Mgr. Martina Pluháčková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

ZDRAVOTNICKÉ SYSTÉMY ve světě
Finanční možností svépomocných skupin
SPOLUPRÁCE ZDRAVÝCH MĚST A ZDRAVÝCH ŠKOL Chrudim, 17. května 2005.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Koncepce péče o staré občany
Zdravotnictví V odvětví zdravotnictví v ČR je zaměstnáno pracovníků a výdaje státního rozpočtu do tohoto odvětví představuji asi 9% HDP. Po roce.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Domácí péče Home care.
Zdravý kraj Vysočina a MA 21
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
VEŘEJNÉ ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Česká republika a Slovensko dvě země, dvě reformy Dialogem ke změně – slovenská zkušenost CERGE-EI, Praha, PhDr. Lucie Antošová Ministerstvo.
Jabok, ETF 2010 Michael Martinek.  Sociální ◦ Politika ◦ Práce ◦ Událost ◦ Vyloučení ◦ Zabezpečení  Sociální politika: ◦ Objekt ◦ Subjekt ◦ Nástroj:
Studium pro školní metodiky prevence
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Shrnutí závěrů prvního konferenčního dne. Komunitní plánování, komunitní služby – jejich dostupnost a financování v Jihočeském kraji Mgr. Petr Studenovský.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Aktivity související s psychiatrickou péčí podporované z Operačního programu Zaměstnanost a Integrovaného regionálního operačního programu.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Jan Bodnár Deinstitucionalizace: cesty vpřed 14. – , Praha Reforma psychiatrické péče v ČR.
Národní síť Zdravých měst ČR Zdravotní plán města.
Škola podporující zdraví Komunitní program WHO pro MŠ, ZŠ a SŠ v ČR od r Národní koordinační centrála v SZÚ Poslanecká sněmovna, Konírna
Definice, základní pojmy
Zdraví 2020 – Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Vladimír Valenta, Ph.D. Hlavní hygienik ČR a náměstek ministra pro ochranu.
Aktivním přístupem ke změně v SVL města Litvínova CZ /0.0/0.0/15_042/
Péče o pacienty s cerebrovaskulárním onemocněním v ČR.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Globální akční plán WHO pro zdraví pracovníků na období Pavel Urban Státní zdravotní ústav WHO spolupracující centrum pro pracovní lékařství.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
MUDr. Jan Bruthans, CSc, FESC Centrum kardiovaskulární prevence 1.LF UK a TN Praha Zdravotnická komise KDU-ČSL.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Zdravotnické systémy - 1 Zdravotnické systémy Pro zajištění zdravotní péče vytváří státy v oblasti organizace zdravotnictví určitou soustavu zdravotnických.
Doc. PhDr. Kateřina Ivanová, Ph.D.
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Ošetřovatelství v primární péči
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Bulínová Lucie Doležalová Zuzana
Úspěchy českého předsednictví v oblasti zdravotnictví
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Úvod, základní principy a cíle
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Mgr. Martina Pluháčková
Zaměření a funkce sociálního lékařství (SL)
Ing. Stanislava Správková
Obor zdravotních služeb MZ
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Zdravotnictví: hospodářský kontext
Jaromír Jech Svaz měst a obcí ČR
Transkript prezentace:

Mgr. Martina Pluháčková Komunitní péče Mgr. Martina Pluháčková

Světová zdravotnická organizace (WHO) řídící a koordinující orgán pro mezinárodní spolupráci v oblasti péče o zdraví (www.who.cz, www.who.int) založena dne 7. dubna 1948 v New Yorku (OSN) cílem činnosti organizace je dosažení co nejvyšší úrovně zdraví pro všechny hlavní směry činnosti: vypracování zdravotní politiky a konzultační činnost dle potřeb členských států odborná pomoc při vypracování národních zdravotnických strategií sledování indikátorů zdravotního stavu populace a ukazatelů hodnotících zdravotnické systémy jednotlivých států rozvoj a testování nových technologií a postupů pro kontrolu nemocí a řízení zdravotní péče

Struktura WHO a hlavní orgány světové zdravotnické shromáždění (nejvyšší orgán) – schází se každoročně, sídlo má v Ženevě, schvaluje programový rozpočet, řeší klíčové otázky politiky WHO výkonný výbor – schází se 2x ročně, má 32 volených členů, hlavní fcí je uvádět do praxe rozhodnutí a politiku shromáždění a koordinovat činnost WHO sekretariát – má přibližně 3500 zaměstnanců pracujících v Ústředí WHO v Ženevě a v šesti regionálních úřadovnách WHO rozmístěných po světě, z nichž každá má program zaměřený na konkrétní zdravotní problémy v zemích, pro které pracuje

Almaatská deklarace (1978) významným mezníkem reforem zdravotnické péče společenské, skupinové a individuální potřeby jsou modifikovány: demografickými změnami (populační stárnutí) změnami struktury pacientů (nárůst chronicky nemocných) ekonomickými faktory (drahá léčba na vysoké technologické úrovni) změny v postojích a chování příjemců zdr. péče (náročnější a kritičtější veřejnost, informovaný pacient) signifikantním nárůstem onemocnění definováno nové pojetí zdravotní péče s důrazem na prevenci - primární péči jakožto součást národní péče o zdraví ve spojení s dalšími resorty (životní prostředí, vzdělávání, dopravy apod.)

Almaatská deklarace (1978) probíhající reformy postavené na zásadách primární zdravotní péče podněcující klienta a veřejnost k odpovědnosti za své vlastní zdraví a za zdravý způsob života nikdy dříve v historii nebyl kladen tak vysoký důraz na podporu zdraví a prevenci chorob; poskytování zdr. služeb se po více jak půl století institucionálně zaměřené péče vrací zpět do komunit – blíže k místům, kde lidé žijí a pracují a kde je také snadnější dostupnost pro ohrožené skupiny populace

Program Zdraví 21 současný strategický program Světové zdravotnické organizace (WHO) pro evropský region přijatý shromážděním v květnu 1998 založen na široké definici zdraví jako bio-psycho-sociální kategorii bere v úvahu široké spektrum determinant zdraví a zdůrazňuje širokou sociální podmíněnost zdraví i péče o ně jde o výsledek více než dvacetileté teoretické, metodické i organizační práce mezioborových týmů (obory medicínské, sociomedicínské a socioekonomické) a výzkumných ústavů významným koncepčním a koordinačním nástrojem

Program Zdraví 21 vytyčuje 21 cílů pro 21. století: zdravý start do života zdraví mladých zdravé stárnutí zlepšení duševního zdraví snížení výskytu infekčních onemocnění zdravé a bezpečné přírodní prostředí zdravější životní styl společná odpovědnost různých odvětví za zdraví příprava zdravotnických pracovníků … jednotlivé státy program konkretizují a aplikují na své podmínky dle lokální situace a svých možností (sociální, politické, ekonomické aj.), definují konkrétní úkoly včetně odpovědnosti za jejich plnění – vytvářejí tzv. národní akční plány (www.msmt.cz, www.mzcr.cz)

Systém zdravotní péče zdravotní politika státu = souhrn politických aktivit ovlivňujících zdraví a kvalitu života jedinců, skupin a komunit systém zdravotní péče je odvětvím produkujícím zdravotnické služby, představován soustavou zdravotnických institucí základní prvky zdravotnického systému: pacient (příjemce péče) poskytovatel (lékaři a zdravotnická zařízení) plátce (ten, kdo provedenou zdravotní péči finančně hradí)

Základní typy zdr. systémů liberálně-tržní zdravotnictví založené převážně na dobrovolném pojištění – např. USA povinné zákonné veřejné pojištění – např. Německo, Francie, Holandsko, Belgie, Rakousko, od roku 1992 Česká Republika státní zdravotnictví financované především z daní – např. Velká Británie, Kanada, Švédsko, Norsko, Finsko, Nový Zéland smíšené zdravotnické systémy – např. Irsko

Základní typy zdr. systémů evropské země při financování zdravotní péče vycházejí z principu sociální ekvity (rovnosti) = solidarita bohatých s chudými, zdravých s nemocnými, mladých se staršími, jednotlivců s rodinami, ekonomicky aktivních s ekonomicky neaktivními základní systémy organizace zdr. péče v Evropě: Beveridgeovský model: rozpracován po 2. sv. válce, zdr. péče financována ze státního rozpočtu, kam obyvatelé odvádějí část svých příjmů v rámci daňového zatížení, v současnosti např. Velká Británie, nordických zemích Bismarckův model: realizován v zemích Rakouska-Uherska a do 2. sv. války existoval prakticky ve všech vyspělých zemích Evropy, po válce rozvíjen především v německy hovořících zemích, ve Francii, v zemích Beneluxu, od r. 1992 také v České Republice; zdr. péče financována z veřejného zdravotního pojištění kam obyvatelé odvádějí účelové příspěvky

Veřejné zdravotní pojištění principem veřejného zdrav. pojištění je zajištění stejných podmínek k čerpání zdravotní péče pro všechny občany bez ohledu na konrétní výši odváděného pojistného plátci zdravotního pojištění jsou pojištěnci, zaměstnavatelé a stát ze všeobecného zdrav. pojištění je plně nebo částečně hrazena diagnostická péče, léčebná péče ambulantní, ústavní péče včetně rehabilitace a péče o chronicky nemocné, prevence, léčiva a prostředky zdravotnické techniky, doprava nemocných, dále lázeňská a zvláštní léčebná péče dle doporučení lékaře v ČR je pojištění nemocenských dávek organizováno MPSV a je odtrženo od zdravotního pojištění, které spadá pod rezort zdravotnictví; ve většině zemí EU je nemocenské a zdravotní pojištění sloučeno v jedno tzv. nemocenské pojištění

Organizace zdrav. služeb Role státu: oblast zdravotní situace a zdravotní péče (monitoring zdravotního stavu populace, vyhodnocování dat, minimální zdravotní péče garantovaná státem, dostupnost zdravotní péče, řešení krizových situací, hygienický dozor aj.) oblast legislativy (zdravotní politika, legislativní rámec) oblast zdravotního pojištění (postavení pojišťoven, úhrady léčebných postupů, poměr solidární a individuální částí pojistného, přerozdělování vybraného pojistného jako výraz solidarity) částečně oblast vzdělávání a výzkumu mezinárodní vztahy (podpora mezinárodní spolupráce, kontakty s mezinárodními organizacemi

Organizace zdrav. služeb Role krajů: koncipování a uplatňování krajské zdravotní politiky (zřízení a provozování speciálních zdravotnických zařízení, tvorba programů dotovaných regionem, registrace zdr. zařízení aj.) monitoring a analýzy zdravotní situace v kraji Role obcí a měst: podpora a rozvoj komunitní péče zřizovatelská funkce u svých nestátních zdravotnických zařízení garance dostupnosti zdravotní péče v obci pro její obyvatele

Formy zdravotní péče primární zdravotní péče: podle WHO je místem prvního kontaktu občana se zdrav. systémem - místem, které poskytuje opatření ke zlepšení zdraví v komunitě koordinovaná komplexní zdravotně-sociální péče poskytovaná zejména zdravotníky soubor činností souvisejících s podporou zdraví, prevencí, vyšetřováním, léčením, rehabilitací a ošetřováním poskytovaných co nejblíže sociálnímu prostředí klienta a respektující jeho bio-psycho-sociální potřeby všeobecné dostupná, kvalitní a odborná

Formy zdravotní péče poskytovatelé primární zdrav. péče v ČR: praktičtí lékaři pro dospělé praktiční lékaři pro děti a dorost agentury domácí péče ambulantní gynekologové stomatologové lékařské služby první pomoci ostatní zdravotničtí pracovníci v komunitě

Formy zdravotní péče sekundární zdravotní péče: poskytování specializované zdravotní péče prostřednictvím zdravotnických institucí (nemocnice a specializované ambulance v nemocnicích) nebo prostřednictvím ambulantních specialistů (např. diabetologická ambulance, kardiologická ambulance) terciární zdravotní péče: vysoce specializovaná a komplexní zdravotní péče (např. transplantační program, onkologická péče, kardiochirurgie vrozených vad dětí apod.) finančně nejnákladnější