Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_32_4_RISKUJ_ORGANICKÁ CHEMIE, UHLOVODÍKY Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE / ORGANICKÁ CHEMIE Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: NE Anotace: Prezentace slouží k zopakování probíraného tématu zábavnou formou (hra „riskuj“). Opakovanými tématy jsou organická chemie, vzorce a řetězce a základní uhlovodíky. Ověřeno ve třídě: IX.A. Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 organická chemie VZORCE, ŘETĚZCE základní uhlovodíky 100 100 100 200 200 200 300 300 300 400 400 400 500 500 500 Hrací pole

3 Organická chemie 100 Organické látky
jaký je rozdíl mezi organickými a anorganickými látkami? Organické látky látky obsažené v organismech a organismy produkované, ale též vytvořené uměle např. uhlovodíky, cukry, tuky a organické kyseliny Anorganické látky látky neústrojné (nerostné) např. oxidy, hydroxidy, halogenidy, sulfidy a anorganické kyseliny a jejich soli Hrací pole Hrací pole

4 Organická chemie 200 jaké prvky jsou převážně v organické chemii zastoupeny? H, O, Mg, Si b) C, H, O, halogeny c) S, N, H, O d) žádná z uvedených možností Hrací pole

5 Organická chemie 300 správně přiřaď vaznosti prvků uhlík čtyřvaznost
dvojvaznost dusík trojvaznost čtyřvaznost kyslík, síra dvojvaznost jednovaznost vodík jednovaznost trojvaznost Hrací pole

6 Organická chemie 400 vyber látky, které nejsou organické
a) methan, kyselina mravenčí b) C6H12O6, CH3COOH c) tuky, cukry, plasty d) CO2, H2CO3 Hrací pole

7 Organická chemie 500 najdi a oprav chybu, vzniklou sloučeninu pojmenuj a urči druh řetězce u prvního a druhého uhlíku není správná vaznost (trojná vazba místo jednoduché) uhlovodík se nazývá nonan řetězec je otevřený - přímý Hrací pole

8 Vzorce, řetězce 100 přiřaď pojmenování VZOREC ŘETĚZEC racionální
uzavřený přímý strukturální otevřený rozvětvený molekulární racionální přímý strukturální molekulární rozvětvený uzavřený otevřený Hrací pole

9 Vzorce, řetězce 200 přiřaď k příkladům druhy vzorců: strukturální
molekulový strukturální CH3-(CH2)8-CH3 racionální racionální C9H20 molekulový Hrací pole

10 Vzorce, řetězce 300 přiřaď k příkladům druhy řetězců : otevřený přímý
uzavřený (cyklický, kruhový) otevřený rozvětvený uzavřený přímý otevřený rozvětvený proč není možný řetězec uzavřený přímý? uzavřený (cyklický, kruhový) uzavřený řetězec je cyklický, přímý má začátek a konec otevřený přímý Hrací pole

11 Vzorce, řetězce 400 uhlovodík má:
a) vzorec strukturální, řetězec uzavřený b) vzorec molekulový, řetězec otevřený rozvětvený c) vzorec racionální, řetězec otevřený přímý d) vzorec strukturální, řetězec otevřený rozvětvený Hrací pole

12 Vzorce, řetězce 500 u každého uhlovodíku urči druh řetězce a druh vzorce CH3-(CH2)6-CH3 řetězec otevřený přímý řetězec uzavřený (cyklický, kruhový) vzorec racionální řetězec otevřený rozvětvený vzorec strukturální vzorec strukturální Hrací pole

13 Základní uhlovodíky 100 Vyjmenuj prvních deset základních uhlovodíků
methan ethan propan butan pentan hexan heptan oktan nonan dekan Hrací pole

14 Základní uhlovodíky 200 pořadí (i název) jsou odvozeny od počtu
podle čeho jsou názvy základních uhlovodíků uspořádány? pořadí (i název) jsou odvozeny od počtu atomů uhlíku v molekule Hrací pole

15 Základní uhlovodíky 300 vyber nepravdivé tvrzení:
uhlovodíky jsou základní stavební jednotkou organismů na Zemi uhlovodíky se skládají převážně z C a H (mohou obsahovat i např. O, S, N, halogeny) c) uhlovodíky nelze vytvořit uměle d) organickým látkám se též říká látky ústrojné Hrací pole

16 Základní uhlovodíky 400 přiřaď k počtu uhlíků název uhlovodíku: 2
oktan 8 6 ethan 2 3 hexan 6 5 pentan 5 8 propan 3 Hrací pole

17 Základní uhlovodíky 500 přiřaď k názvům uhlovodíků počet atomů uhlíku:
heptan 7 dekan 10 methan 1 butan 4 nonan 9 Hrací pole

18 Citace vlastní archiv autora


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google