Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských vztahů. součástí je … (rozvojový organizér školní projektové výuky)
Legenda : Co je to projekt ? Proč projektová výuka ? Možné typy projektů Řízení a kultivace projektů Využití internetové aplikace - PROfórum
Co je to projekt ? Historie projektové výuky Projektové pojmy Životní cyklus projektu K čemu slouží projektové výstupy ? Co jsou projektové role ? Projekt je zdrojem a cíleným procesem změny. Odvíjí se v řadě koordinovaných a řízených činností, jejichž nedílnou součástí je smysluplnost a nová kvalita.
Principy projektového řízení Systematický přístup (uvažování ve vzájemných souvislostech) Analýza problému Strukturování v čase (přiměřené kroky) Týmová práce (za jeden provaz) Poradenská podpora (zdroje a víc hlav víc ví) Přiměřené prostředky Počítačová podpora
Co je pro projekt důležité ? Pragmatismus ( pragma = čin) Cesta je stejně důležitá jako cíl Předmětem změny je člověk (prostředkem změny je projekt) Čas je orientační osa Náklady jsou předvídané a plánované Vznik přidané hodnoty Nová jakost nevyvolává negaci Možnost přenesení a implementace
Metody a lidé Tvrdé dovednosti Metody, techniky, nástroje … ……………………….…………………………. Měkké dovednosti Komunikace, motivace, vedení … + analýza rizik
Tvrdé metody v PŘ Metodou je myšlen ověřený a popsaný postup řešení určité problematiky Metody umožňují zacílit projekt a podpořit kvalitu Metody se mohou vyvíjet už během projektu … … stávají se měkčími, ale můžou ohrozit průběh
Měkké dovednosti Nedílná součást projektového řízení Dosud ve školách nekultivovaná Není snadné je natrénovat a osvojit Důležitost úlohy kouče – režiséra projektu či projektového manažera
Co je pro projekt důležité ? Komunikační dovednosti … 84% Organizační dovednosti …75% Schopnost budovat tým … 72% Schopnost vést … 68% Technologické dovednosti … 48%
Práce v projektu ( i ve výuce ) Musí být pro žáky zajímavá Musí být uplatněním znalostí a dovedností získaných dítětem Dítě musí vidět a chápat výsledek své práce Dětská práce se může provádět i mimo školu a v době volna
Charakteristické rysy projektů Překročení pasivního nabývání vědomostí Žáci se podílejí na stanovení cíle, na výběru a promýšlení způsobu činnosti Řešení problémových situací (rozum a cit) Teorie a fakta se žákům podávají v míře potřebné pro projekt Projekty se nemají zásadně lišit od života Možnost propojit s „projekty dospělých“
Znaky projektu problém, úkol má pro žáky smysl, vychází z jejich potřeb a zájmů problém souvisí se životem projekt má praktický výsledek globální pohled na problém, integrace předmětů důležitý je nejen výsledek, ale i proces činnostní a tvořivá cesta komplexní cesta – srdce, hlava i ruce samostatnost (jednotlivců nebo skupin) zkušenostní učení sociální učení, kooperace žáci se podílejí na plánování a podobě projektu žáci si organizují práci převážně sami odpovědnost žáků za průběh a výsledek rozvíjí celou osobnost (dovednosti, sociální učení i vědomosti) změna role učitele
Co je pro projekt důležité ? Vyspělost organizace - její organizační struktury - dobře nastavené procesy - vhodně nastavené kompetence a tím i rozhraní Osobnost projektového manažera - sociabilita, organizace, režie, prezentace …
Principy projektů zřetel k potřebám a zájmům dítěte zřetel k aktuální situaci Interdisciplinarita (sebeřízení) seberegulace při učení orientace na produkt skupinová realizace společenská relevantnost
Fáze projektu : 1) podnět a motivace 2) plánování 3) týmové role 4) realizace 5) hodnocení 6) prezentace