Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie II – přednáška č. 3: Produkční analýza firmy
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Cvičení 7 – Náklady, příjmy a zisk
Mikroekonomie I Výroba a náklady
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Mikroekonomie II Volba technologie Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce,
D) Produkční a nákladová funkce
Výroba a náklady Pojmy Produkční funkce – je technický název vztahu mezi maximálním množstvím výstupu, které může být vyrobeno a vstupy požadovanými k výrobě.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
CHOVÁNÍ VÝROBCE: - NÁKLADY A NABÍDKA MIKROEKONOMIE I
Trhy výrobních faktorů
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
TRH VÝROBNÍCH FAKTORŮ MIKROEKONOMIE I
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Produkční analýza firmy
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Náklady a příjmy firmy Analýza chování výrobce. Racionální chování výrobce Cíl výrobce/producenta: Prostřednictvím vstupů (výrobních faktorů) dosáhnout.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Základy ekonomie Seminář 7..
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Náklady a příjmy firmy definice nákladů náklady v krátkém období:
Odvození nabídkové křivky
Trhy výrobních faktorů
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Mikroekonomie II Náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
3. Produkční analýza firmy
Nedokonalé konkurence
Struktura přednášky Náklady A) Náklady v dlouhém období B) Náklady v krátkém období.
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb)
4. Náklady a příjmy firmy.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Monopolistická konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
I. Firma a volba technologie II. Náklady firmy. 1.Firma a její cíl 2.Produkční funkce 3.Nákladová funkce 4.Produkční a nákladová funkce v krátkém období.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Příjmy a zisk.
Náklady firmy.
Analýza nákladů TNH 1 – (4.) seminář
Výroba a náklady Mikroekonomie I.
Analýza nákladů PaE 1 (S-5B)
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Mikroekonomie II – přednáška č. 4: Náklady a příjmy firmy
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Transkript prezentace:

Nákladové funkce - celkové, variabilní a fixní náklady v krátkém období - průměrné a mezní náklady - nákladová křivka v dlouhém období - optimum výrobce, ziskovost firmy - nabídková funkce - náklady příležitosti 3.12.2009

Variabilní a fixní náklady A. Fixní (též „režijní“ nebo „zapuštěné“) náklady firmy FC: taková částka nákladů, která se musí zaplatit nezávisle na úrovni výstupu, např.: náklady na vytápění haly, plat požárníka, účetní dokonce i v případě, že by firma vůbec nevyráběla, např.: smluvně dané platby za pronájem továrny nebo kanceláří, smluvní platby za zařízení, platby za využití licencí k výrobě, platby za využití software, daně z nemovitostí (např. ze zemědělské půdy) úrokové platby z půjček atd. 3.12.2009 2 2

Variabilní a fixní náklady B. Variabilní náklady VC(q): takové náklady, které se s úrovní výstupu q mění. Např. v automobilce: materiál: ocel a plech na výrobu karosérií, kabely na elektroinstalaci .. mzdy provozních zaměstnanců (ne vrátného, účetní či požárníka !!), elektrická energie pro pohon linek, Pozn. (!!!) jde o co nejefektivněji vynaložené variabilní náklady, tedy nejnižší možné VC umožňující výrobu objemu q. 3.12.2009 3 3

Celkové náklady TC(q): TC(q) = FC + VC(q) , tj. VC zahrnují všechny náklady, které nejsou fixní nejnižší celkové výdaje potřebné k vyrobení každé úrovně výstupu q. TC rostou, když roste q Pozn.: objem výstupu je zde obvyklé značit q (namísto dosud používaného y). Funkce TC(q) : nejmenší objem celkových nákladů, umožňující vyrobit výstup o objemu q : 3.12.2009 4 4

Souvislost tvaru TC(q) s tvarem produkční funkce f(x) 3.12.2009 5 5

Souvislost tvaru TC(q) s tvarem produkční funkce f(x) 3.12.2009 6 6

Průměrné a mezní náklady TC(q): celkové náklady (total cost) FC : fixní náklady (fixed cost) VC(q) = TC(q) – FC : variabilní náklady (variable cost) Podílové nákladové funkce :  průměrné (average) celkové náklady: AC = TC(q) / q  aproximace mezních nákladů: MC=[TC(q+)-TC(q)]/q  mezní (marginal) náklady: derivace TC podle q : MC = TC´(q) průměrné fixní náklady: AFC = FC(q) / q průměrné variabilní náklady: AVC = VC(q) / q 3.12.2009 7 7

Graf mezní veličiny protíná graf průměrné veličiny v jejím extrému Průměrná veličina : G(x) = f(x) / x, nutnou podmínkou pro extrém je nulovost první derivace Tedy: 3.12.2009 8 8

Křivky průměrných a mezních nákladů a) při funkci produkční nákladové 3.12.2009 9 9

Křivky průměrných a mezních nákladů b) při funkci produkční nákladové 3.12.2009 10 10

Křivky průměrných a mezních nákladů c) při funkci produkční nákladové 3.12.2009 11 11

Křivky průměrných a mezních nákladů d) při funkci produkční nákladové 3.12.2009 12 12

Minimální mezní náklady v počátku O pro ryze konkávní produkční funkci v inflexním bodě konvexně- konkávní produkční funkce 3.12.2009

Minimální průměrné náklady Pozn.: odtud nadále předpokládáme konvexně - konkávní tvar produkční funkce a FC0 3.12.2009 14 14

Dlouhodobá nákladová funkce LAC LAC – dolní obalová křivka k alternativním SAC (příslušným k alternativních realizovatelným technologickým změnám) Dlouhé období: lze realizovat všechny možné technologické změny, lze přizpůsobit všechny vstupy, všechny náklady jsou variabilní Např.: letadla letecké společnosti jsou fixní jen v krátkodobém pohledu 3.12.2009 15 15

Bod vyrovnání AC(q1) = p1 při funkci produkční nákladové Při p < p1 výnosy firmy nepokrývají náklady, zisk (q) < 0 pro všechna q  Při p = p1 : (q1) = 0 > (q) pro q ≠ q1   3.12.2009 16 16

Bod ukončení činnosti AVC(q2) = p2 při funkci produkční nákladové Při p < p2 : výnosy firmy nepokrývají ani variabilní náklady, optimální je nevyrábět q = 0   3.12.2009 17 17

Ziskovost firmy Při p < p1 ztrátová výroba (zisk nižší než standardní, ale ne nutně p < AVC)  3.12.2009 18 18

Ziskovost firmy Zda (nakolik) je výroba na úrovni q* zisková, určuje relace AC(q*) a ceny p0 . Ozn. p1 cenu pro bod vyrovnání, p2 cenu pro bod ukončení činnosti): Jsou tyto možnosti: a) p0 > p1:  > 0 : zisková výroba (optimum na MC nad bodem vyrovnání) b) p0 = p1 :  = 0 : výroba s nulovým nadstandardním ziskem (optimum v bodě vyrovnání) c) p2 < p0 < p1 : -FC< <0 (ztrátová výroba (výnosy nepokrývají náklady)částečně pokrývající fixní náklady FC: (krátkodobé optimum na MC mezi bodem vyrovnání a bodem ukončení činnosti) d) p0 < p2:  < -FC<0 : ztrátová výroba zvyšující ztrátu nad fixní náklady FC: (optimální je nevyrábět (bod O) 3.12.2009

Výstup maximalizující zisk q Výstup maximalizující zisk q* je takový, při kterém se mezní náklady rovnají ceně (předp. prozatím, že cena je exogenně daná) Pokud firma vyrábí (tj. optimem není q*=0), pak polohu optima určuje MC(q). Firma při ceně p0 nabízí q*=MC-1(p0), tj. nabídková křivka kopíruje od bodu ukončení činnosti křivku mezních nákladů. Je to proto, že pokud by MC(q)≠p0 , bylo by možné změnou objemu výroby zvýšit zisk. 3.12.2009 20 20

Ziskovost firmy při p = p1 (na úrovni bodu vyrovnání) (optimem je bod E nebo indiferentně bod O) Maximálně realizovatelný je nulový zisk: Π= [p - AC(q)]. q  0 3.12.2009 21 21

Jak to, že je při p = p1 maximalizován zisk právě v bodě vyrovnání? Pro cenu p1 na úrovni bodu vyrovnání: a) q ≠ q1 => AC(q) > p1 => (q) < 0 b) q = q1 => AC(q1) = p1 => (q1) = 0 p = p1 => a) nejvyšší možný je nulový zisk b) q = q1 = s(p) (optimální volba q) c) s(p1) = q1 12.11.2009 22 22

Ziskovost firmy pro p > p1 (optimem je bod E) V bodě optima E (maximální zisk): mezní příjem MP = p = mezní náklady = MC mezní zisk = 0 max = (p-AC).q* > 0 3.12.2009 23 23

Nabídka firmy maximalizující zisk : krátkodobá Firma krátkodobě : buď optimalizuje objem výroby na úrovni q*, kdy MC(q*) = p > p2 nebo (je-li p≤p2) nevyrábí vůbec 12.11.2009 24 24

Nabídka firmy maximalizující zisk : dlouhodobá Firma dlouhodobě: buď optimalizuje objem výroby na úrovni q*, kdy MC(q*) = p  p1 nebo (je-li p < p1) nevyrábí vůbec 12.11.2009 25 25

NÁKLADY PŘÍLEŽITOSTI (odtud do konce dodatkový text, nebude v testech) Ekonomické náklady zahrnují vedle explicitních peněžních výdajů ještě náklady příležitosti, dané tím, že výrobní faktory můžeme používat i alternativními způsoby. Ekonomická definice nákladů je širší než účetní definice. Ty nezahrnují pouze peněžní transakce, ale například i výnosy práce poskytované firmě jejím vlastníkem. Kdykoliv se rozhodujeme použít zdroj jedním způsobem, vzdáváme se možnosti použít ho jinak. Musíme se neustále rozhodovat, jak nakládat s naším omezeným časem a příjmem. 3.12.2009 26 26

Hodnotu nejlepší ušlé alternativy nazýváme nákladem příležitosti. Náklady na studium vysoké školy. Peněžní: školné, knihy a cestovné Náklady příležitosti času, který student stráví studiem: plat, který by si vydělal při stejném vynaložení času Racionální podnik zohledňuje i náklady, které se neodrážejí v peněžních transakcích práce vlastníka (mohl si vydělat jinde), ušlý zisk z odmítnuté zakázky, pokuta, které se firma vyhne instalací zřízení na snížení emisí, nebo naopak ušetřené náklady na snížení emisí při placení pokuty, zvýšené riziko při odmítnutí pojištění.... V optimu (není-li náhodou sklon izokvanty produkční funkce shodný se sklonem izokost) je využíván výhradně efektivnější vstup 3.12.2009 27 27

Náklady příležitosti Otázka (řečnická): tak platí, že v tržní ekonomice je cena dobrým měřítkem společenských nákladů na trhu? Teď jsem se dozvěděl, že ne cena, ale náklady příležitosti. Vysvětlení: Na dokonale fungujících trzích, kde jsou zohledněny všechny náklady (ne jenom ty, za které se přímo platí), se cena rovná nákladům příležitosti. Například: firmy v okolí elektrárny musí zaměstnancům platit vyšší mzdy, aby ti byli ochotni zde pracovat (internalizace extrenalit). V tom případě jsou v ceně práce zahrnuty i náklady příležitosti vyhnout se újmě ze zvýšení ekologického zatížení v souvislosti s výrobou elektřiny, prodejce pšenice má tři nabídky: 2,502 dolarů, 2,498 dolarů nebo 2,501 dolarů za tunu. Vybere si tu nejvyšší - 2,502 dolarů. Nákladem příležitosti tohoto prodeje je hodnota druhé nejvyšší nabídky 2,501. Ta je téměř stejná jako přijatá cena. S tím, jak se trh blíží dokonalé konkurenci, nabízené ceny se stále přibližují, v limitě splynou a cena se rovná nejlepší dostupné alternativě a tedy i nákladům příležitosti. 3.12.2009 28 28

Zapuštěné (utopené) náklady: Např.: rozhoduji se, zda koupím novou televizi nebo zda si nechám opravit starou. Rozhodující je: cena opravy cena nové televize relace užitku z nové a opravené staré televize Rozhodující není: pořizovací cena staré televize Proč? Jde o částku, která neovlivní můj užitek v budoucnu. Racionální rozhodovatel vybírá z přípustných alternativ takové rozhodnutí, které maximalizuje jeho užitek. Bere v úvahu náklady příležitosti (nevyužitou příležitost utratit peníze jinak) Nebere v úvahu nic, co již nemůže ovlivnit a co neovlivňuje budoucí užitek, tedy nebere v úvahu zapuštěné náklady 3.12.2009

Před rozhodnutím o výstavbě zahrnuje všechny náklady Temelín 1992 Rozhodující je okamžik rozhodování. Ekonomicky racionální rozhodovatel: Před rozhodnutím o výstavbě zahrnuje všechny náklady Při rozhodování o pokračování ve výstavbě zvažuje náklady za dostavbu výnosy z prodeje energie pokud se realizuje varianta „dostavět“ náklady na uvedení staveniště do původního stavu energie pokud se realizuje varianta „dostavět“ (případně) další alternativy využití rozestavěné stavby (plynová či uhelná, elektrárna, skladiště pro zboží trhovců (masokombinát Písnice) 3.12.2009 30 30

Temelín Jak to, že se rozhodlo o pokračování? ti, co rozhodli před lety pro výstavbu, tam ještě byli a ztratili by odborný kredit. Psychologie: podstatným faktorem pro rozhodování je neochota přiznat svůj omyl. Je to asi nejčastější iracionalita !!!! 3.12.2009 31 31