Škola a komunita nk/np2276 – jaro 2015. Škola a komunita = otevření školy snahy o otevření školy a kooperaci s dalšími institucemi – reformní pedagogika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nabídka aktivit pro mateřské školy Mezinárodní environmentální vzdělávací, poradenské a informační středisko ochrany vod Vodňany Nabídka služeb:
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Kariérové poradenství
V ÝROČNÍ ZPRÁVA OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ ABC Rok 2012.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
TRÉNINK KOMUNIKAČNÍCH A PREZENTAČNÍCH DOVEDNOSTÍ V OBLASTI VELETRHŮ
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
CHCI BÝT JAKO VY ZŠ VELTRUSY Projekt schválený Zastupitelstvem Středočeského kraje v rámci 2. výzvy 2. globálního grantu v oblasti podpory 1.2 Rovné příležitosti.
Projekt vznikl dřív e n e ž tvorba ŠVP Samostatná akce Studentské rady (žákovského orgánu na škole ) Pokrývá průřezové téma osobní a sociální výchova.
Role škol v kariérovém poradenství z pohledu programu Euroguidance
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_99.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Podpora přípravy projektů NNO pro příští programovací období 2007 – 13 Chceme zpracovat takové projekty NNO, jejichž cíle jsou společné více organizacím.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji - Klíčové aktivity projektu a jeho úloha v rámci současného vzdělávacího systému ČR přednáší.
Ing. Petr Czekaj, Mgr. Zdeněk Karásek Velké Karlovice, Vytváření strategických partnerství na trhu práce v MSK.
Motivace ve výuce přírodopisu
Zdravá škola.
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
ICT VE ŠKOLE LIDSKÉ ZDROJE listopad 2006 (c) Radek Maca.
Komunitní a otevřená škola
Průřezová témata klíčových kompetencí
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Teorie vzdělávání dospělých
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vzdělání a vzdělanost a podpora zaměstnanosti
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
MUZEOEDU.CZ jako společná platforma edukačních pracovníků muzeí a galerií Mgr. Pavla Vykoupilová PERSPEKTIVY ČESKÉ MUZEJNÍ EDUKACE 10. – 11. května 2016.
Projekt Etická výchova na ZŠ nám. Curieových v Praze.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Komunitní školy - kulturní, vzdělanostní a prorodinná centra v malých obcích Mgr. František Eliáš.
Problémová analýza – shrnutí Návrh scénářů řešení –
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Kvalita života Chybí zázemí pro setkávání lidí Chybí setkávání a společně trávený čas lidí, jako prostředek komunikace, posilování sociálních vazeb atd.
SWOT 3 analýza - MAP pro ORP Kladno Verze Název projektu: Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Kladno Projekt je spolufinancován Evropskou.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Sdružení AMIGA - Agency for Migration and Adaptation
Šablony OP VVV a podpora nadání
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Teorie vzdělávání dospělých
Trasování a sestavení programu zájezdu
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
Název projektu: Ve škole po škole
Konflikt, koření života
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
Dobré příklady z praxe aneb Jak to chodí u nás
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Škola a komunita nk/np2276 – jaro 2015

Škola a komunita = otevření školy snahy o otevření školy a kooperaci s dalšími institucemi – reformní pedagogika (od přelomu 19. a 20. stol.) – škola pro život, otevřená škola, pracovní škola, … prohloubení vztahů škola – veřejnost – typické pro demokratické země učící se společnost – na vzdělávání se podílí nejen škola, ale i další partneři škola – integrační a systematizační funkce tradiční role učitelů v komunitě – rozvoj vztahů mezi institucemi a jejich propojování a efektivní využívání (Sokol, divadlo, zájmové organizace,...)

Škola a komunita – propojení Význam: pro žáky – podporu sounáležitosti s komunitou, propojení školy a života (institucí), zdroj zážitků (emocionálních,...), podpora učení, … pro školu – zvýšení zájmu komunity o školu, finanční podpora, … pro rodiče – otevírání školy, podpora VČ aktivit, zlepšení spolupráce, … pro komunitu – podpora kontaktů, využívání potenciálu žáků, rozvoj občanské společnosti, …

Vnější vztahy školy Partneři školy: rodiče (prarodiče, zástupci dětí, …) místní správa místní organizace a podniky sociální instituce (např. domovy seniorů, …) církevní organizace kulturní zařízení (knihovny, divadla, muzea, zoo, hrady, památky, arboreta, naučné stezky, …) sportovní kluby, jednoty, … umělecké a další zájmové skupiny vědecké instituce neziskové a nevládní organizace další školy – síťování …

Spolupráce školy a institucí Typy institucí: kulturní vědecké volnočasové sportovní sociální církevní zdravotní správní politické firemní další vzdělávací …

Spolupráce školy a institucí Impulzy pro kooperaci: sami žáci (např. v rámci třídnické hodiny) jejich rodiče (zástupci, přátelé, …) třídní učitel (příprava plánu) předseda předmětové komise nabídky institucí (např. informace na www, tiskoviny do škol, …) zaměstnavatelé (hlavně v odborném SŠ) klíčová role – učitel

Spolupráce školy a institucí Uskutečňuje se zejména: návštěvou žáků ve vybrané instituci návštěvou (přednáškou, diskusí,...) zástupce (odborníka) vybrané instituce ve škole Efektivnost návštěvy (z) vybrané instituce = funkční součást školní výuky podpora učení žáků rozvoj kompetencí (žáků i učitelů) příprava pro život (profese, rodina, občanství,...) podpora volnočasových aktivit (zvláště významné pro sociálně znevýhodněné žáky) …

Školní návštěva (exkurze) vybrané instituce Organizační formy: 1.v rámci školní výuky (např. výuka v planetáriu) 2.v rámci mimovyučovacích aktivit (školní výlety, orientační týdny, LVVZ, škola v přírodě, …) 3.v rámci mimoškolních (ale školou spoluorganizovaných) aktivit ve všech případech – klíčová role učitelů TV

Školní návštěva (exkurze) vybrané instituce Etapy: 1. Příprava a) učitele b) žáků 2. Vlastní návštěva vybrané instituce 3. Zhodnocení a využití a) v instituci b) ve školní výuce c) školou (www školy, tiskové zprávy, …)

1-a) Příprava učitele na návštěvu respektování organizačních a obsahových požadavků, jejich podcenění vede k nezdaru kooperace (rozladění, ztráta času, …) organizační požadavky = především zajištění kontaktu s institucí optimální = osobní návštěva učitele upřesnit následující otázky: otevírací doba cena vstupného, popř. další finanční náklady doba příchodu do instituce udání počtu účastníků a předpokládané doby návštěvy naplánovat trasu cesty tam a zpět zvážit doprovázející osoby (bezpečnostní hlediska)

1-a) Příprava učitele na návštěvu upřesnit následující otázky: prostorové zázemí (pobytové, vyučovací i odpočinkové prostory, možnost občerstvení ap.) formulovat zvláštní přání (možnosti pomoci zdravotně znevýhodněným žákům, …) základní uspořádání instituce zajistit vhodné podmínky pro práci žáků (např. práce s pracovními listy) obsahová (didaktická) koncepce instituce možnost pomoci zaměstnanců instituce (lektorů, odborných pracovníků, …) přítomnost a možnosti využití didaktických a technických prostředků (médií)

1-a) Příprava učitele na návštěvu obsahové aspekty: didakticko-metodická příprava učitele vztah k odpovídající vyučovací látce využití ve vztahu ke vzdělávacím oblastem a průřezovým tématům RVP příprava dalších informací k tématu příprava diagnostických metod (kvízy, pracovní listy, puzzle,...) …

1-b) Příprava žáků na návštěvu v rámci školní výuky (včetně DÚ, např. analýza www) využití mimoškolních aktivit, zájmů, kontaktů, … žáků „co nás čeká“ motivace žáků odbourání „strachu z prahu“ minimalizace předsudků proti instituci jako mimoškolnímu místu učení (např. představa „zaprášeného vitrínového“ muzea) příprava pracovních skupin žáků zadání úkolů – bezprostřední vztah k obsahu instituce dohodnutí „vědeckých, experimentálních, objevitelských či detektivních“ problémů...

2) Vlastní návštěva vymezit, jak se žáci budou pohybovat – s dohledem, samostatně, bez dohledu, kde bude učitel, jaké budou skupiny, … délka návštěvy (pokud není daný program) – přiměřená dle věku žáků a jejich individuálních fyzických a psychických předpokladů („méně je více“) dospělí – cca po 90 minutách aktivního pozorování zřetelné známky únavy (+ např. pomalá chůze, časté postávání, příliš podnětů,...) děti – únava vede k motorickým reakcím – kázeňské problémy

2) Vlastní návštěva nutné přestávky – pohyb, občerstvení, využití sociálního zařízení obsahové učební cíle je vhodné rozdělit na kratší etapy význam pro učení – vlastní pozorování, přímý kontakt s objekty, možnost komunikace,... využít zájem žáků o samostatné hledání a o individuální práci citové prožitky a zážitky – viz pedagogika zážitku – nejen PA, ale i vědecké, umělecké, tvůrčí, … aktivity – „Slyším a zapomínám, vidím a pamatuji si, dělám a rozumím“

3) Zhodnocení využití přímo v navštívené instituci částečně (odpovídající prostory) ve školní výuce vylíčit celkový zážitek z návštěvy připomenout otevřené otázky v následujících hodinách je objasnit připravit referát pro paralelní třídu nástěnka (fotografie, skici, …) poster,...

3) Zhodnocení využití další využití celou školou www školy, tiskové zprávy, … návštěva institucí se prolíná s VČ aktivitami ztrácí se „bariéra“ mezi aktivitami školními a mimoškolními (školou a životem) příklad – školní výlety – tradiční významná náplň = návštěvy různých institucí