Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Lze předpovídat akademický úspěch? Zkušenosti s Testem předpokladů ke studiu na FF UP Lucie Viktorová & Miroslav Charvát Konference Testováním ke kvalitě vzdělávání? Praha, 22. 5. 2015 Tato prezentace vznikla díky podpoře projektu MŠMT SGS IGA FF_2013_011
O nás Mgr. Lucie Viktorová Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. doktorandka (obor Pedagogická psychologie lucie.viktorova@upol.cz Mgr. Miroslav Charvát, Ph.D. odborný asistent (adiktologie, prevence rizikového chování, metodologie) miroslav.charvat@upol.cz Test předpokladů ke studiu na FF UP (SPF) od ak. roku 2011/2012
Testy studijních předpokladů ověřují schopnosti uchazečů úspěšně studovat na (dané) VŠ kritické myšlení verbální myšlení schopnost argumentace (logicko-) analytické myšlení všeobecný/ kulturní přehled oblasti otázka validity: Co to vlastně měříme? (Co to je, „studijní předpoklad“? Co si pod tím představují růz. obory? Tytéž názvy = různé položky; profil uchazeče.) Možná představení SPF (krátce) numerické/ kvantitativní myšlení symbolické myšlení prostorová představivost
Co se snažíme předpovídat… známky Camara (2004): z 987 validizačních studií SAT (do r. 2002) využilo 12 jiné kritérium než známky v prvním ročníku (first year grade-point average, FYGPA) Jak známkujeme? Laird (2004): známkování na VŠ je přísnější na technických/ přírodovědných oborech X humanitní/společenskovědní Je známka objektivní a srovnatelná? Sackett, Borneman, & Connelly (2008): různé předměty, různí vyučující různá náročnost, různá relevance Známka = míra schopnosti? Pochopení látky? Ok; řekněme, že měříme, co tvrdíme, že měříme, a že to jsou studijní předpoklady; co tím sledujeme? - Neučíme studenty jen učit se na testy? Vytvářet taháky? Papouškovat?
…a jak dobře to umíme? SAT a FYGPA OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Camara (2004) – srovnání valid. studií: r = 0,44 – 0,62 Sackett, Borneman, & Connelly (2008): r = 0,47 Richardson, Bond & Abraham (2012): r = 0,29 – 0,40 OSP (FSS MU, FZS OU & VŠCHT) Synek & Otřísal (2008): r = 0,41 VSP (Test všeobecné studijní připravenosti, 1. LF UK) Štuka (2012): r = 0,13 SPF (Test předpokladů ke studiu na FF UP, Olomouc) Charvát, Viktorová a kol. (2014): r = 0,10 – 0,26
Co (ještě) je akademický úspěch? dokončit studium (včas) navštěvovat poctivě přednášky, být aktivní získat různá ocenění, stipendia zkoumat, publikovat a uplatnit se v oboru zapojovat se do dění na škole a mimo ni osobně se rozvíjet přispět svou činností společnosti nalézt práci v oboru & dosáhnout kariérního postupu … (Burton, & Ramist, 2001; College Entrance Examination Board, 2002; Kuncel, Hezlett, & Ones, 2001).
Koho chceme na VŠ? výsledky šetření na FF UP – vlastnosti žádoucích uchazečů o studium (Tošenovská, 2014): znalost cizího jazyka, komunikační dovednosti analytické a kritické myšlení, schopnost práce s textem inteligence, kreativita, všeobecné znalosti samostatnost, vlastní aktivita, otevřenost píle, cílevědomost, vytrvalost motivace, frustrační tolerance Respekt k individuálním odlišnostem a schopnostem.
A poznáme je jediným/jednotným testem? Pakliže budeme trvat na absolvování „jednotného testu“, můžeme sklouznout k jednomu ze dvou extrémů: Buď bude náš test vysoce kompaktní, bude však měřit pouze některé (a opět patrně spíše kognitivní) schopnosti a dovednosti, nebo se bude snažit pokrýt takovou škálu vlastností a schopností, že ve výsledku nebude měřit nic.
Jsme si vědomi… složitosti psychodiagnostiky složitosti operacionalizace faktorů množství uchazečů a omezených zdrojů vysokých škol potřeby férovosti celého procesu hrozby diskriminace hrozby odvolání a žalob… …přesto jsme pro, neopírat rozhodnutí o dalším směřování tisícovek lidí každý rok o výsledky jediného testu
Podněty pro diskuzi Co je „úspěšné studium“? (A jak to měřit?) Co zjišťovat u přijímacích zkoušek (a jak)? Učíme studenty učit se na testy? „Jednotný“ test = „jednotní“ studenti? …
Díky za pozornost!