PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Systém péče o sluchově postižené, jejich výchova a vzdělávání
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Alternativní a augmentativní komunikace, ranná péče
Narušená komunikační schopnost PaedDr
- projekt FRVŠ Inovace předmětu Alternativní a augmentativní komunikace - tematický okruh – F5A PROJEKT 2590/2011.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Výchova mládeže s více vadami
Horáčkova 1095/1 Praha4.  Jsme speciální mateřská škola se speciálně pedagogickým centrem.  Poskytujeme péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami,
Podpůrná a vyrovnávací opatření v inkluzivní škole
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Alternativní a augmentativní komunikace
Alternativní a augmentativní komunikace
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Alternativní a augmentativní komunikace
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Alternativní a augmentativní komunikace
Sociální politika 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Ředitel školy: PaedDr. Ivan Pospíchal
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Název projektu Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky Tento projekt je spolufinancován.
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Alternativní a augmentativní komunikace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky PdF MU Prešov,
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami a změny v legislativě.
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
MGR. HELENA SELUCKÁ VIKBB45 Literatura, četba, knihy pro osoby s postižením.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Pokyn k vykazování dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v Libereckém kraji Porada ředitelů škol a zařízení Libereckého kraje, 19.
Vítejte v našem Speciálně pedagogickém centru..
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
9. Tvorba individuálního plánu
Inteligence DUM_19.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Pedie Co mají společné?.
Sociální čtení.
Základní pojmy speciální pedagogiky
ANALÝZA PORADENSKÝCH SLUŽEB A PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ PRO ŽÁKA S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ V ZÁKLADNÍ ŠKOLE Pavla Sychrová MU, 2011.
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Centrum kolegiální podpory CKP
Narušená komunikační schopnost
Alternativní augmentativní komunikace
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D. Základy psychopedie PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.

UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY mentální postižení x mentální retardace speciální pedagogika, která se věnuje lidem s mentální retardací mentální retardace biologické hledisko sociální hledisko MR je stav zastavení či neúplného vývoje, který je zvláště charakterizován narušením dovedností projevujících se během vývojového období, přispívajících k povšední úrovni inteligence, tj. poznávacích, řečových, pohybových a sociálních schopností.“

KLASIFIKACE MR lehká přibližně mezi 50-69 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9-12 let) střední IQ 35-49 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 6-9 let) těžká IQ 20-34 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 3-6 let) hluboká IQ do 20 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku pod 3 roky)

PŘÍČINY MR dědičnost vliv prostředí endogenní (vnitřní) exogenní (vnější) poškození mozku pre-, peri-, postnatálně

PROBLEMATIKA MR socializace psychické zvláštnosti integrace závislost na blízkých lidech odlišná emotivita, labilita sugestibilita impulsivnost konkrétnost

SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PÉČE speciálně pedagogická centra speciální mateřské školy zvláštní školy- Základní škola praktická pomocná škola – Základní škola speciální rehabilitační třídy odborné učiliště praktická škola Ústav sociální péče stacionáře

IVP individuální vzdělávací plán spolupráce: integrace mentální retardace spolupráce: zákonný zástupce pedagog doporučení SPC centra ředitel příslušného zařízení

ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE podpůrný a náhradní systém využívá všech schopností uživatele systém bez pomůcek systém s pomůckami

AAK BEZ POMŮCEK cílené pohledy do očí, mimika gesta, gestikulace, manuální znaky (Makaton) spojení řeči s pohybem u dětí s mentální retardací u dětí s poruchou pozornosti

AAK S POMŮCKAMI předměty fotografie grafické symboly (piktogramy) komunikační tabulky písmena a psaná slova technické pomůcky s hlasovým výstupem počítače

VYUŽITÍ AAK nezpomaluje ani nezastavuje spontánní vývoj mluvené řeči začátek: od narození od doby, kdy se začíná opožďovat vývoj řeči

ZÁSADY AAK důsledné komentování všeho v okolí pojmy – jednoduché a pro stejné situace stejné krátké věty, doprovázené mimikou důraz na klíčový pojem spojení pojmu s konkrétním předmětem využívání fotografií podporování výběru podporování souhlasu x nesouhlasu podpora zvukového projevu přebírat pojmy, které si dítě vytváří

AAK FOTOGRAFIE

AAK SYMBOLY

AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM

AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM

AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM

AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM