem dětský aerobik rozumíme rozmanitá cvičení za hudebního doprovodu, která vycházejí především z aerobiku pro dospělé, ale také.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
,,BROUSÍME SI JAZÝČEK S EMILKOU A EMILEM“
Motorické schopnosti.
Motorika Pohybový vývoj a diagnostika. Motorika  Je souhrnné označení pro pohyb  Je ukazatelem psychomotorického vývoje dítěte  Je oblastí diagnostiky.
Problematika neprospěchu žáka
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.
LJP - Mluvidla 1. část - dechové ústrojí
Výuka čtení a psaní analyticko-syntetickou metodou
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Následná starostlivosť - surdopedagogická
jemná motorika, koordinace ruky a oka
Grafomotorika - Vrba ve větru
Psychomotorický vývoj dítěte předškolního věku
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
anatomie a fyziologie mluvních orgánů
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Specifické poruchy učení
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
4.ROČNÍK PŘEDMĚTY, KTERÉ SE VYUČUJÍ VE 4.ROČNÍKU, JSOU ROZDÍLNÉ OD 1. – 3. ROČNÍKU JEJICH NÁZVY JSOU – ČESKÝ JAZYK MATEMATIKA VÝPOČETNÍ TECH-
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Metodika počátečního čtení
PŘÍPRAVNÝ KURZ PRO BUDOUCÍ ŽÁKY PRVNÍHO ROČNÍKU
Transkript prezentace:

Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti dechová a fonační cvičení cvičení na rozvoj motoriky a grafomotoriky cvičení na rozvíjení fonematického sluchu cvičení na rozvíjení zrakového vnímání

Dechová cvičení cíl: prohloubení fyziologicky správného vdechu i výdechu při mluvení vhodná hra na zobcovou flétnu nutnost po odstranění adenoidní vegetace při cvičení se zapojením hlasu - měkký hlasový začátek

Zásady dechových cvičení vyvětraná, bezprašná místnost podložka na cvičení vleže nácvik správného nádechu a výdechu osvojení si řečového dýchání správné držení těla při nácviku výdechu – ovládání výdechového proudu vzduchu v kombinaci s hlasovým cvičením – fonace různých zvuků

Zásady hlasové hygieny šetřit hlasivky, nepřekřikovat se nezdržovat se v zakouřeném prostředí neodkašlávat naprázdno nepít příliš studené, horké nápoje nemluvit dlouho v mrazivém počasí

Rozvoj hrubé motoriky pohyblivost celého těla sledujeme koordinaci pohybů při chůzi při běhu při poskocích při hrách s míči

Rozvoj jemné motoriky jemná motorika ruky a prstů potřeba připravit dítě na psaní úzká souvislost funkce ruky a řeči vytrhávání z papíru modelování kreslení, malování hry se stavebnicemi, mozaiky sebeobslužná činnost

Rozvoj hybnosti artikulačních orgánů cvičení pohyblivosti rtů cvičení pohyblivosti jazyka cvičení hybnosti čelisti, měkkého patra vše hravou formou

Grafomotorická cvičení řízená pohybová cvičení vedoucí HK, pohyb je zaznamenáván graficky začínáme pohybem vedeným z ramenního kloubu, vestoje, na velkou svislou plochu před tělem dítěte dítě pracuje nejprve celou paží, později prstem, nakonec na papíře

Příklady grafomotorických cvičení: čmárání jedním směrem čmárání oběma směry kroužení jedním směrem kroužení oběma směry cvičení lze rytmizovat říkadly

Fonematický sluch schopnost diferencovat nejmenší funkční jednotky (fonémy), které mohou rozlišovat význam slov základní předpoklad správného vývoje řeči nutné rozvíjet zjm.u dětí s OVŘ, s SPU

Rozvoj fonematického sluchu: nejdříve rozlišování obecných zvuků (mačkání papíru, zvuk vody…) rozlišení intenzity (hlasitosti) zvuku, výšky a délky vnímání a napodobování zvuků a hlasů využití hudebních nástrojů hry se slovy (co jsi slyšel na začátku slova?)

Zrakové vnímání upevňuje sluchové vjemy dítě zrakem kontroluje mluvidla ostatních i vlastní schopnost zrakové diferenciace je důležitá při čtení a psaní skládání celku z dílů hledání rozdílů

Doporučená literatura: Antušeková: preventívna logopedická starostlivost Beranová: Učíme se správně mluvit – logopedické hrátky Kittel: Myofunkční terapie Klenková, Kolbábková: Diagnostika předškoláka Looseová a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku Santlerová, Sýkorová: Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku Synek: Říkáme si s dětmi. Logopedické hříčky Šimonovy pracovní listy Štěpán, Petráš: Logopedie v praxi