Energetické daně Michal Radvan. www.law.muni.cz Energetické daně daň ze zemního plynu a některých dalších plynů daň z pevných paliv daň z elektřiny.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Struktura daní v ČR.
Advertisements

Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
Daň z přidané hodnoty Nepřímá daň. Nepřímé daně jsou jednou z položek, které obecně přispívají do veřejných rozpočtů nejvýznamněji. EU harmonizuje sazby.
Struktura daní v ČR.
Správa EKO daní celními orgány
Zákon o podporovaných zdrojích energie
Spotřební a energetické daně
VY_32_INOVACE_ Daňová soustava.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství II. Miroslav Krejčů.
24. října 2007Robert Pelka legislativa spotřebních daní, MF ČR Ekologické daně (zákon č. 261/2007 Sb.) AEM, SVS.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2014.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D., Mgr. Lenka Geržová katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 6. října 2014.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Podnikání v elektroenergetice a teplárenství a dopady ekologických daní z pohledu velké teplárenské společnosti Petr Matuszek XVIII. seminář energetiků.
1 Konference „Ekologická daňová reforma“ Ekologické daně a teplárenství I. Miroslav Krejčů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Daňová soustava Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.. Téma : Majetkové daně (II) – Daň silniční 1.Poplatník daně. 2.Předmět daně. 3.Základ daně. 4.Sazby daně.
NOVÉ DANĚ V NA ENERGIE 27. listopadu 2007 Seminář AEM „Panelová diskuse ke spotřebním daním na energie“ JAN KANTA ředitel sekce Pravidla trhu.
Daňová teorie a politika
Ekologické daně.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Finanční a rozpočtové právo
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
České plynárenství po vstupu do EU a před otevřením trhu Ing. Jan ZAPLATÍLEK © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Stabilizace veřejných rozpočtů – novely daňových předpisů Michal Radvan Za využití Kalousek, M. Návrhy změn právních předpisů. Daňová reforma 2008 – 2010.
Nepřímé daně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN:  ,
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Vývoj trhu s pevnou biomasou Ing. Jan Habart, Ph. D. CZ Biom, předseda.
Ekologické daně Michal Radvan.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží nebo.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH Právní úpravu této problematiky nalezneme v § 21 – 25 ZDPH, Daň na výstupu při dodání zboží, poskytnutí.
Základní prvky daňové techniky
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Základ pro výpočet DPH a výpočet Obecně vymezuje základ pro výpočet DPH § 36 ZDPH, Pro konkrétní specifické situace potom najdeme řešení v § 38 – 41 ZDPH,
DANĚ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PŘÍMÉ A NEPŘÍMÉ DANĚ Kristýna Nevolová Lucie Krausová C2A.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 30. listopadu 2015.
Fungování energetických trhů v EU a ČR Jak dál po novele zákona o podpoře OZE 31. října 2013 Ing. Jiří Bis.
E K O N O M I K A Nepřímé daně - úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Daňová soustava v ČR Daně tvoří významnou část příjmů státního rozpočtu a jsou významným nástrojem ovlivňování ekonomiky státem Daně tvoří významnou část.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.14 Ročníktřetí.
Osnova: 1.Význam daňové soustavy 2.Definice daně 3.Právní úprava daní 4.Rozdělení daní v ČR 5.Základní pojmy 6.Otázky k opakování s řešením 7.Zdroje Daňová.
Energetická politika Mgr. Oldřich Hájek. Specifika energetické politiky Hybridní povaha politiky Hybridní povaha politiky Ve smlouvě o EU i o EHS není.
Perspektiva vysokoprocentních biopaliv v ČR Ing. Martin Kubů, 10_2015.
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
SPOTŘEBNÍ DANĚ zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních
Prof. Ing. Václav Vybíhal, CSc.
Daň silniční 25. listopadu 2015 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obecná část daňového práva procesního I
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Obecná část daňového práva procesního I
DAŇOVÁ SOUSTAVA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Michal Radvan Energetické daně.
Uskutečnění zdanitelného plnění a povinnost přiznat DPH
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 7. prosince 2017
Daň z přidané hodnoty 20. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Spotřební a energetické daně
Transkript prezentace:

Energetické daně Michal Radvan

Energetické daně daň ze zemního plynu a některých dalších plynů daň z pevných paliv daň z elektřiny

Vliv práva EU směrnice Rady 2003/96/ES ze dne 27. října 2003, kterou se mění struktura rámcových předpisů Společenství o zdanění energetických produktů a elektřiny, ve znění směrnice Rady 2004/74/ES ze dne 29. dubna 2004, kterou se mění směrnice 2003/96/ES, pokud jde o možnost některých členských států uplatňovat u energetických produktů a elektřiny dočasné osvobození od daně nebo sníženou úroveň zdanění

Zařazení do daňového systému daně spotřební zdaňováno bude dodání vybraného výrobku konečnému spotřebiteli; pokud tedy bude zemní plyn, pevná paliva či elektřina obchodována mezi výrobci a obchodníky, případně mezi jednotlivými obchodníky, bude obchodována a dodávána bez daně toto ustanovení však nevylučuje případnou evidenční povinnost uvalenou na výrobce a obchodníky správci daně správu energetických daní vykonávají (stejně jako v případě dalších spotřebních daní) orgány celní správy

Energetické (ekologické) daně jsou … povinné, zákonem předem sazbou stanovené dávky, jejichž základem je fyzická jednotka, která má prokazatelný určitý negativní vliv na životní prostředí, a kterými se víceméně pravidelně na nenávratném principu bez ekvivalentního protiplnění odčerpává část nominálního důchodu ekonomického subjektu ve prospěch veřejného peněžního fondu.

Preambule směrnice Rady 2003/96/ES konstatuje neexistenci předpisů Společenství (Unie) o minimální daňové sazbě na elektřinu a na jiné energetické produkty než minerální oleje, což může nepříznivě ovlivnit řádné fungování vnitřního trhu závažné rozdíly mezi vnitrostátními úrovněmi zdanění energie, které uplatňují členské státy, by mohly být škodlivé pro řádné fungování vnitřního trhu; z těchto důvodů se členským státům ukládá informační povinnost vůči Komisi o úrovních zdanění, které uplatňují na vybrané výrobky, dne 1. ledna každého roku a po každé změně vnitrostátních právních předpisů zdanění energetických produktů a případně elektřiny je jedním z dostupných nástrojů k dosažení cílů Kjótského protokolu, který Společenství (Unie) jako strana Rámcové úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu ratifikovalo

Vybraný výrobek Z á klad daně Od 1. ledna 2004Od 1. ledna 2010 Olovnatý benz í n 1000 l421 EUR Bezolovnatý benz í n 1000 l359 EUR Plynový olej1000 l302 EUR330 EUR Petrolej1000 l302 EUR330 EUR Zkapalnělý plyn (LPG)1000 l125 EUR Zemn í plyngigajoule spaln é ho tepla 2,6 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro pohonné hmoty

Směrnice zároveň stanoví, že nejpozději do 1. ledna 2012 Rada na základě zprávy a návrhu Komise a po konzultaci s Evropským parlamentem jednomyslně rozhodne o minimálních úrovních zdanění uplatňovaných na plynový olej pro další období počínající 1. lednem 2013.

Vybraný výrobek Z á klad daněObchodn í ú čelyNeobchodn í ú čely Plynový olej1000 l21 EUR Těžký topný olej1000 l15 EUR Petrolej1000 l0 EUR Zkapalnělý plyn (LPG)1000 l0 EUR Zemn í plyngigajoule spaln é ho tepla 0,15 EUR0,3 EUR Uhl í a koksgigajoule spaln é ho tepla 0,15 EUR0,3 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro paliva

Vybraný výrobek Z á klad daněObchodn í ú čelyNeobchodn í ú čely ElektřinaMWh0,5 EUR1,0 EUR Minimální úrovně zdanění platné pro elektřinu

Možnosti zařazení do právního řádu ČR Tři samostatné zákony regulující zdanění energetických produktů Jeden zákon regulující zdanění energetických produktů Začlenění regulace zdanění energetických produktů do zákona o spotřebních daních

Právní regulace de lege lata v zákoně č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a to jako části 45. – 47. (články LXXII, LXXIII a LXXIV)

Vztah k DPH základ daně z přidané hodnoty zahrnuje i daň ze zemního plynu, daň z elektřiny a daň z pevných paliv jejich vzájemná provázanost by měla zaručit relativně nenáročnou, jednoduchou a tedy i nepříliš nákladnou správu ekologických daní

Daň ze zemního plynu I

Daň ze zemního plynu I příjem do státního rozpočtu cca. 1,5 miliardy korun ročně zvýší cenou plynu přibližně o 4,2 % osvobozen plyn pro výrobu tepla v domácnostech vliv pouze na zvýšení cen tepla při centrálním zásobování a na podnikatelské subjekty.

Daň ze zemního plynu II úprava zdanění plynu zcela vyjmuta ze zákona o spotřebních daních a komplexní právní úpravu zdanění plynů najdeme v zákoně o stabilizaci veřejných rozpočtů v rámci daně ze zemního plynu a některých dalších plynů

Daň ze zemního plynu III Plátcem daně je zejména dodavatel, který dodává plyn konečnému spotřebiteli. Zákon však počítá i s dalšími plátci, kterými mohou být např. provozovatelé distribučních a přepravních soustav a podzemních zásobníků plynu. V den povinnosti vzniku daň přiznat a zaplatit vzniká plátci registrační povinnost. Konečný spotřebitel plynu se stává poplatníkem daně.

Daň ze zemního plynu IV Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání plynu poplatníkovi. Ten je však obvykle dodáván průběžně; povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém toto určité období skončilo. Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. Daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň ze zemního plynu V Předmětem daně je plyn podle kódů nomenklatury, přičemž se rozlišuje účel použití, který má vliv na stanovení sazby. Základem daně je množství plynu v MWh spalného tepla. Sazby daně se liší s ohledem na účel použití plynu a odpovídají požadavkům směrnice Rady 2003/96/ES. Jejich výše se pohybuje v rozmezí 0 – 264,80 Kč/MWh spalného tepla. V rámci osvobození od daně z plynu je rovněž plně respektována směrnice Rady 2003/96/ES. Největší význam má osvobození pro výrobu tepla v domácnostech a v domovních kotelnách.

Daň z pevných paliv I

Daň z pevných paliv I zvýšený příjem pro státní rozpočet o 1,7 miliardy korun, tzn. 17,20 Kč vč. DPH na 100 kg uhlí a tedy zvýšení ceny o 9,1 %

Daň z pevných paliv II Poplatníkem daně z pevných paliv je konečný spotřebitel Plátce daně – především dodavatel, který dodal pevná paliva konečnému spotřebiteli. Ten má nejpozději v den vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň registrační povinnost ke správci daně. Správce daně – celní orgány. Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání pevných paliv poplatníkovi. Zdaňovacím obdobím je přitom kalendářní měsíc a daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň z pevných paliv III Přu určení předmětu daně jsou využívány nomenklaturní kódy. Zjednodušeně řečeno je však možné za předmět daně považovat černé uhlí, brikety, hnědé uhlí, koks, polokoks apod. Za základ daně se považuje množství pevných paliv vyjádřené v GJ spalného tepla v původním vzorku (hořlavině). Sazba daně je stanovena na úrovni minimální hodnoty požadované směrnicí Rady 2003/96/ES a činí 8,50 Kč/GJ spalného tepla v původním vzorku. Od daně jsou osvobozena paliva použitá např. k výrobě elektřiny, koksu apod. Osvobození se vztahuje i na pevná paliva do výše technicky zdůvodněných skutečných ztrát při dopravě a skladování.

Daň z elektřiny I

Daň z elektřiny I Daň bude pro státní rozpočet znamenat roční příjem ve výši 1,1 miliardy korun. Zavedením daně však dojde k navýšení ceny elektřiny přibližně včetně DPH o 1 %.

Daň z elektřiny II Poplatník – konečný spotřebitel elektrické energie. Plátce – obvykle dodavatel elektřiny konečnému spotřebiteli, ale také např. provozovatel distribuční či přenosové soustavy. Registrační povinnost plátce k celnímu orgánu, a to ke dni vzniku povinnosti podat daňové přiznání a zaplatit daň. Povinnost plátce daň přiznat a zaplatit je obecně vázána na okamžik dodání elektřiny poplatníkovi. Ta je však obvykle dodávána nepřetržitě a povinnost přiznat daň tak vzniká až uskutečněním celé dodávky za určité období a dodání nastane v tom zdaňovacím období, ve kterém proběhl odečet nebo byla jinak zjištěna skutečná spotřeba. Zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc. Daňové přiznání je podáváno do dvacátého pátého dne po skončení zdaňovacího období. Ve stejné lhůtě je plátce povinen daň uhradit.

Daň z elektřiny III Předmětem daně je elektřina uvedená pod kódem nomenklatury Výše daně se určí vynásobením základu daně (množství elektřiny v MWh) a daňové sazby (28,30 Kč/MWh, což je minimum vyžadované směrnicí Rady 2003/96/ES). Z osvobození od daně je namístě uvést osvobození elektřiny ekologicky šetrné pocházející ze sluneční energie, větrné energie nebo geotermální energie, vyrobená ve vodních elektrárnách, z biomasy, z emisí metanu z uzavřených uhelných dolů nebo z palivových článků. Nezdaňuje se ani elektřina vyrobená v dopravních prostředcích, pokud je tam i spotřebována, a také např. elektřina použitá k provozování železniční, tramvajové a trolejbusové dopravy.

Závěr Jakkoliv jsou do českého právního řádu zaváděny tzv. ekologické daně, dovolím si tvrdit, že prvky ekologické daně splňuje jen daň z pevných paliv. Je nepopiratelné, že zdražení pevných paliv o daň znamená úspory paliv, snížení produkce CO2, SO2, NOx, prašnosti a celkové úspory energií, podle důvodové zprávy až v rozsahu 0,35 – 1,7 % ze spotřeby roku Také daň z elektřiny obsahuje některé ekologické prvky, zejména ve skupině osvobození od daně (ekologicky šetrná elektřina, doprava využívající k pohonu elektrickou energii). U daně z plynu však ani důvodová zpráva nenachází podstatný vliv na životní prostředí.

Děkuji za pozornost!!!