Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Řízení pojišťoven.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Tvorba cen v maloobchodě
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Veronika Dubská A09B0007P KMA/MAB
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
CK – činnosti touroperátora
Opakování k maturitě.
Organizační struktura pojišťoven
Personální informační systém
Aktuální vývoj v pojišťovnictví a jeho regulaci
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
ŘÍZENÍ RETAILINGOVÉ FIRMY
Podniková ekonomika Personální činnost.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Pojišťovnictví Charakteristika.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
úvod pojetí a obsah marketingu
Personální funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Seminář č. 6 JUDr. Martin Landa.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Pojišťovnictví Regulace a dohled Ing. Dalibor Pánek
Prosperita organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Právní aspekty podnikání pojišťoven
MARKETINGOVÝ MIX.
Komerční pojišťovna.
1 14.Postakviziční integrace-jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Kateřina Čepeláková, E-72 Šk.rok:2009/2010.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Hospodaření pojišťoven
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
8. Marketing.
Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí1 Ostatní finanční zprostředkovatelé a subjekty působící na finančním trhu.
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Model strategie marketingového mixu
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Pojišťovací a zajišťovací činnost.
T- 5 Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt.
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Marketingové řízení pojišťoven.
Ing. František Řezáč, Ph.D. Mgr. Silvie Kafková Masarykova univerzita Správa aktiv pojišťovny, investiční činnost.
Kapitálová vybavenost pojišťoven - Solventnost
Ing. František ŘEZÁČ MASARYKOVA UNIVERZITA T – 4 Ekonomické předpoklady podnikání pojišťovacího podniku.
Personální plán pro podnikatelský plán
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Management řízení organizací. složky řízení plánování plánování organizování organizování vedení lidí a motivace vedení lidí a motivace kontrola kontrola.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Systém managementu jakosti
Podnikatelské profese v oblasti finančněprávních služeb
Osobní management – modul č.4
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Komerční pojišťovna.
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Management a řízení hotelu
Ukazatele pojistného trhu
Hospodaření pojišťoven, účetní výkazy pojišťovny
Solventnost pojišťovny
Transkript prezentace:

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Řízení pojišťoven

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Řízení pojišťovacího podniku  Podnikové řízení – chápeme jako velmi složitý a mnohostranný proces.  Obecný cíl podnikání:  maximalizace zisku,  maximalizace tržní hodnoty podniku.  Cíl podnikání pojišťovny:  pojistná ochrana pojištěných. Blíže viz „Marketingové řízení komerční pojišťovny“ (dále jen MŘKP) s. 7

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – prodejní (marketingová)  výzkum pojistných potřeb a poptávky po pojistné službě,  stanovení produktové nabídky,  stanovení pojistného včetně bonusové (sleva) a malusové (přirážka) politiky,  volba distribučních cest včetně alternativních distribučních kanálů,  propagace a reklama,  public relations (vztahy s veřejností),  poradenská činnost,  uzavírání pojistných smluv,  podpora prodeje. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – provozní  vznik pojistných produktů,  taxace pojistných smluv,  správa pojištění,  poskytování pojistných plnění z pojistných smluv,  poskytování asistenčních služeb,  zpracování osobních údajů s těmito činnostmi souvisejících,  uzavírání smluv pojišťovnou se zajišťovnami o zajištění závazků pojišťovny vyplývajících z jí uzavřených pojistných smluv (pasivní zajištění),  činnost směřující k předcházení vzniku škod a zmírňování jejich následků (zábranná činnost). Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – investiční  nakládání s aktivy, jejichž zdrojem jsou technické rezervy pojišťovny,  pořízení dlouhodobého hmotného majetku, dopravních prostředků, peněžního kapitálu a služeb.  Význam této funkce je dán objemem spravovaných peněžních prostředků, jejichž zdrojem je předepsané pojistné životního i neživotního pojištění transformované do technických rezerv.  Investování těchto prostředků je zákonně upraveno limity finančního umístění. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – personální  nábor zaměstnanců, zprostředkovatelů pojištění a samostatných likvidátorů pojistných událostí,  jejich výběr a zvyšování jejich odborné způsobilosti,  vytváření optimálních pracovních podmínek, motivace a systém odměňování včetně benefitů (zaměstnaneckých výhod),  stanovení etických pravidel a dodržování Kodexu etiky v pojišťovnictví. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – finanční  plánování a obstarávání finančních prostředků (kapitálu),  zvyšování základního kapitálu,  sanace a likvidace komerční pojišťovny,  fůze, prodej nebo nákup pojistného kmene,  účetní operace,  výběr pojistného,  výplata pojistných plnění,  intervence vůči neplatičům pojistného,  zpracování statistických dat,  poskytování reportingu pro potřeby vlastníků a vrcholového managementu. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – vědeckotechnická  technické zabezpečení provozní činnosti komerční pojišťovny zajištěním odpovídajících informačních a komunikačních technologií,  správa informačních sítí včetně využití internetu a intranetu,  podíl na aplikovaném výzkumu ve spolupráci s výzkumnými a vzdělávacími institucemi. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Funkce pojišťovny – zásobovací a správy  pořízení drobného hmotného majetku, spotřebního materiálu, propagačních materiálů, tiskopisů a jejich dopravu a skladování.  činnosti administrativního charakteru zajišťující běžný chod komerční pojišťovny. Patří sem činnosti organizačního oddělení, právního oddělení, vnitřního auditu apod. Blíže viz MŘKP s. 8 – s. 10

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce Manažerské funkce podle M. Konečného: Analýza a rozhodování PlánováníOrganizováníPersonalistikaVedení lidíKontrolování Komunikace a koordinace

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce - plánování  Výběr cílů a způsobů jejich naplnění, prostředků a zdrojů potřebných k naplnění poslání komerční pojišťovny.  Přitom je nutné respektovat vlivy vnějšího i vnitřního okolí, měnící se podmínky na pojistném trhu a rostoucí konkurenci.  Každý plán a všechny jeho podpůrné plány by měly přispět k dosažení záměrů (poslání) a cílů komerční pojišťovny.  Přitom rozhodujícími plány v podmínkách komerční pojišťovny by měly být „Plán obchodní produkce“ a „Plán nákladů“. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce - organizování  Představuje vytvoření efektivní organizační struktury komerční pojišťovny a vhodné rozmístění zaměstnanců do jednotlivých pozic na všech úrovních řízení.  Přitom je nutné stanovit příslušné odpovědnosti a pravomoci (kompetence), způsoby komunikace a předávání informací mezi jednotlivými úrovněmi řízení.  Vymezit práva i povinnosti všech článků organizační struktury. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce - personalistika  Zahrnuje nábor, výběr a rozmisťování zaměstnanců a spolupracujících osob (zprostředkovatelů pojištění a samostatných likvidátorů pojistných událostí) na příslušné pozice v organizační struktuře komerční pojišťovny.  Zahrnuje také soustavné zvyšování odborné způsobilosti a dovedností (kompetencí) prostřednictvím školení a kurzů spojených s výměnnou zkušeností.  Předpokládá motivující způsob odměňování vedoucí ke zvyšování výkonnosti a profesionality včetně poskytování zaměstnaneckých výhod, ale také přijímání opatření k nápravě případných nedostatků. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce – vedení lidí  Představuje výběr a používání nejvhodnějšího způsobu ovlivňování zaměstnanců a spolupracujících osob komerční pojišťovny zohledňujícího konkrétní podmínky v komerční pojišťovně i na pojistném trhu tak, aby byli lidé prospěšní a napomáhali dosažení cílů komerční pojišťovny.  Předpokládá znalost a schopnost uspokojit potřeby lidí za podmínky otevřené komunikace mezi zaměstnanci bez ohledu na jejich funkční zařazení. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Manažerské funkce – kontrolování  Představuje měření výkonnosti a schopnosti plnit stanovené úkoly v čase a požadované kvalitě všemi jednotlivými zaměstnanci, ale i organizačními jednotkami komerční pojišťovny.  V konečném důsledku znamená porovnání výsledků celé komerční pojišťovny s původním plánovaným stavem.  V případě odchylky od plánu pak znamená zjištění příčin nedostatků, nápravu stavu a případnou korekci plánu k naplnění cílů komerční pojišťovny.  Předpokládá zjišťování odpovědné osoby za výsledky, které se odchylují od plánu a její sankcionování. Blíže viz MŘKP s. 10 – s. 16

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Specifika řízení pojišťoven na pojistném trhu ČR – rozhodující faktory  organizační struktura,  lidské zdroje,  marketingový mix,  komunikace strategie,  solventnost. Blíže viz MŘKP s. 24 – s. 44

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Tendence změn v pojišťovně na počátku 21. století  pokles ziskovosti na pojistném trhu,  růst konkurence,  uspokojování pojistných potřeb stávajících i potenciálních klientů,  inovace nabídky pojistných produktů,  koncentrace a inovace distribučních cest, Blíže viz MŘKP s. 45 – s. 54

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Tendence změn v pojišťovně na počátku 21. století  snížení počtu „kmenových“ zaměstnanců pojišťoven,  růst znalosti klientů,  přesycenost reklamou,  využití digitálních technologií. Blíže viz MŘKP s. 45 – s. 54

Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Zelená kniha Evropské komise  hlavní politická orientace,  lepší regulace, transpozice, vynucování a průběžné hodnocení,  konsolidace legislativy v oblasti finančních služeb,  pravděpodobné a cílené nové iniciativy. Blíže viz MŘKP s. 52 – s. 54