ČÍSELNÉ OBORY 20 Intervaly MěSOŠ Klobouky u Brna
ŠKOLA:Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna, nám. Míru 6, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – MěSOŠ Klobouky ČÍSLO ŠABLONY:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AUTOR:Petr Kučera TEMATICKÁ OBLAST: SMA_ČÍSELNÉ OBORY NÁZEV DUMu:Intervaly POŘADOVÉ ČÍSLO DUMu:20 KÓD DUMu:VY_32_INOVACE_1_1_20_KUP DATUM TVORBY: ANOTACE (ROČNÍK):Prezentace je určena pro použití v předmětu seminář z matematiky, který je vyučován ve 3. a 4. ročníku. Je vytvořena k využití ve vyučovací hodině za pomoci interaktivní tabule. Materiál je možno také použít v matematice nebo k samostudiu při přípravě k maturitě.
POMOC
Dosadíme za n číslo 5 a vypočteme meze intervalu
Zakreslíme interval na číselnou osu, obě meze do něj patří
Výsledkem je uzavřený interval
Dosadíme nejmenší přirozené číslo 1
Po dosazení vyjdou meze, které neodpovídají poloze na ose, dosadíme 2
Po dosazení vyjdou meze, které neodpovídají poloze na ose, dosadíme 3
Po dosazení čísla 3 vyjde korektní zápis intervalu, zakreslíme jej
Výsledkem je uzavřený interval
Na číselnou osu znázorníme všechny tři intervaly
Probereme celá čísla od -1 po 4 a rozhodneme, zda náleží sjednocení
Výsledkem jsou tato celá čísla: 0 ; 1 ; 3 ; 4
Na číselné ose znázorníme oba intervaly
Zakreslíme sjednocení obou intervalů
Sjednocení zapíšeme
Výsledkem je zleva otevřený interval
Nejdříve zakreslíme oba zadané intervaly
Zakreslíme průnik – společnou část osy obsaženou v obou intervalech
Průnik intervalů zapíšeme
Výsledkem je uzavřený interval
Zdroje: - Cermat - příklady použité v zadáních maturity Gaudetop – kolektiv autorů – Tvoje státní maturita Matematika Prometheus – Kubát, Hrubý, Pilgr – Matematika – Maturitní minimum Příklady z archivu autora