Archaické období Dagmar Zemanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spartská oligarchie.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Vznik státních útvarů III.
VÝVOJ SUMERSKÝCH MĚSTSKÝCH STÁTŮ
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Vznik státních útvarů II.
Velké řeky a vznik starověkých civilizací
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Starověký Egypt.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO A OBCHOD
RANÝ STŘEDOVĚK.
POZDNÍ DOBA KAMENNÁ Mgr. Lenka Venclová 2009.
Velká řecká kolonizace
Jméno autora Mgr. Štěpánka Kočová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Starověk (poznatky čerpáme nejen z hmotných pramenů, ale i s …..
Archaické období století př. n. l..
Název: STAROVĚKÉ ŘECKO Autor: Mgr. Eva Vondrková
Číslo: VY_32_INOVACE_26_12 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Postavení.
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
Aténský stát za Solóna 1.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Charakteristika starověku
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
ATHÉNY.
Starověký Řím.
Archaické období století př.n.l.
Starověké Athény Petr Machala.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
6. ročník Starověk ZŠ Rajhrad Autor: Bc. Pavla Procházková
Sparta.
Starověké Řecko BC Archaické období.
STAROVĚK.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Můj domov Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Římské výboje v západním Středomoří Ovládnutí Makedonie a Řecka.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Osoblaha AUTOR: Marian Hrabovský NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Pravěk a Starověk TEMA: Vývoj společnosti v pravěku a starověku ČÍSLO PROJEKTU:
ŘECKÉ DĚJINY.
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
OPAKOVÁNÍ DĚJEPIS 7. ROČNÍK.   JAK SE DĚLILA SPOLEČNOST? DĚLILA SE NA 3 VRSTVY: PANOVNÍK, DUCHOVENSTVO, PRACUJÍCÍ LIDÉ.
Základní škola Frýdlant nad Ostravicí, Komenského 420, příspěvková organizace Název projektu:Učíme obrazem Šablona:III/2 Název výstupu:Starověk (EUPŠD11),
ZŠ Gabry a Málinky Štítná nad Vláří
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Sparta ve starověku.
OBČAN Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
NÁZEV:. VY_32_INOVACE_04 ČÍSLO PROJEKTU:. CZ / /
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Sparta Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Antické Řecko – doba železná
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ PARDUBICE - SPOŘILOV
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_19_DĚJEPIS
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
INDIE.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Úvod do starověku uč. str
ROZKVĚT ANTICKÉHO ŘECKA
Transkript prezentace:

Archaické období Dagmar Zemanová Starověké Řecko 8.-6. BC Archaické období Dagmar Zemanová

Opakování Připomeň si přírodní podmínky Řecka. Co bylo pro ně typické a jaký vliv to mělo na řeckou společnost? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Greece_topo.jpg?uselang=cs

Opakování Správná odpověď: hornatý reliéf krajiny málo zemědělské půdy členité pobřeží – dobré podmínky pro mořeplavbu nikdy nevznikl jednotný stát Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mt._Athos_%283940535338%29.jpg?uselang=cs

Na přemýšlení Co znamenají pojmy: policie poliklinika politika Mají tato slova něco společného? Zdroj: http://www.autoweb.cz/5-duvodu-proc-je-policie-k-nicemu/

Polis Tato slova vznikla z řeckého slova polis Polis (řecky πόλις), plurál: poleis (řecky πόλεις) znamená město, obec nebo městský stát.  Slovo představuje typ starověkého řeckého městského státu, který se vyvinul v archaickém období.  Jedná se o předchůdce moderního města i státu Zdroj: cs.wikipedia.org Vymyslel/a bys ještě jiná slova, která mohla vzniknout z tohoto základu?

Polis Příklady: kosmopolitní metropole nekropole megapolis technopolis Rozumíš některým z nich? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tuerk17.jpg

Polis Jak asi vznikly názvy měst? Konstantinopolis Persepolis Neapol Sevastopol Indianopolis Minneapolis Víš, kde tato města leží nebo ležela? Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ayasofyaistanbul.JPG?uselang=cs

Polis vznikaly z centrální vesnice uprostřed úrodné roviny oddělené od sebe horami politické centrum celé oblasti strategická místa, chráněná hradbami obyvatelé zemědělci a řemeslníci

 Jaký je rozdíl proti dnešní demokratické společnosti? Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Peleus_Atalante_Staatliche_Antikensammlungen_1541.jpg

Společnost  Svobodní občané bohatá aristokracie zemědělci řemeslníci a obchodníci ženy „cizinci“ – Řekové z jiných městských států Která skupina obyvatel chybí ve srovnání s Egyptem nebo Mezopotámií?

Společnost  Zvláštní skupinu obyvatel netvořili kněží. Armádu tvořili svobodní občané – vojenská povinnost pro muže mezi 17 – 59 lety V čele městských států nestáli panovníci, ale volení úředníci Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ancient_Greece_hoplite_with_his_hoplon_and_dory.jpg

K zamyšlení Obyvatelé našeho státu označujeme také slovem občané. Mají dnešní občané nějaká práva? Mají dnešní občané nějaké povinnosti? Zdroj: http://www.finance.cz/zpravy/finance/46662-ktere-obcanky-plati-v-evropske-unii-/

Svobodní občané v Řecku  Práva a povinnosti

Svobodní občané Práva a povinnosti Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Hoplites_fight_Louvre_E735.jpg

Společnost Svobodní občané – zvláštní postavení  Zdroj: http://www.karneval.name/damske-kostymy/618-rekyne-kostym.html Kdo u nás nemá volební právo? Mají cizinci volební právo?

Společnost Nesvobodní občané  Jaký byl asi život těchto lidí? Měli šanci se bránit? Zdroj: http://chsweb.lr.k12.nj.us/punderwood/slavery.htm

Nesvobodní občané Otroci  Mohl se svobodný občan stát otrokem? Zdroj: https://www.freetheslaves.net/SSLPage.aspx?pid=303

Nesvobodní lidé Otroci  Jaké bylo postavení těchto lidí v porovnání s ostatními otroky? Zdroj: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aesop_pushkin01.jpg?uselang=cs

Zajímavost Víš, jak vzniklo slovo pedagog? Zdroj: http://www.ime.gr/chronos/05/en/culture/index_300.html

Společnost Otroci paidagogos (pai = dítě, gogia = chodit) původní význam bylo otrok doprovázející chlapce do školy Zdroj: http://www.ime.gr/chronos/05/en/society/children.html

Nejvýznamnější městské státy Athény Sparta Korint Megara Eretria Théra Efesos Milétos ........... Najdi tato města na mapě v učebnici: s.85 Zdroj: http://homepages.uwp.edu/oppen002/favorite/greece.html

Problémy polis  Růst počtu obyvatel  potřeba více potravin Málo zemědělské půdy  potřeba nové půdy Rozvoj řemeslné výroby  potřeba nových odbytišť (prodej zboží) Rozdíly bohatí X chudí  hrozba dlužního otroctví

Opakování Vysvětli slovo polis. Jaké společenské vrstvy existovaly ve starověkém Řecku? Které z nich neměly žádná práva? Kým bys chtěl být ve starém Řecku? Kým bys nechtěl být? Jak vzniklo slovo pedagog?