Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
Specifický cíl 1 Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce Investiční priorita 2 Zlepšování přístupu k celoživotnímu učení, zdokonalování dovedností a schopností pracovníků a zvyšování významu systémů vzdělávání a odborné přípravy pro trh práce, včetně zlepšování kvality odborného vzdělávání a přípravy a zavedení a rozvoje programů učení založeného na pracovní činnosti a učňovských programů, jako jsou duální výukové systémy
Aktuální situace odeslání předběžného návrhu na MMR intervenční logika – úprava a odeslání MMR Návrh bude dále rozpracováván a upřesňován v průběhu dubna v návaznosti na Vaše připomínky, připomínky pracovních skupin a upřesňování metodických podkladů.
Úkoly - duben Zpracování finančního plánu OP VVV Zpřesnění strategické části programu a popisu prioritních os Zpřesnění indikátorové soustavy Zpřesnění horizontálních principů Dopracování integrovaných přístupů Zpřesnění popisu řízení a implementace programu Dopracování ex-ante a SEA hodnocení OP VVV Zahájení přípravy Prováděcího dokumentu
Celkový harmonogram 1. Do konce března 2013První návrhy programů předloženy MMR Do konce května 2013První návrhy programů předloženy vládě ČR pro informaci Spolu s programy vládě předložen návrh Dohody o partnerství 2. Červen – podzim 2013Programy dopracovávány Podzim 2013Předložení programů ke schválení vládě ČR Spolu s programy předložení Dohody o partnerství 3. NásledněProgramy předloženy Komisi
Struktura OP VVV Osa 1 – Posilování kapacit pro kvalitní veřejný výzkum Osa 2 – Rozvoj podmínek pro využití výzkumu jako zdroje dlouhodobé konkurenční výhody Osa 3 – Rozvoj vysokých škol Osa 4 – Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání
Struktura PO4 1.Rozvoj inkluzívního vzdělávání 2.Zvýšení kvality a otevřenosti předškolního vzdělávání včetně usnadnění přechodu dětí na ZŠ 3.Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích 4.Rozvoj systému hodnocení kvality a strategického řízení ve vzdělávání 5.Zkvalitnění pregraduální přípravy pedagogických pracovníků 1.Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce 2.Propojení počátečního a dalšího vzdělávání
SC Zvyšování kvality odborného vzdělávání včetně posílení jeho relevance pro trh práce Východiska: Cílem je zvýšení relevance odborného vzdělávání vzhledem k uplatitelnosti na trhu práce prostřednictvím rozšíření spolupráce mezi školami, školskými zařízeními a zaměstnavateli. Spolupráce bude probíhat nejen v oblasti praktického vyučování, ale také v oblasti úpravy rámcových a školních vzdělávacích programů a kariérového poradenství. Zvýšení kvality poskytovaného odborného vzdělávání zároveň povede k vyšší motivaci žáků studovat zvolený obor vzdělání. Evropa 2020; ET 2020 Dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy České republiky Akční plán podpory odborného vzdělávání – nová opatření na období do r
Očekávané měřitelné výsledky Zvýšení úspěšnosti dokončování daného oboru vzdělání Zvýšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce a relevance oborů vzdělání Zvýšení kvality všeobecné složky vzdělání. Kvalitní a intenzivní interakce mezi SŠ, VOŠ a zaměstnavateli. Bude podporován rozvoj systému duálního vzdělávání. RVP budou lépe respektovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia. Zkvalitnění a rozšíření výchovy žáků k podnikání a podnikavosti. Rozvoj praktických dovedností a základů odborných kompetencí i na nižších stupních počátečního vzdělávání. Zkvalitnění vzdělávacího procesu prostřednictvím průběžného vzdělávání učitelů odborných předmětů a odborného výcviku a doplňováním jejich odborných znalostí.
Očekávané výsledky a navržené aktivity k dosažení cíle Kvalitní a intenzivní interakce mezi SŠ, VOŠ a zaměstnavateli umožní pružněji reagovat ve výuce na aktuální požadavky trhu práce, což se projeví i ve větší relevanci RVP i ŠVP příslušných středních škol. Absolventi oborů odborného vzdělávání budou lépe připraveni z hlediska odborných znalostí a praktických dovedností na pracovní činnost u zaměstnavatelů. Bude podporován rozvoj systému duálního vzdělávání. RVP budou lépe respektovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia. Spolupráce škol a zaměstnavatelů, včetně zahraničních, při realizaci teoretického a praktického vyučování. Zvýšení podpory praxí a stáží studentů VOŠ u budoucích zaměstnavatelů, včetně zahraničních. Úpravy školních vzdělávacích programů ve spolupráci se zaměstnavateli k dosažení požadovaných klíčových a odborných kompetencí žáků k vyšší uplatnitelnosti na trhu práce.
…výsledky a aktivity II. Zkvalitnění a rozšíření výchovy žáků k podnikání a podnikavosti a tím rozšíření možností jejich uplatnění na trhu práce. Dále bude více podporován rozvoj praktických dovedností a základů odborných kompetencí i na nižších stupních počátečního vzdělávání s cílem zlepšit uplatnitelnost žáků s vynikajícími výsledky v praktickém vyučování, ale se studijními problémy v teoretických předmětech. Rozvoj podnikatelských a pracovních dovedností žáků škol a školských zařízení. Zvyšování zájmu žáků o odborné vzdělávání, vědu a techniku užší spoluprací zaměstnavatelů /sociálních partnerů?? se školami a školskými zařízeními.
…výsledky a aktivity III. Zvýší se kapacity odborných škol v oblasti kariérového poradenství. V uplynulém období se vzdělávací systém zaměřil zejména na budování systému a s ním spojených podpůrných mechanismů, v současnosti je nutné dát důraz zejména na posílení kompetencí kariérových poradců přímo ve školách a na zlepšení motivace žáků ke studiu. Zvýšení kapacit pro kariérové poradenství ve školách s posílením vazeb na zaměstnavatele v příslušných regionech. Zkvalitnění vzdělávacího procesu prostřednictvím průběžného vzdělávání učitelů odborných předmětů a odborného výcviku a doplňováním jejich odborných znalostí ve spolupráci se zaměstnavateli. Pedagogičtí pracovníci získají také kompetence pro práci s žáky, kteří sice nedosahují vynikajících výsledků v teoretických předmětech, nicméně prokazují talent v praktických činnostech. DVPP, stáže pedagogických pracovníků u zaměstnavatelů, včetně zahraničních, a podpora sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe zaměřené na inovace technologií, efektivní výuku odborných kompetencí a podporu žáků s vynikajícími výsledky v praktickém vyučování, ale se studijními problémy v teoretických předmětech.
Otázky k diskusi Návrhy implementace (formy projektů) Motivace neaktivních škol Typy příjemců Územní dimenze Návrhy indikátorů výsledků a výstupů
Připomínky externí skupiny Kvalitní a intenzivní interakce mezi SŠ, VOŠ a zaměstnavateli umožní pružněji reagovat ve výuce na aktuální požadavky trhu práce, což se projeví i ve větší relevanci RVP i ŠVP příslušných středních škol. Absolventi oborů odborného vzdělávání budou lépe připraveni z hlediska odborných znalostí a praktických dovedností na pracovní činnost u zaměstnavatelů. Bude podporován rozvoj systému duálního vzdělávání. RVP budou lépe respektovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia. Kvalitní a intenzivní interakce mezi školami, školskými zařízeními,zaměstnavateli, aktéry ve vzdělávání, výzkumu a vývoji a dalšími soc. partnery umožní pružněji reagovat ve výuce na aktuální požadavky trhu práce, což se projeví i ve větší relevanci RVP i ŠVP příslušných středních škol. Absolventi oborů odborného vzdělávání budou lépe připraveni z hlediska odborných znalostí a praktických dovedností na pracovní činnost u zaměstnavatelů. Bude podporován rozvoj systému duálního vzdělávání. RVP budou lépe respektovat otevřenost a prostupnost mezi vzdělávacími programy středoškolského studia.
…Bude podporován rozvoj systému duálního vzdělávání… Změnit na Bude podporován rozvoj kooperativního modelu spolupráce škol a zaměstnavatelů. Aktivity – změny: Spolupráce škol, školských zařízení a zaměstnavatelů, včetně zahraničních, při realizaci teoretického a praktického vzdělávání. Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních aktérů ve vzdělávání, výzkumu a vývoji, včetně zahraničních, při realizaci teoretického a praktického vzdělávání.
Připomínky externí skupiny Zkvalitnění a rozšíření výchovy žáků k podnikání a podnikavosti a tím rozšíření možností jejich uplatnění na trhu práce. Dále bude více podporován rozvoj praktických dovedností a základů odborných kompetencí i na nižších stupních počátečního vzdělávání s cílem zlepšit uplatnitelnost žáků s vynikajícími výsledky v praktickém vyučování, ale se studijními problémy v teoretických předmětech. Změnit na Zkvalitnění a rozšíření výchovy žáků k podnikání a podnikavosti a tím rozšíření možností jejich uplatnění na trhu práce. Rozvoj polytechnického vzdělávání a základů odborných kompetencí i na nižších stupních počátečního vzdělávání mimo jiné s cílem zlepšit uplatnitelnost žáků s vynikajícími výsledky v praktickém vyučování, ale se studijními problémy v teoretických předmětech.
Aktivity do prováděcího dokumentu: Rozvoj podnikatelských a pracovních dovedností žáků škol a školských zařízení. Bude rozděleno na dvě samostatné aktivity: Rozvoj podnikatelských dovedností žáků škol a školských zařízení. Rozvoj polytechnického vzdělávání žáků škol a školských zařízení. Ad 2) doplnění: Spolupráce škol, školských zařízení a zaměstnavatelů, včetně zahraničních, při realizaci teoretického a praktického vzdělávání. Spolupráce škol, školských zařízení a ostatních aktérů ve vzdělávání, výzkumu a vývoji, včetně zahraničních, při realizaci teoretického a praktického vzdělávání. Zvýšení kapacit pro kariérového poradenství ve školách a školských zařízeních s posílením vazeb na zaměstnavatele v příslušných regionech. Zvyšování zájmu žáků o odborné vzdělávání, vědu a techniku užší spoluprací zaměstnavatelů, aktérů ve vzdělávání, výzkumu a vývoj a dalších sociálních partnerů se školami a školskými zařízeními.
Připomínky externí skupiny Zvýší se kapacity odborných škol v oblasti kariérového poradenství. Změnit na Zvýší se kapacity škol a školských zařízení v oblasti kariérového poradenství.
Zkvalitnění vzdělávacího procesu prostřednictvím průběžného vzdělávání učitelů odborných předmětů a odborného výcviku praktického vyučování a doplňováním jejich odborných znalostí ve spolupráci se zaměstnavateli
Aktivita v PD DVPP pro doplňování odborných kompetencí, stáže pedagogických pracovníků u zaměstnavatelů, včetně zahraničních, a podpora sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe zaměřené na inovace technologií, efektivní výuku odborných kompetencí a podporu žáků s vynikajícími výsledky v praktickém vyučování, ale se studijními problémy v teoretických předmětech.
Děkujeme Vám za spolupráci! Ing. Dana Pražáková, PhD. Mgr. Pavla Růžková, PhD. PhDr. Dana Hamerníková