Lucie Viktorová & Miroslav Charvát

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Spolupráce gymnázií a fakult vzdělávajících učitele Jana Coufalová Konference Asociace ředitelů gymnázií ČR 3. – 5. dubna 2013 Přerov.
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
INTEGROVANÁ MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Analýza dotazníků projektu National Teams of ECVET Experts
Testy studijních předpokladů na Masarykově univerzitě
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
Studium v zahraničí Ing. Hana Rendlová Mgr. Helena Bicanová
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, FULBRIGHTOVA STIPENDIA.
Výběrové řízení a přijímací pohovor – vybrané rady a tipy
Gymnázium, Český Krumlov, Chvalšinská 112
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
k přijímacímu řízení pro školní rok
Gymnázium, základní škola a mateřská škola Mánesova Sokolov
„Talent 2020 aneb…“ TALENT – UNIVERZITA – PRAXE – ?
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Podpora studentů s dyslexií na ČVUT
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
dotazníkové šetření na vysokých školách
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Národní srovnávací zkoušky v přijímacím řízení na VŠ S sebou - test OSP NSZ = Národní srovnávací zkoušky OSP = Test obecných studijních předpokladů.
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ 24. ledna Co u nás můžete studovat? Studijní obory na KBO 1.Bakalářské (bc.) 1.1. Učitelské1.2. Neučitelské 2. Magisterské.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Evropské jazykové gymnázium s.r.o.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Studium v usa Fulbrightova stipendia pro studium a výzkum v USA Eusebio Perdiguero, NY 6 Flickr.com Proč právě USA Co je Fulbright Stipendia pro studenty.
Vítejte na Přírodovědecké fakultě
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Praha, prosinec 2009SPAV - diseminační seminář1 Strukturované studium Projekt „Spolupráce technických fakult veřejných vysokých škol s podniky a dalšími.
Středoevropská komparativní studia na IMS FSV UK kombinovaná forma studia Den otevřených dveří 2016 Tomáš Nigrin.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta Katedra ošetřovatelství březen 2009.
Fulbrightova stipendia Karlova Univerzita v Praze 4. dubna 2016.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Podpora talentovaných žáků v Plzeňském kraji REALIZÁTOR Středisko služeb školám, Plzeň, Částkova 78 PODPOŘENO 2015, 2014, 2013 a.
Harmonizace studia na VOŠ aVŠ Výzva na jednotný vzdělávací systém Valérie Tóthová.
Prof. Ing. Hana Machková, CSc. Rektorka
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Přijímací řízení pro školní rok 2013/2014
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Přijímací řízení ve školním roce 2016/2017
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Rozvoj výuky cizích jazyků
DSP Speciální pedagogika Marie Vítková
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stipendijní politika na ESF MU - přehled a strategie
K čemu je nám MŠMT Konference AŘG ČR Karlovy Vary 29/3 - 31/3/2017
Studijní program Ošetřovatelství
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Informace v oblasti dalšího vzdělávání
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Úvod do psychologie II. přednáška
Kdo jsme Česká asociace studentů adiktologie, z. s. je univerzitním spolkem studentů adiktologie působící na území České republiky a pracující na základě.
Váháte kam po maturitě? Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Váháte kam po maturitě?. Podívejte se na 8 rad, jak si vybrat VŠ!
Fakulta zdravotnických studií
Test silných stránek (Scio)
Transkript prezentace:

Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Lze předpovídat akademický úspěch? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání? Praha, 22. 5. 2015 Tato prezentace vznikla díky podpoře projektu MŠMT SGS IGA FF_2013_011

O nás Mgr. Lucie Viktorová Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. doktorandka (obor Pedagogická psychologie lucie.viktorova@upol.cz Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. odborný asistent (adiktologie, prevence rizikového chování, metodologie) miroslav.charvat@upol.cz Test předpokladů ke studiu na FF UP (SPF) od ak. roku 2011/2012

Testy studijních předpokladů ověřují schopnosti uchazečů úspěšně studovat na (dané) VŠ kritické myšlení verbální myšlení schopnost argumentace (logicko-) analytické myšlení všeobecný/ kulturní přehled oblasti otázka validity: Co to vlastně měříme? (Co to je, „studijní předpoklad“? Co si pod tím představují růz. obory? Tytéž názvy = různé položky; profil uchazeče.) Možná představení SPF (krátce) numerické/ kvantitativní myšlení symbolické myšlení prostorová představivost

Co se snažíme předpovídat… známky Camara (2004): z 987 validizačních studií SAT (do r. 2002) využilo 12 jiné kritérium než známky v prvním ročníku (first year grade-point average, FYGPA) Jak známkujeme? Laird (2004): známkování na VŠ je přísnější na technických/ přírodovědných oborech X humanitní/společenskovědní Je známka objektivní a srovnatelná? Sackett, Borneman, & Connelly (2008): různé předměty, různí vyučující  různá náročnost, různá relevance Známka = míra schopnosti? Pochopení látky? Ok; řekněme, že měříme, co tvrdíme, že měříme, a že to jsou studijní předpoklady; co tím sledujeme? - Neučíme studenty jen učit se na testy? Vytvářet taháky? Papouškovat?

…a jak dobře to umíme? SAT a FYGPA OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Camara (2004) – srovnání valid. studií: r = 0,44 – 0,62 Sackett, Borneman, & Connelly (2008): r = 0,47 Richardson, Bond & Abraham (2012): r = 0,29 – 0,40 OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Synek & Otřísal (2008): r = 0,41 VSP (Test všeobecné studijní připravenosti, 1. LF UK) Štuka (2012): r = 0,13 SPF (Test předpokladů ke studiu na FF UP, Olomouc) Charvát, Viktorová a kol. (2014): r = 0,10 – 0,26

Co (ještě) je akademický úspěch? dokončit studium (včas) navštěvovat poctivě přednášky, být aktivní získat různá ocenění, stipendia zkoumat, publikovat a uplatnit se v oboru zapojovat se do dění na škole a mimo ni osobně se rozvíjet přispět svou činností společnosti nalézt práci v oboru & dosáhnout kariérního postupu … (Burton, & Ramist, 2001; College Entrance Examination Board, 2002; Kuncel, Hezlett, & Ones, 2001).

Koho chceme na VŠ? výsledky šetření na FF UP – vlastnosti žádoucích uchazečů o studium (Tošenovská, 2014): znalost cizího jazyka, komunikační dovednosti analytické a kritické myšlení, schopnost práce s textem inteligence, kreativita, všeobecné znalosti samostatnost, vlastní aktivita, otevřenost píle, cílevědomost, vytrvalost motivace, frustrační tolerance Respekt k individuálním odlišnostem a schopnostem.

A poznáme je jediným/jednotným testem? Pakliže budeme trvat na absolvování „jednotného testu“, můžeme sklouznout k jednomu ze dvou extrémů: Buď bude náš test vysoce kompaktní, bude však měřit pouze některé (a opět patrně spíše kognitivní) schopnosti a dovednosti, nebo se bude snažit pokrýt takovou škálu vlastností a schopností, že ve výsledku nebude měřit nic.

Jsme si vědomi… složitosti psychodiagnostiky složitosti operacionalizace faktorů množství uchazečů a omezených zdrojů vysokých škol potřeby férovosti celého procesu hrozby diskriminace hrozby odvolání a žalob… …přesto jsme pro, neopírat rozhodnutí o dalším směřování tisícovek lidí každý rok o výsledky jediného testu

Podněty pro diskuzi Co je „úspěšné studium“? (A jak to měřit?) Co zjišťovat u přijímacích zkoušek (a jak)? Učíme studenty učit se na testy? „Jednotný“ test = „jednotní“ studenti? …

Díky za pozornost!