Mgr. Alena Kohoutová XII. arteterapeutická konference 2015

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Josef Čapek.
Advertisements

Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Základní škola, Ostrava – Poruba, Porubská 831, příspěvková organizace
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Změny v poezii v 60. letech Mgr. Ludmila Růžičková.
ČESKÝ IMPRESIONISMUS 90. léta 19. století.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Křesťanství.
Bratři Čapkové.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY Ohlas války a osvobození v české poezii Mgr. Ludmila.
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
On Cítil jsi někdy touhu, udělat něco příjemného pro někoho, koho máš rád?
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
Antonín Slavíček 16. května 1870 – 1. února 1910.
František Halas a Bohuslav Reynek
Alois Moravec Osobnosti Chyšecka. Narodil se v rodině vesnického učitele v Chyškách u Milevska 5. ledna Jeho otec se jmenoval Josef Moravec a matka.
Portréty literárních osobností světové literatury.
Kniha JOB Podněty k meditaci. Charakter knihy Job  Hebrejský TENACH:  Spisy (Ketubím)  Křesťanská BIBLE:  Naučné (sapienciální) knihy: moudrost ocitající.
František Hrubín Jan Musil.
BAROKO - umělecký směr 16. – 18. století
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Christian Morgenstern
Albert Camus Barbora Vaňková.
Poezie ve světové literatuře
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20. století – Vítězslav Nezval 3 Pavel Šupka
VY_32_INOVACE_ČJPS2A_1860_ZEM Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Karel Toman Anarchistický buřič.
Bible = Písmo svaté, Boží slovo, Kniha knih
Michelangelo Buonarroti malíř MgA. Lukáš Psík
PROKLETÍ BÁSNÍCI 3 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Věřím v Boha, Otce.... Věřím v Boha, Otce... Věřím v Boha, Otce... 1) Věřím v Boha Otce všemohoucího,stvořitele nebe i země; 2) i v Ježíše Krista,
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nová. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
BIBLE = KNIHY STARÝ ZÁKON NOVÝ ZÁKON
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Česká literatura 20.
JIŘÍ WOLKER ŽIVOT Kde se narodil busta na jeho rodném domě pohled na město mapa ČR a umístění města a zemřel ?
Význam bible OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-M ) úkol: Vytvoř myšlenkovou mapu (co si vybavíš, když se řekne bible):
Křesťanství Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Ikona je okno do jiného světa, dimenze, která nás přesahuje, jednoduše řečeno okno do nebe. Nechává nás nahlédnout do svého tajemství a zároveň skrze ni.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 1. ročníku střední odborné školy a žáky nástavbového studia. Text zpracovává druhou část většího celku - Bible. Věnuje.
Jaroslav Vrchlický Autor: Mgr. Veronika Mrkvanová SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Literatura 19. století, Mgr. Veronika Mrkvanová.
Michelangelův život Narozen 6. března 1475 v Caprese, Itálie. Matka mu zemřela, když mu bylo šest let. Vyrostl bez lásky. Táta chtěl, aby byl kupcem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Ježíš.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
František Ladislav Čelakovský
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Kubismus Název školy: Zš Karla klíče Hostinné
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Sekularizace Evangelii Nuntiandi 55.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Toman - Měsíce Název : VY_32_inovace_03 Český jazyk a literatura.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Křivonosková Kateřina
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
On.
Transkript prezentace:

Mgr. Alena Kohoutová XII. arteterapeutická konference 2015 BOHUSLAV REYNEK Mgr. Alena Kohoutová XII. arteterapeutická konference 2015

Bohuslav Reynek

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik narodil se a zemřel v Petrkově u Havlíčkova Brodu (31. května 1892 – 28. září 1971)

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik narodil se a zemřel v Petrkově u Havlíčkova Brodu (31. května 1892 – 28. září 1971) jediný syn statkáře Bedřicha Reynka

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik narodil se a zemřel v Petrkově u Havlíčkova Brodu (31. května 1892 – 28. září 1971) jediný syn statkáře Bedřicha Reynka navštěvoval reálku v Jihlavě, dobře zvládal jazyky

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik narodil se a zemřel v Petrkově u Havlíčkova Brodu (31. května 1892 – 28. září 1971) jediný syn statkáře Bedřicha Reynka navštěvoval reálku v Jihlavě, dobře zvládal jazyky pod vlivem svého profesora se začíná zajímat zajímat o literaturu a výtvarné umění

Bohuslav Reynek český básník, překladatel a grafik narodil se a zemřel v Petrkově u Havlíčkova Brodu (31. května 1892 – 28. září 1971) jediný syn statkáře Bedřicha Reynka navštěvoval reálku v Jihlavě, dobře zvládal jazyky pod vlivem svého profesora se začíná zajímat o literaturu a výtvarné umění po maturitě studoval zemědělství na C.K. Vysoké škole technické, studia však po několika týdnech zanechal a vrátil se do Petrkova [1]

Petrkov

Vesnice u Havlíčkova Brodu (první zmínka z roku 1381) Petrkov Vesnice u Havlíčkova Brodu (první zmínka z roku 1381)

Petrkov Pro Reynka se toto místo a tato krajina stala celoživotním tématem, inspirací a útěchou.

Dílo Bohuslava Reynka 1912 - přijíždí Reynek z Francie. Začíná psát verše a malovat. 1914 - Reynkova poezie se vydává v Moderní revue -> zde se setkává s osobností Josefa Floriana.

Dílo Bohuslava Reynka kontakty se skupinou Osma, později i se skupinou Tvrdošíjní celkově se zajímá o výtvarné umění kreslí, maluje olejem i akvarelem. tvoří též expresionistické linoryty ve Francii vystavuje kresby, pastely a linoryty (od roku 1927 do roku 1929) pastel, lept, období krajinomalby, velkého množství biblických námětů - výrazně objevují témata ukřižování, pieta, pašijový cyklus nakonec v 50. a 60. letech například Job a Don Quichote, tedy témata biblická a donkichotská - v grafických listech.

Dílo Bohuslava Reynka Grafiky, lepty, techniky s pomocí fotopapíru a hlavně suchých jehel (těmi se proslavil) – tvoří přes 600 děl! překlady zejména francouzské literatury díky překladům se seznámil se svou ženou, básnířkou Susanne Renaudovou v expresionistickém desetiletí 1910 – 1920 překládal představitele jako G. Heyma, P. Ernsta, R. Schickeleho, ... významné pro českou poezii - překlady z němčiny - básnické dílo Georga Trakla -> velký vliv například na F. Halase, či J. Zahradníčka.

Bohuslav Reynek „U Reynka není jiného východiska než stanout v pokoře před tajemstvím, jež nelze odhalit; tak hluboce jsme determinováni dědičnou vinnou a jejím prokletím. V hlubinách těchto otázek – nikoli v tom, co může být odpovědí – má tak Bohuslav Reynek blízko k existenciálním polohám poezie Richarda Weinera a Vladimíra Holana, s nimiž stojí ve dveřích mezi vyhnanstvím a rájem.“ [3]

Zasněžený Job grafický cyklus Job vzniká v letech 1948 a 1949 k tématu Joba se Reynek navrací dále v 60. a 70. letech Zasněžený Job vzniká v roce 1948 jako grafika Obraz Joba Reynka hluboce vnitřně provází až do smrti paralelně příběh Joba vyjadřuje autor i prostřednictvím poezie - sbírka Sníh na zápraží 1969 a báseň Job v zimě.

Jobův příběh je plný bolesti, utrpení a samoty upřímný boj člověka s Bohem rozpor a nesmysl mezi zbožným životem Joba a tresty, které ho potkávají Když Job přijde o vše, co měl a v poušti nemocen vyzívá Boha na souboj, je upřímný právě v této chvíli se stává Jobova víra dialogická, ne jako s Jobovými přáteli, kteří se neustále snaží Jobovu katastrofu jaksi pevně ujasnit, zákonicky interpretovat a mluvit za Boha

Jobův příběh Cítíme zde neustálou lidskou potřebu ‚vědět, jak to Bůh myslí‘, a přitom právě ve chvíli opuštění na poušti jen s bolestnou otázkou se chýlí k onomu prolomení nebes a Bůh promlouvá: „Nuže, opásej si bedra jako muž, budu se tě ptát a poučíš mě …“ (Jb 40, 7) Job uvědomuje svou malost, svou nemožnost nahlédnout plnosti smyslu i konce dostává nazpět vše, co ztratil a ještě mnohem víc. Nejstarší teodicea, příběh, který sám sebou chce pochopit, uchopit myšlenku prolomení se v samotě do dialogu

Zobrazení Joba zasněžený Job je schoulený v levé polovině obrazu, směřující na střed je to nejvýraznější část grafiky v pravé části obrazu se procházejí tři slepice postavením tvoří trojúhelník v pozadí pravé části vidíme klenbu, vchod do domu v levé části za Jobem pak docela malé okno.

Zobrazení Joba sporý obraz v množství znaků a předmětů všechna síla dojmu na Jobovi jeho omrzlé tělo je pokrytém sněhem jako plášť, jako sněhová peřina pod pláštěm se skrývá ukrutná lidská bolest Jobův obličej vidíme z profilu vypouklý, možná zděšený upřený pohled, směřující ke slepicím ústa jsou téměř neznatelná, i když v tváři vidíme množství rýh a vrásek

Zobrazení Joba silný sugestivní náboj vyrůstá z čar - krátké, sečné, možná i roztřesené tenké čáry, dramaticky se linoucí, těkající kolem Joba i v něm do kontrastu s těžkým prožitkem se dostáváme při pohledu na slepice, jen tak mimochodem se procházejících u Joba změkčují a vyvažují prostor, dvě černé, jedná bílá v obraze funguje hra stínu, dotvářejíc tak celkovou ponurou atmosféru

Interpretace „ Na přelomu čtyřicátých a padesátých let převedl grafik do tmavých listů Joba celou hořkost svého přítomného života, i tu, která se drala na povrch z minulosti.“ [6] Jak sám Reynek v dopise přátelům zmiňuje, šeď a ponurá atmosféra je v tomto cyklu záměrně otištěna. Hluboký smutek, úzkost a zoufalství i všudypřítomná vnitřní osamocenost je trvale spjata s Reynkovou zimní krajinou až do Zasněženého Joba. [7]

Interpretace Job je zobrazen ve chvíli, kdy je sám, schoulen jeho tělo je zahaleno do roucha ze sněhu jeho tělo je pokryto boláky (Kniha Job) pokud se Reynek, ve své bezútěšné situaci promítá, stylizuje do role Joba oči Joba ulpívají na jedné ze tří slepic (bílá) slepice definují vrcholy trojúhelníku

Interpretace Reynek byl hluboce věřící obklopoval se díly spisovatelů, básníků, kteří toto vnitřní přesvědčení sdíleli V jeho domě, v kuchyni, ve které trávil čas nejraději, měl neustále po ruce Písmo, které intenzivně pročítal hovořil s příběhy Knihy odříznut od světa (za války) se Reynek v samotě vyrovnává se světem po svém.

Interpretace o slepici se v Bibli hovoří dvakrát (evangelia podle Matouše a Lukáše) v nářku nad Jeruzalémem Matouš varuje Jeruzalémský lid před popíráním proroků a nositeli zvěstování dobré zprávy. varuje, (stejně jako ve Starém zákoně deutero – Izaiáš) před zkázou, pustotou, která se vyplní pouze přiznáním požehnaného bílá barva ještě do 18. století znamenala barvu pohřební, poté to byla černá číslo tři (slepice) okamžitě evokuje křesťanské pojetí – Otce, Syna a Ducha Svatého, Vykupitele, Stvořitele a Parakléta. [8]

Interpretace náš Job se ocitá v době novozákonní, vytržen z kontextu Zákona Starého, přenesen ke Kristově naději vzkříšení starozákonní Job dostane nazpět, co měl (od Boha), Job s nadějí ve vzkříšení nechce to samé, chce přetvořit bolest oba ji chtějí pochopit, Reynkův Job však očekává vše nové, vystavené na utrpení ale i milosti, na touze po pravdě, oproštěn od světského světa k blízkosti druhého vydává se tím, čím může, životem, básní a malbou.

Seznam použité literatury [1] HALASOVÁ, D. Bohuslav Reynek. 1.vyd. Brno: Petrov, 1992, 126 s. ISBN 80-85247-24-0, str. 9 – 11 [2] REYNEK, B. Vlídné vidiny. 1. vyd. Praha: Odeon, 1992. s. 260, ISBN: neuvedeno, str. 16 [3] MED, J. Básník samoty a kontemplace. In. REYNEK, B. Vlídné vidiny, . 1. vyd. Praha: Odeon, 1992. s. 260, ISBN: neuvedeno, str. 26. [4] MED, J. Od skepse k naději: studie a úvahy o české literatuře. 1. vyd. Svitavy, Řím: Trinitas; Křesťanská akademie, 2006. 245 s. ISBN 80-86885-04-6, str. 230 [5] SLAVÍK, I., HAUBER, J. red. Krajiny milosti. ISBN neuvedeno, str. 45 [6] HALASOVÁ, D. Bohuslav Reynek. 1.vyd. Brno: Petrov, 1992, 126 s. ISBN 80-85247-24-0, str. 107 [7] HALASOVÁ, D. Bohuslav Reynek. 1.vyd. Brno: Petrov, 1992, 126 s. ISBN 80-85247-24-0, str. 107 [8] RIEDEL, I. Obrazy v terapii, umění a náboženství. Interpretace obrazů z pohledu hlubinné psychologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 174. s. ISBN 80-7178-531-8. [9] Neznámý Bohuslav Reynek. 1. vyd. Nakl. Město Telč, Muzejní spolek Telč, 2010. 48 s. ISBN 978-80-902860-8-5.

Děkuji Vám za pozornost! Alena Kohoutová