Rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním věku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

CLIL Content and Language Integrated Learning
Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Gramotnost: definice pojmu
Šetření čtenářské gramotnosti
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel Bc. Helena Selucká Knihovna Jiřího Mahena v Brně sekce IVU: Čtenářská gramotnost.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
(komentovaný přehled)
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Základní škola, Nemyčeves, okres Jičín. Abychom mohli uplatňovat plánované výchovné a vzdělávací strategie, bylo zapotřebí propracovat didaktický postup.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Umí knihovny zaujmout čtenáře?
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výuka počátečního čtení a psaní před rokem 1989
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Pedagogická diagnostika
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Jednoduché vyhledávání – Jednoduchý uživatel
Metodické materiály a pomůcky
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogická diagnostika
Evaluace v mateřských školách
Obecná didaktika ÚVOD.
Informační gramotnost
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Evaluace v mateřských školách
Kurikulum: obsah školní edukace
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
Metody výuky počátečního čtení
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Transkript prezentace:

Rozvíjení čtenářské gramotnosti v předškolním věku TĚŠÍME SE DO ŠKOLY

Cíle bloku: Seznámit se různým definicím a současnému pojetí ČG a pregramotnosti Promyslet aktivity v MŠ, které podporují rozvoj jednotlivých složek gramotnosti Představit diagnostická portfolia pro 1. ročník ZŠ Představit MUP ve čtení a čtenářství Představit koncepci spontánního rozvoje gramotnosti (přístupy k výuce čtení a psaní v předškolním věku) Prezentovat přístup, respektující spontánní rozvoj gramotnosti (z praxe)

Něco o mě…  Projekt PedF UK Praha – Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy, KA1 a KA3 Projekt Pomáháme školám k úspěchu – vytváření map učebního pokroku (MUP) Spolupráce s NÚV na „Minimetodice ČG“ pro MŠ Výuka počátečního čtení a psaní, Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí (dizertační práce, semináře) Lili a Vili v 1. třídě (soubor pro výuku GM, Klett) Kompetentní učitel 21. století (Step by Step, ČR)

ÚKOL: Přemýšlejte o tom, čím se vyznačuje ten, kdo je „čtenářsky gramotný“? Jaké znalosti a dovednosti ovládá? Zapisujte vše, co vás napadne…. Na základě svých zápisů vytvořte definici „čtenářské gramotnosti“ . „ČG je……“ Porovnejte si své definice ve dvojici. Diskutujte, v čem se definice shodují, v čem odlišují, co je navíc, co chybí….(objasňujte, proč…)

ÚKOL: Pozorně si přečtěte následující definice z různých zdrojů a porovnejte s definicemi vlastními… Vyhodnoťte, zdali „Vaše definice“ přibližuje svým pojetí některé z definic. Doplnili byste nyní Vaší definici o další informace?

Definice čtenářské gramotnosti „….způsobilost porozumět psanému textu, používat psaný text a přemýšlet o něm za účelem dosažení cílů jedince, rozvoje jeho vědomostí a potenciálu a za účelem jeho aktivní účasti ve společnosti.“ (definice ČG podle výzkumu PISA 2000) PISA – Progress Internationl Student Assesment - OECD Výzkum se zaměřuje na zjišťování úrovně ČG, MG, PřG 15letých žáků

Definice čtenářské gramotnosti „….je komplex znalostí a dovedností jedince, které mu umožňují zacházet s písemnými texty běžně se vyskytujícími v životní praxi (např. jízdní řád, návod na použití výrobku). Jde o dovednosti nejen čtenářské, tj. umět texty přečíst a rozumět jim, ale také o dovednosti vyhledávat a zpracovávat informace obsažené v textu, reprodukovat obsah textu“. (Průcha, Walterová, Mareš, 1998)

Definice čtenářské gramotnosti „Schopnost rozumět formám psaného jazyka, které vyžaduje společnost a/nebo které oceňují jednotlivci, a tyto formy používat. Mladí čtenáři mohou odvozovat význam z široké škály textů. Čtou, aby se učili, účastnili společenského života a také pro radost“. (definice ČG podle výzkumu PIRLS 2001) PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) Výzkum se zaměřuje na zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti žáků 4. ročníků ZŠ).

Kdo dovede číst a psát? Formální gramotnost (základní gramotnost = „basic literacy“) – ovládání grafického kódu Funkční gramotnost = jádro gramotnosti Přečte neznámý text a porozumí jeho obsahu (práce s významy čteného textu) – vstup do „dialogu“ s autorem textu Napíše text a prostřednictvím textu vyjádří myšlenku, názor Vyhledává texty podle svého zájmu (potřeby) Volí správnou strategii, jak text číst (záměr)

Definice čtenářské gramotnosti Čtenářská gramotnost je celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních a sociálních kontextech. Ve ČG se prolíná několik rovin, z nichž žádná není opominutelná. (Studie Gramotnosti ve vzdělávání – Soubor studii-dokument byl zpracován odborným panelem pro čtenářskou gramotnost zřízeným VÚP Praha v rámci úkolu „Podpora gramotnosti žáků“, 2011). http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/06/Gramotnosti_ve_vzdelavani_soubor_studii1.pdf

Charakteristika jednotlivých rovin ČG Vztah ke čtení – potěšení z četby a vnitřní potřeba číst Doslovné porozumění – schopnost dekódovat texty + zapojit dosavadní znalosti a zkušenosti Vysuzování – vyvozování závěrů a posouzení textů (kritické hodnocení) z různých hledisek + autor. záměru Metakognice – reflektování vlastního čtenářského záměru a volba textu, způsobu čtení, strategií a následné vyhodnocování Sdílení – sdílení s ostatními, porovnávání vlastního pochopení textu se společensky sdílenými interpretacemi Aplikace – zúročení ve svém životě, k seberozvoji

ÚKOL – „Rotující flipy“: Prostudujte si jednotlivé roviny ČG Rozdělte se do skupin (5 skupin) Společně přemýšlejte o činnostech a aktivitách v MŠ, které by se vztahovaly k jednotlivým rovinám a podporovaly jejich rozvoj Tyto činnosti zapisujte fixy na příslušný flip Prezentace skupin Společná diskuze a „obohacování se“, sdílení

Gramotnost jako komplex jazykových kompetencí : čtení psaní mluvení naslouchání vyjadřování (se) myšlení s důrazem na komunikační, expresivní, poznávací funkce…

Etapy rozvoje čtenářské gramotnosti: (ONTOGENETICKÉ HLEDISKO) Pregramotnost, emergentní gramotnost, spontánní gramotnosti : 1. rok – zahájení školní docházky Čtenářské gramotnost a) Počáteční, bazální, elementární: 1.-2. (3.) r. b) Rozvinutá základní gramotnost 3. Funkční gramotnosti – období dospělosti Funkční gramotnost je současně etapou, ale také kvalitou gramotnosti (gramotnost základní x funkční).

Zaměřenost předškolní přípravy = příprava na výuku počátečního čtení a psaní zdokonalování grafomotorických schopností (cviky na jemnou motoriku + podpora vlastní tvořivosti dětí). Rozvoj vizuálně-percepčních a fonologických schopností Rozvoj paměti (vizuální, sluchové) Podpora pravolevé orientace Rozvoj slovní zásoby, vyjadřovacích schopností Aktivní naslouchání Porozumění obsahu řeči Vztah ke knížkám, textům, rozvoj čtenářství (ne systematická výuka čtení, ale rozvíjení všech důležitých percepčních a poznávacích funkcí pro čtení, psaní a čtenářství v kontextu emočního a sociálního rozvoje).

Koncepce „spontánně se vytvářející gramotnosti“ Dítě nabývá své gramotnostní dovednosti vlastní aktivitou (zkušeností) spontánně, v interakci se svým okolím (analogie s mluvenou řečí) Dítě si vytváří hypotézy o funkci i formě psané řeči Začínají chápat komunikační a expresivní funkci Pokoušejí se o čtení a psaní – objevují „Čtou“ obrazy slov či poznávají některá písmena Pokoušejí se „psát“ Reagovat na individuální potřeby, možnost volby Podpora přirozeného zájmu dítěte o psanou řeč!!! Důležité literárně bohaté a podnětné prostředí!!!

Psychogenetická teorie E Psychogenetická teorie E. Ferreirové (teorie konceptualizace psané řeči) 1. Etapa presylabická Dítě rozlišuje obrázek a text. Zkoumá, k čemu písmo slouží (funkci). Napodobuje psaní. Dítě zapisuje mluvená slova bez ohledu na jejich fonetickou strukturu slova („malé slovo, musí zanechávat krátkou stopu“  2. Etapa sylabická Dítě si uvědomuje vztah mezi počtem hlásek a počtem písmen = znaky pro jednotlivé slabiky 3. Etapa alfabetická Dítě používá znaky pro jednotlivé hlásky.

Celostní princip v rozvoji pregramotnosti Pregramotnost je rozvíjena komplexně ve všech složkách (čtení, psaní, mluvení, naslouchání, myšlení), ale i v předpokladech pro jednotlivé složky! Rozvoj celé osobnosti dítěte (poznávací, jazykové, emocionální, volní) Zasazení gramotnostních dovedností do kontextu životních situacích – rozvíjena „za chodu“, v procesu smysluplného používání. Vzdělávací program Začít spolu www.stepbystepcr.cz Kritické myšlení www.kritickemysleni.cz

Mapy učebního pokroku ve čtenářství (MUP) Vzdělávací mapy neboli vývojová kontinua jsou nástrojem, který slouží k monitoringu individuálního učebního pokroku žáka. Díky nim je možné zjistit, kde se v dané učební oblasti žák momentálně nachází, identifikovat žádoucí učební cíl, vybrat k němu vhodnou cestu a uvědomit si, co jej během této cesty čeká, co vše musí zvládnout. Nový Zéland, Ontario, UK, Austrálie, Singapur http://www.pomahameskolam.cz/index.php?page=194 http://mup.scio.cz/News/Item/4258?name=co-jsou-mapy-ucebniho-pokroku

Evaluační nástroje pro hodnocení čtenářských kompetencí Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy Development of the reading literacy competencies in the inclusive education Evaluační nástroje pro hodnocení čtenářských kompetencí http://www.cteme.eu/?link=28 Prohlížení diagnostických portfolií ve skupinách

Rozvoj čtenářských kompetencí v prostředí inkluzivní školy – Projekt PedF UK Praha www.cteme.eu Evaluační nástroje : http://www.cteme.eu/?link=28 Diagnostická portfolia pro sledování vývoje čtenářských dovedností žáků Analyticko-syntetická metoda Genetická metoda

Doporučená literatura (1): BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta (2011). Školní zralost. Co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press. DOLEŽALOVÁ, Jana (2010). Rozvoj grafomotoriky v projektech. Praha: Portál. GAVORA, Peter a KRČMÁRIKOVÁ, Mária (1998). Detske predstavy o gramotnosti. In: MAREŠ, J; SVATOŠ, T. (ed). Novinky v pedagogické a školní psychologii. Zlín: Asociace školní psychologie ČR a SR. Lingua. GARDOŠOVÁ, Juliana a DUJKOVÁ, Lenka (2003). Začít spolu – Vzdělávací program. Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál. KOŠŤÁLOVÁ, Hana (2010). MUP neboli mapa učebního pokroku. Kritické listy, č. 40, s. 17–19. KRATOCHVÍLOVÁ, Ivana (2010). Australské vývojové kontinuum – 1. díl – Úvod. In: Čtenářská gramotnost a projektové vyučování [online]. Jul 20, 2010[cit. 2013-04-18]. Dostupné z: http://www.ctenarska-gramotnost.cz/ctenarska-gramotnost/cg-zahranici/australske-kontinuum-cteni-1 OPRAVILOVÁ, Eva (2001). Pojetí, smysl a základní orientace předškolní výchovy. In: KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.

Doporučená literatura (2): VYKOUKALOVÁ Věra a WILDOVÁ, Radka (2013). Rozvoj čtenářské gramotnosti v primární škole. Praha: PedF UK. VIKTOROVÁ, Ida (2003). Psychogenetická teorie Emilie Ferreirové. In: GAVORA, P; ZÁPOTOČNÁ, O. a kol. Gramotnosť. Vývin a možnosti jej didaktického usmerňovanie. Bratislava: Universita Komenského Bratislava. WILDOVÁ, Radka (2005a). Rozvoj počáteční čtenářské gramotnosti. Praha: PedF UK. WILDOVÁ, Radka (2012). Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika. č. 1–2, s. 10–21. ZÁPOTOČNÁ, Olga (2001). Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti: In: KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.