TECHNICKÉ KRESLENÍ Pravoúhlé promítání 6. cvičení[1] Autor: Ing. Jindřich Růžička Škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Kód: VY_32_INOVACE _TEK_1028 8. 9. 2012
Níže uvedené těleso v názorném zobrazení natočíme do polohy dávající nejlepší představu o tvaru součásti (podává nejvíce informací). Bude to NÁRYS, tedy nejvýraznější průmět.
NÁRYS
Nyní součást přetočíme doprava, tj Nyní součást přetočíme doprava, tj. podíváme se na ni vlastně zleva a promítneme ji doprava – dostaneme tak PRAVÝ BOKORYS.
Nyní součást přetočíme doprava, tj Nyní součást přetočíme doprava, tj. podíváme se na ni vlastně zleva a promítneme ji doprava – dostaneme tak PRAVÝ BOKORYS.
Pohled zleva promítnutý doprava - PRAVÝ BOKORYS.
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU.
Opět NÁRYS
Nyní součást přetočíme doleva, tj Nyní součást přetočíme doleva, tj. podíváme se na ni vlastně zprava a promítneme ji doleva – dostaneme tak LEVÝ BO- KORYS.
LEVÝ BOKORYS
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Nyní tuto součást přetočíme dolů, tj Nyní tuto součást přetočíme dolů, tj. podíváme se na ni vlastně z hora a promítneme ji dolů – dostaneme tak PŮDORYS.
PŮDORYS
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Nyní tuto součást přetočíme nahoru, tj Nyní tuto součást přetočíme nahoru, tj. podíváme se na ni vlastně zdola a promítneme ji nahoru – dostaneme tak POHLED ZESPODU.
POHLED ZESPODU
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Úkol 1: Nyní budeme kreslit průměty pro technický výkres. Níže uvedené těleso v názorném zobrazení natočíme do polohy dávající nejlepší představu o tvaru součásti (podává nejvíce informací). Bude to NÁRYS, tedy nejvýraznější průmět. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 1:
Úkol 2: NÁRYS doplníme tak, aby byla vidět i hloubka součásti, tedy BOKORYSEM a zde PRAVÝM BOKORYSEM, který je zde výraznější než LEVÝ. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 2:
Úkol 3: V podstatě stejného výsledku dosáhneme, když NÁRYS doplníme PŮDORYSEM (také je vidět i hloubka součásti, ale pohled zabere více místa a je pracnější). Bude spíše záležet na způsobu okótování. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 3
Úkol 4: NÁRYS doplněný PRAVÝM BO-KORYSEM, PŮDORYSEM a PO-HLEDEM ZESPODU. Je zřejmé, že pohledů je zbytečně moc. Ná-zornost se již nezlepšuje a prac-nost je zbytečná. Lze vysledovat jen rozdíl mezi PŮDORYSEM a POHLEDEM ZESPODU. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 4:
Úkol 5: NÁRYS doplněný PRAVÝM BO-KORYSEM, PŮDORYSEM, PO-HLEDEM ZESPODU a LEVÝM BOKORYSEM, vše úplně zby-tečně. Lze vysledovat jen rozdíl mezi PŮDORYSEM a POHLEDEM ZESPODU a mezi PRAVÝM a LEVÝM BOKORYSEM. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 5:
NÁRYS, PRAVÝ BOKORYS, PŮDORYS, POHLED ZESPO- DU a LEVÝ BOKORYS do- plněný AXONOMETRICKÝMI POHLEDY (snadné pomocí modelovacích či rýsovacích programů), ale asi zbytečné.
Konec cvičení v PowerPointu Dále ve složce následuje soubor vyrobený v modelovacím progra-mu Inventor 10 od firmy Auto-desk, ve kterém jej můžeme prohlížet nebo v jeho free Autodesk Inventor View 2013 přiloženém také ve složce. Může to pomoci v názornosti výuky.
Obrázky: Všechny obrázky jsou z vlastního archivu autora. Citace: [1] Pravoúhlé promítání[online]. 1. 9. 2012 [cit. 2012-09-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Technick%C3%BD_v%C3%Bdkres>. Pravoúhlé promítání[online]. 1. 9. 2012 [cit. 2012-09-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Technick%C3%BD_v%C3%BDkres#Stroj.C3.ADrensk.C3.BD_v.C3.Bdkres>. Pravoúhlé promítání[online]. 1. 9. 2012 [cit. 2012-09-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Technick%C3%BD_v%C3%BDkres#Z.C3.A1klady_prom.C3.ADt.C3.A1n.C3.AD > Pravoúhlé promítání[online]. 1. 9. 2012 [cit. 2012-09-01]. Dostupný z WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Technick%C3%BD_v%C3%BDkres#Rozd.C4.9Blen.C3.AD podle .C3BA.C4.8Delu a obsah>