Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Pozorování, rozhovor

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
AV stručná prezentace.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Diagnostika ve sportovních hrách
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Metody pedagogické diagnostiky
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Neverbální komunikace
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Marketingový výzkum.
Charakteristiky zdravé komunikace
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - úvod do diagnostiky
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Rodinné prostředí žáka
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Metody sociální psychologie
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Skupinové interview (Focus group)
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Dotazník, škály
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Základy pedagogické metodologie
Neverbální komunikace
Prezentace a pilotáž finální verze posuzovacího nástroje vybraných komponent a charakteristik kvality výuky cizího jazyka GA ČR P407/11/0262 Podpořeno.
Technika mluveného projevu Přednáška: pondělí 16:40–18:15 (6 týdnů) Seminář: pátek (2 skupiny) Zápočet: aktivní práce v semináři.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Experiment
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická komunikace
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Výzkumné metody v psychologiI
centrální porucha zpracování řečového signálu
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Kristýna Balátová Diagnostické metody v SP Etika.
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ II. 1)Slovní a mimoslovní prostředky 2)Typologie osobnosti – a komunikace.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Metody psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Pozorování jako výzkumná metoda pedagogických věd
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Metody a techniky výzkumu II.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Pozorování, rozhovor Kristýna Balátová

Pozorování - Nejznámější a nejstarší způsob, jakým se člověk dozvídá o světě kolem sebe Patří k základním poznávacím metodám Užívá se jako pracovní metoda v různých oborech- medicína, psychologie, fyzika atd., ale i laici v životě

Vždy selektivní = vybíráme co budeme pozorovat Krátkodobé, jednorázové, nebo dlouhodobé

- Extraspekce – pozorování druhých - Introspekce – pozorování sebe sama - Zkoumání malých segmentů chování = molekulární přístup, zaznamenává pouze to, co vidí - Větší celky chování zkoumá molární přístup

Přesně víme co registrovat již od začátku pozorování (tzv Přesně víme co registrovat již od začátku pozorování (tzv. strukturované pozorování) Záznamový arch – př. Mapa třídy, Arch na záznam činnosti učitele a žáka Pozorovací systémy: komplexní nástroje –popis pozorovaných jevů + způsob identifikace, záznamu a vyhodnocování (v dobře kontrolovatelném, organizovaném prostoru)

Co pozorujeme: A) pozorované kategorie (kategorie jevů)- př. Učitel chválí…, kárá…; Kategorie: 1. dle charakteru- kognitivního, afektivního, psychomotorického 2. dle obtížnosti určování pozorovaných kategorií: a) s nízkým stupněm vyvozování- lépe se odhalují b) s vysokým stupněm vyvozování – hlubší dešifrování událostí

Pozorování: A) Přímé (osobně) B) Nepřímé (ze záznamu) -Záznam: a) trvání jevu b) výskytu jevu (intervalové kódování- každý předem určený časový interval- záznam všech kategorií kódem; přirozené kódování- kódování přirozeně se vyskytujících kategorií) Vyhodnocování: frekvence (četnost výskytu), sekvence (sled);

Nutný zácvik pozorovatele předem Poznámka: přepis nahrávky pozorování do verbální podoby se nazývá protokol

Při pozorování sledujeme: Chování – reakce kladné, záporné, potlačené, ambivalentní Komunikace: verbální – řeč – (vnější, vnitřní), hlas, tempo řeči, melodie řeči, artikulace… neverbální (tzv.„řeč těla“)– proxemika, mimika, gestika, posturika, haptika, kinezika, dále např. oblečení, péče o vzhled atd.

/- paraverbální- styl verbálního sdělení, to znamená hlasitost řeči, tón, rychlost sdělování, frázování, malodie hlasu apod./

Rozhovor Kvalitativní i kvantitativní Interview- kontakt tváří v tvář (někdy i telefonické interview) Oproti dotazníku- časově náročný Nutné zvážit prostor, kde rozhovor vést Náročné na zaznamenávání, ne každý schválí nahrávání (zapisovat hned po interview- během si dělat poznámky) Raport = navázání přátelského vztahu a vytvoření otevřené atmosféry

Umožňuje zachytit fakta + motivy a postoje respondenta (skrze sledování jeho reakcí)- usměrňovat tok rozhovoru Lze pružně reagovat- přeformulovat otázky Přednost před dotazníkem u důvěrných, intimních a citlivých odpovědí (bezprostřední) Přednost u osob s problémy ve psaní, čtení- tělesné postižení, zrakové postižení, SPU, starší lidé, malé děti … Dobré pro zmapování problematiky

Typy rozhovoru Standardizovaný (strukturovaný) promyšlený sled, připravené otázky Polostandardizovaný (polostrukturovaný) část otázek připravených, zbytek podle vývoje rozhovoru dotvářen velmi aktivní Nestandardizovaný (nestrukturovaný)

Dotazník X rozhovor Rozhovor: -Umožňuje větší volnost a pružnost (spíše otevřené otázky než uzavřené) -V průběhu rozhovoru lze otázku přeformulovat -Respondent (vyšetřovaný) může požádat o vysvětlení otázky, (administrátor) vyšetřující o vysvětlení odpovědi

-Kontakt tváří v tvář by měl být zárukou pravdivých a dostatečných informací

Klidné, tiché, izolované od vnějšího dění Prostředí pro rozhovor: Klidné, tiché, izolované od vnějšího dění Nutný nácvik interview (určité dovednosti)- raport, pružné reakce (flexibilita administrátora) Průběh rozhovoru: vstupní část (navození raportu), řadit otázky do obsahových celků,

Pozor na sugestivní otázky Pozor na sugestivní otázky! (naznačují odpověď dle přání administrátora) Nutné výrazy porozumění Krátké vyčkávací pauzy (2-3s) Neutrálně laděné žádosti o dodatečné info (Jak to myslíte? Ještě něco jiného? Apod.) Opakování respondentových slov (parafráze, tzv. echo) Shrnutí, reflexe respondentových výrazů

Žádost o dodatečné info Žádost o vysvětlení Zopakování původní otázky Záznam: zvukový, obrazový, slovní zápis (1. průběžné zapisování odpovědí- zkratky, symboly …; 2. zapisování odpovědi po jejím doznění; 3. zapisuje pomocník- PC)- datovat, kódovat, vyhodnotit (interpretovat)

Analýza produktů lidských činností Analýza spontánní verbálních (např. souvislých písemných) i neverbálních projevů jako speciální metoda Analýza textů a hodnocení obsahu písemných textů Lze uskutečňovat nekvantitativním (kvalitativním) /=jednoduché rozbory textu- hluboké interpretace a vysvětlení/ či kvantitativním způsobem (explicitně vyčleněné kategorie jevů, zpracovávané numericky) Kvantitativní- převádíme obsah textu (kvalitu) na kvantitativní míru

Literatura DUŠEK, K., VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada, 2010. ISBN 978- 80-247-1620-6. (strany: 28-40) SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-327- 7. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-050- X. SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367- 706-0. SVOBODA, M., KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. Psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-566-0. URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-836-4. (strany: 13- 151, 204- 255) VÁGNEROVÁ, M., KLÉGROVÁ, J. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7. Tyto materiály nejsou určeny k publikaci ani k dalšímu šíření bez souhlasu autora. Slouží jako učební pomůcky pro studenty Diagnostických metod!!!