1 Poslání univerzity a péče o kvalitu: „fit for purpose“? Mikuláš Bek prorektor pro strategii a vnější vztahy 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Advertisements

Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
ECVET v Programu celoživotního učení
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
MU začala budovat systém zajišťování kvality v roce 2006
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Monitoring dalšího vzdělávání
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
Kvalifikovanost učitelů z pohledu politických stran a zřizovatelů.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Výstupy z učení a národní kvalifikační rámec terciárního.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
 Pilotní kurz pro pedagogy MUDr. Iveta Matějovská, CSc.
Pomozme lidem učit se a uplatnit se PLUUS (OP RLZ 3.2) ( RNDr. Vladimír Krajčík, Ph.D. PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. Vysoká.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Zkušenosti se zaváděním moderních metod.
Role vysokoškolského pedagoga ve WBL PaedDr.Vanda Hájková, Ph.D
Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta Ústav profesionálního rozvoje pracovníků ve školství (od října 2001) ředitelka: PhDr. Jana Kohnová Ústav.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Junior Achievement je mezinárodní vzdělávací nezisková organizace. Česká kancelář Junior Achievement byla založena panem Tomášem Baťou v roce Jejím.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
MU Brno, Vzdělávání knihovníků Mgr. Jana Nejezchlebová Moravská zemská knihovna
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Osnova kurzu C8 – hodnocení kvality výsledků VaV Jana Hančlová Ekonomická fakulta VŠB-Technická univerzita Ostrava.
Odbor pro strategii a rozvoj1 Principy hodnocení studijních oborů na MU Soňa Basovníková Brno,
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Závěry semináře RVŠ k 3. roli vysokých škol I: 1. V souvislosti se změnami paradigmatu role vysokých škol ve společnosti, respektujíce aktuální trendy.
Rámcové a školní vzdělávací programy
STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI NÁRODNÍ SOUSTAVA KVALIFIKACÍ STAV VÝVOJE A VYBRANÉ SOUVISLOSTI.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Podpora vzdělávání na vysokých školách: Mezinárodní zkušenosti a doporučení Petr Pabian, Univerzita Pardubice, Telč, Podpora.
1 Aktualizace Dlouhodobého záměru vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol pro rok.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
Výzva č. 32 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.1 Vyšší odborné vzdělávání Mgr. Martina Jedličková.
NKK Praha CAF-Externí zpětná vazba ověření efektivního fungování úřadu Mgr.Stanislav Loskot, MBA Mgr.Stanislav Loskot, MBA AQE advisors a.s.
1 Výsledky učení a novela zákona o VŠ seminář Impuls , AVU Tomáš Fliegl odbor vysokých škol, MŠMT.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Indikátory naplňování Dlouhodobého záměru MŠMT na období 2011 – 2015 Praha, MŠMT, Brno, JAMU,
ČVUT zítra prof. RNDr. Miroslav VLČEK, DrSc.. ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE 2 Postavení univerzity v měnícím se světě  Boloňské deklarace a společný.
PLÁN REALIZACE STRATEGICKÉHO ZÁMĚRU
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
„Koncept“ – Koncepce dalšího vzdělávání
Transkript prezentace:

1 Poslání univerzity a péče o kvalitu: „fit for purpose“? Mikuláš Bek prorektor pro strategii a vnější vztahy 11. seminář z cyklu Hodnocení kvality vysokých škol Brno února 2010

Poslání univerzity Posláním Masarykovy univerzity je vytvářet a šířit vědění, které přispívá ke kvalitě života a kultuře společnosti a respektuje hodnoty, na nichž je univerzita založena. 2

Hodnoty univerzity Masarykova univerzita od svého založení po vzniku Československé republiky ve své činnosti respektovala a vyznávala hodnoty, jež byly základem republikánského a demokratického étosu doby jejího počátku. Tyto hodnoty dodnes tvoří základ její vnitřní kultury a jsou široce sdíleny akademickou obcí univerzity. Těmito hodnotami jsou: Svoboda, respektovaná a obhajovaná jako princip vnitřního uspořádání univerzity ve formě akademické svobody bádání či svobody volby vlastního profilu kurikula studenty, ale také jako princip institucionální autonomie univerzity vůči státu a společenský imperativ. Úcta k pravidlům zakládajícím rovnost příležitostí a transparentnost fungování instituce, jež se projevuje ve studijní legislativě, vnitřním administrativním a ekonomickém nastavení i úsilí o potírání plagiátorství. Zodpovědnost, chápaná ve vztahu k vnějšímu prostředí jako veřejná role univerzity, zdůrazňující její úlohu jako spolutvůrce veřejného mínění a aktivního účastníka veřejné diskuse, ale také jako významného aktéra v přenosu vědění či technologií do praxe či poskytovatele veřejné služby a univerzity otevřené i znevýhodněným či minoritním skupinám. Směrem dovnitř je individuální zodpovědnost za vlastní volbu a strukturaci kurikula elementárním principem fungování otevřeného a vnitřně svobodného studijního prostředí. 3

4 Vize Masarykova univerzita chce být v roce 2015: univerzitou s mezinárodně respektovaným výzkumným programem, zřetelným profilem a špičkovou infrastrukturou a výsledky výzkumu viditelnými v evropském měřítku; univerzitou, na níž je kvalitní výuka uskutečňována v souladu s mezinárodními trendy vysokoškolského vzdělávání, které ji učiní atraktivní pro studenty ve středoevropském regionu; univerzitou, jež chce být v očích veřejnosti vnímána v souladu se svou tradicí jako jedna ze špičkových českých univerzit, poskytující svým absolventům vzdělání celoživotní hodnoty; univerzitou, jejíž názor bude v českém prostředí respektovaným vůdčím hlasem v oblasti vývoje vysokého školství a výzkumu; univerzitou, jež bude významně angažována v partnerských vztazích se vzdělávacími a výzkumnými institucemi, podniky a veřejnými institucemi s cílem podpořit relevanci a uplatnění výsledků akademických činností v širší společnosti; univerzitou, jež bude atraktivním zaměstnavatelem v národním a středoevropském měřítku, a cílenou personální politikou bude podporovat kvalifikační růst současných zaměstnanců i získávání kvalitních pracovníků zvenčí, zvláště zahraničních; univerzitou aktivně zapojenou do mezinárodních kooperací v evropském i světovém měřítku.

Cíle pilotního projektu hodnocení kvality V letech 2008 a 2009 se na MU v rámci rozvojového projektu „Hodnocení kvality studijních oborů na MU“ uskutečnilo zhodnocení vybraných studijních oborů (3 obory v roce 2008, 9 oborů v roce 2009). Hodnocení studijních oborů podle metodiky rozvíjené v rámci projektu v letech 2008 a 2009 je v podstatné míře založeno na ověřování, zda obsahová struktura a pedagogické prostředky (metody výuky a metody hodnocení studentů) jsou způsobilé naplnit vzdělávací cíle daného oboru, které jsou vyjádřeny profilem kvalifikace (absolventa) a v operacionalizované podobě výstupy z učení oboru, na něž navazují výstupy z učení jednotlivých předmětů. Ambicí zavádění metody hodnocení studijních oborů je (a mělo by být), aby studijní obory na MU byly uskutečňovány v podobě, která je výsledkem vědomého a strategicky orientovaného rozhodnutí příslušného týmu akademických pracovníků o vzdělávacích cílech, které berou v úvahu i širší společenský kontext jednotlivých oborů, a aby existoval proces podporující koordinované úvahy o průběžném zlepšování jednotlivých oborů. 5

Východiska metodiky využití procesu sebehodnocení – hodnocení studijních oborů by mělo být založeno v prvé řadě na sebehodnocení, tzn. na počátku procesu hodnocení bude stát sebehodnotící zpráva daného oboru. hodnocení na úrovni studijních oborů – hodnocení se typicky zaměřuje na úroveň studijních programů - vzhledem k nevyjasněné struktuře programů a oborů, která v českém prostředí existuje, je jako základní jednotka hodnocení na MU navržen studijní obor účast externích partnerů - má-li být zabezpečena kvalita studijních programů/oborů, je nezbytné, aby se na jejich tvorbě nepodílela pouze zainteresovaná pracoviště univerzity, nýbrž profesní nebo jiné odborné instituce mimo Masarykovu univerzitu a také zaměstnavatelé stanovení vzdělávacích cílů (learning outcomes) - termínem learning outcomes se myslí soubor znalostí, dovedností, schopností, přístupů a porozumění, které by si student měl osvojit v rámci dané vzdělávací jednotky (např. kurz, program, modul).

Etapy procesu hodnocení studijního oboru Sebehodnotící zpráva SO a strategie dalšího rozvoje Posouzení týmem hodnotitelů Hodnotící zpráva a návrh doporučení pro další rozvoj Revize, zapracování připomínek Příprava akreditačních materiálů směrem k AK nebo udělení vnitřní akreditace

Výsledky projektu dílčím cílem v roce 2009 bylo rozšíření procedury na všechny fakulty a rozšiřování zkušeností s procesem hodnocení v širším okruhu akademické veřejnosti společné hodnocení jednotlivých stupňů a forem studia tak, aby bylo možno lépe analyzovat souvislosti v rámci celého studia (např. porovnávat profily absolventů jednotlivých stupňů v návaznosti na rámce kvalifikací nebo srovnávat prezenční a kombinovanou formu) jmenování zástupců fakult do Rady pro studijní programy jako zastřešujícího orgánu pro hodnocení kvality studijních oborů jmenování koordinátorů pro kvalitu studia na fakultách byl vytvořen Manuál tvorby a hodnocení studijních oborů a na stránkách Odboru pro strategii vznikl „informační portál“ k dané problematice obsahující informace k principům formulace výstupů z učení, psaní SWOT analýz či Národní soustavě kvalifikací ( 8

Model organizačního uspořádání 9