PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D. Základy psychopedie PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY mentální postižení x mentální retardace speciální pedagogika, která se věnuje lidem s mentální retardací mentální retardace biologické hledisko sociální hledisko MR je stav zastavení či neúplného vývoje, který je zvláště charakterizován narušením dovedností projevujících se během vývojového období, přispívajících k povšední úrovni inteligence, tj. poznávacích, řečových, pohybových a sociálních schopností.“
KLASIFIKACE MR lehká přibližně mezi 50-69 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 9-12 let) střední IQ 35-49 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 6-9 let) těžká IQ 20-34 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku 3-6 let) hluboká IQ do 20 (u dospělých odpovídá mentálnímu věku pod 3 roky)
PŘÍČINY MR dědičnost vliv prostředí endogenní (vnitřní) exogenní (vnější) poškození mozku pre-, peri-, postnatálně
PROBLEMATIKA MR socializace psychické zvláštnosti integrace závislost na blízkých lidech odlišná emotivita, labilita sugestibilita impulsivnost konkrétnost
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ PÉČE speciálně pedagogická centra speciální mateřské školy zvláštní školy- Základní škola praktická pomocná škola – Základní škola speciální rehabilitační třídy odborné učiliště praktická škola Ústav sociální péče stacionáře
IVP individuální vzdělávací plán spolupráce: integrace mentální retardace spolupráce: zákonný zástupce pedagog doporučení SPC centra ředitel příslušného zařízení
ALTERNATIVNÍ A AUGMENTATIVNÍ KOMUNIKACE podpůrný a náhradní systém využívá všech schopností uživatele systém bez pomůcek systém s pomůckami
AAK BEZ POMŮCEK cílené pohledy do očí, mimika gesta, gestikulace, manuální znaky (Makaton) spojení řeči s pohybem u dětí s mentální retardací u dětí s poruchou pozornosti
AAK S POMŮCKAMI předměty fotografie grafické symboly (piktogramy) komunikační tabulky písmena a psaná slova technické pomůcky s hlasovým výstupem počítače
VYUŽITÍ AAK nezpomaluje ani nezastavuje spontánní vývoj mluvené řeči začátek: od narození od doby, kdy se začíná opožďovat vývoj řeči
ZÁSADY AAK důsledné komentování všeho v okolí pojmy – jednoduché a pro stejné situace stejné krátké věty, doprovázené mimikou důraz na klíčový pojem spojení pojmu s konkrétním předmětem využívání fotografií podporování výběru podporování souhlasu x nesouhlasu podpora zvukového projevu přebírat pojmy, které si dítě vytváří
AAK FOTOGRAFIE
AAK SYMBOLY
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM
AAK POČÍTAČOVÝ PROGRAM