Co by měla dát dítěti povinná školní docházka? Ondřej Šteffl, Scio Praha Testováním ke kvalitě vzdělávání? 22/05/2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Barbora Dašková 3.ročník
Advertisements

Christina Bočáková 3. ročník
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE 1 Stavba atomu
BIOCHEMIE.
Chemie.
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
opakování učiva chemie 8.ročníku
Chemie technické lyceum 1. ročník
Chemik technologických výrob projekt financovaný Úřadem práce.
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
CHEMICKÉ REAKCE.
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
PERIODICKÁ SOUSTAVA PRVKŮ
1 ÚVOD.
ÚVOD DO STUDIA CHEMIE.
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
OPAKOVÁNÍ.
OPAKOVÁNÍ UČIVA 8. ROČNÍKU
I. ZÁKLADNÍ POJMY.
Chemické názvosloví halogenidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_132_Molekula, chemické sloučeniny AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK,
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Anorganické sloučeniny - úvod
STAVBA LÁTEK Chemie 8. ročník
Vzdělanostní šance včera a dnes a sociální původ dětí Ondřej Šteffl, Scio Poslanecká sněmova 18/03/2015.
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Budoucnost školy Ondřej Šteffl, Scio Hradec Králové
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
PSP- periodická soustava prvků
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii
Alkany.
Základní pojmy organické chemie
Jaderné reakce (Učebnice strana 133 – 135) Jádra některých nuklidů jsou nestabilní a bez vnějšího zásahu se samovolně přeměňují za současného vysílání.
Základní chemické pojmy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Atomy a molekuly.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_01_Ch9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Organická.
Organická chemie Vlastnosti uhlíku, vzorce a vazby v organické chemii Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a.
Základní pojmy ? Co je to ATOM ? ? Ze kterých částí se skládá atom? ? Co je to elektroneutrální atom ? Atomy jsou základní stavební částice všech látek.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu a procvičení učiva o atomu. Zabývá se složením.
Škola pro 21. století Ondřej Šteffl, Scio
Základy organické chemie
Chemické prvky P Ra W Ca Fe Zn.
Složení atomů a „PSP“ ??? Bohrův model Rutherfordův model
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Periodická soustava prvků
Organická chemie Chemie 9. r..
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Chemie – 8.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
„Svět se skládá z atomů“
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Názvosloví hydroxyderivátů a sulfanylderivátů
Elektron, neutron a proton elektrické vlastnosti částic
Stavba atomu VY_32_INOVACE_12_227
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-10
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vývoj a historie chemie
„Svět se skládá z atomů“
Transkript prezentace:

Co by měla dát dítěti povinná školní docházka? Ondřej Šteffl, Scio Praha Testováním ke kvalitě vzdělávání? 22/05/2015

Otázky Jaké plemeno psa byste si vybrali? Vyberte si dvě preferované vlastnosti: A.Plemeno vyniká mimořádnou věrností svému domovu, rodině a k cizím lidem se chová rezervovaně B.Plemeno je mimořádně mírné C.Plemeno je velmi poslušné a snadno se učí reagovat na povely D.Plemeno má do značné míry svou vlastní hlavu a svého pána bere jako kamaráda a sobě rovného E.Vzácné plemeno, které dbá na hygienu a čistotu, a bylo už ve starém Egyptě pokládáno za posvátné

Otázky 1. Chemie se na základní škole učí povinně zpravidla tři roky děv hodiny týdně, celkem tedy asi 210 hodin. Musíte vybrat mezi dvěma variantami: a. vše zůstane jako dosud b. chemie bude napříště jen volitelný předmět

Chemie částicové složení látek – molekuly, atomy, atomové jádro, protony, neutrony, elektronový obal a jeho změny v chemických reakcích, elektrony prvky – názvy, značky, vlastnosti a použití vybraných prvků, skupiny a periody v periodické soustavě chemických prvků; protonové číslo chemické sloučeniny – chemická vazba, názvosloví jednoduchých anorganických a organických sloučenin chemické reakce – zákon zachování hmotnosti, chemické rovnice, látkové množství, molární hmotnost klasifikace chemických reakcí – slučování, neutralizace, reakce exotermní a endotermní faktory ovlivňující rychlost chemických reakcí – teplota, plošný obsah povrchu výchozích látek, katalýza chemie a elektřina – výroba elektrického proudu chemickou cestou oxidy – názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů kyseliny a hydroxidy – kyselost a zásaditost roztoků; vlastnosti, vzorce, názvy a použití vybraných prakticky významných kyselin a hydroxidů soli kyslíkaté a nekyslíkaté – vlastnosti, použití vybraných solí, oxidační číslo, názvosloví, vlastnosti a použití vybraných prakticky významných halogenidů uhlovodíky – příklady v praxi významných alkanů, uhlovodíků s vícenásobnými vazbami a aromatických uhlovodíků paliva – ropa, uhlí, zemní plyn, průmyslově vyráběná paliva deriváty uhlovodíků – příklady v praxi významných alkoholů a karboxylových kyselin přírodní látky – zdroje, vlastnosti a příklady funkcí bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů v lidském těle

Otázky Jen necelá třetina sedmáků chápe, že všechno, i chléb či řízek, se skládá z atomů, a to krátce poté, co byla ve škole probrána "skladba hmoty" (výsledky Kalibro). Čtvrtina maturantů na gymnáziu neumí odečíst 1/2-1/3 (výsledky Sonda maturant). A není to český problém, jen 59 % amerických vysokoškoláků ví, že atom je větší než elektron.

Otázky 1. Chemie se na základní škole učí povinně zpravidla tři roky děv hodiny týdně, celkem tedy asi 210 hodin. Musíte vybrat mezi dvěma variantami: a. vše zůstane jako dosud b. chemie bude napříště jen volitelný předmět 2. Moje žena, já i moje děti jsme přesvědčeni, že učit se chemii je úplně zbytečné. Pokládáte za správné, že stát nutí moje děti, aby např. věděly co je CuSO 4 nebo co jsou reakce exotermní a endotermní?

Škola pro 21. století

Konzervativní x liberální (morální intuice) Škola pro 21. století

Konzervativní Péče o své a svoji skupinu (Segregace) Rovnost příležitostí (každý může) Autorita: Učitele, Školy, Maturity, Osnov Hodnoty: Škola, Maturita, Zájem společnosti Maturita z matematiky Odpor k domácímu vzdělávání Děti do učilišť.. Škola pro 21. století Liberální Péče o všechny (Inkluze) Rovnost šancí (pomoc slabším) Autorita: Nechuť a nedůvěra k autoritám Hodnoty: Jednotlivec, Samostatnost, Nezávislost, Odvaha, Objevování

Konzervativní versus liberální Je to z velké části dědičné Škola pro 21. století archive/2013/10/can-your-genes- predict-whether-youll-be-a- conservative-or-a-liberal/280677/

Konzervativní versus liberální Je to v mozku! Škola pro 21. století archive/2013/10/can-your-genes- predict-whether-youll-be-a- conservative-or-a-liberal/280677/ Konzervativci jsou citlivější na signály věštící nebezpečí a na změny Liberálové více baží po libých pocitech

Hlavní problém: Vzdát se představy jednotné školy Podobně jako muslimové si mnozí (většina!) myslí, že jejich názor na vzdělávání je jediný správný a že mají právo ho nutit ostatním. Názor ovšem nepramení z rozumu, ale z morální intuice. A ta „spoutává a zaslepuje“. Problém je tak s lidmi, kteří přesně ví, k čemu má škola být, a jsou připraveni vnucovat to ostatním. Škola pro 21. století

Konzervativní x Liberální Společné jádro

Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat. Voltaire Nelíbí se mi vaše pojetí školy, ale budu do smrti bránit právo posílat to takové školy vaše děti (ale ne moje). Šteffl :-) Škola pro 21.století

Školství ≠ vzdělávání ! Vzdělávání Školství Svět vzdělává! … zabudka Každou zkušenost, která má formativní efekt na to, jak myslíme, cítíme a jednáme, můžeme považovat za vzdělání.

Estimated time spent in formal and informal learning environments (LIFE Center: Stevens, R. Bransford, J. & Stevens, A., 2005) Svět vzdělává !

Kolik z příspěvků se týkalo vzdělávání mimo školu? Umíme to vůbec testovat? Umíme to vůbec pojmenovat? Výzva k akademické obci: začněte to zkoumat výsledky SIALS a ICILS, vlastní výzkumy Testováním ke kvalitě vzdělávání?

Svět vzdělává! (škola málo)

Rozvrat školy Svět vzdělává

ScioŠkola *** Poznatky kognitivních věd

Úžasný a stále rychlejší pokrok kognitivních věd v posledních letech. Popularizační knihy 5 let za výzkumem (USA -> ČR -> překlad) Kognitivní vědy Příklady již akceptovaného: Pitný režim Polohování při učení Stres brání učení Negativní motivace Zóna nejbližšího rozvoje

Kognitivní vědy Příklady: Carol Dweck, psycholožka ze Stanfordu shows-how-the-brains-of-intelligent- successful-people-are-different-from- everyone-else shows-how-the-brains-of-intelligent- successful-people-are-different-from- everyone-else D. Pink, kreslení, makakové D. Kahneman, nositel Nobelovy ceny, chyby v myšlení, učebnice

4 principy Čryři principy rozvoje a učení: 1. Všechny děti mají přirozenou, evolucí úžasně rozvinutou schopnost a potřebu se učit. 2. Každé dítě je jedinečné; různé jsou dosavadní zkušenosti, potřeby, možnosti i cíle a různé jsou i způsoby, jakými se děti učí. 3. Děti se učí pořád, nejen ve škole a nejen, když si to uvědomují – Svět vzdělává. 4. Učení probíhá dobře jen v prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně.

Louis P. Bénézet: V roce 1929 v Manchesteru, New Hampshire se děti neučily žádnou aritmetiku až do 6. třídy. Během roku látku dohnaly a lépe jí rozuměly. Staré nánosy John Medina: Co z těchto výzkumů celkově vyplývá? Převážně toto: Pokud byste chtěli vytvořit učební prostředí nevhodné pro využití schopností mozku, nejspíš byste navrhli něco podobného školní třídě. Medina is an affiliate Professor of Bioengineering at the University of Washington School of Medicine. Founding director of the Talaris Research Institute, a Seattle-based research center.

Na zelené louce

Děkuji V á m za pozornost! Ondřej Šteffl

Cíle a smysl vzdělávání je normativní rozhodnutí. Většina debat o školství a vzdělávání se tříští na tom, že diskutéři mají různé hodnotové rámce, a tedy i cíle. Většina pokusů o zlepšení končí na tom, že aktéři (rodiče, žáci, učitelé, úředníci, ministři, podnikatelé) mají různé hodnotové rámce, a tedy i cíle. Vzdělávání pro zaměstnání x Vzdělávání pro život Pro svět teď x Pro svět za 25 let Měnit světxPřizpůsobit se Brát a hromadit xDávat a pomáhat Škola pro 21.s. - Normativní rozhodnutí