„Psychiatrická“ linie a její význam pro arteterapii jako obor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
POP ART Daniela Kubáňová.
Advertisements

Řeč, jazyk, mluva.
©c.zuk ©c.zuk Obchodní akademie a Střední odborná škola,
Osnova rozboru uměleckého textu
Literatura: povinná: ŠICKOVÁ-FABRICI, J. Základy arteterapie
Dotační programy odboru umění, literatury a knihoven kulturní aktivity v oblasti profesionálního umění program státní podpory stálých profesionálních divadel,
Na internetu: Karel Šimek říjen 2006.
HESLO NA WIFI KULTURAEVROPA. RE: FORMA, na které záleží aneb zaměstnávání osob s chronickým duševním onemocněním PARALELNÍ ŽIVOTY je název projektu, který.
VY_52_INOVACE_DEK_59 NOVÝ REALISMUS, NOVÁ FIGURACE, HYPERREALISMUS
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
ŠVP a můj předmět Výtvarná tvorba
SECESE VY_52_INOVACE_DEK_42.
Abstraktní expresionismus
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Předpoklady nástupu moderních směrů 20. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Arteterapie - tradice a trendy oboru
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Baroko VY_32_INOVACE_ 08 Baroko.
Paul Jackson Pollock
VY_52_INOVACE_DEK_49 NAIVNÍ UMĚNÍ
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Art brut Ondřej Turek 1A. Poprvé ho definoval roku 1945 francouzský umělec a teoretik Jean Dubuffet. Poprvé ho definoval roku 1945 francouzský umělec.
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Deinstitucionalizace... Deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením Závěrečná konference k individuálnímu projektu.
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Estetika režného zdiva v díle Jana Kotěry
Umělecké směry 20. století
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Inovace filologických studijních oborů v souladu s potřebami na trhu práce Reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Surrealismus.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
ARTETERAPIE.
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Literatura k aktuálním otázkám
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
František Drtikol. Život Narodil se 3. března 1883 v Příbrami v rodině drobného obchodníka jako nejmladší ze tří dětí Františka Drtikola a jeho ženy Marie,
Problematika QOL – Quality of Life M. Lejska AUDIO-Fon centr. Brno.
GUSTAV PAULI BcA. Veronika Štěrbová GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková 2011.
„Napříč moderním uměním aneb kreativity se nebojíme“ -výtvarná soutěž pro II.stupeň ZŠ a MŠ Nedašov Mgr. Jarmila Švédová.
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv. stadiální vývoj 2.část.
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA PŘELOMU 19. A 20. STOLETÍ - 2
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
LEOŠ JANÁČEK ( Hukvaldy – Ostrava) Obrázek 1
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Biblioterapie jako pomocná ruka
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Maturity – jaro 2017.
Trhy kulturního dědictví a umění
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Psychiatrické vyšetření
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Česká meziválečná poezie
Křivonosková Kateřina
Formální interpretace uměleckého díla
VÝVOJ DĚTSKÉHO VÝTVARNÉHO PROJEVU podle Victora Löwenfelda = tzv
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

„Psychiatrická“ linie a její význam pro arteterapii jako obor Arteterapeutická konference Ateliéru arteterapie 2015

Terminologie Pacientské umění – the art of insane Art brut – J. Dubuffet, 1945 Outsider art – R. Cardinal, 1976 Insitní umění – Š. Tkáč, A. Pohribný, 1966

Chronologie Do konce 18. stol. nebyly grafické projevy duševně nemocných vnímány jako důležité, nicméně začal být patrný zájem veřejnosti o problematiku duševního onemocnění a prostředí ústavů pro duševně choré. Na počátku 19. stol. se situace mění, v díle francouzského psychiatra P. Pinela jsou odkazy a zájem o výtvarný projev pacientů, reflektována je však pouze tvorba těch, kteří před propuknutím choroby byli profesionálními umělci s akademickým školením. Jako první publikoval v r. 1810 tvorbu neškoleného pacienta J. Haslam, lékárník v Bedlamu.

Romantismus přináší změnu v pohledu na tvorbu, umělce a umění Romantismus přináší změnu v pohledu na tvorbu, umělce a umění. Tvorba pacientů se dostává do popředí zájmu lékařů, kteří ji hodnotí z pohledu tehdejších diagnostických přístupů, pomíjena je výtvarná či estetická kvalita pacientských grafických projevů. Výtvarná tvorba pacientů není vnímána v souvislosti s osobností jejího autora. Na konci 19. stol. psychiatři začínají zakládat soukromé sbírky umění duševně chorých, k tomuto typu tvorby je umožněn přístup umělecké i ostatní veřejnosti díky vzniku specializovaných muzejních sbírek a pořádání výstav. Tato činnost je rovněž doprovázena texty, které již nemají podobu klinických studií, ale často preferují estetická hlediska. „Primitivní“ forma výrazu tvorby psychiatrických pacientů upoutává pozornost moderních malířů.

Setkání tvorby duševně nemocných a moderního umění významně ovlivňuje některé jeho směry, zvl. expresionismus a surrealismus. Ve 20. stol. Se pacientské umění stává součástí galerijního provozu, vzbuzuje mnoho otázek a stává se tématem řady odborných studií. Zkušenost s tímto fenoménem je inspirací pro nově se formující obor arteterapie, zvl. jeho dynamicky či klinicky orientované směry.

Objev umění duševně nemocných William Hoghart – „The Rake´s Progress“ (1735) - „Život prostopášníka “ Wilhelm von Kaulbach – „Das Narrenhaus“ (1835)- „Blázinec“

Portréty duševně nemocných Etienne Georget (1795 – 1828) Théodore Géricault (1791-1824) Zakázka na tvorbu deseti portrétu pacientů v r. 1822 V r.1850 se objevují první fotografie duševně nemocných pacientů

Příběh Jonathana Martina Změna v přístupu k výtvarné tvorbě psychiatrických pacientů Jonathan Martin (1782 -1838), blouznivý metodistický kazatel, přijat do Bedlamu po úspěšném pokusu o zapálení York Minsterské katedrály v r.1829. Výtvarný autodidakt ovlivněný výtvarnou tvorbou mladšího bratra Johna.

Cesare Lombroso Teorie geniality a šílenství Romantismus hledá souvislost mezi genialitou a šílenstvím, obrací pozornost k uměleckým aktivitám a tvorbě duševně nemocných. Vlivný antropolg, kriminolog a psychiatr Cesare Lombroso ( 1835 – 1909) vydává v r. 1864 knihu „Genio e Folia“. Jeho pojetí obhajuje úzkou spojitost mezi šílenci, světci a genii. Nepovyšuje šílenství na genialitu, ale naopak, snaží se ukázat degenerativní rysy geniality. Svou teorii dokládá i ukázkami z výtvarné tvorby duševně nemocných.

Paul – Max Simon Tvůrce spojení mezi psychiatrií a uměním Literárně činný francouzský psychiatr Paul –Max Simon (1849-1923), asistent a pozdější ředitel Ústavu pro duševně choré v Blois. Kresby svých pacientů dokázal klasifikovat v termínech tehdejší nosologických jednotek, hlavní příspěvek spočívá v rozpoznání souvislosti vnitřních představ a charakterem výtvarné tvorby, symptomu a symbolu. Upozornil na význam výtvarného projevu jako komunikačního prostředku. Rovněž byl přesvědčen, že kresby vyjadřují charakteristické rysy osobnosti autora a lze jich použít k diagnostice. Tato myšlenka později stála u zrodu diagnostických technik, např. projektivních testů.

Auguste Marie a Paul Gaston Meunier Vedoucí lékař ústavu pro choromyslné ve Villejuif A. Marie zde v r. 1900 otvírá Museé de la folie. Psychiatr Marcel Reja, vlastním jménem P.G. Meunier, v r. 1907 vydává první publikaci s tématem umění duševně chorých – L´Art chez les Fous. Klade důraz na uměleckou hodnotu tohoto typu tvorby.

Německo, Rakousko, Švýcarsko Díky slabému vlivu myšlenek romantismu ve Francii na začátku 20. století přebírá vedoucí pozici ve studiu tvorby duševně nemocných Německo a německy mluvící země. V úvodu je možné připomenout osobnost lékaře, psychiatra Johanna Christiana Reila (1759-1813), jako jeden z prvních upozornil na význam, který pro pacienty má výtvarné umění, drama a hudba. Zabýval se tématem dynamiky emocí a jejich vlivu na zdravotní stav jeho pacientů a přišel jako jeden z prvních rovněž s myšlenkou významu terapeutické komunity.

Hans Prinzhorn V době H. Prinzorna lze sledovat dvojí přístup ke grafickému projevu – první je zaměřen na diagnostické hodnocení zadaných témat (Fritz Mohr), druhý se věnoval interpretacím spontánního projevu. Historik umění a psychiatr Hans Prinzhorn (1886 – 1933), od r. 1919 na pozvání Dr. K. Wilmannse, ředitele kliniky v Heidelbergu, se ujal zdejší sbírky pacientské tvorby. V r. 1922 publikoval knihu „Bildnerei der Geisteskranken“.

Walter Morgenthaler Přednosta psychiatrické kliniky ve Waldau u Bernu W. Morgenthaler ( 1882 – 1965) vydal v r. 1921 knihu „Ein Geisteskranker als Künstler“, která pojednává o jeho psychotickém pacientovi Adolfu Wölflim.

Estetika art brut Jean Dubuffet (1901 -1985), francouzský sochař a malíř, od r. 1945 použival termín art brut pro označení výtvarné produkce umělců tvořících z různých důvodů na okraji kulturní společnosti. Založil sbírku tohoto umění, která je umístěna od r. 1976 ve švýcarském Lausanne. Jeho zásluhou začal být fenomén art brut akceptován a paradoxně stal součástí muzejních i soukromých sbírek umění.

Gugging Dům umělců V r. 1981 psychiatr Leo Navratil ( 1921 – 2006) otevřel Zentrum für Kunst und Psychotherapie při psychiatrické klinice v rakouském Guggingu. Zavedl inovativní terapeutické přístupy a je rovněž autorem mnoha knih, které prezentují výtvarnou tvorbu duševně nemocných ( „Die Künstler aus Gugging“, „Schizophrenie und Kunst)“. Jeho nástupce Johann Feilacher ( 1954), lékař a sochař, změnil název zařízení na „Haus der Künstler“.

Psychoanalýza a umění psychotiků S. Freud - „umění jako symptom“, případ malíře Christopha Haizmana, C.G. Jung – „ umění jako proces integrace“,Černá kniha, Červená kniha Kris (1900-1957) – „umění jako regres ve službě ega“, šéfredaktor časopisu pro aplikovanou psychoanalýzu Imago, „ Psychoanalytic exploration in art“. V r. 1932 vydal studii o díle vídeňského sochaře Franze Xavera Messerschmidta, kde analyzuje tvorbu v době jeho duševního onemocnění v letech 1771 – 1784. Lawrence S. Kubie – „ Neurotic Distortion of the Creative Process“(1958), „Psychoanalyse und Genie“. Der schöpferische Process ,(1966). Donald Woods Winnicott Marion Milner – „ The Hands of the Living God“,(1969) kazuistika Susan

Dynamicky orientovaná arteterapie Arteterapie orientovaná na klienta - aplikovaná či edukativní arteterapie - klinická arteterapie (M. Naumburg, Helen B. Landgarten) Margaret Naumburg (1890 – 1983) „Schizophrenic Art: Its Meaning in Psychotherapy, 1950. „Psychoneurotic Art: Its Function in Psychotherapy“, 1953. „Dynamically Oriented Art Therapy. Its Principles and Practise“, 1966. Rozdílnost přístupu k psychopatologickému umění v Americe a v Evropě s ohledem na terapeutické možnosti a využití.

Psychopatologie výtvarného výrazu Société Internationale de Psychopathologie de l´Expression et d ´Art-thérapie (S.I.P.E.) – 1959 založena ve Veroně interdisciplinární organizace sdružující historiky umění a kultury, psychiatry, psychology, neurology, speciální pedagogy, arteterapeuty. I. Jakab R. Volmat Literatura: MacGregor, J.,M.: The Discovery of the Art of the Insane, Princeton University Press, 1989. Naumburg, M.: Dynamically Oriented art Therapy, Its Principles and Practice, Magnolia Street Publisher, 1987. Rubin, J.,A.: Art Threrapy, Sources/Resources, Routledge, New York, 2010.