ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

CzechInvest – Váš partner pro podnikání v ČR Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Praha, 3. prosinec 2013.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
CzechInvest Koncepce podpory investic
3. téma: MANAGEMENT INOVAČNÍCH RIZIK
OPERATIVNÍ CONTROLLING PERMANENTNÍ ZAJIŠTĚNÍ likvidity rentability tržní hodnoty firmy.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Aktivita číslo 5 Návrh a zavedení systému centrální administrace a řízení projektů Zvýšení kvality řízení na Krajském úřadě Plzeňského kraje.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Rizikový kapitál jako zdroj financí Jindřich Šimeček Mezinárodní grantový projekt MŠMT (nositelem VŠMIE; zpracován ve spolupráci s Ruskou federací) „1P05ME816.
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Krajský úřad Libereckého kraje SEMINÁŘ Možnosti spolufinancování projektů ze strukturálních fondů Evropské unie prostřednictvím operačních programů.
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
Analýza vlastního podniku
úvod pojetí a obsah marketingu
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
MARKETING.
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
SEMINÁŘ Možnosti podpory podnikatelského sektoru a jeho dalšího rozvoje v Libereckém kraji Příprava projektu vědecko technického parku v Liberci Mgr. Tomáš.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
CEVTECH Soběslav Vítejte v Centru Ekologických a Vodárenských Technologií !
Přednáška č.4 Vstup na zahraniční trhy při výrobě v zahraničí.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
AKTUÁLNÍ SITUACE V PROJEKTU RIS – ČASOVÝ HARMONOGRAM červen 2005 – květen 2006červen 2007 – leden 2008 Fáze 0 – definice projektu Fáze 1 - analýza Fáze.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
Tržní prostředí.
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Patricia Jakešová
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Model strategie marketingového mixu
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
Operační program Podnikání a inovace.  proplacená podpora: 17,2 mld. Kč  Dotace: 10 mld. Kč  Úvěry a záruky: 6 mld. Kč  Technická asistence: 1,2 mld.
Podpora firmám umístěným ve vědeckotechnických parcích poskytovaná v rámci Operačního programu Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost PETR PORÁK,
Struktura podnikatelského plánu
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
Katedra managementu ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
Podnikatelský záměr STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní.
Marketingový plán podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Financování inovačních firem
Strategie regionu, obce
Ekonomika malých a středních podniků
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
Svět nanovláken.
Ekonomika malých a středních podniků
Velvyslanectví Bulharské republiky
Transkript prezentace:

ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Katedra managementu Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN 1. Inovace a inovační podnikání 2. Inovace jako konkurenční výhoda, kvalita a inovace 3. Hodnotové inovace, strategie modrého oceánu 4. Komercializace inovace – uvedení inovace na trh 5. Řízení inovací a inovační controlling 6. Řízení změn ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Fáze Produktové Změny (Inovace) Výzkum (R) Vývoj (D) Testování Výroba Komercializace ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace Vstup inovace na trh a její expanze VÝZKUM a VÝVOJ (R&D) Výzkum Univerzity Ostatní Intelektuální vlastnictví (IP) START Patent Licence Inkubátory Tech. parky Akcelerátory Klastry Business Plan ORGANIZACE Lidé Strategie Marketing Plány FINANCE Výše fin. Způsob fin. EXPANZE Rozvoj Prodej (Exit) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace Základní a Aplikovaný výzkum Intelektuální vlastnictví (IP) ochrana Transfer technologií Transfer IP (IPR) VÝZKUM a VÝVOJ (R&D) Výzkum Univerzity Ostatní Intelektuální vlastnictví (IP) START Patent Licence Inkubátory Tech. parky Akcelerátory Klastry Business Plan ORGANIZACE Lidé Strategie Marketing Plány FINANCE Výše fin. Způsob fin. EXPANZE Rozvoj Prodej (Exit) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace Patent, Licence, Poplatky Inkubátory, Technologické parky, Akcelerátory, Klastry Spin-off, Spin-out, Start up, SME (MSP) VÝZKUM a VÝVOJ (R&D) Výzkum Univerzity Ostatní Intelektuální vlastnictví (IP) START Patent Licence Inkubátory Tech. parky Akcelerátory Klastry Business Plan ORGANIZACE Lidé Strategie Marketing Plány FINANCE Výše fin. Způsob fin. EXPANZE Rozvoj Prodej (Exit) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Licence nebo „Spin-Out“? Kritéria: investiční NÁROČNOST – finance, lidé, kapacity potřebné ZPŮSOBILOSTI – management, know-how RYCHLOST – uvedení na trh podnikatelská AMBICE KOMPATIBILITA – s dlouhodobou strategií PŘÍLEŽITOST…? ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský plán – Business plan „V továrně vyrábíme kosmetiku, v prodejnách prodáváme naději“ [Charles Revlon] Strategický dokument - představa o realizaci vstupu inovace na trh podklad pro rozhodnutí vedení firmy podklad pro rozhodnutí o přidělení zdrojů STRUKTURA? PROVEDITELNOST? PREZENTACE? ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský plán – Business plan Část I. Analýza výchozí situace podmínky úspěšného vstupu inovace na cílový trh Část II. Formulace strategie návrh cílů realizace inovačního nápadu rozbor podmínek jejich dosažitelnosti návrh scénářů možného postupu Část III. Soubor opatření jednotlivé kroky úspěšného vstupu inovace na cílový trh Část IV. Plánové dokumenty časový harmonogram plán investic rozpočet nákladů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský plán – Podmínky úspěchu Konkrétní cíle - SMART 2. Vzdálenost organizace od stanovených cílů 3. Zdroje potřebné k dosažení cílů 4. Alternativní scénáře postupu a kritéria pro výběr nejlepší alternativy = „ VIZUÁLNÍ STRATEGICKÝ VELETRH „ ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský plán – Podmínky PROVEDITELNOSTI komerční (objemy prodejů, distribuční cesty, cena) provozně-technické (výrobní technologie, podnikatelské procesy) finanční (investice a náklady na vstup inovace na cílový trh) projektové (do kdy je „okénko příležitosti“ otevřené) způsobilostní a motivační (znalosti, dovednosti a motivace) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský plán – Podmínky PROVEDITELNOSTI Politická situace Hospodářství Sociální stav Technologie Přírodní podmínky SWOT analýza Zdroje Organizace Fungování Management Analýza vnějšího prostředí Analýza vnitřního prostředí Rizika Konkurenční Profil Modrý oceán Analýza trhu a konkurence STRATEGICKÉ MOŽNOSTI PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR a jeho implementace ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace VÝZKUM a VÝVOJ (R&D) Výzkum Univerzity Ostatní Intelektuální vlastnictví (IP) START Patent Licence Inkubátory Tech. parky Akcelerátory Klastry Business Plan ORGANIZACE Lidé Strategie Marketing Plány RISK FINANCE Výše fin. Způsob fin. EXPANZE Rozvoj Prodej (Exit) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Rizika komercializace inovace Existující trh Nový trh Technické riziko Kombinace technických a komerčních rizik Nový produkt Spoléhat na loajalitu Stávajících partnerů Nevstupovat! Stabilní zdroj výnosů Komerční riziko Stávající produkt Udržovat zájem loajálních zákazníků Spoléhat na kvalitu existujících produktů ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

FORMY Komercializace inovace SMLUVNÍ INVESTIČNÍ Licence Aliance Sítě Ostatní Plné vlastnictví Business angel Joint venture Majoritní / Minoritní / 50-50% Majoritní / Minoritní / 50-50% Greenfield / Brownfield Akvizice 16. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz ŘÍZENÍ OBCHODU [ROb] Ing. Miloš Krejčí 22522@mail.vsfs.cz 16

= pružnější a rychlejší reakce na vývoj Strategické aliance specializace každého z partnerů + využití jejich silných stránek doplnění chybějících kapacit = pružnější a rychlejší reakce na vývoj ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Ekologické pojetí (inovační) strategie Úspěchu inovace dosáhne organizace pouze s podporou partnerů - členů strategické aliance. Stejně jako jednotlivé složky biologického ekosystému, jsou i jednotlivé články podnikatelského ekosystému navzájem závislé = změna ve vývoji jednotlivce vyvolává potřebu změny vývoje celého ekosystému ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Podnikatelský ekosystém Konkurenční soutěž se přesouvá z oblasti vzájemného souboje jednotlivých subjektů do oblasti vzájemného soupeření jednotlivých ekosystémů (jejich částí) ??? Možnost využití síly kombinovaných zdrojů k realizaci jinak neuskutečnitelného inovačního záměru Ztráta samostatnosti při rozhodování o provedení vlastních inovačních záměrů Potřeba bezkonfliktního fungování celého podnikatelského ekosystému Dělba výnosů z úspěšné realizace ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Přístupy ke Komercializaci inovace INTEGRAČNÍ: Tvůrce inovace zabezpečuje svými silami management všech kroků (včetně partnerů) nutných k úspěšné komercializaci inovačního nápadu. DIRIGENTSKÝ: Tvůrce inovace koordinuje využití všech zdrojů aliance, které se podílejí na komercializaci inovačního řešení, sám se na zpracování podílí pouze částečně. LICENČNÍ: Tvůrce inovačního nápadu se podílí na výnosech z jeho komercializace, kterou zabezpečují jiné organizace; sám se na realizaci svého nápadu vůbec nepodílí. ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Srovnání tří základních přístupů KOMERCIALIZACE: INTEGRAČNÍ DIRIGENTSKÝ LICENČNÍ Investiční náročnost Vysoká: investice do pořízení všech nových zdrojů Střední: investuje jen do vlastních aktivit Nízká: R&D a formální zpracování Potřebné způsobilosti Technické a projekční Výrobní Marketingové Vůdcovství aliance Project mngm. Vztahy se zákazníky Spolupráce v alianci Rychlost a pružnost reakce na změny v okolí Výzkum a vývoj Management znalostí a intelektuální kapitál Vliv na standardizaci Prodej duševního vlastnictví

Další aspekty volby vhodného inovačního přístupu Kdy je postup nejvýhodnější? průběžná (inkrementální) inovace stabilní trh známá technická řešení s pomalými inovačními cykly nová technická řešení rychlé inovace vysoká pravděpodobnost substituce rozvinuté vztahy vysoká ochrana duševního vlastnictví slabý vliv značky absence vlastních kapacit Rychlost komercionalizace Další aspekty volby vhodného inovačního přístupu situace v oboru, charakter inovace, rozsah rizik kompatibilita se silnými stránkami interního prostředí organizace a její kulturou.

Jak Financovat Inovace? Zvýhodněné úvěry Českomoravské záruční a rozvojové banky Strukturální fondy EU (OPPI) + spolufinancování ---------------------------------------------------------- Rizikový kapitál (přímé investice do inovačního podnikání) Business Angels (pasivní investice) Venture Capital (aktivní ovlivňování inovačního podnikání) Burza (emise nových akcií - IPO) Podpora vývozu EGAP Záruka (Performance Bond) Akreditiv ( záruka uskutečněn platby po splnění podmínek obchodního kontraktu) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Jak Financovat Inovace? ??? Peníze – Prodej??? ??? Zdroj Financování??? VLASTNÍ prostředky - začátek GRANTY, DOTACE FINANČNÍ a STRATEGICKÝ investor BANKA – krátkodobý / dlouhodobý úvěr, leasing, factoring = různí investoři různé „potřeby“ BUSINESS PLAN - propracovaný, obhajitelný PREZENTACE – která zaujme INVESTIČNÍ PLÁN – pro jednotlivé fáze ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Komercializace inovace Vstup inovace na trh a její expanze VÝZKUM a VÝVOJ (R&D) Výzkum Univerzity Ostatní Intelektuální vlastnictví (IP) START Patent Licence Inkubátory Tech. parky Akcelerátory Klastry Business Plan ORGANIZACE Lidé Strategie Marketing Plány FINANCE Výše fin. Způsob fin. EXPANZE Rozvoj Prodej (Exit) ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz

Děkuji za pozornost ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz ŘÍZENÍ INOVACÍ A ZMĚN [RIn] Ing. Miloš Krejčí milos.krejci@mail.vsfs.cz