Evropská občanská iniciativa

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Revize Nového přístupu
Advertisements

Založení družstva © Mgr. Iva Jermanová, advokátka.
Odbor právní a Krajský živnostenský úřad
Jednání MZ ČR JUDr. Mgr. Marek Hodulík ZÁKON O UN.
Nová směrnice o energetické účinnosti
Správní právo Pojem správního práva.
Občanská výchova 9. ročník
Tomáš Křivka FPR ZČU Plzeň 07/05/2014
© JUDr. Monika Forejtová, Ph.D.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 2042/2003 ze dne 20. listopadu 2003.
Čl. 290 SFEU: akty v přenesené pravomoci
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
Seminář v Evropském domě
Přenesená působnost Přenesená působnost svěřená právními předpisy a)obci správní území – území obce b)pověřenému obecnímu úřadu správní území –území obcí.
Lisabonská smlouva a tvorba práva Evropské unie
Legislativní proces J.Kožiak.
Vznik mezinárodní smlouvy
Legislativní záměry v oblasti e-Governmentu Mgr. Zdeněk Zajíček náměstek ministra vnitra Ing. Jaroslav Krupka předseda podvýboru pro VS a IS.
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Energetický regulační úřad CZ / Sekce kontroly / Odbor REMIT
Koordinace dávek v nezaměstnanosti
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012 Výchovní poradci základních a středních škol.
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Systém kontrolní činnosti SEI
Rozhodovací proces v Evropské unii
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Praktické aspekty naplňování Evropské občanské iniciativy veřejná prezentace a diskuze, Evropský dům 20. března 2013 PhDr. Ivana Odarčenková Odbor všeobecné.
Evropské environmentální právo Osnova Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP + legislativní.
Evropské právo životního prostředí Přednáška č. 2 Úvod: hlavní změny v EU po ratifikaci LS Ochrana ŽP jako cíl EU Pravomoci EU Prameny EP.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 11. května 2015.
Územní samospráva Obce
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Nevládní neziskové organizace pro HEN 4. Přednáška / seminář, Registrace občanského sdružení.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Ochrana práv spotřebitelů v energetických odvětvích JUDr. Petr Scholz, Ph.D. ředitel sekce legislativně správní Praha, květen 2013.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Financování sociálních služeb 2015 Olomouc
Postup při proplácení dotace ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Registr smluv JUDr. Vít Šťastný vedoucí oddělení civilně-správní legislativy; odbor legislativy a koordinace předpisů Ministerstva vnitra Plzeň 26. března.
Lenka Kšanová (Praha, duben 2016) Výzva dodatkových aktivit- finanční část.
Evropská občanská iniciativa Mgr. Jana Linková Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1924/2006 o výživových a zdravotních tvrzeních při označování potravin Workshop – ČASP, PK – Ing.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016) Výzva Dodatečných aktivit.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Rozpočtová kázeň a rozpočtová odpovědnost
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Rozpočet Evropské unie
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Porada ODK se zástupci orgánů veřejné správy
Tel , Problematika zaměstnávání zahraničních pracovníků z pohledu inspektorátu práce Mgr. Dagmar Lahresová.
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2014
Evropská družstevní společnost
Dotace obcím na zpracování územních plánů pro rok 2017
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Dotace na zpracování územních plánů pro rok 2015
Kontrola činnosti oprávněných osob v praxi
Lenka Kšanová, Marta Mlejnková (Praha, duben 2016)
Legislativní materiály vlády
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO ŠKOLNÍ ROK 2019/2020
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Výzva dodatkových aktivit- finanční část
Transkript prezentace:

Evropská občanská iniciativa JUDr. Lenka Pítrová, CSc. Odbor koncepční a institucionální Úřad vlády ČR

EOI v primárním právu EU Čl. 11, odst. 4 Smlouvy o Evropské unii „Nejméně jeden milion občanů Unie pocházejících z podstatného počtu členských států se může ujmout iniciativy a vyzvat Evropskou komisi, aby v rámci svých pravomocí předložila vhodný návrh k otázkám, k nimž je podle mínění těchto občanů nezbytné přijetí právního aktu Unie pro účely provedení Smluv.“ Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Listopad 2009 - Zelená kniha Komise o EOI Nařízení o EOI Čl. 24, odst. 1 SFEU Listopad 2009 - Zelená kniha Komise o EOI Únor/březen 2010 - Konzultace, veřejná slyšení Březen 2010 - návrh nařízení o občanské iniciativě 11. března 2011 - Zveřejnění nařízení v Úředním věstníku EU Podle čl. 24(1) SFEU má být zmíněná úprava, včetně stanovení minimálního počtu států, z nichž musí pocházet občané předkládající iniciativu, přijata nařízením EP a Rady v rámci řádného legislativního postupu. Komise vydala v listopadu 2009 Zelenou knihu o EOI, na níž do 31. ledna 2010 reagovala formou příspěvků řada členských států, regionů a dalších veřejnoprávních korporací, společenských organizací i jednotlivců. 22. února 2010 uspořádala Komise na téma EOI veřejné slyšení, po předchozím jednání národních expertů v lednu. 24. března 2010 se k EOI konala veřejná rozprava v EP. 31. března Komise přijala návrh nařízení o EOI. 11. března 2011 bylo nařízení č. 211/2011 ze dne 16. února 2011 o občanské iniciativě zveřejněno v Úředním věstníku EU. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Postup EOI Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR EOI musí podpořit nejméně 1 milion občanů pocházejících alespoň z 1/4 členských států. Minimální počet podepsaných osob na ČS je stanoven na základě principu degresivní proporcionality (počet MEPs členského státu x 750). Signatáři musí být ve věku, kdy mají volební právo do EP. Za přípravu EOI a její předložení Komisi jsou odpovědni organizátoři, kteří ustaví tzv. výbor občanů, složený minimálně ze 7 členů ze 7 různých členských států. Výbor občanů předloží Komisi návrh EOI. Do dvou měsíců od obdržení příslušných informací Komise navrhovanou EOI: zamítne (za podmínek, že: složení výboru neodpovídá požadavkům v nařízení o EOI, a/nebo EOI nespadá do pravomoci Komise, a/nebo EOI je zneužívající, bezdůvodná nebo šikanózní, a/nebo EOI je v rozporu s hodnotami, na kterých je založena EU) zaregistruje a organizátoři mohou následně zahájit sběr podpisů. Kdykoli před, během nebo po zaregistrování EOI u Komise požádá výbor občanů členský stát o potvrzení online systému sběru podpisů. Členský stát systém potvrdí či zamítne ve lhůtě 1 měsíce. Prohlášení o podpoře je možné sbírat v listinné i v elektronické podobě, po dobu maximálně 12 měsíců. Tato prohlášení musí odpovídat stanoveným vzorům, obsahujícím různé požadavky na povinné údaje podle toho, ve které zemi budou ověřována. Jakmile organizátoři shromáždí potřebný počet prohlášení, zašlou je příslušným orgánům v jednotlivých zemích k ověření. Orgány členských států musí do 3 měsíců vystavit potvrzení, v němž uvedou počet platných prohlášení o podpoře. Jakmile organizátoři obdrží toto potvrzení, předloží svou iniciativu Komisi. Do 3 měsíců se v EP uskuteční veřejné slyšení pořádané příslušným výborem EP ve spolupráci s Petičním výborem EP. Účastní se zástupce výboru občanů, ostatní orgány a instituce EU, které si přejí se zúčastnit. Případně další zainteresované strany. Do 3 měsíců Komise vydá sdělení obsahující její právní a politické závěry ohledně dané iniciativy, případných opatření, která zamýšlí učinit, a odůvodnění svého postupu. Navržené EOI, které byly zaregistrovány u Komise, jež však nemohou být předloženy Komisi, neboť nebyly dodrženy všechny stanovené příslušné postupy a podmínky, může přezkoumat Petiční výbor EP, pokud se domnívá, že je vhodné dále se jimi zabývat. (čl. 203a Jednacího řádu EP) Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Pozice ČR během jednání v Radě V souladu s pozicí ČR bylo do konečného znění nařízení začleněno: Kontrola přípustnosti EIO na základě kritérií, která vycházejí ze smluvního zakotvení EOI v SEU namísto další kontroly případného znevažujícího charakteru a „nedostatku vážnosti“ po nasbírání 300 000 podpisů; Nesnížení minimálního počtu států, ze kterých mají pocházet podpisy na 1/5; Zachování minimálního věku signatářů dle pasivního volebního práva do EP; Snížení lhůty pro vypořádání v rámci závěrečného přezkoumání Komisí ze 4 na 3 měsíce. Návrh nařízení počítal navíc s kontrolou přípustnosti s ohledem na „hodnoty Unie“ a nepatřičnost iniciativy kvůli jejímu znevažujícímu charakteru a „nedostatku vážnosti“ („abusive or devoid of seriousness“) po nasbírání 300 000 podpisů pod EOI. Komise to zdůvodňovala explicitně tím, že i když daná materie nebude spadat do jejích kompetencí, bylo by vhodné rozpoutat na dané téma evropskou debatu. ČR navrhovala pouze počáteční přezkum právní přípustnosti z hlediska kompetencí EU, jenž by současně logicky vylučoval i možnost zneužití např. k extremistickým cílům. CZ podpořily DE, UK, FR, IT, AT, EL, LT, NL, SE a SI. EP požadoval snížení minimálního počtu států, ze kterého mají pocházet podpisy z Komisí navrhované 1/3 na 1/5. Kompromisně byla stanovena 1/4 ČS. EP požadoval také snížení minimálního věku pro občany EU, kteří se chtějí stát signatáři EOI z 18 let na 16 ČR požadovala, aby kritériem zůstalo oprávnění volit do EP, tak jak navrhovala Komise. Změna na 16 let by znamenala zásah do národní legislativy. Navržená lhůta 4 měsíců pro vypořádání v rámci závěrečného přezkoumání EOI Komisí byla dle ČR nepřiměřeně dlouhá. ČR preferovala stanovení kratší lhůty. Státní orgány ČR mají podle petičního zákona na odpověď lhůtu 30 dnů. Podle předloženého návrhu se navíc jevila lhůta 4 měsíců neúměrná ve srovnání s tím, že pro celý proces sběru podpisů pod iniciativu je vymezena lhůta 12 měsíců. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Implementace nařízení Do 1. března 2012 – Členské státy povinny oznámit názvy orgánů příslušných pro vydávání potvrzení o online systému sběru, pro koordinaci procesu ověřování prohlášení o podpoře Povinnost členských států oznámit konkrétní předpisy, které přijaly k provedení nařízení o EOI EOI možné předkládat od 1. dubna 2012 Členské státy byly povinny do 1. března 2012 oznámit Komisi názvy orgánů příslušných pro vydávání potvrzení o souladu online systémů sběru podpisů s nařízením o EOI. Členské státy byly také povinny oznámit Komisi konkrétní předpisy, které přijmou k provedení nařízení. Povinností členských států přitom bylo také zajistit, aby se na organizátory vztahovaly vhodné sankce za porušení nařízení, zejména za nepravdivá tvrzení organizátorů, nebo za podvodné používaní údajů. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Implementace EOI v ČR Zákon o evropské občanské iniciativě: 18. ledna 2012 projednán vládou ČR 21. března 2012 projednán PSP ČR 25. dubna 2012 přijat Senátem Parlamentu ČR 17. května 2012 podepsán prezidentem ČR 12. června 2012 vyhlášen ve Sbírce zákonů ČR → Oznámení Komisi Úřadem vlády ČR Ministerstvo vnitra ČR pověřeným orgánem pro ověření online systému sběru a platných prohlášení o podpoře EOI Stanovení pokut ve výši 100 000 – 400 000 Kč dle povahy spáchaného přestupku Zákon o evropské občanské iniciativě Elektronické systémy sběru posuzuje osoba, která k tomu byla pověřena MV. MV pověří posuzováním elektronického systému sběru na základě žádosti osobu pověřenou k provádění atestací podle zákona o informačních systémech veřejné správy. Prohlášení o podpoře občanské iniciativy ověřuje MV. Organizátor EOI se dopustí přestupku tím, že předloží prohlášení o podpoře EOI: a) ačkoli ví, že osobní údaje některé z podepsaných osob ve formuláři prohlášení o podpoře EOI: 1. jsou smyšlené (pokuta do 100 000 Kč), nebo 2. byly do tohoto formuláře zapsány jinou než podepsanou osobou (pokuta do 200 000 Kč), nebo b) poté, kdy ve formuláři prohlášení o podpoře EOI sám některou z tam uvedených osob podepsal a zapsal její: 1. osobní údaje (pokuta do 300 000 Kč), nebo 2. smyšlené osobní údaje (pokuta do 400 000 Kč). Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Současný stav a další vývoj K dnešnímu dni Komise požádána o registraci 27 EOI, z toho 19 zaregistrováno. Sběr podpisů u žádné EOI zatím nebyl uzavřen. Pravidelná zasedání expertní skupiny pro EOI (od června 2011) Zpráva o uplatňování nařízení do 1. dubna 2015 a každé tři roky Příklady zaregistrovaných EOI: Dne 13.listopadu 2012 byla zaregistrována EOI „30 km/h udělá z našich ulic prostor vhodný pro život“ Organizátoři navrhují, aby standardní rychlostní limit v obcích/obydlených oblastech celé EU byl 30 km/h. Orgány místní správy by měly možnost stanovit jiný rychlostní limit, pokud by mohly prokázat, že byly splněny environmentální a bezpečnostní potřeby zranitelných účastníků silničního provozu. Členové výboru občanů pro tuto EOI pocházejí z: DE, BE, SI, FI, UK, ES, LU, AT. Dne 10. května 2012 byla zaregistrována EOI „Směrnice EU o životní pohodě dojnic“ Organizátoři požadovali předložení směrnice, která se bude týkat čtyř základních okruhů životní pohody dojnic založených na principech: vhodné ustájení, dobrý zdravotní stav, vhodná výživa, odpovídající chování. Návrh EOI byl však organizátory dne 20. července 2012 stažen. Zasedání expertní skupiny pro EOI se účastní zástupci orgánů pověřených implementací Do 1. dubna 2015 a poté každé tři roky předloží Komise EP a Radě zprávu o uplatňování nařízení o EOI. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR

Děkuji za pozornost. Sekce pro evropské záležitosti Úřadu vlády ČR