Trendy a vlivy v současném HR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Řízení lidských zdrojů
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Management Ing. Jan Pivoňka.
Personální řízení a jeho úloha v podniku
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Plánování, audit Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Strategie personálně-poradenské společnosti La Brava
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Manažeři ČSOB Rozvoj kompetencí a využití potenciálu
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Hodnocení zaměstnanců ve výrobních firmách
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
VÝCHODISKA PRO ROZVOJ VŮDCOVSTVÍ
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Národní konference kvality ve veřejné správě
Zavedení systému řízení pracovního výkonu provázaného do systému odměňování a vzdělávání zaměstnanců ministerstva, rozvoj manažerských dovedností Dodavatel:
Rozvoj a vedení týmu.
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
Definice managementu.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Moderní personalistika DS 2009/ Hlavní úkoly moderní personalistiky   Zařazení správného člověka na správné místo (a ve správný čas)
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Assessment centrum.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Personální plán pro podnikatelský plán
Personální strategie mezinárodní firmy
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Listopad 2015 Jak spočítat přínos investice do HR? Pavel Jirůtka
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Assessment centrum.
Osobní management – modul č.4
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Assessment centrum.
Model intenzivní podpory
Kariérové poradenství a podnikavost
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Pedagog.
Transkript prezentace:

Trendy a vlivy v současném HR Historie a současnost moderních organizací

Cvičení Je rok 1987. Představte si běžné vybavení domácností elektrospotřebiči a komunikační technikou. Co všechno bylo obvyklé? 1987 Vraťme se ještě dále. Představte si totéž co v roce 1987. Co všechno bylo obvyklé? 1967 Nyní jste zpět v současnosti. Co všechno je obvyklé dnes? 2007 Jak byste charakterizovali rozdíly ve 20 letých intervalech?

Diskontinuitní věk (skokové změny) Jak se mění pracovní prostředí a co z toho vyplývá pro firmy a jednotlivce v současnosti? Co z toho vyplývá pro práci s lidmi? Rozdělte se do skupin po 5-6. Na zpracování otázky máte 15 minut. Pak budete mít 3-5 minut na prezentaci.

Prostředí moderních organizací I Rychle a skokově se měnící prostředí vysoká míra nejistoty - vysoké nároky na adaptační schopnosti Akcelerující technologický vývoj Nové pracovní postupy a nástroje + nároky na jejich ovládání Multikulturalita vysoké nároky na komunikaci a chování hledání společného jazyka Specialisté x „integrároři“

Prostředí moderních organizací II. matnější hranice mezi organizací a prostředím Kdo jsou zájmové skupiny, které jsou důležité pro fungování organizace? Např. Škola, výrobce pečiva……

Nové prvky v práci HR Řízení informací (znalostí) Měření „soft“ způsobilostí (kompetencí) Systematické budování organizační kultury Individuální rozvoj (koučování…) Práce s talenty a klíčovými pracovníky Síťová provázanost HR procesů

Jedinec a organizace

Vzájemné vztahy organizace a její členové Organizace se nerovná souhrnu jejich členů Uspořádání Prostředí (psychologické, sociální, fyzické) Okolí a komunikace s ním (lokalita) Spolupráce na základě určitých pravidel Waldrop – Hejno ptáků Předpoklad spolupráce: Základní shoda na společných cílech

Rysové a situacionistické pojetí Ústup od rysového pojetí osobnosti (Big Five ap., osobnostní rysy jako prediktory chování). Podobně jako se např. nepotvrdil koncept tzv. kriminální osobnosti. Výzkumy Milgrama a Zimbarda

Vliv na diagnostiku Ve společnosti vzrůstá diverzita (viz pluralita forem sexuálního nebo i kriminálního chování). Roste oddělení mezi soukromou a pracovní sférou Zaměstnavatel se na stále víc věci ani nemůže zeptat (zákony týkající se ochrany osobnosti a soukromí)

Kariéra a její řízení 80. – 90.tá léta – kariérové mapy a typologie Od determinujícího k otevřenému (adaptivnímu) Směry kariéry: Postup v hierarchii Prohlubování odbornosti Získávání dalších odborností

Proměny doby a jejich dopad na diagnostiku V psychodiagnostice už neplatí paradigma jednoho vzoru jako dřív (např. jaký mám být správný manažer, správný mistr ap.). Manažer dnes "může mít nejrůznější účesy". (viz kniha G. Lipovetského - Proměna doby)

Rysové a situacionistické pojetí Ústup od rysového pojetí osobnosti (Big Five ap., osobnostní rysy jako prediktory chování). Podobně jako se např. nepotvrdil koncept tzv. kriminální osobnosti. Výzkumy Milgrama a Zimbarda

Vliv na diagnostiku Ve společnosti vzrůstá diverzita (viz pluralita forem sexuálního nebo i kriminálního chování). Roste oddělení mezi soukromou a pracovní sférou Zaměstnavatel se na stále víc věci ani nemůže zeptat (zákony týkající se ochrany osobnosti a soukromí)

Metody plánování kariéry Kariérové mapy, dráhy Kariérový (rozvojový) plán Návaznost na výstup z hodnocení Plány zastupitelnosti Plány personálních rezerv a následnictví Každý manažer nástupce Každý nástupce více, jak pro jednu pozici Plány rotací

Realizace kariérového rozvoje Tréninkové programy Projekty Individuální koučing Mentoring Stínování

„Talenti“ a klíčoví pracovníci Kdo je to talent ? Jak jej poznat? Pracovník s mimořádnými dispozicemi (potenciálem, perspektivou) Kdo je klíčový pracovník? Jak se o něj starat? Vzácný + mimořádně důležitý člověk

Zdroje talentů – kde hledat Interní Externí: Školy Armáda Výkonní sportovci Manažeři neziskových organizací Dodavatelé

Metody identifikace talentů Fungující systém hodnocení Účast v projektech Development Cetre 360 zpětná vazba

Práce s klíčovými pracovníky Lide se specifickými znalosti a dovednostmi Mají vliv na „bytí“ či nebytí firmy Maximálně individuální péče a podpora rozvoje Neustále přemýšlení jak posilovat jejich vztah k firmě

Kompetenční model jako most Business strategie Personální strategie Popis práce Hodnoty

Business a personální strategie Business strategie Personální strategie Personální strategie vždy musí vycházet z business strategie. KM nám říká jakým chováním nejspíše dosáhneme cílů, které vyplývají z obchodní strategie. Pro personální strategii pak znamená vodítka pro výběr, hodnocení atd. Business strategy Organizační struktura Organizační kultura Personální strategie

Výhody kompetenčního modelu HR Manažeři Organizace Základní nástroj HRM propojující výběr, hodnocení a rozvoj Účinný a jednoduchý nástroj řízení výkonnosti (hodnocení) Návaznost na strategii firmy Cílenější komunikace s klienty (manažery) Jasný obsah zpětné vazby Jednota řízení a společný jazyk Vyšší profesionalita a propojení s businessem Zvýšení výkonnosti přirozenou cestou Benchmarking

Východiska tvorby a implementace KM Ideální kompetenční model je: KM vytváří most mezi vizí, posláním a „core values“ na jedné straně a job description na straně druhé. Propojující Je především určen pro uživatele – manažery, nikoli specialisty HR. Proto počet kompetencí nepřesahuje 12. User friendly Jednotný Funguje napříč společností, může mít 2-3 varianty odvozené od stejného základu. Široce využitelný Vytvoření jednoho výkladového schématu pro výběr, hodnocení, odměňování a rozvoj pracovníků. Sdílený Uživatelé mají možnost KM dostat „pod kůži“, protože jsou jeho spoluatory, nebo si ho zažijí na sobě.

Kompetence Odborné (technické) Metodické (koncepční) Sociální Osobní (dle: Tureckiová, M.)

Kompetence-projev-výkon Na to, zda je někdo ve své práci „kompetentní“, usuzujeme z jeho výkonu V běžném pozorování usuzujeme z konkrétních projevů chování Kompetence je pak konstruktem, na který usuzujeme

Kompetenční model-příklad Velmi vysoká úroveň Vysoká úroveň Spíše vysoká úroveň Spíše nízká úroveň Nízká úroveň Nulová úroveň Kompetenzfelder Dimensionen 1 2 3 4 5 6 Osobní vliv Integrita osobnosti Iniciativa Flexibilita Strategický management Podnikatelské myšlení Procesní orientace Orientace na zákazníka Využívání diverzity Sociální způsobilosti Spolupráce Vedení týmu Řízení výkonnosti Ausmaß

Kompetenční profily Věští váhu má chování v určitě situaci a ne rysy Není pravda, že by třeba introvert nemohl být úspěšný v práci s lidmi Důležité je ne jaký člověk "je", ale co dělá Toto je velmi dobře vyjádřeno kompetencemi a kompetenčními modely, které nejsou nástrojem uniformity, ale řízení diverzity.

Seznam kompetencí dle systému Lominger  Zaměření na činnost Řešení dvojznačnosti Přístupnost Vztahy k nadřízenému Schopnosti podnikat Úsilí o kariéru Zájem o přímé zprávy Komfort pro vyšší management Velitelské (řídící) dovednosti Soucit Vyrovnanost Řízení konfliktů Konfrontace s přímými zprávami Tvořivost Zaměření na zákazníka Včasné rozhodování Kvalita rozhodování Přenášení pravomocí (delegování pravomocí) Vypracování přímých zpráv a ostatní Vydávání pokynů ostatním Řízení rozmanitosti (diverzita) Etika a hodnoty Nestrannost vůči přímým zprávám Funkční/technické dovednosti Najímání a obsazení personálem Humor Informování Řízení inovací Čestnost a důvěra Intelektuální síla Mezilidské porozumění Učení se „za pochodu“ Naslouchání Manažerská odvaha Řízení a odměřování práce Motivace druhých Vyjednávání Organizační agilita Organizování Zvládání paradoxů Trpělivost Vztahy s vrstevníky Vytrvalost Osobní sdělení Osobní učení se Perspektiva Plánování Politické porozumění Prezentační dovednosti Stanovení priorit

Seznam kompetencí dle systému Lominger Řešení problémů Řízení procesů Tah na výsledky (tah na branku) Rozvoj sebe sama Sebepoznání Hodnocení lidí Stát osamoceně (samostatnost) Strategická agilita Řízení pomocí systémů Budování efektivních týmů Technické učení se Řízení času Úplné pracovní systémy (např. TQM/ISO/Six Sigma) Porozumění druhým Řízení vize a cílů Pracovní/životní bilance Písemná sdělení

Kompetenční profil Jaký je popis pracovního místa školního psychologa? Vytvořte profil odborných, koncepčních, sociálních a osobních kompetencí školního psychologa

Psycholog vně a uvnitř organizace K čemu může být psycholog v podniku (např. výrobním)? Brainstorming: výhody a nevýhody obojího uspořádání