VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ
Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma: Vzdělávání pracovníků Jméno autora: Ing. Barbora Prošková Vytvořeno dne: Metodický popis, (anotace) Podpora výkladu v hodině. Prezentace seznamuje žáky s rozsahem, výhodami, fázemi a metodami vzdělávání pracovníků.
Vzdělávání pracovníků zahrnuje: Přizpůsobování pracovních schopností pracovníků měnícím se požadavkům pracovního místa Zvyšování použitelnosti pracovníků tak, aby zvládli v případě potřeby obsluhovat jiná pracoviště Rozšiřování pracovních schopností pracovníků usnadňuje případné rekvalifikace Formování osobnosti pracovníka Doškolování nových pracovníků- ne vždy jsou nově přijatí pracovníci dostatečně vyškoleni a pouhé zaučení potom nestačí Formování pracovních schopností člověka
Výhody systematického vzdělávání zlepšení pracovního výkonu nepřetržitý zdroj odborně připravených pracovníků pro podnik nižší náklady na vzdělání jednoho pracovníka než u jiných způsobů vzdělávání nepřetržité zlepšování znalostí a dovedností pracovníků vyšší kvalita a tím tržní cenu pracovníka zlepšení mezilidských vztahů vyšší motivace pracovníků vyšší šance na funkční a platový postup
Fáze vzdělávání 1.Identifikace potřeby vzdělávání - analýza potřeb podniku, pracovních míst a vzdělanostní struktury zaměstnanců 2.Plánování vzdělávání - na základě zjištěných údajů se sestaví plán vzdělávání v podniku 3.Vyhodnocování výsledků vzdělávání - hodnocení, jak se vzdělání uplatňuje v praxi, míra osvojení nových znalostí a dovedností, odezva a postoje účastníků vzdělávání
Metody vzdělávání 1. INFORMAČNÍ »přednášky »konference »semináře 2. SIMULAČNÍ »případové studie » workshop »manažerské hry » brainstorming »hraní rolí » simulace »programová skupinová cvičení 3. VÝCVIK PŘI PRÁCI »orientační výcvik » instruktáž »výcvik mimo pracoviště » coaching »výcvik učňů » mentoring »pracovní rotace » counselling »asistování
HODNOCENÍ ÚČINNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ Velmi těžko měřitelné: reakcemi účastníků úrovní znalostí změnami v chování – zvýšení výkonnosti, kvality snížení absence, fluktuace vyšší spokojenost zákazníka lepší atmosféra ve firmě kvantitativně – u obchodních činností (prodej před a po školení)
Národní vzdělávací fond Cíl: rozvoj a podpora celoživotního vzdělávání v ČR, podpora rozvoje vzdělávání na evropské úrovni –vznikl v roce 1994, ministerstvem práce a sociálních věcí a podpory programu PHARE –nezisková organizace –členy jsou představitelé ministerstev, podnikatelské sféry /odbory/, akademici –financován z programů EU, z rozpočtu vlády ČR
Literatura KOUBEK, J Řízení lidských zdrojů – Základy moderní personalistiky. 3. vydání (přepracované). Praha: Management Press. 349 s.
Zdroje Zdroje obrázků: Všechny použité obrázky pochází od Microsoft, Klipart z aplikace MS Office, 2013