Tržní prostředí
Tržní prostředí Důležitým manažerským úkolem je znát tržní prostředí. Pokud manažeři chtějí dobře plánovat, musí znát prostředí, ve kterém jejich společnost funguje mluvíme o tržním prostředí
Metody pro poznání tržního prostředí BCG matice (prezentace Marketing) Životní cyklus produktu (prezentace Produkt) SWOT analýza (následující Slidy) Matice Ansoff Analýza trhlin – Gap Analýza Benchmarking
SWOT Analýza Jeden z nejběžnějších způsobů jak získat informace o společnosti a jejím prostředí. Vyvinuta Albertem Humphreyem Rozděluje podnik podle charakteristik a jeho prostředí na 4 skupiny: Strengths – silné stránky Weaknesses – slabé stránky Opportunities – příležitosti Threats – hrozby
SWOT Analýza OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby STRENGHT Pozitivní faktory OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby STRENGHT Silné stránky WEAKNESESS Slabé stránky Negativní faktory Vnitřní faktory Vnější faktory
Příklady SWOT faktorů Vnější faktory: Vnitřní faktory: Kvalita produktů Schopnosti, zkušenosti a efektivita zaměstnanců Práce managementu Hardware a technologie Vnější faktory: Konkurence Politická situace Finanční, přírodní a technické faktory
Tržní prostředí Tržní prostředí můžeme rozdělit na 2 části: Mikro-prostředí (blízké prostředí) Makro-prostředí (vnější prostředí) COMPANY LTD
Mikro-prostředí Mikro-prostředí se vztahuje na síly, které mají blízko k firmě. Faktory, u kterých společnost může mít vliv na jejich působení (alespoň částečně) COMPANY LTD
Mikro-prostředí Obsahuje: Sama společnost Dodavatelé Marketingový zprostředkovatelé Trh zákazníků Veřejnost
Mikro-prostředí Firemní - zaměstnanci, úroveň platů, kvalifikace zaměstnanců, zařízení ve firmě, pracovat sám? (pomocí technologie nebo ne), složitost rozhodování a předávání informací ve firmě Trh zákazníků - pokud koneční zákazníci nebo jiné společnosti obchodují s touto společností Public relations - vztahy se zákazníky, lidé, kteří žijí v blízkosti firmy, veřejná správa, zájmové skupiny (např. ekologická hnutí) atd.
Makro-prostředí Síly které ovlivňují podnikání Organizace nemůže kontrolovat tyto síle, může se pouze připravit na jejich změny COMPANY LTD
Makro-prostředí Obsahuje faktory: demografické technické a technologické přírodní politické ekonomické kulturní a sociální
Demografické faktory = složení populace dle: věku pohlaví víry vzdělání hustoty obyvatel zaměstnání atd.
Technické a technologické faktory Rychlost technologických změn Náklady na vývoj a výzkum Dopad výroby na životní prostředí Úroveň výrobního zařízení
Přírodní faktory Přírodní zdroje Faktory mající vazbu na životní prostředí Počasí
POLITICKÉ FAKTORY Zákony a předpisy, které společnosti musí dodržovat při výrobě a obchodu Daně Ekonomická omezení
Ekonomické faktory Reálné příjmy spotřebitelů Cenová hladina Vztah k půjčování peněz HDP Fáze hospodářského cyklu
Kulturní a sociální faktory Základní hodnoty spotřebitele (svoboda, rodina, tvrdá práce, sociální harmonie) Sociální třída Fáze rodinného života (prázdné hnízdo, plné hnízdo ...) Zájmové skupiny
Zdroje: http://en.wikipedia.org/wiki/SWOT_analysis http://productlifecyclestages.com/ http://oxlearn.com/arg_Marketing-Resources-Marketing- Environment_11_28 http://marketmedialife.blogspot.cz/2012/09/marketing-101-cultural- factors.html www.pixabay.com