Jak téma pojmout a proč? Přemýšlel jsem co dnes říci, protože

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ informace pro starosty obcí Plzeňského kraje 2011
Advertisements

Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Systém hospodářských opatření pro krizové stavy
Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Správní právo Pojem správního práva.
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Obsah a pořízení politiky územního rozvoje Politika územního rozvoje -určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v.
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Nástroje územního plánování
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Veřejná správa – úvod.
ARGIS Informační systém plánování civilních zdrojů
Integrovaná střední škola,Slaný
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
Integrované dopravní systémy Realizace Dopravní politiky ČR Ing. Vít Sedmidubský května 2010.
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Ochrana životního prostředí při vybraných činnostech.
Krizové řízení Seminář.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Novela krizové legislativy a způsob zpracování krizového plánu ORP
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
S y s t é m hospodářských opatření pro krizové stavy v působnosti obcí (ORP) Odbor koncepce a koordinace hospodářských opatření Praha 2011.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Problematika IDS na Dopravní fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D. Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
Převod kompetencí krajům (decentralizace a dekoncentrace) Ing. Světlana Kubíková Vrchní ředitelka sekce veřejné správy, Ministerstvo vnitra Praha, 24.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Použití provizorních mostní objektů ve vztahu k veřejné dopravě Doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D. Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice Žďár.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
Systém základních registrů. Zákony a nařízení vztahující se k problematice základních registrů Zákon č.111/2009 Sb. o základních registrech v aktuálním.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Havarijní plán kraje.
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Je kybernetická bezpečnost dostačující?
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
KRAJSKÝ ÚŘAD KARLOVARSKÉHO KRAJE
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Příprava občanů k obraně státu …
BEZPEČNOSTNÍ RADA MĚSTA HRANIC
Transkript prezentace:

Krizové řízení a veřejná doprava (z hlediska krizových zákonů) Dopravní fakulta Jana Pernera Univerzity Pardubice Krizové řízení a veřejná doprava (z hlediska krizových zákonů) Doc. Ing. Radovan Soušek, Ph.D. Žďár nad Sázavou 12. 5. 2015

Jak téma pojmout a proč? Přemýšlel jsem co dnes říci, protože mnozí si myslí, že dané problematice rozumí…. mnozí chtějí funkci, chtějí rozhodovat, ale odpovědnost nést nechtějí… protože mají funkci, často dávají na doporučení nekvalifikovaných osob … neodbornost komplikuje vzniklou situaci podstatně více... krizové řízení je opomíjené, „prý se nikdy nic nestane“… 2

Cíl přednášky Seznámení se systémem krizového řízení dle platných právních norem v České republice ve vztahu k veřejné dopravě. Možnosti, dopady, mýty, neznalosti… v oblasti řešení krizových situací s dopadem na veřejnou dopravu. 3

Osnova prezentace Úvod Základní pojmy Způsoby řešení Praktické využití a použití krizových stavů Co by dopravní inženýr z oblasti krizového řízení měl znát Závěr 4

Úvod Do roku 1989 činnost KM soustředěna na válečný konflikt a tomu byla podřízena veškerá příprava hospodářství 1989-1998 žádná právní opora pro řešení KS Úplná změna - ústavní zákon 110/1998 Sb. o bezpečnosti České republiky - stejná úroveň vojenské a nevojenské krizové situace Následně schváleny krizové zákony (2000): 239/2000 Sb., o IZS… 240/2000 Sb., o krizovém řízení… 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy… 5

Mimořádná událost Mimořádná situace Intenzivní škodlivé působení sil a jevů, vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, havárií, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací. Mimořádná situace Situace vzniklá v souvislosti s hrozící nebo již nastalou mimořádnou událostí. 6

Úvod do problematiky Krizová situace je mimořádná událost, při níž je vyhlášen příslušný krizový stav!!! Krizové stavy (způsob a osoba vyhlašující KS - hejtman, premiér, prezident): stav nebezpečí nouzový stav nevojenského charakteru stav ohrožení státu vojenského charakteru válečný stav 7

Krizové situace není: Nejčastější nesprávné používání termínu KS v dopravě (bohužel i od vzdělaných osob a médií): Dopravní nehoda Vytvoření problematické dopravní obslužnosti Platební neschopnost, problémy financování Nepředvídané brzdění, či problematika nevhodného chování účastníků silničního provozu Dopravní kongesce a problémy v plynulosti dopravního provozu… 8

Krizové situace nevzniká - příklady: Nezajištění VLAD v Ústeckém kraji Železniční nehoda ve Studénce - EC Comenius Zničení funkční a stabilní veřejné dopravy organizátorem dopravy ve VČ kraji… 9

Řešení krizových situací Zajištění základních funkcí dopravy je základní podmínkou úspěšného zvládnutí krizové situace (stejně tak energetiky a finančního sektoru) Systém KŘ je nastaven tak, že za KS lze využít vše, co je dostupné v regionu formou tzv. nezbytné dodávky. Nezbytná dodávka je dodávka materiálů, techniky, práce, služeb… (je třeba zapracovat do KP), sloužící k překonání KS. Pokud ji nejsme schopni zajistit, „stát“ (SSHR) ji pořizuje formou zásob, které jsou uvolňovány pro překonání MU a KS. 12

Možné opatření, které lze použít - SN Za stavu nebezpečí může hejtman, starosta obce s rozšířenou působností uložit povinnost: pracovní výpomoc nebo pracovní povinnost dodávat výrobky, práce nebo služby, v oblasti jeho podnikání, skladovat ve svých prostorách materiál určený pro překonání stavu ohrožení a odstranění jeho následků, přemístit výrobní či provozní prostředky nebo zásoby na určené místo, přemístit dopravní a mechanizační prostředky na určené místo. Za stavu nebezpečí může hejtman: zavést regulovaný prodej zboží v obchodní síti, zavést regulační opatření v distribuci pitné vody, surovin, materiálů, výrobků, pohonných hmot a energií, přijmout regulační opatření, kterými se mění způsob řízení a organizace dopravy. Omezit, zakázat používaní komunikací ve vlastnictví kraje. Není třeba výběrových řízení, např. není třeba respektovat správní řád… 13

Možné opatření, které lze použít - NS Za nouzového stavu muže vláda ČR kromě uvedených opatření nařídit: právnickým a podnikajícím fyzickým osobám oznámit ve stanoveném termínu objem zásob ve stanovených druzích materiálu či věcných prostředcích, údaje o výrobní kapacitě a disponibilní zdroje pracovních sil, opatření v devizovém hospodářství, opatření v obchodování s veřejně obchodovatelnými papíry, změnu sazeb spotřebních daní z uhlovodíkových paliv, maziv, lihu a destilátů, piva, vína a tabákových výrobků, ČNB se souhlasem vlády může pozastavit nakládání s vklady a účty fyzických a právnických osob, nařídit nucenou evakuaci, zamezit vstup k vlastním nemovitostem zadávat zakázky bez výběrových řízení Omezit, zakázat používaní komunikací ve vlastnictví státu. 14

Orgány krizového řízení státu Prezident Vláda (BRS/UKŠ) Ústřední správní úřady (ministerstva a úřady stejné úrovně) Krajské úřady (BRK/KŠK) Obce s rozšířenou působností (BRORP/KŠORP) Obce Krizové štáby jsou v krizových situacích postaveny nad IDS ! Je třeba spolupráce a to i v oblasti plánování zejména s bezpečnostními radami Úroveň krizového řízení v jednotlivých krajích je rozdílná Na krajských úřadech zpravidla není kvalitní spolupráce mezi odbory dopravy a krizového řízení Úpravou zákona o KŘ si HZS vytkl kompetenci zpracovávat KP 15

Filosofie přípravy a řešení Je třeba se touto problematikou seriózně zabývat a počítat s ní jako s možnou záležitostí, která negativně ovlivňuje osoby, společnosti, národní hospodářství Je třeba preferovat odborníky, před politickými zájmy Je nutná schopnost plány realizovat, nejen mít zpracované dokumenty Nesmí se zapomínat na to, co se stalo a může se stát… Snadné je něco zničit, obrovsky složité dát dohromady 16

Co jsme na DFJP řešili a spoluřešili? Nový systém obnovy železniční sítě za krizových stavů Odstranění vážných chyb z krizových zákonů zejména možností skladování zásob a zajišťování bezpečnosti zahraničními subjekty Operační přípravu státního území Hodnocení Kritické infrastruktury Zapracování prvků krizové dopravy do IS SENA Zvládnutí dopravního zabezpečení evakuace osob SW podporou Regulační opatření v dopravě Koncepci krizového informačního systému Posouzení složení obnovovacího materiálu… a další záležitosti. 29

Závěr Předpoklady funkčního systému: Personální Vysokoškolské vzdělávání Celoživotní vzdělávání Praktická příprava řídících orgánů a prováděcích složek Legislativní, Organizační, administrativní Dopracování právních norem, pravomoci řídících složek Schopnost realizovat plány Odbornost v této oblasti musí být prvotní a vyžadovaná (kvalifikace v oboru) Vědecko-výzkumné Účinná podpora mezioborových problémů Znovuzavedení výzkumu a vývoje v gesci MD ČR Omezení skryté lobby určitých zájmových skupin a osob na proces vědy a výzkumu 38

DOTAZY ?