práva spotřebitele
Práva kupujícícho i při nákupu zboží v obchodě, uzavírají vlastně jakýsi druh kupní smlouvy mezi prodávajícím a kupujícím proto i zde platí určitá práva kupujícího (spotřebitele)
Práva kupujícícho právo na bezpečnost: nikdo nesmí prodávat nebo nabízet nebezpečné výrobky potraviny musejí být skladovány dle stanovených hygienických předpisů právo na informace o výrobku: jaké jsou vlastnosti výrobku jak výrobek používat a udržovat (návod k použití) prodávající by měl předvést, jak s výrobkem zacházet řádné označení vlastností výrobku na obalu, u potravin doba spotřeby či minimální trvanlivosti
Práva kupujícícho právo na informace o podmínkách reklamace právo na ochranu spotřebitele v případě smluv sjednaných mimo obchod: (podomní obchod, teleshopping, internetové obchody, zásilkové obchody): lhůta na rozmyšlenou (zboží je možné vrátit bez udání důvodu do 14 dnů)
Práva kupujícího aby mohl spotřebitel uplatnit reklamaci nebo lhůtu na rozmyšlenou, nesmí zapomenout uschovat: o potvrzený paragon (pokladní blok) s datem prodeje o potvrzený záruční list záruční list musí obsahovat: typ výrobku výrobní číslo záruční dobu záruční podmínky datum prodeje razítko, podpis, adresu prodejce, IČO
Záruční doba doba použitelnosti = spotřebujte do… se uvádí na potravinách, které podléhají rychlé zkáze. Jsou to například mléčné výrobky, ryby, chlazená drůbež, studená kuchyně a po tomto datu se nesmí prodávat. minimální trvanlivost je datum použitelnosti potraviny – neuvádí se na lihovinách, vínu, čerstvém ovoci a zelenině, čerstvém pečivu (podle vyhlášky), výrobky se mohou prodávat i po tomto datu, ale odděleně a zřetelně označeny
Záruční doba záruční doba je doba, po kterou lze uplatnit záruku záruka je odpovědnost prodávajícího za vady, které se projeví po převzetí věci v záruční době
Záruční doba délka záruční doby je různá u různého zboží při prodeji spotřebního zboží je záruční doba 24 měsíců, u prodeje potravinářského zboží je tato doba 8 dní, u prodeje zvířat 6 týdnů na co se záruka nevztahuje: na opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním u věcí prodávaných za nižší cenu se záruka nevztahuje na vady, pro které byla cena snížena záruční list je záruka poskytnutá písemnou formou
Reklamace reklamace je stížnost kupujícího (zákazníka), že zboží nefunguje tak, jak by mělo reklamaci uplatňujeme u prodejce, u kterého jsme zboží koupili, nebo v servisní opravně, která je pro záruční opravy uvedena v záručním listě (například televizor, lednice)
Postup při reklamaci přinést k prodejci pokladní účet (paragon) a záruční list a sdělit důvod reklamace prodejce sepíše písemný záznam o převzetí výrobku k reklamaci, který si přečtěte a podepište po uplynutí 30 dnů si přijďte pro opravené zboží a žádejte písemné potvrzení o provedení opravy a délce trvání, o tuto dobu se prodlužuje zákonná záruka vyskytne-li se vada u zboží opětovaně (po 2 opravách), nebo není vada odstraněna do 30 dnů, máte právo na výměnu či vrácení peněz nejste-li spokojeni s vyřízením reklamace, můžete se obrátit na vedení firmy, nebo Českou obchodní inspekci (ČOI), nebo Sdružení obrany spotřebitele (SOS)
Postup při reklamaci
Děkuji za pozornost! http://www.clker.com/cliparts/P/9/5/b/q/Q/smiley-thumbs-up-md.png