Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Gonozomální dědičnost
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Genetika.
Dědičnost krevních skupin
ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Genetika člověka.
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
4 Pravděpodobnost a genetické prognózování
Genealogie.
EU Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Irena Nemetová. Materiál vznikl v rámci projektu EU peníze školám.
DĚDIČNOST Kolektiv Laboratoře molekulární biologie
PŘÍBUZENSKÉ VZTAHY Vypracovala: Mgr. Miloslava Tremlová.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Gonosomální dědičnost
Neinvazivní prenatální diagnostika na základě fetálních nukleových kyselin přítomných v mateřské cirkulaci Určení pohlaví u plodu neinvazivně Prof. Ilona.
PhDr.L.Trapková MUDr.V.Chvála
Klíčová slova: Mendelistická genetika
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genealogie.
Gonosomální dědičnost
Klinické detektivní příběhy-řešení Genealogie seminář č. 434
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Genetická variabilita populací  Pacient je obrazem rodiny a následně populace, ke které patří  Distribuci genů v populaci, a to jak jsou četnosti genů.
Příklady na rodokmen a genovou vazbu
Heritabilita multifaktoriálních chorob, Dědičnost vázaná na pohlaví
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
Základy obecné a klinické genetiky
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
GONOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
PRAKTIKUM č.16 GENEALOGIE AUTOSOMÁLNÍ DĚDIČNOST
Příbuzenské sňatky, výpočty rizik
GONOZOMÁLNÍ CHOROBY Tomáš Rosendorf IV.B.
Výpočty rizik monogenních chorob
Monogenní a polygenní dědičnost
Mezilidské vztahy 3. ročník
Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím.
Dědičnost a pohlaví.
Příklady z populační genetiky
Mendelistická genetika
Vazba genů seminář č. 405 Dědičnost
Monogenní a polygenní dědičnost
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Monogenní znaky a choroby Marie Černá
Autozomální dědičnost
Fakultní Nemocnice Brno Jihlavská 20, Brno
Renata Gaillyová Ošetřovatelství LF 2009
Genetické poruchy - obecně
Fakultní Nemocnice Brno Jihlavská 20, Brno
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_21_15 Název materiáluHemofilie,
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Rodina, příbuzenství.
Hemo - philia.
Genetika Přírodopis 9. r..
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
genetika gen -základní jednotka genetické informace geny:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Renata Gaillyová Ošetřovatelství LF 2008
GENETIKA – VĚDA, KTERÁ SE ZABÝVÁ PROJEVY DĚDIČNOSTI A PROMĚNLIVOSTI
GENEALOGIE II I. ročník, 2. semestr, 3. týden
Transkript prezentace:

Binomická věta Existují-li 2 alternativní jevy s pravděpodobnostmi p a q (q =1- p), četnosti možných kombinací p a q v serii n pokusů jsou dány rozvinutím dvojčlenu (p+q) n nebo binomickým rozložením n! p m q n-m m! (n-m)! kde n = počet pokusů p = pravděpodobnost jednoho jevu q = pravděpodobnost alternativního jevu m = četnost výskytu jevu vyskytujícího se s pravděpodobností p n! = n(n-1)(n-2)…..1

1.Jaká je pravděpodobnost že ze 6ti synů ženy nosičky hemofilie budou 3 zdraví a 3 hemofilici? 2. Jaká je pravděpodobnost že ze 6ti dětí ženy nosičky hemofilie budou 3 děti zdravé a 3 postižené hemofilií? 3. Popište situaci v následujících 3 rodokmenech, kde muž III/l má Duchennovu muskulární dystrofii. V čem se tyto rodokmeny liší? Jaké je riziko, že ženy v rodokmenu jsou nosičky mutovaného genu?

a) b) c)

4) Dva zdraví jedinci uzavřeli sňatek. Otec ženy byl hemofilik. Rodiče muže jsou zdraví, ale jeho dědeček z matčiny strany byl hemofilik. Jaké je riziko postižení pro jejich syna? Pro jejich děti? 5) Žena, jejíž dědeček z matčiny strany má hemofilii se ptá na riziko pro své dítě. Jaké je riziko pro její syny ? 6) Popište situace, kdy žena může být postižena hemofilií. 7) Která žena může být označena za jistou nosičku hemofilie?

8. Dva zdraví manželé uzavřeli sňatek. Rodiče ženy jsou zdravé, ale dědeček z matčiny strany trpěl daltonismem. Jaká je pravděpodobnost postižení jejich syna? Jejich dítěte? 9. Porucha matrice zubní skloviny je děděna GD. a) Zdravá žena si vzala postiženého muže. Jaká je pravděpodobnost postižení pro dcery, pro syny? b) Postižená žena si vzala zdravého muže. Jaká je pravděpodobnost, že jejich 4 děti budou všechny zdravé?

10. Budou všechny dcery barvoslepého muže trpícího hemofilií přenašečkami obou recesivních alel? Jak to bude s výskytem obou znaků u synů těchto dcer? 11. Muž hemofilik se oženil s normální ženou, v jejímž rodě nebyl zaznamenán žádný případ hemofilie. Jaká je pravděpodobnost, že jejich děti budou mít hemofilii? Jaká je pravděpodobnost, že jejich děti budou nosiči hemofilie?

12. Chlapec Daniel trpí Duchennovou muskulární dystrofií (XR). Má dvě sestry, Natálii, která má jednu dceru Olgu a Blanku, která má dceru Barboru. Jeho matka Marie má jednu sestru Milenu. Milena má dceru Nikolu. Namalujte rodokmen a určete rizika nosičství choroby pro všechny ženy v rodině, když víme, že u jedné třetiny pacientů s DMD je choroba důsledkem nové mutace.

13. Předčasná lysivost se u mužů jeví jako dominantní znak. Pro projev dominantní alely v heterozygotním stav je zřejmě třeba přítomnosti mužských pohlavních hormonů, neboť v heterozygotní konstituci (Bb) u ženy se neprojeví. Jaké lze očekávat genotypy a fenotypy u dětí těchto rodičů Posuzujte zvlášť chlapce a děvčata a) matka bb x otec BB b) matka Bb x otec Bb c) matka BB x otec bb d) matka bb x otec bb

15. Jak odlišíte v rodokmenu AD a XD choroby? 16. Jak odlišíte mitochondriální dědičnost od XR dědičnosti?