Ekonomika dopravy. Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopravní politika na léta 2005 – 2013 Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy a deklaruje, co stát a jeho exekutiva v.
Advertisements

PROJEKTOVÝ DEN 27. ČERVENCE 2010 STŘEDNÍ ŠKOLA AUTOMOBILNÍ, MECHANIZACE A PODNIKÁNÍ, KRNOV, OPAVSKÁ 49 Ing. Marák Vladimír Tento projekt.
ZPRACOVÁNÍ STŘEDNĚDOBÝCH PLÁNŮ DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI ÚZEMÍ
Správní právo Pojem správního práva.
Cíle územního plánování Cílem územního plánování je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek.
Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob
Mezinárodní konference DOPRAVA BEZ BARIÉR
Příprava nové dopravní politiky ČR
Nástroj pro realizaci IS rozvoje území. Umožňuje koordinaci navzájem provázaných a územně zacílených intervencí z různých prioritních os jednoho či více.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
Trvale udržitelný rozvoj v dopravě
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Patnácté výročí založení společnosti CZECH Consult, spol. s r.o. (1995 – 2010) – patnáct let práce v oblasti dopravy a dopravního inženýrství. Děkujeme.
DOPRAVNÍ SEKTOROVÉ STRATEGIE
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
1 OPERAČNÍ PROGRAM ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ pro období MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Udržitelná energetika 3 Czech BCSD Praha, Ing. Vladimír Vlk, energetický poradce.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Společenská odpovědnost organizací
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Dopravní politika ČR pro léta
Typy projektů realizovaných v rámci Regionálního operačního programu NUTS 2 Jihovýchod 2007–2013 Evropská unie Evropský fond pro regionální rozvoj Investice.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
Program semináře: 1)Úvod, obecné informace o JPD 2 a výzvách (Mgr. Jakub Benda) 2)Změny ve 4. Výzvě (Mgr. Jakub Benda) 3)Informace o Prioritě 1 (Ing. Johana.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA DOPRAVNÍ Studie integrovaných dopravních systémů hromadné přepravy osob Studie integrovaných dopravních systémů hromadné.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Jan Hercik Katedra geografie Přírodovědecká fakulta UP v Olomouci DOPRAVNÍ POLITIKA A DOPRAVNÍ PLÁNOVÁNÍ.
1 Doprava Ekonomika ŽP a TI Ing. Jakub Dostál
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ A ZPOPLATNĚNÍ DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Základy dopravní politiky obce, města, regionu.
Vládní výbor pro zdravotně postižené občany. JUDr. Pavel Ptáčník vedoucí Oddělení sekretariátu Vládního výboru pro zdravotně postižené občany.
Regionální politika Oldřich Hájek. Nástroje regionální politiky Makroekonomické nástroje Makroekonomické nástroje Jsou omezené ostatními cíly hospodářství.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální operační programy V rámci cíle Konvergence je pro období je připraveno celkem 7 regionálních operačních programům (ROP) určených pro.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní soustavy Ing. Michal Kostelecký Legislativa v dopravě ČR Ing. Tomáš Matras,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování veřejné dopravy Význam a charakteristika dopravy: Propojuje všechna odvětví hospodářství Propojuje všechna.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Ministerstvo pro místní rozvoj Řídící orgán SROP a JPD Praha Pardubický kraj.
Materiál je určen pro 4. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Společná dopravní politika Mgr. Oldřich Hájek. Společná dopravní politika Důvody pro společnou politiku: Důvody pro společnou politiku: Postupující ekonomická.
Chytrý Jihomoravský kraj ?
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Železniční doprava pro kraje Praha, 28. listopadu 2016
REGIONÁLNÍ VEŘEJNÝ ZÁJEM
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
Cvičení 10: SÍDELNÍ SYSTÉMY V PRAXI
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Technologie a řízení letecké dopravy: 1
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
Transkript prezentace:

Ekonomika dopravy

Charakteristika dopravy doprava je součástí technické infrastruktury (vedle energetiky, telekomunikací, vodního hospodářství, odpadového hospodářství apod.), jde o činnost spjatou s cílevědomým přemísťováním osob a hmotných předmětů v čase a prostoru, zahrnuje dopravu:  silniční,  železniční,  leteckou,  vodní,  potrubní,  kombinovanou,  městkou hromadnou aj.

Význam dopravy doprava působí jako podpůrný, integrující a stabilizující prvek národního hospodářství, významně také ovlivňuje životní úroveň obyvatelstva, její význam stoupá s rozvojem národní ekonomiky a se sociálním rozvojem, doprava umožňuje společenskou (mezinárodní) dělbu práce, význam spočívá zejména v:  přepravě produktů z místa výroby (výskytu) do místo spotřeby,  ovlivňování rozvoje výroby a služeb – soustřeďovat činnosti do určitých lokalit, čímž podporuje výnosy z rozsahu a aglomerační efekty (lokalizační, urbanizační), (lokalizační efekty – vznikají koncentrací podniků stejného odvětví, urbanizační efekty – vznikají koncentrací podniků různých odvětví v určité oblasti, aglomerační efekty podporují např. přelévání znalostí mezi podniky, vznik trhu kvalifikovaných pracovních sil v určité oblasti, rozvoj odbytového trhu apod.),  zvyšování dostupnosti produktů v různých místech, a tím ovlivňuje cenu produktů, doprava je předpokladem pro ekonomický a sociální rozvoj společnosti.

Základní činitelé v dopravě pracovní předměty (přepravovaný objekt), pracovní prostředek, pracovní síla.

Negativní vlivy dopravy vedle pozitivních efektů přináší doprava také negativní dopady na životní prostředí či lidské zdraví, dochází ke znečišťování ŽP, zatěžování prostředí hlukem, ztráty na životech a hmotné ztráty způsobené dopravními nehodami, spotřeba energií, riziko poškození přepravované věci během přepravy aj.

Úloha státu v dopravě tvorba a realizace koncepce dopravní politiky, tvorba právních předpisů, vymezení odpovědnosti mezi jednotlivými subjekty dopravního procesu, stanoven základních finančních vztahů mezi státem a dopravním subjekty, stanovení a vymezení služeb ve veřejném zájmu včetně pravidel pro jejich úhradu, budování, údržba a provozování dopravních cest v péči státu, odpovědnost za minimalizaci dopadů dopravy na ŽP, podpora informačních a řídících systémů v dopravě aj.

Dopravní politika ČR Dopravní politika je základním strategickým dokumentem pro sektor dopravy, deklaruje úkoly státu a exekutivy v oblasti dopravy s ohledem na společenské potřeby, finanční možnosti a mezinárodní závazky, v současné době je strategie dopravní politiky schválena na období let 2005 – 2013, cílem Dopravní politiky je sjednotit podmínky na dopravním trhu a vytvořit podmínky zajištění kvalitní dopravy v rámci udržitelného rozvoje, hlavními prioritami Dopravní politiky je zajištění:  rovných podmínek v přístupu na dopravní trh,  kvalitní dopravní infrastruktury umožňující hospodářský růst,  financování v sektoru dopravy,  zvýšení bezpečnosti dopravy,  podpory rozvoje dopravy v regionech.

Dopravní obslužnost zajištění dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských zařízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení a k uspokojení kulturních, rekreačních společenských potřeb včetně dopravy zpět, zajišťují ji:  kraje a obce v rámci své samostatné působnosti ve svém územním obvodu,  stát v případě přepravy cestujících veřejnou drážní osobní dopravou s nadregionálním a mezinárodním charakterem.

Dopravní obslužnost kraje, obce a stát mohou poskytovat tuto veřejnou službu:  vlastními prostředky,  uzavřením smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících s dopravci, dopravci mají právo získat kompenzace za povinně snížené jízdné (např. žákovské jízdné),

Dopravní obslužnost jízdné železniční osobní dopravě, v linkové dopravě a MHD je regulováno, věcná regulace cen zohledňuje:  ekonomicky oprávněné náklady,  přiměřený zisk.

Nástroje dopravní politiky právní, ekonomické, informační.

Právní nástroje jedním z hlavních nástrojů pro realizaci cílů dopravní politiky je vytvoření nového právního rámce novelizací zákonů v působnosti dopravy, stanovení podmínek přístupu na dopravní trh, odstraňování administrativních bariér podnikání v oblasti dopravy.

Ekonomické nástroje předpokladem jejich využití je nastavení tržního prostředí v dopravě, protože významná část nákladů na dopravu není hrazena objednatelem, dochází k nevhodné dělbě práce mezi jednotlivými druhy dopravy, tato situace vede k posilování environmentálně nepříznivých druhů dopravy a zvyšování ztrátovosti ekologicky příznivějších druhů, následkem je tlak na zvyšování výdajů veřejných rozpočtů.

Ekonomické nástroje restriktivní ekonomická opatření:  daně,  poplatky, stimulace pomocí podpor a zavádění principu veřejné služby:  podpora z evropských zdrojů,  zdroje soukromé a veřejné v rámci partnerství soukromého a veřejného sektoru

Informační nástroje významné zejména pro vyhodnocování a prosazování žádostí o podporu z veřejných (evropských) zdrojů, mezi hlavní nástroje patří:  internetové stránky Ministerstva dopravy,  Jednotná dopravní vektorová mapa (mapový server o dopravní infrastruktuře),  veřejný informační systém o jízdních řádech,  informační systém o aktuální situaci v silniční dopravě a další. požadavek včasnost a dostupnost informací (vazba na krizové řízení).

Instituce působící v dopravě Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic (péče o provoz a údržbu dálnic a rychlostních komunikací), kraje a obce (majiteli silnic II. a III. třídy jsou kraje, obce jsou majiteli místních komunikací), Drážní úřad, Drážní inspekce, Správa železniční dopravní cesty (vlastnická práva k železničním dopravním cestám), Státní plavební správa, Úřad pro civilní letectví aj.

Mezioborové vlivy dopravy doprava ovlivňuje další politiky státu, např.:  sociální politiku,  regionální politiku,

Doprava a sociální politika státu sociální politika a osobní doprava:  regulace tarifů, ochrana ŽP a doprava:  nevhodná struktura a organizace dopravy vede k využití individuálních dopravních prostředků,  negativní tlak na sociální situaci obyvatel (zvýšení nákladů na přepravu),

Doprava a regionální politika doprava je jedním z klíčových faktorů rozvoje regionů, dopravní politika plynule přechází do městského a regionálního plánování, dopravní infrastruktura např. usnadňuje lokalizační rozhodování firem, souvislost také s turistickým ruchem, významný posun od „klasické“ dopravy k rozvoji takových částí dopravy, jako je cyklistická doprava (viz Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy České republiky), cyklistická doprava se stává alternativou k ostatním druhům dopravy (flexibilita, jedna z možností řešení dopravních kolapsů, propojení městských a regionálních sítí cyklotras).

Veřejný a soukromý sektor v dopravě doprava je privátním statkem, většinou provozovaným na veřejných dopravních cestách, právo na obsluhu veřejnou dopravou, doprava proto vyžaduje zásahy veřejných orgánů (dotace, regulace jízdného apod.)

Děkuji za pozornost