K NIHOVNICTVÍ NA FF UK V P RAZE : VYDRŽÍME ? více otázek než odpovědí Barbora Drobíková
zadání - vývoj oboru na třicet let dopředu – oboru knihovnictví - neumím zaměřím se na: ÚISK a jeho obory slabiny v osnovách, jak je vidím dnes studenti a zájem o studium 2 OBSAH PREZENTACE
Ú STAV INFORMAČNÍCH STUDIÍ A KNIHOVNICTVÍ 65 let od založení – studentská konference a výstava – – FF UK (hlavní budova, nám. Jana Palacha) téměř 450 studentů bc program a obor - INSK nmgr program – obor INSK - 3 specializace + obor SNM doktorské studium
P OZICE ÚISK NA FF UK UK – výzkumná univerzita => všechny fakulty a ústavy/katedry a obory – velký důraz na vědecký výkon a přínos ÚISK musí mít vědecký dorost, docentury apod. => informační věda informační věda se v současnosti původnímu knihovnictví spíše vzdaluje nebo možná příliš „přesahuje“
ÚISK - SOUČASNOST členem iSchools – březen 2015 reforma doktorského studia průběžná aktualizace předmětů – grantová podpora => projektové předměty nová nabídka výběrových předmětů – i podle zájmu studentů noví mladí kolegové příprava na docentury
K OHO PŘIPRAVUJEME V OBLASTI KNIHOVNICTVÍ zaměření na vysokoškolské a vědecké knihovnictví průřezové knihovnické kompetence – knihovnické procesy informační specialisté ?-potřebují všichni knihovníci – akademičtí, vědečtí, městští – stejné kompetence? kde máme v osnovách mezery?
M ĚSTSKÝ KNIHOVNÍK mnoho kompetencí, které student získá, v městské knihovně nevyužije naopak potřebuje jiné, které ÚISK nenabízí na druhou stranu, musí mít městský knihovník magisterský titul? – dostane adekvátní plat? městský knihovník pedagog volného času pedagog ve volném čase
C O PLÁNUJEME ( NEJEN ) PRO MĚSTSKÉHO KNIHOVNÍKA zavedení dalších výběrových předmětů – orientace na kreativitu, design služeb, inovace zavedení bakalářského a možná i nmgr. dvouoboru – kombinace s literaturou, historií a dalšími obory napříč FF UK => více kompetencí posílení lektorských/pedagogických dovedností – už bylo zavedeno
M ĚSTSKÝ KNIHOVNÍK – V BUDOUCNOSTI ? IFLA Trends informační gramotnost informační bezpečnost – osobní data online vyučování globální informační prostředí posilování místních komunit s využitím ICT náplň práce knihovníka?
pedagogické kompetence podpora e-learningových metod informační gramotnost – informační bezpečnost, ovládání ICT, pokročilá práce s novomediálními technologiemi organizační schopnosti a pod. vzdělání – knihovnické a další oborové (literatura, umění, historie) 10 K OMPETENCE KNIHOVNÍKŮ
akvizice – stále silný proces – nutné zvyšovat kvalifikaci, kompetence z různých oborů, aby byla akvizice kvalitní katalogizace – oslabí se z důvodu nástupu nových technologií; těžiště prací nebudou mít na ramenou (běžné, menší) knihovny budování fondu – těžiště se přesune zcela do digitálního prostředí – zvyšování ICT kompetencí, budování digitálních knihoven, online výpůjčka unikátní fondy (podle Zprávy LC) 11 KNIHOVNICKÉ PROCESY - VÝVOJ
služby – nejsilnější proces tradiční služby výukové centrum komunitní centrum knihovna jako „sociální služba“ – výkyvy v ekonomice země, služby pro nezaměstnané kompetence z oblasti inovací, designu, psychologie, literatury/historie..., organizace a pod. a informačně-vědní 12 POKR.
agenda vysokého školství EU – důraz CŽV, studium při zaměstnání a pod. VŠ – e-learning, různé programy prezenční studium – může být dvouoborové kombinované studium – lze jen jednooborové (méně kompetencí) 13 J AK MŮŽE / BUDE PROBÍHAT STUDIUM
max. 10% studentů kombi studia dokončuje studium zaměstnavatelé by měli své studenty/zaměstnance podporovat a nenutit je čerpat dovolenou na studium pokud CŽV programy na VŠ – nutné platit ÚISK spolupráci otevřen knihovnictví je a bude i nadále pevnou součástí záběru běžné výuky 14 SOUČASNOST
DĚKUJI ZA POZORNOST Barbora Drobíková Ústav informačních studií a knihovnictví