2014 Výukový materiál EK 01 - 05 Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/03.0005.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Koloběhy látek Cyklus vody.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Život na Zemi.
POTRAVA.
Heterotrofní výživa Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Heterotrofní výživa.
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Saprotrofní potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
BIOTICKÉ FAKTORY 4.LEKCE.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
Ekosystém.
Ekosystémy přírodní a umělé
Ekosystém.
(Hana Šantrůčková, KEH, B 361)
Biosféra Úvodní část Jan Dušek.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál MB Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Projevy života, třídění organismů
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany-Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
Ekosystém Pětilístek: Prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Podmínky pro život na Zemi
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento projekt je spolufinancován ESF a SR ČR

 základní strukturně funkční jednotka biosféry zahrňující :  živou složku - biocenózu  neživou složku – abiotické prostředí  existují zákonité vztahy pro rovnováhu celého ekosystému

 suchozemské = terestrické ekosystémy = geobiocenóza:  hranice se vymezují podle nejnápadnější složky - vegetace  všechny ekosystémy:  charakterizovány jako otevřené systémy:  tok energie  koloběh látek  vývoj

 ekosystémy jsou závislé na přísunu:  sluneční energie  CO 2  vody  minerálních látek  ekosystémy jsou závislé na výstupu:  dýchání  vyzařování  vymývání půdy  odtok povrchové vody  větrná eroze

 přirozené ekosystémy:  dubohabrový les  rašeliniště  jezero  říční rameno  lesní tůň  i pařez

 umělé ekosystémy:  vytvořené činností člověka  udržují se jen díky dodávání tzv. dodatkové energie > hnojiva, postřiky, obdělávání, pletí  pole  ovocný sad  akvárium

 v ekosystému existují vzájemné vztahy  nejdůležitější jsou potravní vztahy = trofické  rozdělení organismů podle trofických vztahů:  producenti  konzumenti  destruenti

 producenti:  autotrofní organismy > fotosyntéza  zelené rostliny  bakterie  rostliny ve své biomase vážou 1% všech látek  vyprodukovaná organická hmota = primární produkce ekosystému

 konzumenti:  heterotrofní organismy > živí se organickými látkami vytvořenými producenty  býložravci  masožravci  detritofágové  paraziti rostlin, zvířat i člověka

 destruenti =rozkladači = dekompozitoři  organismy provádějící postupný rozklad ( dekompozici) odumřelé organické hmoty na anorganické sloučeniny - CO 2, H 2 O a minerální látky  látky jsou opět využity producenty  přenos látek a energie se uskutečňuje v potravních řetězcích

 dekompozice:  klíčový proces v cyklu živin  mezi nejvýznamnější skupiny rozkladačů patří houby a bakterie

DOPLŇ PÍSMENA

 KINCL, Lubomír, Miloslav KINCL a Jana JAKRLOVÁ. Biologie rostlin: pro 1. ročník gymnázií. 4., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2006, 302 s. ISBN