NELÉKAŘSKÉ ZDRAVOTNICKÉ PROFESE V ČESKÉ REPUBLICE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role odborné společnosti při sledování a zvyšování kvality
Advertisements

Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
„Malá novela“ zákona č. 95/2004 Sb
„Malá novela“ zákona č. 96/2004 Sb
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Komunikace ve zdravotnictví – potřeba kontaktní sestry Konference nadačního fondu Porozumění Mgr. Alena Šmídová.
Specializační vzdělávání na lékařských fakultách Pavel Dlouhý.
Darja Hrabánková Navrátilová
Lektorka Mgr. Blanka Kadeřávková
„Velká“ novela zákona č. 96/2004 Sb. Odbor vzdělávání a vědy 10. 4
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství Právní předpisy upravující činnosti zdravotnických a pedagogických pracovníků.
Role nelékařů v českém zdravotnictví
Tomáš Julínek Reforma zdravotnictví. Základní charakteristiky ideových pohledů na zdravotnictví - duben 2001  Zvýraznění role občana  Zdravotnická zařízení.
Pracovní doba lékařů.Josef Vymazal. Evropská směrnice 2003/88/ES v ČR Základní pracovní doba v ČR je 40 hodin Přesčas max. 8 hod. týdně, 150 hod. ročně.
B i o D a t G r o u p BIOMEDICÍNSKÉ INŽENÝSTVÍ V KONTEXTU NOVÉ LEGISLATIVY Jaromír Cmíral a), Lenka Lhotská b) a) Společnost biomedicínského inženýrství.
Systém vzdělávání v komunitní péči a zajištění kvality poskytované zdravotní péče Michaela Hofštetrová Knotková.
Zákonné podmínky pro výkon povolání nelékařů
Konference prezidia ČAS Karlovy Vary
* Pracovními činnostmi jsou - komplexní ošetřovatelská péče o nemocného, příjem nemocných do ordinace nebo do nemocničního ošetření, získávání informací.
Legislativa.
Fakulta zdravotnických studií
Novinky ve specializačním vzdělávání
Modernizace výuky praktických dovedností studentů FZV a LF UP v Olomouci doc. PhDr. Jana Marečková, Ph.D. a kol. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
Historie zdravotnického školství po 2.světové válce
Nelékařské zdravotnické profese v ČR. Nelékařské profese MŮJ PROFIL zahájeno studium na SZŠ, 1. vstup do nemocnice maturita, nástup na resuscitační.
● Kulatý stůl ke vzdělávání nelékařských zdravotnických povolání Střední a vyšší odborné vzdělávání nelékařských povolání MZ ČR 8. prosince 2014.
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
Příjem pacienta na lůžkové oddělení a jeho bezpečí
„Problémy rodinné péče o osoby se zdravotním postižením“ Projekt „Nejsme chudinky, jsme hrdinky“ V Praze 30. září 2014.
Vzdělávání ve zdravotnictví: migrace nelékařských zdravotnických pracovníků Mgr. Jana Mikulková ředitelka NCO NZO V Brně.
Personální vyhláška Mgr. Lubomír Francl Místopředseda OSZSP ČR.
Nová role sestry - sestra kontroly infekcí Bc. Kapounová Gabriela Nemocnice Na Homolce.
Vzdělávání zdravotníků. Transformace specializačního vzdělávání – 2 fáze  Fáze – změna zákonů (lékaři a nelékaři) – realizováno v roce 2008  Fáze.
Pracovníci ve zdravotnictví a řídící pracovníci ve zdravotnictví - resortní analýza potřeb pracovníků jednotlivých profesí a oborů s výhledem do roku 2015.
Project HOPE – Česká republika, o.p.s. Řízení změn: Posílení role managerů ve zdravotnictví Začlenění zdravotnických asistentů do ošetřovatelského týmu.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Návrh zákona, který má nahradit zákon č. 96/2004 Sb., o nelékařských zdravotnických povoláních.
Vzdělávání sester Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1. LF UK Mgr. Pavla Kordulová.
1 Novela zákona o pedagogických pracovnících. 2 Hlavní cíle změn Zvýšit prostupnost kvalifikací pro jednotlivé druhy a stupně škol Zrušení některých zbytečných.
Ošetřovatelská péče v pobytových zařízeních sociálních služeb MUDr. Tom Philipp, Ph.D., MBA náměstek pro zdravotní pojištění.
Česká koncepce oboru ošetřovatelství.  Vychází z: - Koncepce ošetřovatelství České republiky z roku 1998, - respektuje doporučení: Organizace spojených.
Podmínky získávání a uznávání způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání Základní legislativa: Zákon č. 96/2004 Sb. Vyhláška č. 394/2004 Sb. o podmínkách.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
Česká sestra Bc. Tomáš Válek, DiS. Profesní a odborová unie zdravotnických pracovníků, z.s.
Seminář „Jak dál v přípravě zákona pro nelékařská zdravotnická povolání“ Výstupy z pracovní skupiny pro nelékařská zdravotnická povolání – směřování, cíl.
AKTUÁLNÍ INFORMACE K PROVÁDĚCÍM PRÁVNÍM PŘEDPISŮM zákona č. 95/2004 Sb. Hana Blechtová vedoucí oddělení lékařských povolání a uznávání kvalifikací.
1.  Má svoji odbornou společnost v rámci ČLS JEP  Má svoji subkatedru v rámci IPVZ  Nemá svůj obor, jednotný systém vzdělávání RL  Kvalifikace RL.
Co potřebujeme v praxi? Martina Šochmanová Praha,
Zachraňme zdravotní sestru!
Požadavky na průběžné vzdělávání zaměstnanců zdravotnických zařízení
STÁLÝ ZDRAVOTNĚ HUMANITÁRNÍ PROGRAM MEDEVAC
REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Fakulta zdravotnických studií
Zákon č. 96/2004 Sb. změny po X. novelizace v podobě
PORADA MANAGEMENTU NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍ (Porada hlavních sester) MZ ČR Praha.
Vzdělávání zdravotnických pracovníků
Koncept poskytování paliativní péče MZČR Konference Kvalita- Bezpečnost- Efektivita MUDr. Martina Novotná ředitelka odboru zdravotních služeb 3. června.
Fakulta zdravotnických studií
Plán legislativních prací vlády na rok Legislativní činnost Ministerstva zdravotnictví Mgr. Martin Plíšek náměstek ministra zdravotnictví.
Právní aspekty výkonu Fyzioterapie
NOVELA ZÁKONA č. 95/2004 Sb. Konference NCO NZO 12. září 2008
Studijní program Ošetřovatelství
Základní zákony a instituce ve zdravotnictví
Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče ČR
STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA ZDRAVOTNICKÁ MB
Finanční situace systému veřejného zdravotního pojištění a úhrady zdravotní péče v roce 2009 Praha, 20. listopadu 2008.
Lékařská fakulta MU v Brně Katedra porodní asistence a zdravotnických záchranářů základní legislativa pa.
Budoucnost domácí péče
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Fakulta zdravotnických studií
Transkript prezentace:

NELÉKAŘSKÉ ZDRAVOTNICKÉ PROFESE V ČESKÉ REPUBLICE Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

NELÉKAŘSKÉ ZDRAVOTNICKÉ PROFESE V ČESKÉ REPUBLICE MÁME DOSTATEK PERSONÁLU? CO OD NĚJ OČEKÁVÁME? JAK JE NASTAVEN SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ? BUDOUCNOST ANEB NOVELA ZÁKONA č. 96/2004 Sb. Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

MÁME DOSTATEK NELÉKAŘSKÉHO PERSONÁLU? NEMÁME! 10. prosince 2014  13:49, iDNES Ve středočeských nemocnicích chybí lékařský personál. Omezují péči Středočeským nemocnicím chybějí desítky doktorů a sester. Celkově k ideálnímu stavu chybí třetina personálu. Někde už situace dospěla tak daleko, že bylo třeba omezit provoz oddělení. Sestry i doktoři mnohdy odcházejí do zahraničí nebo do domácí péče. Situaci nemocnicím komplikují i omezené přesčasy. 24. dubna 2015  20:00, iDNES Nemocnice v metropoli sužuje v poslední době otázka, kdo se postará o pacienty Mají totiž nedostatek zdravotních sester, což ohrožuje úroveň zdravotní péče. Lékaři se proto bojí, že nemocnice budou muset rušit lůžka, ale i celá oddělení. Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

KOLIK SESTER NEMOCNICÍM CHYBÍ A V JAKÝCH OBORECH - PRAHA Nemocnice Na Homolce - 11 sester chirurgie, kardiochirurgie, kardiologie, neurochirurgie Fakultní nemocnice v Motole - 60 sester interna, neurologie, anesteziologie Vinohradská nemocnice - 40 sester intenzivní péče, anesteziologie, pediatrie, sestry bez specializace Nemocnice Na Bulovce - 20 sester interna, chirurgie, ORL, infekční Všeobecná fakultní nemocnice - 67 sester anesteziologie, interna, onkologie, pediatrie Nemocnice Na Františku - 15 sester intenzivní péče, chirurgie Ústřední vojenská nemocnice - 30 sester interna, chirurgie Zdroj: 24. dubna 2015  20:00, iDNES Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

příliš náročné, odpovědné a nedostatečně ohodnocené povolání PROČ? příliš náročné, odpovědné a nedostatečně ohodnocené povolání nezajímavá pracovní perspektiva nízká atraktivita práce poslední změna vzdělávacího systému zdravotní sestry musí mít podle pravidel Evropské unie minimálně vyšší odbornou školu zájemců o obor je tak méně a ti, kteří školu vystudují, často nezůstanou standardního lůžka Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

PROČ? Citace: „Co dodat…legislativa je legislativa, ale kdo bude pracovat za pár let, vlastně možná už měsíců…těžko říct…všichni budeme studovat vysoké školy a budeme poslouchat, jak jsme připraveni na vedoucí místa, ale kdo bude u pacienta, když to bude potřebovat, to ví snad jen naši zákonodárci…ale nějak to pořád jde, že jo…proč nebýt v práci 200 hodin měsíčně, práce zdravotní sestry je přece poslání, nemá právo na osobní život…nebo je to jinak?“(XY sestra) Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

CO OD NĚJ OČEKÁVÁME? Citace: „Podívá se někdo na stav zdravotnického personálu opravdu z blízka? Myslíte si, že jedna sestra zvládne: ošetřovatelskou péči v praxi / krmení, mytí, pacientů/,vynášení podložních mís, doprovod na WC apod., odbornou péči / příprava na operace, oš.pacienta po operaci, zajišťování různých vyšetření, podávání léků, plnění lékařských ordinací + suplování za lékaře!/?Když se potom takové sestřičce ještě sešoupne pacient a má zástavu, je na to úplně sama, nemůže si zavolat ani pomoc, např.sestry z druhého oddělení a musí požádat o pomoc již schopnějšího pacienta? - to je prosím z praxe! Kde to jsme! Sestry slouží dvanáctihodinové služby, téměř bez odpočinku, zákoník práce se porušuje ve všech pádech a nikdo nic! Kde jsou všechny kontrolní orgány, akreditační komise? Pokud nebude dostatek personálu, je veškeré studium naprosto zbytečné, sestra nemá vůbec šanci cokoliv jiného dělat, prostě se nemůže rozkrájet. Prosím, aby se už přestaly řešit různé žabomyší problémky a začal se řešit opravdu velký problém nedostatku zdravotních sestřiček.“ (XY sestra) Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

JAK JE NASTAVEN SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ? CO SE STALO ZA 10 LET? POZITIVA? NEGATIVA? Upravil jasné podmínky vzdělávání a výkonu profese zdrav. povolání Posun vzdělávání na terciální úroveň – vedlo zároveň k rozvoji oboru ošetřovatelství jako vědy a k rozvoji dalších oborů Aktivizoval zdra. prac k celoživotnímu vzdělávání – povinnost nutná k registraci – kontrola státem, nové poznatky Možnost uznání vzdělání v EU – možnost práce v zahraničí Zavedením registrace - garance odborné způsobilosti a celoživotního vzdělávání – veřejná kontrola – vede k zlepšení kvality a bezpečí poskytované péče, máme data a přehled o povoláních, zvýšení prestiže povolání Rozšířil možnosti celoživotního vzdělávání i pro jiné subjekty než jen 2 instituty – jasné podmínky udělení akreditace, ale zároveň je problémem různá kvalita úrovně vzdělávání Požadavek na vzdělání managementu – bylo zrušeno v roce 2008 Zavedení a následně sporné uplatnění asistentských povolání v praxi (zdravotnický asistent, laboratorní asistent, nutriční asistent, asistent zubního technika) Nejasná definice pojmu odborný dohled a zajištění jeho realizace v praxi Dvojkolejnost vzdělávání u některých povolání (Bc. a VOŠ) – stejné kompetence, rozdílnost ve financování, studují 2x až 3x stejný obor, Prováděcí předpis nerozlišuje kompetence dle stupně vzdělání (SZŠ, VOŠ, Bc., Mgr.) Problém s dosažením registrace po zavedení nové povinnosti specializačního vzdělávání u fyzioterapeuta a radiologického asistenta - neexistují přechodná ustanovení Registrace – tzn. výkon povolání bez odborného dohledu je umožněna i absolventům (bez praxe) do 18 měs. po ukončení školy, registrace možná až po 3 letech praxe, pokud má jen SZŠ Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

JAK JE NASTAVEN SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ? CO SE STALO ZA 10 LET? POZITIVA? NEGATIVA? Nárůst administrativy i finanční zátěže pro úřad i žadatele, dodržení správního řádu Neřeší adaptaci absolventů v zaměstnání Získání specializací u některých povolání – není vázáno na předchozí praxi a výkon povolání Zrušení odborné způsobilosti dětské sestry v roce 1991 (poslední absolventky v roce 1995 (nyní je specialistka až po vzdělání VS) „celoživotní vzdělávání“ + - „honba za kredity“ – povinnost - problémy finanční – ale zaměstnavatelé nehradí, neuvolňují z práce, někdy neúčelné Nejasný výklad a pochopení pro praxi Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

NÁVRH ZÁKONA, KTERÝ MÁ NAHRADIT ZÁKON Č. 96/2004 Sb NÁVRH ZÁKONA, KTERÝ MÁ NAHRADIT ZÁKON Č. 96/2004 Sb., O NELÉKAŘSKÝCH ZDRAVOTNICKÝCH POVOLÁNÍCH Ministerstvo zdravotnictví připravuje nový zákon, který by měl například: zrušit odborný dohled na pracovištích - některou práci sester dnes totiž mohou zastávat zdravotničtí asistenti, ale musí být pod dohledem zdravotní sestry řešit otázku rozsahu potřebného vzdělávání sester - zmírnění podmínek, aby mohly sestry rychleji a naplno pracovat v praxi umožnit zaměstnavatelům, aby sami rozhodli, jak se sestra osvědčuje Zákon má ministerstvo předložit Vládě ČR do konce listopadu 2015. Účinný by tak mohl být v lednu 2017.   Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

OTÁZKY K DISKUZI Radikální změna vzdělávání všeobecných sester v ČR? Kolik potřebujeme sester vysokoškolaček? Ponechat počet stávající VOŠ i VŠ? Pokud ANO – je vhodná prostupnost VOŠ a VŠ? Změnit název oboru zdravotnický asistent (ZA) zpět na zdravotní sestru? Zrušit odborný dohled, stanovit adaptační období (nástupní praxe) a nechat v kompetenci zaměstnavatelů? Zachovat veškeré kompetence ZA podle vyhlášky 55/2011 Sb., (nadále zachovat odběr venózní krve, aplikace injekcí s.c. a i.m., asistence u i.v. injekcí a transfuzí) ? Změna úhradové vyhlášky? Na co máme už nyní odpověď = nutnost kompetencí podle stupně vzdělání – adekvátní ohodnocení? Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

LZE VRÁTIT STUDIUM SESTER NA STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÉ ŠKOLY? Spíše ne, ale šlo by, kdybychom: Změníme školský zákon z hlediska délky základního vzdělání a počtu vyučovacích hodin týdně. Nebudeme se řídit předpisy EU (stejně jako např. v Německu), musíme ale počítat s tím, že uznání vzdělání české sestry v zahraničí bude problém. Budeme věřit, že po absolvování střední školy půjdou sestry do praxe, ale po SZŠ rozšíříme kompetence a nastavíme adaptační proces. Ponecháme VOŠ i VŠ i nadále, ale bude jich nadále potřeba tolik? Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR

Děkuji Vám za pozornost pastuchovaj@psp.cz Mgr. Jana Pastuchová Nelékařské zdravotnické profese v ČR 4. 5. 2015, PS PČR