Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Financování rozvojových projektů obcí a měst: hlavní motor meziobecní spolupráce v ČR Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová, Ph.D. Katedra práva a veřejné správy,
Advertisements

ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk.
Spolupráce mezi obcemi Spolupráce při výkonu samostatné působnosti a)Na základě smlouvy o splnění konkrétního úkolu b)Na základě smlouvy o vytvoření svazku.
Českomoravská záruční a rozvojová banka a evropské peníze.
FINANCOVÁNÍ ŠKOLSTVÍ.
Hospodaření obcí Hospodaření obce Samostatné nakládání s majetkem obce
Rozpočtové hospodaření obcí
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. dubna 2014.
Finanční řízení podniku
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 8. dubna 2013.
JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 17. dubna 2013.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Návrh rozpočtu vlastního hlavního města Prahy na rok 2010 Praha
Státní rozpočet Rozpočet přebytkový Rozpočet vyrovnaný
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zákon o obcích č.128/2000 Sb..
Vládní neziskové organizace
Podnikání Ing. Vojtěch Jindra
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Financování ochrany životního prostředí Jana Soukopová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 20. dubna 2015.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Úvod do podnikových financí 2. přednáška Majetková struktura podniku.
Hospodaření s majetkem obcí a krajů. Úvodem právní úprava obsažená v OZř a KZř je velmi kusá široký prostor pro uplatnění obecných předpisů (občanský.
Finanční a rozpočtové právo
JHK a její podpora začínajícím podnikatelům JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA.
VYBRANÉ POSTUPY ÚČTOVÁNÍ ÚSC (2)
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Finanční a rozpočtové právo Přednáška č. 5 Obecná problematika rozpočtového práva Rozpočtové právo hmotné.
Rozpočtové právo-pojem
Úvod k účetnictví ÚSC.
EKONOMIKA DOPRAVNÍHO PODNIKU Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Financování a finanční účty USC.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.15 RočníkDruhý.
Financování firmy Zajištění finančních prostředků.
Obsah veřejných rozpočtů III 18. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 21.
IAS 7 Výkazy peněžních toků. Cíl standardu Požadovat poskytování informací o proběhlých změnách stavu peněžních prostředků a peněžních ekvivalentů účetní.
Hospodaření rozpočtů územních samosprávných celků za rok 2005 Mgr. Oldřich Hájek.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
Finanční právo Nováčková Dominika, Kateřina C3A. Finanční právo souhrn právních norem, obsahem jsou finanční vztahy, to znamená vztahy získávání, shromažďování,
Nástroje finančního řízení - rozpočet obce PRSUR,
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Veřejné příjmy Veřejné příjmy se podílejí na přerozdělování HDP, a to nenávratným způsobem Jsou zdrojem krytí veřejných.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Dotace, půjčky a řízení likvidity. Dotace Projev přerozdělovacích procesů - uvnitř veřejného sektoru, -směřující k jiným subjektům – NNO, ziskový sektor.
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku z obchodní korporace a úroky z držby.
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Finance obecně Soukromé Soukromé Peníze soukromých osob, institucí Peníze soukromých osob, institucí Peníze obvykle.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek. Téma na dnešní cvičení Příjmy a výdaje obce za léta 2,3,4,5 a 6 –Obecné příjmy a výdaje –Zohledňuje se: Počet obyvatel.
Veřejná služba 2017.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
ČMZRB čtvrtstoletí podpory podnikání v ČR
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Příjmová a výdajová stránka obecních rozpočtů - pokračování
Příjmy a výdaje SR.
Ing. Zuzana Khendriche Trhlínová
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočet obce.
Obsah veřejných rozpočtů III
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Závěrečný účet a účetní závěrka 2013
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Rozpočtová a fiskální politika
Rozpočtová a fiskální politika
Místní rozpočtové jednotky
Obsah veřejných rozpočtů III
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Veřejná správa Ing. Jaroslava Syrovátková Financování obcí II

Financování obcí II Výdaje z rozpočtu obce musí být vždy předem plánovány na kalendářní rok a musí být zajištěny rozpočtovými příjmy. Výše výdajů obce se odvíjí od počtu jejich obyvatel, velikosti katastru, na kterém se obec nachází, majetku ve vlastnictví obce a jeho stavu, od strategických rozhodnutí zastupitelstva obce a jeho preferencí.

Financování obcí II Některé výdaje nemohou být uskutečněny bez finanční pomoci tj. dotací ze státního rozpočtu České republiky, z fondů Evropské unie, z dotací příslušného krajského úřadu, z Norských fondů atd.

Financování obcí II Výdaje z rozpočtu obce jsou závazky vyplývající pro obec z plnění povinností uložených jí zákony výdaje na vlastní činnost obce v její samostatné působnosti, zejména výdaje spojené s péčí o vlastní majetek a jeho rozvoj výdaje spojené s výkonem státní správy, ke které je obec pověřena zákonem

Financování obcí II Výdaje z rozpočtu obce jsou závazky vyplývající pro obec z uzavřených smluvních vztahů v jejím hospodaření a ze smluvních vztahů vlastních organizací, jestliže k nim přistoupila, závazky přijaté v rámci spolupráce s jinými obcemi nebo s dalšími subjekty, včetně příspěvků na společnou činnost, úhrada úroků z přijatých půjček a úvěrů,

Financování obcí II Výdaje z rozpočtu obce jsou výdaje na emise vlastních dluhopisů a na úhradu výnosů z nich náležejících jejich vlastníkům, výdaje na podporu subjektů provádějících veřejně prospěšné činnosti a na podporu soukromého podnikání prospěšného pro obec, jiné výdaje uskutečněné v rámci působnosti obce, včetně darů a příspěvků na sociální nebo jiné humanitární účely,

Financování obcí II Výdaje z rozpočtu obce jsou splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných výpomocí, splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich vlastníkům.

Financování obcí II Obec také hradí ze svého rozpočtu: splátky přijatých půjček, úvěrů a návratných výpomocí splátky jistiny vlastních dluhopisů jejich vlastníkům

Financování obcí II Výdaje obce se člení z několika hledisek: 1.na obligatorní a účelové, 2.z hlediska rozpočtového plánování, 3.z ekonomického hlediska.

Financování obcí II Obligatorní výdaje jsou výdaje, které jsou předurčeny zákonem nebo dohodami. Zbylou část finančních zdrojů mohou obce užít na účely, které jsou v souladu s jejich politikou. Problém vzniká, když obligatorní (předurčené) výdaje rostou rychleji než příjmy, takže zužují prostor pro vlastní politiku obcí.

Financování obcí II Z hlediska rozpočtového plánování se výdaje obce člení na plánovatelné a nahodilé (neplánovatelné). Toto členění výdajů obce má význam pro bilancování příjmů k výdajům v etapě sestavování návrhu rozpočtu obce i pro plnění rozpočtu v průběhu rozpočtového období.

Financování obcí II Plánovatelné výdaje rozpočtu obce jsou ty výdaje, které lze poměrně přesně naplánovat, např. výdaje na financování provozu škol, na učební pomůcky, na platy zaměstnanců obce apod.

Financování obcí II U plánovatelných výdajů mohou příslušné orgány obce zvažovat jejich objem a strukturu (právě s ohledem na rozpočtové omezení dané plánovatelnými příjmy) a dále zváží, u kterých výdajů jsou možné a únosné úspory.

Financování obcí II U některých druhů výdajů jsou úspory nežádoucí a z dlouhodobého hlediska dokonce neekonomické (např. úspory v důsledku omezení či zanedbání údržby komunikací, komunálního bytového fondu apod.)

Financování obcí II Neplánovatelné výdaje jsou především nahodilé výdaje, které se vyskytnou v průběhu rozpočtového období (kalendářní rok). Jejich vznik a výši lze jen obtížně naplánovat, odhad je velmi problematický. Patří sem sankční výdaje a výdaje způsobené nahodilými události. Tyto výdaje jsou většinou financovány z rezerv, které si obec v rozpočtu vytváří.

Financování obcí II Podle ekonomického hlediska se člení výdaje rozpočtu obce na výdaje běžné, výdaje kapitálové.

Financování obcí II Běžné výdaje Z běžných výdajů se financují běžné, pravidelně se opakující potřebyv příslušném roce. Proto se někdy hovoří o neinvestičních nebo provozních výdajích.

Financování obcí II Běžné výdaje se člení na neinvestiční nákupy, neinvestiční transfery, neinvestiční půjčky.

Financování obcí II Neinvestiční nákupy jsou opětované výdaje za zboží a služby neinvestiční povahy – včetně úroků a náklady související s pracovní silou, jako jsou mzdy nebo pojistné.

Financování obcí II Neinvestiční transfery jsou neopětované výdaje na neinvestiční účely charakteru dotací, příspěvků a dávek poskytovaných mimo rozpočet obce.

Financování obcí II Neinvestiční půjčky jsou návratně poskytované – půjčené prostředky jiným subjektům na neinvestiční účely.

Financování obcí II Obec musí také počítat s výdaji na výkon přenesené působnosti. Ty jsou tím větší, čím více státní správy obec vykonává. Jiné jsou náklady na výkon přenesené působnosti v obcích s rozšířenou působností, v obcích s pověřeným obecním úřadem, obcích s matričním nebo stavebním úřadem.

Financování obcí II Kapitálové výdaje slouží k financování dlouhodobých, běžně se neopakujících potřeb, zejména investičních, které přesahují jedno rozpočtové období. jsou zpravidla jednorázové.

Financování obcí II Kapitálové výdaje zahrnují výdaje na investiční nákupy (tj. opětované výdaje na pořízení hmotného a nehmotného dlouhodobého majetku a akcií a majetkových účastí).

Financování obcí II Konkrétně se jedná o výstavbu, nákup nemovitostí a to jak staveb, tak pozemků, také výdaje na generální rekonstrukce budov a zařízení, které zvyšují hodnotu majetku. Patří sem také výdaje na nákup akcií, finanční vklady do obchodních společností a investiční dotace fyzickým a právnickým osobám.

Financování obcí II Do kapitálových výdajů se zahrnují také investiční transfery (tj. neopětované výdaje charakteru dotací a příspěvků na investiční účely poskytovaných mimo rozpočet obce) a investiční půjčky (tj. návratné poskytované prostředky jiným subjektům na investiční účely).

Financování obcí II Výdaje na investice financované z kapitálového rozpočtu souvisí nejen s výdaji vynakládanými na pořízení nových investic, ale i se splácením jistiny půjček, které si v minulosti obec vypůjčila (úroky z půjček se hradí z běžného rozpočtu.)

Financování obcí II Jestliže obec v minulosti použila na financování svých investičních potřeb velký podíl návratných úvěrů a půjček, může se stát, že v dalších letech splácení půjček bude pro obec břemenem a pohltí významnou část kapitálových výdajů rozpočtu, placení úroků si vyžádá úsporná opatření u běžných výdajů rozpočtu.

Financování obcí II Při investičních výdajích z rozpočtu obce se často jedná o veřejnou zakázku. Tou se rozumí zakázka na základě smlouvy mezi zadavatelem, kterým je obec a jedním či více dodavateli.

Financování obcí II Pokud se člení výdaje obce na výdaje na ekonomickou infrastrukturu, tak se jedná o výdaje určené na výrobní účely (tj. zejména pro obecní podniky zabezpečující služby). Do této skupiny výdajů však patří i případné dotace a půjčky soukromému sektoru na podporu podnikání v obci, na zvýšení zaměstnanosti.

Financování obcí II Do těchto výdajů se zahrnují i výdaje na výstavbu a údržbu veřejných komunikací, veřejných prostranství a parků, vodovodů, kanalizací, veřejného osvětlení, výdaje ekologické povahy.