Klasický Hollywood KDF II.. Klasický Hollywood (tj. Hollywood do r.1960) Obecná charakteristika: kauzalita -Základním principem stavby fabule je kauzalita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
SVĚTOVÁ ASOCIACE NOVIN- ZLATÝ GLÓBUS ZLATÝ GLÓBUS Anglicky Golden Globe Award Filmová a televizní cena udělovaná každý rok v lednu Asociací zahraničních.
Projektové řízení Modul č.1.
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Mediální produkt.
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
SVĚTOVÁ LITERATURA 2. POLOVINY 20. STOLETÍ
Kvalitativní výzkum.
Rozbor uměleckého textu
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Sociální konstruktivismus
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Kritický realismus v literatuře
!NÁSTRAHY INTERNETU! Kyberšikana sociální sítě
v pedagogické diagnostice
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Základy práce s videokamerou
Vertikální sociální diferenciace Sociální diferenciace je součástí problematiky sociální struktury. Znamená vydělování a rozlišování jednotlivých částí.
MARKETING.
Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
Duševní zdraví a psychohygiena
Sociální diferenciace
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Definice managementu.
Sci-fi Berenika Králíková.
Budování atmosféry multimediálního díla
VY_32_INOVACE_PSYM22360ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Napětí v literatuře.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Alexis de Tocqueville / / Karl Marx /1818 – 1883/
Film 1 Viktorie Frühaufová 1.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
CO O FACEBOOKU (FB) NEVÍTE
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Michał Żebrowski (herec).
Badatelsky orientovaná výuka ve školním a neformálním vzdělávání CZ.1.07/2.3.00/ Natoč to aneb S kamerou (třeba) na pokusy Předpokladem dobrého.
25. září 2012 Hotel Mlýn Vílanec Zpracování videozáznamů Metodika v anglickém jazyce reg. č. CZ.1.07/1.3.50/
 narozen 15. srpna 1916 ve Wellingtononu (Nový Zéland)  zemřel 6.července 2001 v Canbeře (Austrálie)  novozélandský antropolog a kritik práce Coming.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ (1928 – 2014), s. 85. Magický realismus směr v latinskoamerické próze od 50. let 20. stol. Propojují se prvky nadpřirozena, popisy.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Současné teorie pro web
Internet = je celosvětový systém propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP.
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.05_Vladislav Vančura.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Raubíř Ralf.
PRÓZA S DĚTSKÝM HRDINOU
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Principy inovace.
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
I. Výzkum sociálních struktur a genderová diferenciace
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Psychologie výchovy a vzdělávání
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Světová literatura 2.pol.20.stol.
Planety sluneční soustavy. Sluneční soustava Sluneční soustava je planetární systém hvězdy známé jako Slunce. Tvoří jej především 8 planet, 5 trpasličích.
Americká próza mezi válkami
Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace;
Transkript prezentace:

Klasický Hollywood KDF II.

Klasický Hollywood (tj. Hollywood do r.1960) Obecná charakteristika: kauzalita -Základním principem stavby fabule je kauzalita - propojení událostí vztahem příčiny a následku. Syžet (klasického) hollywoodského filmu respektuje klasické uspořádání, předpokládající úvodní stav rovnováhy, jeho porušení, boj o obnovu a konečné opětovné dosažení rovnováhySyžet (klasického) hollywoodského filmu respektuje klasické uspořádání, předpokládající úvodní stav rovnováhy, jeho porušení, boj o obnovu a konečné opětovné dosažení rovnováhy. Charakteristická je přítomnost dvou linií zápletky, z nichž jedna zahrnuje heterosexuální vztah a druhou představuje rovina "práce" - akce, války, jiných osobních vztahů. záběr/protizáběr„Neviditelný" klasický styl skrývá proces produkce filmu: příznačnou figurou je střídaní "záběr/protizáběr" (např. při dialogu dvou postav je záběr hovořící postavy vystřídán záběrem postavy naslouchající těsně před ukončením promluvy hovořícího).

Klasický Hollywood (tj. Hollywood do r.1960) Vývoj stylu (srovnání s předválečnou produkcí) komplikovanější stavba vyprávění - využití retrospektiv důraz na realismus (pseudodokumentaristický styl) využívání dlouhých záběrů (umožněných technickými inovacemi filmové kamery) časté bylo natáčení scény v jednom záběru – plan séquence snaha o posilování produkční hodnoty filmů – hvězdný systém, nákladné dekorace a kostýmy, inovativní technologie

Příklady filmové produkce Klasického Hollywoodu realismus a komplikovanost vyprávění: Občan Kane (Citizen Kane, 1941, režie Orson Welles): dosud nebývalá složitost => vznik módy subjektivní narativní techniky (např. téměř celá první polovina Slepé uličky /The Dark Passage, 1947/ je předvedena z pohledu hlavního protagonisty) Výpadky paměti (Hangover Square, 1945, režie John Brahm ) – zkreslená hudba implikuje nutkání postavy šíleného skladatele škrtit ženy Posedlá (Possed, 1947, režie Curtis Bernhardt ) – předimenzované zvuky naznačují duševní poruchu hlavní ženské postavy Dáma v jezeře (Lady in the Lake, 1946, režie Robert Montgomery) – postavy míří své údery či polibky přímo kameře, detektiva Phila Marlowea divák spatřuje přímo jedině jako odraz v zrcadle

Žánrová struktura hollywoodské kinematografie po roce 1945 western melodrama muzikál historické eposy sci-fi horor Po několik desetiletí převládaly jako hlavní žánry western, melodrama a muzikál. Od 50. let nastává vzestup sci-fi, hororu a špionážního filmu.

Western majestátní koncepce scenérií (barevné provedení); bohatý kostýmní design; psychologizace postav a sociální akcent; příznačná je dlouhá metráž filmu (okolo dvou hodin) Typologie westernu dle Bordwella a Thompsonové - liberální - patriarchální - orientovaný na mládež - psychopatologický

Melodrama posilování produkčních hodnot => pozvednutí žánru melodramatu producent Ross Hunter – specialista na ženské filmy (women´s pictures) – zvrátil žánr spolu s režisérem Douglasem Sirkem (Velkolepá posedlost(1954), Vše, co nebe dovolí (1955), Náhražka života (1959)) po příchodu do USA točil protinacistické filmy a filmy noir s kameramanem Russelem Mettym uplatňoval tlumené osvětlení plyšových dekorací Universalu; příznačná je také expresionistická barevnost a odrazy v zrcadlech psychologicky impotentní mužské postavy, galantně trpící ženské postavy kritikou ceněn posun v pojetí populárně psychologických traumat a případně šťastných zakončení scénářů

Muzikál Dominantní produkce společnosti MGM - producent Artur Freed; talentovaní muzikáloví herci – Judy Garlandová, Fred Aster, Ann Millerová, Gene Kelly Zpívání v děsti (r. Gene Kelly, Donen 1952) – obecně uznávaný jako nejlepší muzikál své doby; parodie stylu ranných muzikálů Muzikálové blocbustery produkoval také Samuel Goldwyn, studia Paramount, United Artists (West Side Story, 1961), Columbia i Walt Disney Důležitým impulsem produkce muzikálů byl nástup rokenrolu (Rock around the Clock, 1956)

Historický epos inflace produkčních hodnost a spekulace s velkými filmy => úspěch a lukrativnost biblického spektáklu Cecil B. De Mille – dosáhl úspěchu již ve 20. a 30. letech; koncem 40. let na něho navázal snímkem Samson a Dalila, nejúspěšnějším filmem roku 1949 výjimečné zisky přinesly též filmy Quo vadis? a David a Batšeba (oba 1951) žánr vyžadoval: davové scény, kolosální bitvy, grandiózní dekorace; maximální využití širokoúhlého formátu Desatero přikázání (The Ten Commandments, 1956): jeden z nejdéle úspěšných biblických eposů: 25 tisíc statistů, obrovské náklady (13 miliónů dolarů) přes efektní trikové sekvence jako rozestupování Rudého moře se De Mille vrací k horizontálnímu aranžování svých filmů z 30. let

Historický epos biblický trhák Ben Hur (1959, režie William Wyler) rekord v získání 11 Oscarů (až do roku 1997 kdy tentýž počet Oscarů získal jiný historický epos Titanic) historický epos zpracovával téměř všechna období: obrazy ze starého Egypta (např. Egypťan, 1954) rytířská dobrodružství (Ivanhoe, 1952) válečné ságy (Vojna a mír, 1956)

Sci-fi a horor sci-fi filmyAmerické sci-fi filmy 50. let extrapolují dobové vědecké poznatky a snaží se „vědeckými“ teoriemi posílit svou věrohodnost; vědec je v okruhu zkoumaných filmů zásadním prvkem ikonografie; science fiction přístupem „co kdyby…“ poukazuje na sociální konotace HororHoror sleduje morální konflikt jedince a společnosti, případně jedince a přírody; ke zrození monstra dochází nikoli morálním pochybením jednotlivce, ale nejčastěji „nehodou“ při vědecké práci.

Sci-fi a horor Sci-fi filmySci-fi filmy: ač bývá často hlavním hrdinou vědec, řešení téměř vždy přináší vojenská síla – vědec se nakonec omezuje pouze na roli poradce, který přijde na způsob, jak hrozbu co nejúčinněji a nejbezpečněji zlikvidovat militaristickými prostředky. příběhy o invazyStandardní příběhy o invazy Atmosféra strachu a ohrožení je pro sci-fi 50. let příznačná a zdaleka se v takové míře nevyskytuje ani ve starších sci-fi filmech, ani v následujícím období.

Sci-fi a horor Forbidden Planet (USA, 1956, režie: Fred Wilcox) Red Planet Mars (USA, 1952, režie: Harry Horner) The War of the Worlds (USA, 1953, režie: Byron Haskin)

Klasický Hollywood (srov. Pavel Skopal, Cinepur; plynulé sledování děje, skrývá časové a prostorové mezery, vylučuje prvky, které upozorňují na samotný proces vyprávěníHladkost klasického stylu umožňuje plynulé sledování děje, skrývá časové a prostorové mezery, vylučuje prvky, které upozorňují na samotný proces vyprávění (typické je např. striktní vyloučení pohledu postavy do kamery). Tzv. voyeristický divácký režim – divák má být plně identifikován s hlavní filmovou postavou; kinematografický aparát (technologie, médium) jej nemá rušit z fikčního světa Okruh výrazových prostředků je striktně vymezen (tj. určité typy svícení, úhlů a pohybů kamery, velikosti záběrů apod. pro klasický film typická jednoznačně definovaná postava vybavená konzistentními povahovými vlastnostmi a kvalitami a chováním směřujícím k dosažení stanoveného cíle

Cenzura Filmy exploatační, dovážené a filmy nezávislých producentů určené „pro dospělé“ => problémy zvrat: zákaz promítání italského snímku Roberta Rosseliniho Zázrak (jedna ze 2 epizod filmu Láska, 1948; příběh retardované venkovanky přesvědčené o tom, že její nenarozené dítě je synem Božím) odůvodnění zákazu stanoveného newyorským cenzurním sborem: rouhačský film 1952 – rozhodnutí Nejvyššího soudu: film podléhá prvnímu dodatku ústavy zaručujícímu svobodu projevu jako problematická uznána pouze (poměrně úzce a vágně definovaná) obscenita => rozpuštění mnoha místních cenzurních sborů; málo zakázaných filmů

Motion Picture Association of America (MPPA, dříve Motion Picture Producers and Distributors (MPPDA) problémy s aplikací Produkčního kodexu bez certifikátu MPPA nebylo možné hrát film v síti jejích kin; hlavní společnosti však již nesměly vlastnit kina, a proto bylo možné uvádět v nich filmy i bez certifikátu rozhodnutí v případu Paramount nezáměrně přispělo také k liberalizaci Produkčního kodexu hlavní studia využívala nutnosti certifikátu k tomu, aby udržela mimo trh filmy nezávislých producentů možnost hraní bez certifikátu => více nezávislých filmů s riskantnějšími tématy v kinech televize podléhala striktní cenzuře producenti a distributoři ve snaze maximálně konkurovat televizi tlačili pravidla kodexu co možná nejdál

MPPA odmítla vydat certifikát lechtivé komedii Otto Premingera Měsíc je modrý (The Moon Is Blue, 1955), ale společnost United Artists ji distribuovala i bez něho tatáž společnost distribuovala i Premingerův film o drogové závislosti Muž se zlatou paží (The Man with the Golden Arm, 1955) MPPA postupně udělovala certifikát i filmům, které zjevně odporovaly původnímu kodexu z roku 1934; např. Někdo to rád horké (Some Like It Hot, 1959) Billyho Wildera s nadsázkou pojednávající témata jako transvestitismus nebo bisexualita katolické liga slušnosti film nicméně odsoudila Kubrickova Lolita by ve 30. nebo 40. letech nikdy nemohla obdržet certifikát; v roce 1962 jej však dostala kodex byl zastaralý => MPPA jej v pol. 60. let změnila